Specialized 2007

Že jste ještě nestudovali letošní portfólio značky Specialized ? No tak to tu pro vás máme stručného průvodce jeho mnoha modelovými řadami ...

Autor: Marek Pittl

Podívejte se na Sport Life VIDEO ze stánku Specialized

Na následujících řádcích vám přinášíme pohled na novinky a nejvýraznější modely z kolekce kol Specialized pro příští sezónu. A určitě nám dáte za pravdu, že to stojí za to.

Snažili jsme se vybrat to nejzajímavější, ale i tak je toho dost. Specialized má nesmírně širokou kolekci, a to nejen kol, mezi kterými je i letos pár zbrusu nových strojů. Rok 2007 přináší další mezník ve vývoji celoodpružených kol této značky. Specialized nastoupil cestu, kterou nazývá totální integrace a jejímž cílem jsou lehčí, pohodlnější a spolehlivější fully než jsme byli doposud zvyklí. Zda je vývoj vlastního odpružení krok správným směrem, ukáže až budoucnost. Dnes je ale Specialized přesvědčený, že do určitých kategorií biků nikdo neumí udělat dost dobré tlumiče a vidlice. Výhradně na odpružení Specialized se spoléhají všechna nová kola kategorie Enduro, zadní tlumiče pak používají i lepší modely řad Epic a Stumpjumper FSR. A na ty se podíváme nejdříve.

Nejvýrazněji zasáhla integrace modely Enduro SL. Jejich zcela nové rámy se vyrábějí také v karbonovém provedení. Společné napříč celým cenovým rozpětím pěti modelů od základního modelu Enduro Comp za 76 990 Kč až po úchvatné Enduro S-Works za 178 900 je vzduchové odpružení Specialized Future Shock a tlumiče Specialized AFR. Obě tyto jednotky jsou vzduchové a dávají kolům Enduro SL zdvihy 150 milimetrů.

Odpružení, které si Specialized vyvinul ve snaze optimalizovat jízdní vlastnosti těchto kol má tlumící systém s novými ventily, které se jmenují Spike Valve a ovlivňují průtok oleje při různých typech nárazů a zatížení. Vícestupňový systém samočinného otevírání ventilu tak kolo posunuje prý zase o něco dál k dokonalému odpružení, které je citlivé, nehoupe se, nepropadá při přetížení a dává kontrolu a maximum zdvihu v každé jízdní situaci. Nízká hmotnost této dvoukorunkové vidlice je podpořena i velkoobjemovým vzduchovým systémem L-vas. který má za úkol optimalizovat progresivitu a citlivost odpružení.

Ventily Spike najdeme i ve vzduchových tlumičích Specialized AFR, kde mají úplně stejné ambice, jako v předním odpružení. Jak to všechno funguje za jízdy, se určitě přesvědčíme v testu, který je u tohoto kola od nás nutností. Každopádně lehké to určitě je, protože elitní Enduro S-Works váží prý pod dvanáct kilo, což určitě není jen sadou XTR a dalšími kvalitními komponenty. Jedním z mála nedostatků se tak jeví fakt, že Specialized možná nedokáže pokrýt v prvním roce poptávku po této své novince. Podle prvních informací výroba totiž nestíhá.

Osazení kol Enduro SL jednotlivých tříd je v podstatě stejné s další řadou, a tou jsou kola Stumpjumper.

I tato kola slibují hodně ostré XC svezení se zdvihem 120 milimetrů. V nabídce je šest modelů plus dvě varianty pro děvčata. Přední odpružení je u všech modelů s výjimkou nejlevnějšího Compa, který má i vpředu zdvih 120mm, na vidlicích Fox Talas se zdvihem 100-140mm. Tlumiče Specialized AFR s expanzkou na patce zadní stavby najdeme na třech lepších modelech. S-Works s klikami XTR, brzdami Magura Marta SL a koly Mavic CrossMax SL-R za 189 990 korun má i luxusní vidlici Talas X a přehazovačku Sram X.0.

