Shimano XTR proti KCNC - TEST highend kazet

Titan, ocel, scandium a dural, všechny tyto materiály jsou součástí dvou testovaných MTB kazet, které jsme podrobili hrubému dlouhodobému testu...

Autor: Petr Bureš
Shimano XTR proti KCNC - TEST highend kazet

Materiál, resp. test, který vám dnes předkládáme, jsme původně vlastně ani neplánovali dělat. Jenomže vaše bouřlivé ohlasy a naše zvědavost nám nakonec nedaly a tak jsme se rozhodli pro další srovnávací test v historii MTBS, který se tentokráte nezaměřil na kola, ale na jednu z nejvyměňovanějších součástek na nich, totiž na kazetu a její výdrž. A abychom netroškařili, tak jsme proti sobě postavili dvě hightech konkurentky a to Shimano XTR CS-M970 11-34z. a KCNC duralovou MTB kazetu rovněž sestavenou v rozmezí zubů 11-34.

Technická specifikace obou kazet je vcelku velmi odlišná. Kromě rozsahu počtu zubů a faktu, že jde v obou případech o devítirychlostní kazety, určené pro ořech Shimano, je každá z kazet zcela jiná. Námi vybraná dvojice, určená pro náročnější terén, nebo chcete-li méně trénované jedince, disponovala největším velkým pastorkem se 34-mi zuby. To pravda znamená, že nejde o nejlehčí specifikaci na trhu, protože ty jsou postaveny na menším rozsahu zubů, nicméně pro porovnání z pohledu běžného uživatele nám tato varianta přišla leší.

Odstupňování jednotlivých pastorků je na obou kazetách totožné a to v následujícím složení: 11-13-15-17-20-23-26-30-34. Jejich technické provedení se však liší a to poměrně velmi zásadně. Zatímco KCNC kazeta je kromě dvou samostatných nejmenších pastorků frézována z duralu, resp. scandia, iXTéeRko sází na duralový unašeč s nanýtovanými titanovými a ocelovými pastorky.

KCNC kazeta je co do počtu kusů celého kompletu jednodušší. Obsahuje čtyři velké pastorky (23-34) vyfrézované z jednoho kusu duralu, následně zlatě eloxovaného, další trojice pastorků (15-20) je rovněž frézovaná z jediného kusu tentokráte scandiového materiálu, no a konečně poslední dva pastorky, 11 a 13 jsou také z jednoho kusu, v tomto případě titanu. Vše je pak zakončeno duralovým fixačním šroubem na kterém jsou vygravírovány všechny důležité údaje o typu kazety.

Tvar zubů a vybrání pastorků je vlastní konstrukce KCNC. Vzdáleně sice připomíná některými zuby konkurenci, ale není zdaleka tak sofistikované jako Hyperglide systém Shgimana a na první pohled to vypadá, jakoby duralové pastorky, vědomy si své měkkosti, doháněly tento handicap o chlup širší stěnou a zuby. Redakční váhoměr navážil hmotnost této kazety přesně 180 gramů, což je hodnota velmi velmi dobrá a ani Sram ani Shimano jí nemohou konkurovat.

Shimano XTR je nejvyšší řadou tohoto japonského výrobce a jako taková je určena pro závodní nasazení. Její tělo se skládá s tří dvojic a tří samostatných pastorků. Čtyři největší pastorky 23-26 a 30-34 jsou vyrobeny z titanu a nanýtovány na duralové unašeče. Dvojice pastorků 17-20 je rovněž nanýtovaná na duralovém pavouku, avšak pastorky již nejsou titanové, ale ocelové s povrchovou úpravou poniklováním. Trojice nejmenších pastorků je pak již samostaná oddělená v jednom případě separátní podložkou, a ve dvou případech pak osazením pastorků, které jsou rovněž ocelové.

