V posledních dnech jsou mnozí z nás nemilosrdně uzavřeni pod neproniknutelnou inverzní poklicí, je vůbec vhodné v takovém počasí usedat na kolo? Jaká rizika jsou s tím spojena?
Co si vlastně představit pod poslední dobou často skloňovaným pojmem "smog"? Jednoduché vysvětlení podá malá exkurze do angličtiny. Slovo smog je totiž složeninou dvou anglických výrazů, a to: smoke (kouř) a fog (mlha), což přesně vystihuje podstatu věci. Slovem smog se označuje chemické znečištění ovzduší, obvykle způsobené přičiněním člověka. Odborníci smog rozlišují na dvě základní skupiny; na smog redukční a oxidační. Nicméně pro nás je důležitá spíše praxe než teorie. A tak nás zajímají především důsledky smogových excesů; zejména to, jak smog působí na lidský organismus (a nejen na něj, stejně negativně ovlivňuje také zvířata a rostliny).
Všeobecně známé zdroje znečištění „obohacují“ ovzduší hned o několik „základních ingrediencí“ smogu. O oxid siřičitý, oxid uhelnatý, oxidy dusíku, prachové částice, těkavé organické látky a také o přízemní ozón.
Praha si o uplynulém týdnu smogu užila dosyta (foto: Martina Machová)
OXIDY DUSÍKU (i OXID UHLENATÝ) se vážou na krevní barvivo a zhoršují přenos kyslíku z plic do všech tkání (svalů, orgánů atd.), což negativně ovlivňuje celkovou výkonnost. Navíc jsou tyto látky značně dráždivé pro dýchací cesty a mají tak přímý i nepřímý vliv na rozvoj respiračních onemocnění. Tuto nekalou činnost umocňuje velmi dráždivý OXID SIŘIČITÝ, který je spojován nejen s úporným kašlem, ale také se záněty průdušek a astmatem. Dlouhodobá expozice vysokým dávkám oxidu siřičitého ovlivňuje negativně krvetvorbu, může přispět k rozedmě plic a dokonce i k poškození srdečního svalu. Koktejl těchto látek vytváří spolu s hustou vlhkou podzimní mlhou „chutný“ kyselý aerosol, který dráždivost sliznic ještě zvyšuje.
Dalším agresorem atakujícím při smogu dýchací cesty je POLÉTAVÝ PRACH. Dle docenta Radima Šráma z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR jsou z hlediska zdravotní závadnosti nejrizikovější jemné prachové částice menší než 2,5 mikronu (s označením PM 1 až 2,5). Tyto jemné částečky se dle docenta Šráma vážou na karcinogenní polycyklické aromatické uhlovodíky (např. karcinogen benzoapyren), již jsou dávány do souvislosti nejen s onkologickými onemocněními, ale také s bronchitidami u předškoláků, nepříznivým vývojem těhotenství v jeho počátku a neplodností u mužů. Tým docenta Šráma dává dokonce na základě provedených výzkumů do souvislosti několikatýdenní působení benzoapyrenu na organismus se změnami DNA.
Nejlepší obranou proti smogu je, pokud před ním můžete utéct. Třeba na hory (foto: Tomáš Gladiš)
Sport vám v tomto případě víc vezme, než dá
Z uvedeného výčtu negativního vlivu na organismus je zřejmé, že dlouhodobá expozice smogem znečištěnému ovzduší je ze zdravotního hlediska riziková, a je zcela nevhodné tuto dobu jakkoliv prodlužovat či ji umocňovat zvýšenou fyzickou zátěží. Vzhledem k intenzivnější ventilaci je organismus vystaven daleko větším objemům nebezpečných látek. Navíc většina z nás dýchá při intenzivní jízdě na kole či běhu ústy, a vyřazuje tak z chodu ten nejzákladnější přirozený filtr a ohřívač vzduchu – nos.
Volné radikály poškozují buňky
I laické veřejnosti je již vcelku známé, že během intenzivní fyzické aktivity narůstá v organismu objem škodlivých volných radikálu, jejichž množství značně navyšuje pohyb ve znečištěném prostředí. Volné radikály poškozují buňky a jsou přímými viníky jejich rychlejšího stárnutí. Dále pak oslabují imunitní systém, a přispívají tak ke vzniku mnoha civilizačních chorob (astma, diabetes, nádorová onemocnění, neurodegenerativní nemoci atd.). Z pohledu sportovce navíc urychlují svalovou únavu a prodlužují dobu regenerace. Jednoduchým způsobem, jak jejich negativní vliv částečně omezit, je zařadit do jídelníčku potraviny bohaté na antioxidanty.
Smog je absolutní kontraindikací pro venkovní sportování astmatiků, alergiků a osob s chronickým onemocněním dýchacích cest, u nichž by se mohly výrazně zhoršit symptomy onemocnění. Navíc bývají takto postižení jedinci při delší dobu trvající smogové kalamitě i při běžné zátěži dýchaviční, dušní a zahlenění.
Naprosto extrémní smogový exces (tzv. Velký smog), který postihl na několik zimních měsíců na přelomu let 1952 a 1953 Londýn, si dokonce vyžádal několik tisíc obětí. Jejich smrt byla dávána do přímé souvislosti s katastrofálním stavem ovzduší v té době.
