MČR XCO 09 aneb tři tituly Huříkové a Boudného

Deštivé mistrovství ČR v Karlových Varech přineslo třetí letošní titul Tereze Huříkové a třetí životní titul Pavlu Boudnému...

Autor: Jan Němec

Celkem jedenát mistrů České republiky v olympijské disciplíně cross country vzešlo z dvoudenního klání v Karlových Varech, v pořadí již osmnáctého domácího šampionátu.

První sada medailí se rozdala ještě v pátek za slunečného počasí. Do atraktivního závodu tříčlenných štafet nastoupilo celkem šestnáct "posádek". Málokdo počítal s tím, že silná trojice Kooperativa Specialized s Janem Nesvadbou, Pavlou Havlíkovou a "vypůjčeným" finišmanem Jaroslavem Kulhavým, nezíská titul. O drama se postarala Česká spořitelna MTB ve složení Josef Kamler, Tereza Huříková a Jan Svorada, který republikový titul získal po roční přestávce. Favorizovaná štafeta skončila stříbrná. Rozhodující se zdál právě poslední úsek, na kterém se utkal Jan Svorada a Jaroslav Kulhavý. "Jančí junior" zřejmě zdědil ty správné závodní geny, jen málokdo by si totiž vsadil na to, že ho Jára nedožene, jeho náskok činil 1:13 min. "Nečekal jsem, že mě nedojede, pořád jsem se ohlížel, viděl jsem ho až před cílem, ale to už jsem věděl, že to dám," okomentoval vítěznou jízdu Svorada. Jára Kulhavý přijel s odstupem necelých 13ti vteřin, stačil stáhnout "jen" minutu. "Gratuluju jim, byli lepší, Svoradka jel skvěle. Já jsem přijel do Varů dost pozdě, protože jsem četl, že štafety jsou od šesti, nebyl čas na velké rozjíždění ani poznávání okruhu," přiznal Jára v cíli.

Vítezná trojice štafet: Kamler, Huříkvová, Svorada

Sobotní ráno s našlapaným programem, který lepší nekomentovat, zkazil i začínající déšť. Rozhodčí tak byli nuceni sáhnout k odtučňovacím kůrám v počtu okruhů pro jednotlivé kategorie. 4,8 kilometru dlouhý okruh pokryla jemná vrstva bahýnka, která bikery výrazně zpomalila.

Dopoledne si pro své tituly dojeli žáci a žákyně, Martin Fusek z 4ever Cyklo Bulis triumfoval mezi kluky a Barbora Průdková z týmu Bike 2000 mezi děvčaty. V kategoii kadetek jasně dominovala kutnohorská bikerka Markéta Drahovzalová, loňská mistryně mezi žačkami. O mistra republiky kadetů bojoval Radim Kovář (Moravec Czech MTB) a Ondřej Žniva (Scott Scania Kolín), prvně jmenovaný měl navrh v první půlce závodu, potom jej na čele vystřídal Ondřej a dotáhnul závod do vítězného konce. K loňskému bronzu z Velkých Losin si letos konečně může připsat mistra ČR.

Reportáž z mistrovství České republiky v České televizi! Pondělí 20.7. 2009 v 18:00 na programu ČT4 Sport!

Jediným obhájcem za celý šampionát se ve své kategorii nakonec stal jen master Tomáš Najser (Sulith Sumtex). Letos už triatlonistou zřejmě nebude, ale podle regulí by se neměl stát ani mistrem ČR, jelikož startoval v dresu mistra ČR, což je proti pravidlům. Zvítězil před Pavlem Bartoněm (KC Hakr Brno) a Herbertem Schwartzem (TJ Rumburk - Kolabrabec.cz).

Nejméně početné startovní pole na šampionátu byly juniorky, těch se na trať vydalo jen devět. Při neúčasti Dagmar Labákové, která dala přednost evropskému šampionátu na dráze, tak byl boj o titul otevřený. Nejvíce sil měla nakonec Markéta Sládková (Scott Scania Kolín), která dlouho bojovala s Veronikou Jarošovou (Scott&Hagget). "Já jsem si na ní i věřila, ale prohrála jsem si to sama, mám nový kolo, kde je obrácený řazení a furt jsem si to pletla," svěřila se Veronika, která nakonec přišla i o stříbro. To získala pohárová neznámá Martina Solanská (Hokor Rožnov pod Radhoštěm).