Tvar zubů Shimano kazet není potřeba nijak dlouze popisovat. Shimano je v této oblasti lídrem na trhu a jeho systémy náběhů HG a IG se vždy vyznačovaly precizní a rychlou změnou převodu. XTR v tomto ohledu patří mezi špičku a my se jenom těšíme na to, až budeme moci vyzkoušet jeho nový desetirychlostní Dyna Sys se směrovým řetězem a novým oboustranným tvarováním zubů. Co se týká hmotnosti, tak tady XTR s KCNC prohrává na plné čáře, protože hmotnost Shimano kazety je o celých 61 gramů vyšší a to konkrétně 241 gramů a to jde o nejlehčí MTB kazetu od Shimana.

Přečteno - 71189x Tagy: test testy kcnc shimano
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Rock Machine Whizz FS I 90 AXS - první dojmy
    TEST: Rock Machine Whizz FS I 90 AXS - první dojmy
  2. TechnikaFotogalerie: Norco Fluid C1
    Fotogalerie: Norco Fluid C1
  3. Testy - RecenzeTEST: Norco Fluid C1
    TEST: Norco Fluid C1
  4. DoplňkyTEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
    TEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
  5. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  6. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #15 Václav - vloženo: 11.11.2010 v 14:10:48

    To si děláte srandu ne?! Silně pochybuji o tom že kdokoliv z Vás (redakce) mění kazetu každých 500Km a pokud ano tak to Vám MTBS.cz asi pěkně sype.

    Že se nestydíte prezentovat tuto, jistě placenou, reklamu jako nezávislý test.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #14 Tomáš - vloženo: 28.07.2010 v 21:56:16

    No mnu si oči, jestli sním nebo bdím. Vozím XTR kazetu už cca 5000 km a zuby se ani zdaleka neblíží stavu na vašich fotkách po 500 km... Vy ale musíte mít v nohách ukrutnou sílu...

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #13 McBlacky - vloženo: 19.07.2010 v 12:54:44

    KCNC je jen na gramařský bajky do vytrínky. Nebo na frekvenční rekreační ježdění za hezkého počasí. Ale to všechny Alu kazety ať lehčí nebo těžší než KCNC.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #12 yoolaus - vloženo: 19.07.2010 v 09:19:58

    7-12 kaziet za sezonu ???? a nebude jednoduchsie, a lacnejsie, uz kupit cely novy bike ??

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #11 Petr Červený - vloženo: 18.07.2010 v 23:00:50

    odpověď na Zbenda — #10

    To není tak úplně pravda. XTR je co do životnosti horší, "protože oceli je na ní málo", jednak tedy nižší tuhost proti XT ovlivňuje negativně životnost ocelových nýtovaných pastorků a druhak titan není tak odolný proti opotřebení jako ocel - takže opět klesá životnost. Samotná ocel použitá na pastorky XTR je svými vlastnostmi vhodnější a kvalitnější než ta, ze kterých jsou pastorky XT.

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #10 Zbenda - vloženo: 18.07.2010 v 22:15:12

    Ze je kazeta nejvymenovanejsi vec na kole, to se musim smat. Nejlepsi kazeta sveta je XT, na jednom starsim kole ji mam 11 let, kilometru nepocitane. Staci menit retez. A XTR ma horsi material kvuli uspore hmotnosti, na ukor opotrebeni. Coz je u profi kazety logicke, chlapci ze Shimano nejsou zas takovi blbci... .)

    1. na tento komentář reaguje Petr Červený — #11
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #9 Wicky - vloženo: 18.07.2010 v 14:04:19

    U závěrečného verdiktu jsem se musel zasmát!Podprůměrný hobík na 5 tis. km udělá 7 XTR nebo dokonce 12 KCNC kazet!A co teprve ty neskutečné náklady z toho vypočítané!Já vozím PG 990 SRAM a mám je na všech svých kolech po dva roky a nemůžu si stěžovat.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #8 Scalpel - vloženo: 18.07.2010 v 11:42:02

    Nedá mi to a musím reagovat jezdím kazety xtr a dura ace a bezproblémů vydržej víc jak 10000km z čehož vyplývá že stačí jedna na sezónu což o kcnc rozhodně nejde říct ta je oproti xtr opravdu bláto...

