Farář - cyklista, na faře rozjel i samoobslužný servis

Farář Pawel Debek ze štěchovické farnosti je náruživým bikerem. Na faře zřídil samoobslužný servis nebo skáče ze schodů. Ostatní na něj pak křičí: "Pane faráři, vy jste kanec!"

Autor: Jan Němec

Jakožto nevěřící člověk se s církví, kostely a natož faráři stýkám jen velmi zřídka. Proto mi návštěva štěchovického faráře Pawla přišla zcela výjimečná, milá a povznášející. Povídat si s člověkem, který zasvětil svůj život nejen bohu, ale také cyklistům, bylo příjemné. A není ideálnější příležitosti, než je právě tato vánoční, abychom vám Pawla představili blíže.

Už při příjezdu k farnosti, která těsně sousedí s dominantou Štěchovic - kostelem, mi bylo jasné, že Pawel musí být do cyklistiky zapálený. Vrata do dvora jsou pomalována spreji, je na nich kostel a cyklistka na northshore lávce. Ve vchodě mě a kolegu Peťana vítá sám Pawel a jeho dva věrní společníci, retrívři Oliver a Guliver.

Pawel Debek ve Štěchovicích

Vede nás po chodbě a hned začíná vyprávět. "Tak tady na tý chodbě se rozjíždíme a s klukama skáčeme ven ze schodů.... Pak na mě kříčí, pane faráři, vy ste ale kanec!" Hmmm, tak to je teda kus tenhle farář, říkám si. Představoval jsem si ho prostě trochu jinak. Staršího zamračeného pána v bílém hávu. Rozhodně ne vysportovaného padesátníka v teplákovce.

Procházíme dále farnost, Pawel nás vede do skládku kol a také do servisu. Ano, na faře je servis. A pro každého zdarma! Řídí se totiž heslem, že je lepší levnější kolo, ale servisované, než drahé kolo a zanedbávané.

"Měl jsem sen udělat tady takový samoobslužný servis. Zastavovali se tady lidi na kole, jestli nevím, kde by si mohli opravit kolo. Zastavovali se tady na faře i cizinci, protože jsme na Greenways do Vídně, byli tu Australané nebo Francouzi. Potřebovali pomoc. Kdokoli přijde, může si kolo umýt nebo opravit sám. Poradíme nebo mu ho rovnou opravíme. Chtěl jsem tady udělat kemp a půjčovnu kol, ale arcibiskupství to nechtělo, Tohle skousli, je to radost, když člověk vidí, jak lidi odchází spokojení," usmívá se rodák z Polska.

Dnes už tu přes léto slouží mladí servisáci, práce je hodně. "Našel jsem tady kluky, co tu jezdí dirty, tak, jak si opravovali kola, bylo šílený, kámen a kladivo :-) Dal jsem jim základní nauku, teď umí všechno, včetně repase. Mají klíče od fary, chodí sami přes léto každý den na odpoledne. Celkem jsem už “vyučil” asi osm kluků. Sledují na youtube odvzdušňování a ty těžké věci, strašně je to baví, fascinuje, když se jim něco povede," říká Pawel. Jsou to zejména Pavel, Alex, Honza a Darius.

Ve Štěchovicích na faře poskytují běžný servis - promazání, vyčištění je úplně zdarma, když je třeba něco vyměnit, tak si to člověk sám koupí nebo to objedná Pawel a pak mu to zaplatí. "Neděláme to pro peníze, ale neděláme to špatně. Dodržujeme dané postupy, ale neděláme úplně všechno. Nelepíme galusky, nefrézujeme a nespravujeme karbon, asi bychom ani neseřídili elektronickou přehazovačku, ale s tím tady zatím nikdo nebyl," líčí Pawel brilantní češtinou.

"Lidi si v současný době neumí vyměnit duši nebo seřídit brzdy. Pak, když vidí, jak je to jednoduché, tak si to tady opraví sami. Děti sem občas hodí kolo před faru a pak si ho přijdou vyzvednout :-)) Ale byl tu i pán s S-Worksem, že chce vyměnit ložiska. Pak sem jezdil jeden pán ze Stodůlek, jen aby měl servis zadarmo. Byla to svině :-)))" líčí Pawel, jenž se do závodění nehrne, prý jen jediný závod v roce nevynechá: místní triatlon Buš muž.

Za léto opraví na faře nejméně stovku kol. "Stavěli jsme kolo do Skotska; pro Čecha, jezdí do školy na kole, chtěl singlspeeda, tak jsem mu ho postavil ze starýho favorita. "Ale rozhodně to není tak, že bychom chtěli někomu brát práci, ale jsou mezi námi lidé, kteří na to prostě nemají. Když nebude kolo správně seřízené, tak to toho člověka nebude bavit."

Samoobslužný servis mu pomohla vybavit firma Petra Kuby Pedalsport. Takže servis je vybaven modrým nářadím s logem Park Tool. "Petr mi pomáhá - dává mi  rady, grify a hodně nářadí mi věnuje. Jinak vše financuju sám z vlastních. Jeho přízeň je k nezaplacení. Seznámili jsme se před osmi lety. Chtěl jsem nejméně náročné kolo, našel jsem Rohlhoff, a tak jsem přišel na Petra. Najezdil jsem na řetězu 8 000 kiláků a pak to teprve vyměnil :-)"

Pawel Adam Debek

Narodil se 13.2.1966 v Tluszczu v Polsku. Od roku 1973 navštěvoval základní školu ve Wolominie. Od roku 1981 studoval Gymnázium v Wolominie, studium ukončil v roce 1985 maturitou. V červenci 1985 vstoupil do Kongregace kněží mariánů.
První řeholní sliby složil 8.září 1986, slavné sliby pak 26.8.1993. Teologickou fakultu ukončil na Katolické univerzitě v Lublině. Diplomovou práci napsal a obhájil na fakultě spirituality. Kněžská svěcení přijal dne 28.5.1994 z rukou apoštolského nuncia, biskupa Kowalczyka v Polsku.
Od začátku dubna 1994 působí v České republice. Jako jáhen působil ve farnosti Divišov. 1.července 1994 byl jmenován kaplanem farnosti Vlašim. Od 1.července 1996 jmenován administrátorem Římskokatolické farnosti v Říčanech a administrátorem excurendo římskokatolických farností: Jažlovice, Kostelec u Křížků, Popovičky, Pyšely, Velké Popovice.
Od 7.5.1997 jmenován farářem Římskokatolické farnosti Říčany. 9.července 1997 inkardinován do Arcidiecéze pražské.
Od 1. 7. 2002 byl ustanoven farářem ve Štěchovicích.

Pawel jezdí na Norcu, ročně najezdí 10 000 km, hodně běhá se svými pejsky. Ke kolu se dostal tak, že si během vážné nemoci šetřil na rakev a po uzdravení si koupil Litespeeda...

V roce 2013 navštívil Štěchovice i Roger Olson, šéf mezinárodního prodeje Park Tool. V kostele zazpíval...

Loučíme se u kostela, kde hned vedle dveří stojí mohutný stojan na kola. Návštěva byla příjemná, člověk tak nějak při poslouchání Pawla zapomene na starosti všedního dne a rozhodně má chuť se na příjemné místo vrátit. Jen tak, třeba na kafe nebo čaj. Zastavit se rozhodně můžete i vy, zvlášť teď o Vánocích. Zastavit se a pohladit se po duši.