Také jste při svých projížďkách na horském kole objevili zarostlý chodníček krásně se vinoucí horami a uvažovali jste nad tím: Kam vede a kde se tady vzal?
Kdo ho zde vykopal? Kde se vzaly ty krásné serpentýny? Kdo vyšlapal tu nádhernou hřebenovku? Kde se tady vzal vrstevnicový chodník v strmém svahu? Kdo si dal práci s vyzděním opěrných zídek?
Při přípravě závodu horských kol Bykekap s kolegy ze Sportovního klubu Valašského království, jsme se rozhodli připravit novou trasu ve Veřovických vrších a využít velké množství lesních cest a stezek, které jsme zde objevili. A protože nás překvapilo množství i způsob jak je vybudovali naši předci s valašským citem k přírodě, začali jsme pátrat po původu jejich vzniku. Mnoho cestiček a stezek vybudovali valaši a vedou od horských usedlostí na pastviny, políčka i do lesů. Některé chodníky vedou k loveckým chatám. Ale ty nejzajímavější vznikly cíleně pro turistiku. Právě takové historické chodníky vedou na vrcholky s krásným výhledem, kde naši předkové s oblibou stavěli rozhledny nebo horské turistické útulny a chaty.
Hledání prvního vykopaného turistického „Singletracku“
V Beskydech jsou tyto historické chodníky a cesty dílem turistických spolků, které zde soupeřily o vliv. Působil tady německý turistický spolek Beskydverein a od roku 1884 nejstarší český turistický spolek Pohorská jednota Radhošť (PJR), později i Klub Českých turistů (KČT). A byl to souboj o vliv nejen turistický, ale i národnostní. Turistické spolky sehrály významnou úlohu při prosazování národnostních zájmů a přispěly ke vzniku samostatné republiky. Pohorská jednota Radhošť usilovala zejména o to, aby německý Beskydverein neovládnul vrchol památné hory Radhošť. Vedle výstavby horských chat a rozhleden bylo jedním z hlavních cílů i zakládání a udržování schůdných cest a chodníků. První zmínky o vybudování turistických stezek jsou z roku 1884, kdy v lokalitě Horečky, vybudovali rozhlednu Milá domovina a udělali k ní stezku od řeky Lubiny a upravili chodník od Vlčího potoka až pod Javorník. Těmito úpravami otevřeli Horečky širšímu okruhu turistů. Poté se iniciativa zaměřila na oblast Radhoště a Pusteven. K první turistické útulně postavené v roce 1891 bylo potřeba vybudovat přístupový chodník z Ráztoky. Později byly postaveny chaty Šumná a především známé Jurkovičovy stavby Libušín a Maměnka. Další zmínka o vybudovaném chodníku je z roku 1897, kdy byl zbudován Valašský chodník k rozhledně Metodějka na Okrouhlé. Nejznámnější stavbou je Knížecí cesta. Kníže arcibiskup Dr. Bauer ji nechal postavit v létech 1910 - 1911 a byla to na tehdejší dobu krásná 6 km dlouhá horská silnice s výhledy. Po dohotovené silnici jezdily až na Pustevny dostavníky tažené koňmi.
V roce 1935 byla postavena chata na Velkém Javorníku na místě původní útulny. Se stavbou byla upravena příjezdová cesta, studánka a serpentiny z Horeček. V roce 1936 byla zřízena cesta ke studánce a rozšířena vozová cesta přes Rokytnou na Velký Javorník. Zajímavou informací jsou i údaje o nákladech na vybudování chodníků. Zmíňovaná cena kopaného chodníku v Kyčeře dlouhého 1269 m byla 3 Kč za bm. Chodník Javorník-Kyčera-Radhošť byl dán do užívání teprve v roce 1940. Po válce tyto spolky zanikly a ustala i činnost v budování chodníků. KČT pod vedením jednotné tělovýchovy prakticky zajišťoval jen turistické značení, ale budování nových chodníků se již nekonalo. Historické chodníky tak na mnoha místech zarostly a i vlivem vlastnických změn upadly v zapomnění.
