Karlovy Vary sedly Spěšnému a Huříkové

Na dlouhé a náročné trati třetího pohárového závodu si nejlépe vedli Milan Spěšný z Merida Biking Teamu a Tereza Huříková z České spořitelny MTB.

Autor: Michal Červený

A jsme v půlce! Ač je ještě květen, RockMachine Cup - Český pohár Cross Country má po včerejšku za sebou polovinu závodů. Třetí podnik z celkových šesti se uskutečnil na západě Čech v Karlových Varech. Lázeňské město hostilo národní pohár vůbec poprvé a tak se čekalo, co pořadatelé v kopcích, jen pár stovek metrů od centra města, vymyslí. Jejich výtvor dopadl takto: sedm kilometrů na délku a 280 metrů převýšení.
Trať byla téměř celá ukryta v lese. Byla těžká svým profilem, ale hravá a jezdivá zároveň. Jezdilo se hlavně po "lázeňských singletracích" a nechybělo ani několik málo stovek metrů asfaltu nebo úseky s kluzkými kořeny. Technicky nejtěžší partií byl prudký sjezd asi čtyři metry dlouhé lávky z prken. Ten dělal mnohým problémy. Většina závodníků ho radši sbíhala, ale ani to nebylo jednoduché. Došlo zde i k několika úrazům. Sjezdy byly ve znamení serpentin. Toček o necelých 180 stupňů bylo opravdu požehnaně. Okruh byl sice hezký, ale velmi dlouhý. Nejlepší eliťáci ho zajížděli okolo 19ti minut, ale mladší závodníci strávili v jednom kole o několik minut více. Rozhodčí tak začali všem kategoriím upravovat počty kol a to někdy jen několik minut před startovním výstřelem.

ČP XC #3 Karlovy Vary

Už v devět hodin stáli na startu zkráceného okruhu seřazeni žáci, žákyně a kadetky. V žácích žádná změna nepřišla. Daniel Lukeš z Author Teamu Stupno je letos suverénní a potřetí si na svůj pohárový účet připsal sedmdesátku bodů. Stejně je na tom žákyně Markéta Drahovzalová (Bike Club Kutná Hora).
V kadetkách už to ale tak jasné není. Dáša Labáková do Varů nedorazila, a tak se na špici probojovala Karolína Kalašová (Scott Scania Kolín). Technické problémy ji sice zabrzdily a do čela se dostala domácí Petra Nováková (TJ Slavia K.Vary Cyklistika), ale vítězka z Teplic v posledním kole zabrala a přijela si pro druhé zlato. Nováková dojela druhá a třetí místo vybojovala Vendula Kuntová (Dukla Praha), která se stala novým lídrem poháru.

Na kadety čekala tři plnohodnotná kola. Žádné překvapení se nekonalo. Tomáš Paprstka (Scott Scania Kolín) za to vzal, všem svým soupeřům poměrně brzo odjel a do cíle přivezl náskok 53 vteřin na druhého Slováka Daniela Hulu (TJ Sokol Topolčany). A jelikož mají oranžové dresy kolínského týmu předplacena na bedně dvě místa, tak to zbývající obsadil Daniel Veselý.

Napínavý byl závod kategorie Open. Na čele si to rozdávala čtveřice František Žilák (Rock Machine Cyklomax), Pavel Bartoň (Eurofoam) a dvojce z Budvaru Tábor Stanislav Bambula a Jaroslav Musil. Do každého ze čtyřech kol najížděl na prvním místě někdo jiný. Nejvíce sil v posledním okruhu měl tentokrát Stanislav Bambula a cílem projel s rukama nad hlavou jako vítěz. Čtyřicet vteřin ztratil Pavel Bartoň a dalších čtyřiadvacet potom třetí Jaroslav Musil. Lídrem poháru je po třech štacích vítěz z Pardubic a dnes čtvrtý František Žilák.

Kategorii Masters v Karlových Varech ovládl suverénně Petr Sulzbacher z týmu Rock Machine Cyklomax. Po sólo jízdě byl v cíli o 1:47 min. před Václavem Šafránkem (Kolokram.cz). Třetí místo bral Petr Matula (Pells Hard Bikers). Nejlepším „mástrem“ je po třech odjetých závodech Václav Šafránek se 187 body.