Jan Nesvadba

Junioři naopak byli skupinou nejpočetnější, čítala celkem 53 bikerů. Sedmý junior z evropského šampionátu Jan Nesvadba (KC Kooperativa SG Jablonec n.N.) byl papírovým favoritem, což nakonec potvrdil, ale o titulu rozhodl až v posledním, šestém okruhu. Do té doby vzorně spolupracoval s Tomášem Paprstkou (Scott Scania Kolín), loňským šampionem kategorie kadetů. "Bláto a déšť, nádhera, krásnej den ve Varech. Nejelo se mi ani moc dobře, nebylo to ono ani v pátek při těch štafetách, bolí mě trochu v krku, takže musím přiznat, že jsem si na něj ani moc nevěřil. Ujel jsem mu v technický pasáži, něco se mu tam stalo a já toho využil," vysvětlil Honza v cíli. A co se stalo? "Ujelo mi přední kolo, nevybral jsem dobře zatáčku, ztratil pár vteřinek a už jsem Ondru nestačil dojet. Brzdila mě i skupinka, která byla o kolo zpátky. Skvěle jsme spolu Tereza Huřkováspolupracovali, každej to chvíli táhnul, vyhrál zkušeností, přece jen je starší," přiznal Tomáš.

Bronz nakonec získal Tomášův týmový kolega Daniel Veselý, který se ve druhé polovině závodu dostal před Pavla Skalického (SK Žamberk Tessuti sport) a odsunul ho tak na čtvrtou příčku.

Tereza Huříková (Česká spořitelna MTB) působila v Karlových Varech oproti minulému týdnu na evropském šampionátu v Holandsku jako vyměněná. "Dnes jsem se tady ve Varech cítila jinak, nebyla jsem tak unavená, jelo se mi opravdu dobře. Potřebovala jsem zase zažít ten pocit výhry," líčila Tereza. Zvítězila zcela přesvědčivě o čtyři a půl minuty před Pavlou Havlíkovou. Vybojovala tak na šampionátu druhý titul, připočítáme-li silniční časovku, celkem má na svém kontě letos již tři. "Dva tituly ve dvou dnech je přece skvělý, ne? Je to malá náplast za ten minulý týden a zpackanou Evropu, ale stejně se to nedá srovnat, raději bych uspěla na Evropě." Tereza si pochvalovala i trať, která jí seděla. "I trať byla více podle mýho gusta, líbila se mi, byla na úrovni. Nejtěžší byly výjezdy, těžký byly i mokrý sjezdy, dvakrát jsem si dokonce vystoupila. Luxusní náskok mi spíš vadil, protože je to pořád závod a když pořád slyšíš jakej máš náskok, tak tě to trochu nutí zvolnit. Raději bych byla, kdyby mě ze zadu někdo sjížděl. Snažila jsem se proto nemyslet na ten náskok a jet naplno, to teď potřebuju."

Se stříbrem neměla mnoho práce ani Pavla Havlíková, ze zadu se na ní tlačila Pavlína Šulcová (Samba Chic), ale jablonecká bikerka a cyklokrosařka měla titul vicemistryně prý pevně pod kontrolou. "Pavlíny jsem se nebála, jela jsem na jistotu," řekla a dodala: "Tušila jsem, že titul neobhájím, když startovala Tereza, ale i za druhý místo jsem ráda. Tereza mi ujela hned v prvním sjezdu, který zvládla bravurně. Měla jsem to tu najetý za sucha, déšť mi udělal trochu čáru přes rozpočet."

1. Huříková, 2. Havlíková, 3. Šulcová

Po pěti letech byly ve hře také tituly pro kategorii do 23 let, mladíci startovali odděleně od elity. A hned se zrodilo překvapení. Nevyhrál ani Josef Kamler, ani Matěj Nepustil a ani Ondřej Cink. "Já jsem se dneska cítil na vítězství, když jsem jel s klukama, měl jsem pocit, že moc nejedeme. Dnes mě zradil defekt a pády," přiznal v cíli zklamaný Josef Kamler. Ondřej Cink pro změnu opustil závod v šestém okruhu kvůli křečím. Lukáš SáblíkSvé první letošní vítězství si tak na mistrovský závod nechal Lukáš Sáblík z týmu Scott Scania Kolín. Úspěch kolínských závodníků podtrhl druhým místem Tomáš Pešek, bronz zbyl na Ondřeje Bambulu (Cyklo team Budvar Tábor), který ho vybojoval až v samotném závěru závodu. "Titul byl spíš hodně chtěnej než očekávanej. Přijel jsem do Varů s tím, že tady vyhraju, vstával jsem a usínal s myšlenkama na titul. Poslední dvě kola už byly hodně o morálu, braly mě křeče," zhodnotil svůj triumf Lukáš.

