Manitou 1-2-3-4

Dnes vás opět zavedeme do historie a představíme první odpružené vidlice od Manitou, dávné předchůdkyně těch současných...

Autor: Petr Bureš
Manitou 1-2-3-4

Náš letní RETRO seriál bude dnes pokračovat kapitolou, která nás vrátí na prapůvodní začátek firmy Manitou. Představíme vám první sériově vyráběné vidlice této firmy, která i dnes stále patří mezi největší světové výrobce odpružení.

Pionýrská doba
Když Doug Bradbury vyrobil v roce 1990 svou první Manitou vidlici se zdvihem 38 mm ještě netušil, jak překotný vývoj bude v tomto oboru následovat.

Konstrukce první verze vidlice sice vydržela prakticky beze změn celé tři roky, ale v roce 1992 navýšila zdvih na 51 mm.

Co vyhovovalo celoročnímu teplému počasí v Kalifornii, ale bohužel dosti trápilo majitele těchto odpružených vidlic v Evropě a jiných částech světa s mírným klimatem. Řeč je pochopitelně o vnitřnostech vidlic Manitou, které spočívaly v několika elastomerových válečcích navléknutých na ocelovém trnu.

Elastomery se dodávaly v několika tvrdostech a šlo je různě kombinovat, čímž se docílilo požadované tvrdosti/měkkosti odpružení. Velkou nevýhodou tohoto systému však byla jeho velmi omezená funkčnost při nízkých teplotách. V praxi to znamenalo, že i když jste nasadili nejměkčí modré elastomery, v zimě při teplotách kolem nuly vám vidlice ztvrdla a její funkce se omezila jen na 3-5 mm zdvihu.

Další nevýhodou pak byla absence jakéhokoliv tlumení. Jednoduchý systém, který obsahoval pouze pružící elastomerové elementy nešlo v podstatě jakkoliv zpomalit a to ani při kompresi ani při zpětném chodu. Ačkoliv měly vidlice pro tyto účely alespoň zpětný doraz v podobě menšího elastomeru, neubránili jste se občas při rychlém přejezdu tupého zvuku, který tyto vidlice vyluzovaly při rychlém zpětném chodu.

Jelikož to ale byla doba z pohledu odpružených vidlic pionýrská, odpružení chtěl mít každý a ti co přesedlali z pevné vidlice na odpruženou si libovali, jak jim najednou jízda přijde klidnější. Největšími test ridery byli pochopitelně sjezdaři, kteří na svých prototypech vozili nejenom přední ale i zadní odpružené vidlice a pro velké firmy odváděli v té době nepostradatelnou testovací práci.

Konkurence byla v té době poměrně malá.

Pomineme-li tovární samostatně neprodejné produkty Cannondale, Trek, Specialized či Scott, tak se tehdy dalo uvažovat o Manitou, Rock Shox, Marzocchi, RST, nebo SR Suntour, kde Manitou, RST a Suntour spoléhaly výlučně na elastomery a Rock Shox a Marzocchi již "bojovali" se spolehlivostí a netěsností svých olejových systémů. Kdo se nechtěl potýkat se ztrátou tlaku, či oleje, kterým byly v té době pověstné zejména vidlice Marzocchi, raději volil prakticky bezúdržbové vidlice Manitou.

Pokračovat na: Elastomerová čtyřka
Přečteno - 32186x Tagy: retro manitou
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. RetroSelle Italia nabízí remake svých retro Turbo a Flite sedel
    Selle Italia nabízí remake svých retro Turbo a Flite sedel
  2. TechnikaFotogalerie: Rocky Mountain RM7 Wade Simmons
    Fotogalerie: Rocky Mountain RM7 Wade Simmons
  3. RetroRetro: Rocky Mountain RM7 Wade Simmons
    Retro: Rocky Mountain RM7 Wade Simmons
  4. OstatníFrancouzi uspořádali první Vintage MTB Trophy
    Francouzi uspořádali první Vintage MTB Trophy
  5. Retro20 let - Scott Genius slaví kulatiny
    20 let - Scott Genius slaví kulatiny
  6. TechnikaFotogalerie: Klein Mantra PRO
    Fotogalerie: Klein Mantra PRO

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #2 Yiira - vloženo: 10.07.2010 v 21:16:14

    Jedním slovem: NÁDHERA. Vlastnil jsem jejich nástupce MACH 5 (tuším že se tak jmenovala) a chod 3+3 elastomerových buřtů v každé noze dávající dohromady tehdy nebeský zdvih 56mm mi připadal ve spojení s ocelovým rámem a sadou LX naprosto geniální... Kde ty časy jsou.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #1 BikerX - vloženo: 08.07.2010 v 10:57:55

    Na tehdejší dobu to bylo asi hodně dobrý, ale dneska už se o tom může co do funkce mluvit jenom s úsměvem.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744