ČP XC #3 Karlovy Vary

Desítka juniorek startovala společně se ženami. Mistryně světa a vítězka z Pardubic i Teplic, Ukrajinka Alla Boyko k nám tentokrát nepřijela a uvolnila nejvyšší stupínek domácím závodnicím. Dvě kola zvládla nejlépe Jana Valešová z České spořitelny MTB a po třetím a druhém místu se dočkala vítězství. Markéta Sládková (Scott Scania Kolín) cílem projela jako druhá se ztrátou jednapadesáti vteřin. Třetí skončila Jitka Škarnizlová (dimp Giant). Ta svou obvyklou formu zatím stále hledá. Dnešní vítězka se také oblékla do dresu pro vedoucí závodnici poháru.

Česká juniorská špička je letos hodně vyrovnaná a závod v Karlových Varech to potvrdil. Už v prvním kole se oddělila od ostatních skupinka favoritů. Byli v ní Filip Adel (CT Budvar Tábor), Jakub Magnusek (Česká spořitelna MTB), Ondřej Cink (Author Team Stupno) a Jan Nesvadba (KC Kooperativa SG Jablonec).
Tato čtveřice spolu jezdila vyrovnaně až do čtvrtého, posledního kola. V dlouhém stoupání úspěšně zaútočil Jakub Magnusek a poodjel svým soupeřům. Vypracoval si poměrně velký náskok okolo jedné minuty a ten dovezl až za cílovou čáru. Stříbro vybojoval Filip Adel a o bronzu se rozhodlo až ve spurtu. Aktéry byli Ondřej Cink a Jan Nesvadba. Závodnik Kooperativy využil druhé pozice při nájezdu do cílové rovinky a těsně Cinka porazil.
Dres Toi Toi pro lídra Českého poháru XC zůstává i nadále v České spořitelně. Místo Aleše Jandy (dnes 7.) ho ale minimálně příští závod poveze Jakub Magnusek.

ČP XC #3 Karlovy Vary

Ženy. Na startu jich stálo třináct a čekala na ně čtyři kola. Favoritkou byla samozřejmě Tereza Huříková z České spořitelny. A svou roli potvrzovala hned od úvodních stovek metrů. Žádné drama se nekonalo. Bronzová závodnice z mistrovství Evropy v kategorii U23 si vytvořila na čele dostatečný odstup a v pohodě si odkroužila své čtyři kousky. I když jak prozrazoval její zamazaný bok, zase tak v pohodě to nebylo. Do cíle Tereza přijela s náskokem minuty a sedmatřiceti vteřin před Pavlou Havlíkovou.

ČP XC #3 Karlovy Vary"Nejelo se mi moc dobře. Teď je jeden závod za druhým, což je sice normální, ale už na mě začíná doléhat únava. O víkendu mě čeká další svěťák v Andoře, tak doufám, že se po tomhle závodě dám dohromady a proberu se z toho. Bylo fajn, že první kolo se jelo svižně a v těch dalších už jsem si mohla zpomalovat a jet si svoje tempo aby mi to bylo příjemný.", řekla v cíli Tereza. Trať se jí zdála náročná. "Výjezdy byly dlouhé, dost se zajídaly. Serpentiny byly dobrý, v těch se dalo odpočinout a bylo to i hravý, takže mě se to docela líbilo."

Pavla stále ještě v dresu Kooperativy na druhém místě rovněž neměla problémy a udržela si dres Develop pro nejlepší ženu celkového pořadí. Třetí místo získala Tereza Jansová a podtrhla tím úspěch spořitelní stáje.

Jak už to tak bývá, vyvrcholením dne pod proměnlivou oblohou byl závod elitních mužů. Ani na třetím závodě se ale nesešla česká špička komplet. Poprvé se letos na start poháru sice postavili Milan Spěšný a Jiří Friedl z Merida Biking Teamu, ale pro změnu chyběl olympionik Jaroslav Kulhavý (Michelin Specialized).
Po startu se na čele utvořil kvartet Jan Škarnitzl (dimp Giant), Filip Eberl (Scott Scania Kolín), Matouš Ulman (Scott&Hagget) a Pavel Boudný (Dekhome Cannondale). Mírný odstup několika metrů měl Milan Spěšný (Merida Biking) a dobře závod rozjel Jan Fojtík z České spořitelny MTB.
Dlouhé stoupání a jen o málo kratší sjezd dobře ukazovaly, jak je na tom kdo s fyzičkou a technikou. Rozestupy ve stoupáních se lehce zvětšovaly, zatímco pod kopcem byla skupinka zase pohromadě.
Milan Spěšný se po tradičně pomalejším startu a vyčkávání dotáhl ve třetím kole z celkových šesti do vedoucí skupinky. V dalším kole pak vlezl na špic, rozjel ostré tempo a začal skupinu trhat. Nejprve odpadl domácí závodník Filip Eberl jenž se podílel i na stavění trati a po něm Matouš Ulman.
Nejdéle se Milana držel vedoucí muž poháru Jan Škarnitzl, ale i ten ke konci kola povolil.