Pohorská jednota Radhošť obnovila svou činnost v roce 1990 a podařilo se jí dostat zpět jen část majetku, zejména pozemky a horskou chatu na Velkém Javorníku. Vlastnické vztahy k historickým chodníkům jsou však nenávratně ztraceny a mnohé i zanikly při velkoplošném způsobu lesního hospodářství. Nyní je většina chodníků na pozemcích Lesů ČR.
Beskydský biketrail aneb dnešní využití více než sto let starých historických chodníků
Oblast Veřovických vrchů tvoří západní okraj Moravskoslezských Beskyd. Veřovické vrchy jsou v podstatě pokračování hlavního hřebene Beskyd od Radhoště na západ. Jde o oblast turisticky schovanou ve stínu beskydského Václaváku, velmi turisticky navštěvované oblastí Pusteven a Radhoště. Ve Veřovických vrších je tak mnohem menší turistický ruch. Je tady jen jedna horská chata a tou je chata na Velkém Javorníku. Tento 918 metrů vysoký vrchol je oblíbenou horou turistů z Frenštátu i vyznavačů paraglidingu. Je ale i horou cyklistickou. Jezdí se zde tradiční závod do vrchu. Zbývající část hřebene je již mnohem méně turisticky navštěvovaná oblast. Je ohraničena silnicemi a železnicí mezi Frenštátem, Rožnovem a Valašským Meziříčím a tak prakticky v celé této lokalitě nenajdete žádné další silnice, kde by jezdily motorová vozidla. Na úpatí hor vede po lesních zpevněných šotolinových asfaltkách cyklotrasa č.6016, nad touto „bikerskou ústupovou“ cyklotrasou jsou již jen lesní nezpevněné cesty, turistické značené trasy a historické turistické a lovecké stezky a staré cestičky vedoucí od horských usedlostí.Ty jsou základem husté sítě velmi zajímavých tratí pro horská kola, který jsme nazvali - Beskydský biketrail.
Biketrail není uměle budovanou trasou pro horská kola, ale využívá v maximální možné míře existující horské komunikace včetně turisticky značených tras. Sdílení trasy s pěšími turisty nebo obousměrný provoz odlišují biketrail od singletracku. Trasy jsou ale zvoleny tak, že mají doporučený směr jízdy. Ten je dán logicky terénem a nebezpečná místa a turisticky frekventované úseky jsou řešeny objížďkami. Biketrail tak není jednosměrkou, ale tratí s doporučeným směrem jízdy a eliminující konfliktní situace s jinými uživateli lesů a hor (turisti, lesní dělníci, myslivci,…). Biketrail není konkurencí čistě bikerskému jednosměrnému singletracku, ale je jeho alternativou s mnohem nižšími pořizovacími náklady s mnohem menšími zásahy do krajiny a přírody. Je založen na stávající legislativě ježdění na horských kolech, a nevyžaduje stavební povolení ani projektovou dokumentaci. Jeho budování je založeno na obnově, údržbě a drobných úpravách existujících komunikací. A stejně jako cyklostezky z důvodů bezpečnosti oddělují cyklisty od automobilové dopravy v těch nejfrekventovanějších místech, tak i biketrail se nebrání využití singletracku v místech, kde je potřeba cyklisty oddělit od pěších nebo motoristů na polních a lesních komunikacích.