Aktuální informace o kvalitě ovzduší najdete na www.chmi.cz. Hodit se vám mohou také informace o zdrojích znečištění ovzduší v ČR a nebo žebříček nejznečištěnějších míst.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
odpověď na Kurri22 — #12 Vybornej napad bydlet v takovy dire OMG
odpověz na tento komentářodpověď na Bob — #15 díky za info, no teď je krásně tak si jdu zaběhat !)
odpověz na tento komentářodpověď na Ondry — #5 Ono je sice pravda, že doprava dělá 50 a více procent, ale má to víc aspektů. Jednak je do toho započtena i tzv. resuspenze - doprava víří už jednou sedlý prach zpět do vzduchu - to dělá 40 - 60% dopravního podílu. A za druhé - tato čísla jsou emise. Kvalita ovzduší je opravdu nejhorší u dopravních tahů (nejčastějí překračují limity dopravní stanice), ale tím, že jsou výfuky nízko, tak se zase to znečištění tak daleko nedostane - 50m od silnice je už situace odlišná. Doprava je hlavní problém měst a aglomerací, ale v celé ČR jsou dle mého názoru v současné době největší problém tzv. malé zdroje (do 0,2 MW tepelného výkonu - lokální topeniště, vytápění domácností). Jelikož lidi nacpou do kotle cokoli, tak kromě prachu produkují spoustu karcinogenních látek. A pak je třeba si uvědomit, že tyhle malý zdroje jedou jen v zimě (dejme tomu půl roku), ale emisní bilance se počítají na celý rok. Takže pokud má doprava 50% a malé zdroje 25%, tak v zimě je to zhruba fifty fity :) Ostatní škodliviny - SO2 skoro v celé republice měříme pod dolní mezí pro posuzování, limit se nikde nepřekračuje. NO2 přelízá jen na dopravou nejexponovanějších lokalitách. CO nemáme šanci v ČR přelézt nikde. Obrovskej problém je zmiňovaný benzo(a)pyren, který se odebírá z prachu (na který se váže). A už končím :)
- na tento komentář reaguje Ondry — #16
odpověz na tento komentářodpověď na Ondry — #13 Jo, podzim byl hodně pěkný. Škoda, že jsem měl nějaké zdravotní problémy a v říjnu skoro netrénoval.
odpověz na tento komentářodpověď na Kurri22 — #12
Já jsem taky v ostravě a musíš uznat, že podzim byl nádhernej, je pravda že poslední měsíc se to vykompenzovalo aji tramvaje tím bordelem měli problém projet :D
- na tento komentář reaguje Kurri22 — #14
odpověz na tento komentářodpověď na Ondry — #11 No, já sice bydlím od Ostravy cca 50 km severozápadně, ale v Ostravě studuju, takže to můžu hodnotit.
Vůbec nebudu říkat, že to tady máme špatné, jsem totiž docela patriot a nemůžu si na nic stěžovat. Ale ten smog je opravdu otřesný. To co bylo i tady u nás (dalo by se říct v podhůří Jeseníků)minulý týden, to byl humus, to se fakt ani nedalo dýchat. V Ostravě je to takové a ještě horší většinu roku. S tím by se fakt mělo něco dělat.
- na tento komentář reaguje Ondry — #13
- na tento komentář reaguje Many — #17
odpověz na tento komentářodpověď na Kurri22 — #10 Jseš místní znáš to líp, ale co jsem na podzim jezdil kolem ostravy, tak to tam nemáte tak strašný, náhodou bych řek že je to tam supr, fakt jsem si pískal.
- na tento komentář reaguje Kurri22 — #12
odpověz na tento komentářodpověď na Ondry — #9 No jo, jenomže my Slezané bychom v tom případě trénovali jenom na trenažéru. A na závody bych taky musel jezdit hodně daleko.
- na tento komentář reaguje Ondry — #11
odpověz na tento komentářodpověď na Kurri22 — #8 Ták ták :) Taky mě to štve, ale tak co už, není nic zábavnějšího než sedět na trenažéru
- na tento komentář reaguje Kurri22 — #10
odpověz na tento komentářTakže mi v rubrice trénink radíte, abych netrénoval. :-))
- na tento komentář reaguje Ondry — #9
odpověz na tento komentářTo se lehko řekne. To bych ale u nás musel mít pohov většinu roku. :-)
odpověz na tento komentářodpověď na Ondry — #5 Bylo to v novinách. Dokonce se o tom i dost baví v TV. Takový ty kecacý pořady na ČT24.
Pravda u nás je to s vlakama dost na h***, proto se nikomu moc nedivím, ale stejně mě to s**
odpověz na tento komentářodpověď na autá — #2 Kde jsi přišel na těch 50% já to nemůžu nikde vygooglovat, našel jsem že za 60% můžou auta+doprava, ale nikde žádný přesný info, celkem by mě to zajímalo.
- na tento komentář reaguje autá — #6
- na tento komentář reaguje Bob — #15
odpověz na tento komentářodpověď na autá — #2 U nás nemůžeš po nikom chtít, aby dobrovolně jezdil vlakem.
odpověz na tento komentářodpověď na autá — #2No já jezdím do práce (20km) autem sám a nestěžuju si.Finančně to vyjde skoro stejně jak vlak,nebo autobus,ale hlavně jde o ten ušetřený čas a nejsem na nikon závyslý.Letos jsem na kole jezdil do práce v součtu tři měsíce,tak jsem snad to ovzduší trošku pošetřil :-)
odpověz na tento komentářlidi sou tak blbý a můžou si za to sami. protože hodně přes 50% to dělá doprava. nejvíc mě dostala ženskaá co si stěžovala na smog, že prý nedojde snad ani k tomu autu. hlavně že jede autem. místo aby každej pitomec používal MHD nebo vlaky atd. Když se podíváte ve městech jezdí většina osobáků jen s jedním člověkem. Tomu se říká ekologie.
- na tento komentář reaguje Babaja — #3
- na tento komentář reaguje Jakub Svoboda — #4
- na tento komentář reaguje Ondry — #5
odpověz na tento komentářDobrej článek, ale dobrej pocit z něj vůbec nemám, hned se víc těším na zimní tréninky
odpověz na tento komentář