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #7 Petr Červený - vloženo: 17.07.2010 v 21:26:48

    Neodpustím si komentáře:

    Byť má ta věc na konci kazety vnější závit, tak jí všichni říkají od nepaměti MATICE, ne šroub, Scandiun je kov (legura), který se používá do slitin s hliníkem, nikoliv jako čistý kov - takže jsou to ve své "podstatě" také hliníkové pastorky! (jako ty větší - nechytat za slovo je to samosebou slitina hliníku a dalšími kovy, kdy hliník tvoří převážnou část, jenomže napsat scandiové pastorky mi zní stejně špatně, jako napsat titanové nádobí), XTR kazeta vydrží normálnímu bajkerovi několik tisíc km, (minimálně 3-4), 700 vydrží možná tak nějakému, promiňte mi ten výraz, zvířeti (a takový člověk snad ani na kolo nepatří a určitě by neměl být brán jako etalon pro test panebože!!!), sám mám na kole 990 Sram už několik leta na 100% na kazetě není vidět žádé zásadní opotřebení a má najeto cca 5000km (střídám 2 řetězy 970), ten to test potvrdil snad jedinou rozumnou věc, a to tu, že duralovou kazetu si na kolo nikdo normální, tedy v kontextu nikdo, kdo na daném kole bude chtít následně i jezit, nedá. Možná by bylo lepší raděj takové "testy" nedělat, výsledek byl jasný již před testem, ono to potom třeba vypadá, že XTR má měkčí ocelové pastorky než XT, LX, Alivio... což je zavádějící prasečina a jak vidno z ohlasů, může to úplně dementovat kvalitu kazety. Češtinu v článku by taky někdo mohl proběhnout, mimo překlepů je tam třeba nesprávně použitý výraz - správně je například galvanicky niklovaná ocel (případně povlakovaná, i když to není zcela správné). Jinak takový test vítám, jen by bylo záhodno takovéto testy dělat aspoň trošku profesionálně.

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #6 bmarcel - vloženo: 17.07.2010 v 18:29:19

    Aj ja som v šoku. Ja mám kazetu niekde pod DEORE (asi HG 50), reťaz XT a má najazdené určite viac ako 6000 km a to väčšinou terén a dosť často zablatená až po uši. A to som silový jazdec, mám radšej silnejšie a rýchlejšie prevody. Ale som si istý, že vyzerá lepšie ako obidve horeuvedené, otlačenia na zuboch mám jednoznačne menšie. Každopádne som z pohľadu na to XTR dosť šoknutý že čo za blato to je! Môžem kašľať na 50g, radšej berem XT a 60 EURO ušetrené!

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #5 tmax - vloženo: 17.07.2010 v 15:04:51

    Nechce sa mi veriť udávanej výdrži XTR kazety. To je podľa vás po tej pár týždňovej porcii km vhodná akurát tak do koša? 10-násobok počtu km by som bral, keďže "normál" v podobe XT vydrží 10-20 tis.

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #4 RD - vloženo: 17.07.2010 v 12:37:28

    Ahoj, pěkný test a srovnání, ale ta výdrž to je pro mne šok. Okamžitě jsem odběh k mému kolu opucoval kazetu a po 5t km vypadá o něco lépe než tato XTR, ale jedná se o XT, možná horší. kolik váží testovací jezdci ?

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #3 Petr - vloženo: 16.07.2010 v 21:49:00

    No já teda nevím, ale vozil sem eRkovou kazetu celej loňskej rok, tak 3t km, letos sem nasadil novej řetaz a můžu mít tak dalších 1000km a zatim žádnej problém. A to na tom jezdim v podstatě jenom závody za všech podmínek a řetěz, no, asi mu nedávám takovou péči, jaká by mu patřila.

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #2 BikerX - vloženo: 16.07.2010 v 21:03:49

    No hezky je teda ožvejkaný to KCNC, jen co je pravda. XTR by mě zajímalo, jestli by přeskakovalo, kdyby se teď dal novej řetěz.

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #1 RUMcajs - vloženo: 16.07.2010 v 20:07:51

    Zajimavy clanek, ale vysledky jste mohli prezentovat lepe.

    Chtelo to nafotit obe kazety kdyz byli nove a na konci "testu".

    Videt stejne misto stejne kazety na jedne fotce by melo mnohem vetsi vypovidajici hodnotu.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744