Do cíle zbývalo něco málo přes jedno kolo a Spěšný dravou jízdou jak ve výjezdech, tak hlavně ve sjezdech získával další vteřinky k dobru. Na druhého Škarnitzla jich měl rovných šedesát, tedy minutu. Třetí byl o půl minuty Pavel Boudný, který se, jak to vypadá, dostává zpět do formy.

ČP XC #3 Karlovy Vary Jenže poslední kolo pořadím mohlo ještě pořádně zahýbat. Nejprve nezvládl kluzkou dřevěnou lávku čerstvý univerzitní vicemistr světa Škarnitzl. Naštěstí to odnesly jen jeho gatě, ale Boudný se dostal před něj. Problémy se nevyhnuly ani Spěšnému. V posledním kole nechal šaltr za pařezem a ohnul ho i s patkou. Jelikož měl dostatečný náskok, rozhodl se problém neřešit a dojet jen s řazením na převodnících. A dobře udělal, patka by při rovnání nejspíše praskla.
Takhle si náskok udržel až do cíle.

"Zjistil jsem, že když jsem do sjezdů najížděl na posledním místě ve skupince, chytal jsem velkou ztrátu a pak jsem si to musel dojíždět. Po třech kolech jsem si řekl proč to takhle dělat, když jsem byl v těch sjezdech silnej a jelo se mi dobře, tak jsem to prohodil, najel do sjezdu jako první, vytvořil jsem si malej náskok, kterej jsem pak zvětšoval. Neříkám, že se mi jelo úplně ideálně, ale ta trať mi seděla, byly tam sjezdy, ve kterých jsem získával a na tom kole jsem si tam mohl dovolit asi více než ostatní. Spokojenost je veliká, protože jsem se na to nějak nepřipravoval, dostali jsme teď volno a já se rozhodl z dobré vůle přijet a trochu potrénovat. Tím si toho cením více, že jsem se dokázal zmáčknout a z plného tréninku vyhrát." řekl v cíli Milan.

Problémem byla v posledním kole již zmíněná přehazovačka. "Celý závod jsem si říkal, aby se něco nestalo. Jel jsem na lehoučkých, ale dost slabých pláštích. V posledním kole, v tom nejtechničtějším úseku, jsem z toho trochu vystoupil, kolo mi chytlo o pařez a ohnul jsem přehazovačku úplně do vingle. Řešil jsem jestli mám zastavit a rovnat to, ale po zkušenostech jsem si řekl, že na to radši nebudu sahat, nechal jsem tam ten převod co tam byl a na převodníky to dojel. Bylo štěstí, že jsem měl takovej náskok." dodal čerstvý vítěz.

Druhé místo nakonec uhájil Jan Škarnitzl, který se dostal zpět před nakonec třetího Pavla Boudného. "Moc se mi můj výkon nelíbil" přiznal nejlepší jezdec do 23 let Škarnitzl. "Po tom čtvrtku (Univerzitní mistrovství světa - pozn.red.) jsem měl tuhý nohy. Nerozjel jsem se. Byly pasáže, kde se mi jelo pěkně, tak jsem se toho snažil využít a nastupoval jsem, abych trochu unavil ty ostatní. Jenže pak Milan nastoupil, jel jedno kolo úplně hrozný tempo. Chtěl jsem se udržet s ním, ale to mě popravilo. Když jsem v posledním kole spadnul a dojel mě Bouda, tak jsem myslel, že budu tak třetí, čtvrtej. Nakonec s umístěním spokojenost. S výkonem ale ne, jelo se mi fakt špatně!" řekl v cíli Honza.

ČP XC #3 Karlovy Vary

Na čtvrté místo se nakonec propracoval Maďar András Parti (Trek Józsefhegyi Se). Pátý cílem projel Matouš Ulman a dobrý závěr měl na šesté pozici Václav Hlaváč (Scott Scania Kolín). Sedmý dojel Filip Eberl (Scott Scania Kolín) a osmý Kristián Hynek (Scott&Hagget).

Lídrem RockMachine XC Cupu zůstává nadále Jan Škarnitzl se 190ti body. Druhý Eberl má o osmnáct bodů méně. Třetí Hynek má na kontě bodíků 159.
Druhá polovina českého poháru se rozjede čtvrtým závodem ve Špindlerově Mlýně, a to 14. 6. 2008.