Jako součást mediálně propíraného ekologického summitu v Kodani byl mimo politických diskuzí představen zajímavý projekt hybridního bicyklu - Copenhagen Wheel...
Umíte si představit město, kde dvě třetiny obyvatel jezdí do zaměstnání na kole nebo hromadnou dopravou? Kde jsou na každém kroku k zapůjčení zdarma jízdní kola a 300 kilometrů cyklostezek? Přesně tak to vypadá v dánské metropoli Kodani, která je mimo jiné z těchto důvodů dle žebříčku Green City Index nejekologičtějším městem světa. Není proto divu, že právě zde 7. prosince začala konference OSN o klimatických změnách, a že právě zde následující dva týdny rokovali zástupci 192 států včetně největších světových státníků jako je americký prezident Barrack Obama. Hlavními cíli konference COP15 bylo najít smysluplnou náhradu Kjótského protokolu, tedy definovat cesty k omezení emisí skleníkových plynů a další opatření, která by pomohla zastavit oteplování planety.
Největší a nejvýznamnější ekologický summit všech dob byl také místem, kde byl představen zajímavý projekt z dílny Massachusetts Institute of Technology (MIT) — „samopoháněné“ kolo, které promění běžné jízdní kolo v bicykl hybridní. Zadání tohoto produktu pak pochází přímo od kodaňského magistrátu — proto je projekt pojmenován jako Kodaňské kolo (Copenhagen Wheel).
Elektrokola nejsou ničím novým pod sluncem, ale co po technické stránce Kodaňské kolo charakterizuje a odlišuje je především snaha o uchování a maximální využití kinetické energie, což někteří z vás mohou znát z formule jedna jako systém KERS (Kinetic Energy Recovery System, česky systém rekuperace kinetické energie). Vynález MIT využívá stejného principu, tedy přeměňuje energii brzdění s využitím elektromotoru na energii elektrickou. Ta je pak uchována v akumulátorech a lze ji později využít — ve formuli k razantnímu zrychlení, u jízdního kola k podpoře jízdy. „Pokud šlapete dopředu, motor vám pomáhá. Při brzdění, kdy šlapete dozadu, systém snižuje vaši rychlost a zároveň ukládá jinak nevyužitelnou energii,“ přiblížil duchovní otec projektu, profesor Carlo Ratti.
Navenek vypadá kolo — až na červený disk uprostřed zadního výpletu - poměrně obyčejně. Za základ posloužil sněhově bílý model Mystic Rats ze série městských kol od italské značky Cinelli. Tato kola jsou mimochodem už sériově obuta do plášťů jiné italské značky, a to Victoria Zaffiro Pro rovněž v bílé barvě. Tyto pláště, protože mají výborné valivé vlastnosti, byly rovněž předurčeny k účasti v tomto „zeleném“ projektu. I od dosud známých elektrokol se ale nový projekt odlišuje. Všechny díly — motor, třírychlostní torpédo, baterie, GPRS, senzor kroutícího momentu i další senzory - jsou totiž součástí zadního náboje. V útrobách zadního kola, respektive jakéhosi disku, je ukryto vše, co je potřeba. K přestavbě běžného kola na hybridní proto nepotřebujete nic, než vyměnit zadní kolo.
Součástí představeného kola může být smartphone, který je se senzory v útrobách červeného disku v zadním kole spojen pomocí bezdrátové technologie Bluetooth. Smartphone na řidítkách vypadá jako lepší tachometr, ale umí víc než poskytovat množství běžných cyklistických dat jako je ujetá vzdálenost či rychlost — majitel jej může využít k řazení nebo nastavování míry „pomoci“ při šlapání. Komplexnost systému dokládá také množství informací, které prostřednictvím smartphonu uživateli podává — cyklista tak získává real-time údaje o podaném výkonu, o teplotě a vlhkosti vzduchu, míře hluku v ulicích, o znečištění ovzduší nebo hustotě provozu. S využitím navigačního modulu je tedy možné zvolit trasu s přihlédnutím k těmto datům a zvolit si tu nejbezpečnější a nejzdravější. Data, která jednotliví cyklisté během svých jízd získají, pak jde s využitím webu sdílet a šířit dále. Využít je v ideálním případě mohou i vědci a nebo samotná města jako součást dopravních výzkumů.
Velkým problémem měst jsou krádeže kol, což může mnohé od cestováním v sedle bicyklu rovněž odradit. Toto kolo vám ale nikdo neukradne. Pokud se totiž s kolem pokusí odjet kdokoliv, kdo nemá váš smartphone, kolo se přepne do módu „ruční brzdy“ a navíc pošle svému majiteli textovku.