Zlatým hřebem mistrovského odpoledne byl závod kategorie Elite. Několikrát změněný čas startu se nakonec ustálil na hodnotě 15:15, počet okruhů potom na čísle 8.

A drama to bylo od samého začátku. Nejrychleji vyrazil Jiří Friedl (Merida Biking), hned v prvním kole startovní pole pěkně roztrhal, vytvořil si náskok několika málo sekund před Janem Škarnitzlem (dimp Giant) a zbytkem favoritů. Kdo nestíhal byl Jaroslav Kulhavý, do druhé kola najel jako sedmnáctý a potom odstoupil. "Mám trochu zdravotní problémy, v pátek jsem dobral antibiotika. Chtěl jsem to zkusit, ale rychle jsem zjistil, že to nemá cenu, chyběla mi síla," zdůvodnil Jára.

Jiří Friedl vydržel na čele ještě jeden okruh, ale potom se začal propadat. Tempo přepálil. "Došlo mi, aspoň je vidět, kdo si minulej tejden hrábnul nejvíc," řekl v cíli Jirka, kterému nezbylo než se spokojit až s devátým místem. Na čele ho překvapivě vystřídal Zdeněk Štybar (Fidea), v nasazeném tempu rozhodně nepolevil. "Škárna" si držel druhou pozici a s několika vteřinami pozadu jela skupinka v níž byl i pozdější vítěz Pavel Boudný (Odlo Specialized) se svým týmovým kolegou Jiřím Novákem. Dvojnásobný vicemistr světa v cyklokrosu Štybar vydžel na čele dlouhé čtyři okruhy, potom došly síly. "Nechal jsem se trochu vyprovokovat klukama, pak mi došlo. Musím ještě trénovat, abych to vydržel," žertoval nakonec v cíli.

Spolupráce Boudného a Nováka přinesla ovoce. Nejdříve předjel Štybara Boudný a do posledního okruhu vjížděl jako největší adept na zisk titulu. "Ve vítězství jsem začal věřit až tady dole na asfaltu, do tý doby se Jiří Friedl následován Janem Škarnitzlemmohlo stát cokoliv. Štybyho jsem měl pořád na dohled, zkusil jsem se zvednout a dojet ho, kupodivu to nebyl ani takový problém. On potom nestačil mýmu tempu," líčil závod Pavel, který zajel bezchybně i závěrečný okruh a mohl se tak radovat ze třetího titulu domácího šampiona. "Když se vyhraje, tak se to vždycky zdá jednoduchý, takže nedokážu říct, kterej z těch tří titulů byl nejtěžší, teď mě těší nejvíc ten dnešní. Počasí mi nevadilo. Trochu mi střílela kazeta, jinak žádný problémy," řekl Pavel, dodatečně nominovaný muž do výpravy na MS do Austrálie. (kompletní nominaci na MS 2009 zveřejníme v týdnu)

Osmý okruh zamíchal medailovými kartami snad nejvíce. Jirka Novák sice nestačil tempu Pavla Boudného, ale stačilo to na Zdeňka Štybara. "Že ho zlomíme jsem nějak v podvědomí tušil, je to vynikající cyklista, ale tohle na něj bylo asi fakt dlouhý," svěřil se Jirka. Do cíle si tak dojel pro republikové stříbro, poprvé v životě v cross country, to přidal k loňskému mistrovskému titulu z maratonu. "S bednou jsem ani moc nepočítal a už vůbec jsem nepočítal s tím, že bysme mohli dát dabl, to je sen. Zpočátku tam Jirka Friedl s Honzou Škarnitzlem rozjeli pekelný tempo, my jsme jeli ve skupince, bylo nás tam asi šest. Potom se to roztrhalo a já s Pavlem jsme stíhali Štybyho," dodal.