Takovéto trasy je, ale potřeba udržovat ve sjízdném stavu. Beskydský biketrail využije proto, tak jak to dělají i mnozí další „opravdoví“ pořadatelé závodů horských kol, přípravu tratí bikemarathonu a následný úklid k pravidelné každoroční údržbě. Místní cyklistický klub ve spolupráci s obcemi a Lesy ČR se bude o tyto tratě starat, tak aby byly sjízdné a bezpečné. V minulosti se zde jezdily závody Beskydtour a ALVE Veřovické vrchy. Oba dva závody zde již zanikly a na jejich tradici v této lokalitě navazuje závod horských kol BYKE KAP, který pořádají členové SKVK (Sportovní klub Valašského království). V roce 2012 to bude již třetí ročník a propojením trasy bývalých závodů vznikne originální trať s velkým podílem historických horských stezek, které nacházejí v nové době nového využití. Stávají se z nich Beskydské biketraily pro horské cyklisty. Centrem a výchozím bodem je dnes trošinku opuštěná lokalita hotelů na Vlčině Horečkách, kde je zázemí areálu skokanských můstků a hospůdky Rekovice.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na el — #6 Termín závodu Bykekap 2012 bude 15.července 2012 a nekoliduje s Drásalem- KPŽ,českým etapákem MTB TRilogy ani Českým pohárem XCO.Na svátky můžete vyrazit i do Alp na Dolomitisuperbike nebo prodloužený víkend. Posunuli jsme původní termín a jede se v neděli po sobotním silničním Beskydtouru, takže ani zde nedochází ke kolizi, ale je to výzva vzít si do Beskyd silničku i bika.
odpověz na tento komentářodpověď na Víťa — #13 Trasa kterou popisuješ vede po stezkách jen částečně. Základem Beskydského biketrailu - Veřovické vrchy bude 42 km okruh závodu BYKEKAP, a trasa bude na webu závodu a Sportovního klubu Valašského království.
http://bykekap.php5.cz
www.skvk.cz
odpověz na tento komentářodpověď na Petr Šlachtino — #7 http://www.bikemap.net/route/1426470 ... dal jsem ten popis do mapy ;) snad to nebude vadit autoroviodpověď na Petr Šlachtino — #7
- na tento komentář reaguje bobo — #14
odpověz na tento komentářodpověď na PragueSingletrackBuilders — #11 Přírodní stezka na kterou lidská ruka nesáhla je tak jedině od jelenů. Na horském kole si bez uměle vybudovaných stezek neťukneš. Všechny stezky v přírodě jsou vytvořené člověkem. V alpách dojedeš k horské chatě po horské silnici, nebo po tzv "dynamite trail" k bunkrům a zákopům z války a někde najdeš oslí stezky, které vedou k salaši a cesty od lesáků po těžbě dřeva. Mnoho je i loveckých stezek ( a myslivci o ně stále pečují, ale v mapách je nenajdeš), mnohem méně je pak čistě turistických cest a stezek. Bývalé Československo co do hustoty komunikací v přírodě je raritou a proto se ti zdá , že je kde jezdit. Ale všechny cestičky v pískovcových městech i tatranskou magistrálu postavili turisté. Něco před sto lety za Rakouska Uherska, něco za první republiky. Teď to staví jiné spolky a není na tom nic špatného, pokud zachovají to co bylo vytvořeno před léty. A je mi jedno jestli tam je cedule vybudováno s pomocí EU nebo vybudováno bez pomoci EU, nebo nejlépe bez zbytečné cedule. Jinak napiš něco o historii "přírodních stezek" na Kokořínsku. Rád se nechám inspirovat a přijedu.
odpověz na tento komentářTo jsou zase kecy. Všichni už ví, že jediné opravdové bikování je na přírodních stezkách, na které lidská ruka nesáhla! Všechno ostatní je UMĚLÉ bikování, ničení PŘÍRODY a BYZNYS! Je mi eklhaft, když vidím, co se tu vyrojilo podnikatelských záměrů singletracků, trailů a stezek. Nikdy bych na tyhle umělé trasy nejel. Kvůli těmto trasám nám omezí vstup do lesa (už brzo)! Přijeďte k nám na Kokořínsko a ukážu vám boží stezky nezprzněné lidskou rukou! To je pravá příroda, jak má být.
