Eurobike 2015 - na elektrovlně

Vývoj elektrokol letí stále vpřed doslova mílovými kroky. Co je nyní v elekrokurzu jsme zjišťovali ve Friedrichshafenu...

Autor: Petr Bureš
Eurobike 2015 - na elektrovlně

Skutečnost, že se elektromotory postupně usazují v rámech všech typů jízdních kol je neoddiskutovatelná. Vlastně se dá říci, že jestliže ještě před třemi lety byly elektrobiky doménou pouze hrstky firem, dnes je firem imunních vůči tomuto trendu jako šafránu.

Na vlnu elektra se totiž naladila velká většina globálních, ale už i menších lokálních výrobců. Celoodpružené elektrobiky už nenajdete zdaleka pouze u KTM a Haibiku, ale rozesety po veletrhu jich byly určitě stovky.

V podstatě se dá říci, že již neexistuje kategorie horských kol, ve které byste nenašli alespoň jednoho zástupce s elektromotorem. Hardtaily všech konstrukcí a průměrů kol jsou samozřejmostí, odpružená kola od 100 mm až po sjezdových 200 mm již také najdete, ale spatřit jste mohli dokonce ve více variantách i dětský elektrobike, nebo fatbike tandem, což byste možná zas tak úplně neočekávali.

Pokud bychom měli vystihnout hlavní trend mezi elektrobiky, tak jsou to bezesporu středové pohony. Jejich optimální rozložení váhy vzhledem k těžišti kola se zdá jako optimální, takže velká většina výrobců nabízí biky právě na jejich bázi.

Značek pohonů, které byly k vidění na e-bicích, neustále příbývá, nicméně co do plošného zastoupení jim vévodí Bosch a Yamaha. Za nimi pak z řad velkých výrobců následuje Shimano a okrajově Bionix a zbytek pak patří menším specializovaným firmám jako např. Brose, nebo vlastním vývojovým produktům některých značek jako je např Focus, či Spitzing. V levnějším sortimentu elektrokol pak dominují velké čínské korporace v čele s Bafangem, který nabízí jak středové pohony, tak motory v nábojích kol.

Zajímavý je na problematice nabízených elektrobiků fakt, že ačkoliv se evropská legislativa stále centrálně nevypořádala s problémem "motokol" (kola jejichž motor může pohánět kolo nad rámec maximální povolené rychlosti 25 km/hod, mnohdy navíc zcela bez šlapání) jejich nabídka prudce roste. K vidění tak byly nejenom sériové silničky, které umí jezdit pětačtyřicítkou, ale svou oficiální premiéru si odbyl také Enduro bike Spitzing s maximálkou 75 km/hod, výkonem 850 W a obrovskou baterií s kapacitou 877 Wh.

Pojďme se nyní podívat na pár elektrozajímavostí, které jsme na Eurobiku pochytili a zaznamenali. Diskutovat se minimálně o některých z nich bude ještě dlouho, protože e-kola jsou dnes již prostě neoddělitelnou součástí nejenom městské, ale i terénní cyklistiky...

Přečteno - 15841x Tagy: eurobike elektro
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. ServisCanyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
    Canyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
  2. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  3. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1
  4. Tech newsSpecialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
    Specialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
  5. TechnikaFotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
    Fotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
  6. Tech newsMerida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch
    Merida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.

redakční systém | ISSN 1803-5744