O bronzu rozhodl pověstný raketový závěr Milana Spěšného, který v polovině závodu jezdil na osmé příčce. Z bronzu však nadšený nebyl. "Byl jsem na začátku strašně tuhej a proto nebyl start úplně ideální. Zřejmě na mě dolehla ta únava z minulýho týdne, kde jsem se pořádně kousnul, ale viděl jsem, že měli problém všichni, kteří na Evropě dobře zajeli. Ze začátku jsem si musel z tý skupiny vystoupit a jet si svoje tempo, nechtěl jsem to vzdát. Pak mě ale potkala série technických problémů s převodama, bylo to až ve druhý polovině závodu, kdy jsem se už rozjel. Pokaždý, když jsem skupinu dojel, tak se mi něco stalo. Věřil jsem, že bych mohl dojet ještě líp. Je to pro mě zklamání," řekl viditelně naštvaný Milan, kterého už ve středu čeká cesta za oceán na další dva podniky světového poháru.

Zdeněk Štybar

Bramborová medaile zbyla na "Štybyho", který také přiznal, že i ve Varech, stejně jako na "Evropě" ho trápilo otočné řazení v kombinaci s bahnem. Jeho výkonů na biku si všimli i v americkém Treku. Ve Varech už mohl startovat na jejich topmodelu, ale ten musel Zdeněk s díky odmítnout, jelikož mu jeho belgický tým Fidea změnu značky nepovolil. Na horském kole už se rodák ze Stříbra letos stejně neukáže. Čeká ho stěhování do svého nového domu v Belgii a potom už ostrá připrava na cyklokrosovou sezónu - tři týdny stráví v kopcích okolo Livigna a Svatého Mořice.

V cíli se pak mezi kamerami a mikrofony novinářů objevil i Jaroslav Kulhavý, v civilu přišel sportovně pogratulovat vítězům. "Jsem rád, že Bouda vyhrál, přál jsem mu to. Mrzí mě, že jsem tam nemohl bejt s nima, ale nešlo to. Nerad bych se před Kanadou popravil úplně," dodal. To Radim Kořínek, manažer týmu Odlo Specialized, měl důvod k radosti, ale samým překvapením a nadšením nemohl ani mluvit. "To snad ne, to je haluz, ty vole.... my tady snad zůstaneme a pořádně to oslavíme." S oslavou ve Varech souhlasili i jeho svěřenci. "Oslavu vidím zřejmě na nějakej Pupp nebo podobnej podnik tady ve Varech," přál si Jirka Novák. Pavlovi by zřejmě stačila obyčejná pivnice. "Asi to bude velký, myslím, že takových patnáct piv bych mohl dneska dát."

Jiří Novák se v cíli raduje s Pavlem Boudným

Pro zajímavost přinášíme výsledky tipovací ankety na vítěze MČR, kterou jsme vyhlásili v článku Kdo bude líbat zem na MČR ve Varech...

1. Kulhavý 84 hlasů
8. Eberl 6 hlasů
9. Doležal 5 hlasů
10. Škarnitzl 4 hlasy

Tečkou za kvalitně připraveným šampionátem bylo tradiční vyhlašování vítězů a předávání dresů pro mistry České republiky.

1. Boudný, 2. Novák, 3. Spěšný, 4. Štybar, 5. Škarnitzl

1. Tereza Huříková (Česká spořitelna MTB) 1:22:29 hod
2. Pavla Havlíková (KC Kooperativa SG Jablonec n.N.) +4:30 min.
3. Pavlína Šulcová (Samba Chic) +5:55
4. Martina Němcová (Pell's Hard Bikers) +8:24
5. Šárka Chmurová (Max Cursor) +10:40

1. Pavel Boudný (Odlo Specialized) 1:51:11 hod.
2. Jiří Novák (Odlo Specialized) +0:14 min.
3. Milan Spěšný (Česká spořitelna MTB) +0:57
4. Zdeněk Štybar (Fidea) +1:23
5. Jan Škarnitzl (dimp Giant) +2:09
6. Tomáš Vokrouhlík (Factor Bike) +3:48
7. Filip Eberl (Scott Scania Kolín) +5:15
8. Tomáš Doležal (Axit Doldy) +5:25
9. Jiří Friedl (Merida Biking) +5:50
10. Matouš Ulman (Scott&Hagget) +6:28

Kompletní výsledky všech kategorií naleznete ZDE