PS: V dubnu otvíráme první pražský singletrack v hale. S velmi věrnými kulisami přírody, stejná kvalita jako na Kokoříně - přísahám. Jen 300 Kč/hod. Moc se na vás těším. Tom
- na tento komentář reaguje Mira — #
- na tento komentář reaguje bobo — #12
odpověz na tento komentářPodle toho, jak sleduju facebook ČeMBA, tak na vyjednávání asi není čas, veškerá činnost je upřena na sdílení veselých videí a propagaci cestovních kanceláří. holt asi není o čem psát:-)))
odpověz na tento komentářJe skandální že nebyla zmíněna role ČEMBY a jejího předsedy Václava Volrába který tam všechno zařídil a domluvil!
odpověz na tento komentářFotografie pochází ze závodu Alve a Beskydtour. Při závodě BYKEKAP se z trasy ALVE budeme snažit obnovit maximum co půjde, ale pojede se to jinak protože start a cíl je jinde. Budou tam i další historické chodníky, které v žádném závodě zatím nebyly. Na přípravě i mapkách se pracuje, ale nyní je vše pod sněhem. Jinak v tom nehledejte nic jiného, než osvětu o tom, že nic nevzniklo samo a nevymysleli to v Americe.
odpověz na tento komentářodpověď na ohno — #2 http://www.mapy.cz/#x=18.133271&y=49.506696&z=12&l=2&c=14-30-28-27-c to je odkaz na mapku oblasti, trailem je myšlena červená tur. značka po hřebeni z Velkého Javorníku směrem na západ a přilehlé stezky. Krásná trasa je, když začneš v Mořkově, pojedeš po cyklostezce směrem na Padolí, vpůlce uhneš vpravo nahoru, vyškrábeš se na Kamenárka rozcestí, po červené až na Velký Javorník, pak dolů na Zadní Javorník a po zelené dolů na Rožnov. Pak po modré zpátky na Kamenárka rozcestí (vrchol Kamenárky objeď zleva)a potom po červené Dlouhá, Krátká, Krátká rozc. (dá se to objet zleva, je to asi lepší) no a z Krátká rozc. perfektním sjezdem po žluté zpátky do Mořkova. Je to jedna z mých nejoblíbenějších tras v Beskydech, je tam všechno, dlouhé výjezdy, singletracky, rychlé i technické sjezdy...
- na tento komentář reaguje Víťa — #
- na tento komentář reaguje Víťa — #13
odpověz na tento komentářodpověď na Aluminium — #4 Fotky jsou z Bykekapu, ale to nic neměná na tom, že Alve Veřovické vrchy byl fakt asi nej závod. Před pár lety jsem se bavil s hlavním pořadatelem a ptal jsem se jestli by to neobnovili, tak byl celkem naštvanej...už si moc nepamatuju proč, takže asi ne...škoda. Ale Bykekap se jede po hodně podobné trati s podobnýma parametrama (kolem 40-ti km a nějakých 1300m nastoupáno) i když z startuje i končí na druhé straně kopce. Jediná nevýhoda...koliduje s Drásalem
- na tento komentář reaguje Bobo — #15
odpověz na tento komentářKdyž je to tak parádní pojezdění, odkaz předků, učebnice stavitelů singletracku a kdoví co ještě, proč u článku není ani jedna fotka pěkného trailu?
odpověz na tento komentářVýborně, závod ALVE Veřovické vrchy bylo to nejlepší co se na Moravě kdy jezdilo ! Fotky jsou z tohoto závodu. Dát to znovu dohromady....? Hmmmm to se asi už nepodaří, rád bych se ale mýlil.
- na tento komentář reaguje el — #6
odpověz na tento komentářMně osobně by docela zajímalo, jak je to s Beskyd Tour? V článku je psáno že zanikla, na jejich stránkách stále vysí informace, že zrušen byl pouze loňský ročník a že letos se určitě pojede, ale po nějakém datu ani vidu ani slechu, tak jak to vlastně je? A pokud byla Beskyd Tour zrušena tak z jakých důvodů? Všude je ticho po pěšíně a nidko nic neví...
odpověz na tento komentářodpověď na jarek — #1 Taky mi to prislo jakysi hluchy... alespon mapka by se sikla - popis biketrialu zni lakave, ale na blind ho hledat se mi nejak nechce...
- na tento komentář reaguje Petr Šlachtino — #7
odpověz na tento komentářa co tim chtel autor vlastne rict? je to pozvanka do beskyd, reklama na byke kap nebo novy podnikatelsky zamer na bikovou destinaci? nejak tomu chybi pointa.
- na tento komentář reaguje ohno — #2
odpověz na tento komentář