Autoři projektu, který byl podpořen italským ministerstvem průmyslu a vyvíjen ve spolupráci se společností Ducati Energia, si od hybridních kol slibují jedno: pro mnoho lidí by se s jejich využitím mohlo kolo stát mnohem přijatelnějším dopravním prostředkem. Ani ve městech s kopci tak nebude doprava v sedlech kol tak fyzicky náročná. Kola by měla jít do výroby příští rok a jejich cena by měla být přibližně na úrovni běžně dostupných elektrokol.
Foto: Max Tomasinelli
Zdroj: http://senseable.mit.edu/copenhagenwheel/
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Tak by to melo být - Tohle by měli zavést i u nás v republice. Všichni dřepí v autech a nehejbou se. Stále nějaké zácpy. Stejně je kolo nejrychlejší. A kdo nechce být spocený, ať si koupí elektrobike...
odpověz na tento komentářrozhodne tam ma byt GPRS
odpověz na tento komentář1. - nemá tam být GPS místo GPRS?
odpověz na tento komentář2. - myslím že se to může hodit, né každému přijde vhod přijíždět do práce spocený, ale přesto je třeba nebaví nebo už nechcou jezdit autem ;)
M
budoucnost... - urcite by se lide meli nad sebou zamyslet, ja se snazim do prace na kole a jinak pokud neni potreba auto a je pocasi tak taky vse na kole, ale pokud se clovek podiva do aut tak tak z 80% vidim v autech jen jednu osobu!!! Urcite v tom budoucnost je, ale spis az se to rozsiri a tim slevni vyroba, protoze zatim ty penize za elektrokolo da jen malokdo. Hezke svatky :-)
odpověz na tento komentářkde je pravda? - tak nějak, jak tady čtu ty vaše komenty musim říct, že každý z vás má pravdu, člověk by se měl víc hýbat a naopak míň dávat na prdel planetě, ale je fakt že tady jde zase jenom o "bizniz" ke kolu potřebuju ještě další věci aby to šlapalo jak má a to zase bude něco stát a nejlíp na tom dám zelenou nálepku ekologie a všichni se z toho poserou, neni fakt lepší mít normální kolo a ne bejt jenom líní přišlápnout si do kopce? ale jako vynález to zase může bejt dobrý a posunout to někam dál tak proč ne že jo, jak říkám, každej má svojí pravdu
odpověz na tento komentářnázor - Když už máte takové brilantní názory, tak by mě zajímalo, co řeknete na můj.
odpověz na tento komentářKdyby lidi nevymýšleli "jak vy tady naznačujete kokotiny" taky bysme doteď lozili po stromech. Jak by se vám líbilo něco podobného? Vždyť na tom nemusíte jezdit, a dokonce klidně můžete topit petflaškama. ;)
Zkuste trochu přemýšlet, než něco napíšete. a politiku a klima sem netahejte, ten článek je o kole, i když zmiňuje tzv. "černého mesiáše" ze západu.
Veselé Vánoce. :)
ano - ...naprosto souhlasím s Fildou, to že se otepluje není takové neštěstí, jako to, že se člověk už téměř nehýbe a jsme globálně tak tlustí, jak .... Většina lidí trpí alergiemi, všemi možnými zdravotními problémy, ale ve skutečnosti je to 99% vina nadváhy...
odpověz na tento komentářjj - No a? Mne se to propojeni technologii s kolem nahodou libi :-) Jsem jeden z tech, kterym vadi ze se spoti kdyz jedou do kopce cestou do prace :-D Ne, je pravda, ze vic by lidem pomohlo jezdit na normalnim kole. Kolo uz je samo o sobe dost zeleny dopravni prostredek, tak na co KERS ;-)
odpověz na tento komentářJasná věc - Ke kolu budu mít ještě smartphone a tak mi kolo nikdo neukradne...horší až to kolo chytne vir to už s ním neodjedu ani já:-) A GPRS to bude mít a ještě to určitě bude mít protisrážkový systém s dalším kolem...čím víc pičovín, tím víc na hovno!
odpověz na tento komentářekoagitka už i na MTBS?? - Bežte s tím oteplováním už někam.V Grónsku se kdysi pěstovala vinná réva a v Praze melouny a i přesto nás pořád budou strašit šíleným globálním oteplováním.
odpověz na tento komentář