Modely Pro a Pro Carbon mají vidlice Talas RCL a brzdy Marta. Levnější jsou i kliky XT nebo kola s náboji Specialized Stout a DT Swiss. Karbonové próčko vyjde na 138 990 kaček a verze s hliníkovým rámem je za 119 990 Kč. Verze Expert za 86 990 má už tlumič Fox Brain Fade a vidlici Talas RL. Cenu umravňují i brzdy Avid Juicy 7, ovšem nejvíc dělá asi absence tlumiče Specialized. Próčko osazené podobně jako tento Expert za 86 990 Kč totiž stojí o třicet tisíc korun víc. Experta za stejnou cenu můžete mít také v dámské verzi, odlišující se geometrií a některými klíčovými komponenty, jako jsou třeba sedla. Modely Elite a Comp, pak mají tlumiče klasické koncepce Fox Triad. Elite je ještě s vidlicí Talas RL s nastavitelným zdvihem, má dokonce komponentový mix XTR a XT spolu s brzdami Avid Juicy 7, ale stojí hlavně díky jednoduchému tlumiči jen 77 990 korun. Nejlevnější Comp je pak opět i v dámském provedení a krom vidlice Fox Float RL se zdvihem 120mm je osazený do komponentů střední třídy, reprezentovaných klikami Truvativ Stylo, řazením v kombinaci X.7 a X.9 a brzdami Juicy 5. Cena Compu je 63 999 korun.

Minimální změny potkaly krom tunnigu odpružení tlumiči Specialized AFR řadu nejostřejších XC a maratónských fullů s názvem Epic a zdvihem 100 milimetrů. Tři lepší Pepiky si můžete dopřát s tlumiči Specialized a vidlicemi Fox F100 RLC se zdvihem deset čísel. Elitní S-Works za 186 900 Kč má karbonový rám a kombinaci kompletního XTR a s koly Mavic Crossmax SL-R. Na karbonu si můžete koupit ještě model Marathon Carbon za 137 990 korun, který je osazen do mixu X.0, brzd Magura Marta a klik XT. Hliníková varianta Marathon pak ve stejném osazení stojí 114 990 a je v nabídce i v dámské verzi. Další modely už mají zadní tlumiče Fox Brain Fade a vidlice Fox F100 RL. Úměrně s cenou kol klesá i cena komponentů. Experta si můžete dopřát na klikách XT, které jsou u Specialized stálicí napříč všemi modelovými řadami, brzdách Avid Juicy 7, s koly DT Swiss a řazením X.9 a X.7. Expert stojí 79 990 Kč. Model Comp je opět také pánský i dámský a za 67 990 korun je osazený brzdami Avid Juicy 5, klikami Truvativ Stylo a měniči X.9 a X.7. Dno nabídky kol Epic pak tvoří model Epic FSR, který je jediný bez kotoučovek. Nahrazují je výkonné ráfkové brzdy Avid SD-3R a díky tomu klesá cena až na 59 990 korun. Zbytek je stejný jako na vyšším Compu.

Pokud vás výše popsaná kola moc nezajímají a chcete v lese slyšet praskat nejen větve, ale i kosti, sáhněte po kolech Demo.

Nenabídnou vám už devět palců zdvihu, ale vedle stálice Demo 8 přibyl i nový model Demo 7, stavěný na freeride a slopestylové závody. Řadu Demo tak tvoří dva modely se zdvihem 178 mm a jednokorunkovými vidlicemi. Zeleno černá jednička za 91 990 má Rock Shox Totem s pružinou a se zdvihem až 185 mm. Do dvojice je tu tlumič Fox DHX 4.0. Osazení doplňují brzdy Avid Juicy 5, přehazovačka Sram X.9, kola s obutím i ráfky Specialized a kliky Truvativ Holzfeller s napínákem Black Spire. Kliky a kola jsou stejná i pro lepší model s označením II. Hnědobílá dvojka s osobitým károvaným designem je lepší v tom nejpodstatnějším. Odpružení je tu na vzduchové vidlici Rock Shox Totem Air a také tlumič je lepší model DHX 5.0. Ostřejší jsou i brzdy Juicy 7. Cena lepší sedmičky je 115 000 korun. Nejdražší Demo 8 má zdvih dvacet čísel na obou koncích. Vepředu dominuje vidlice Fox 40 RC2 se zdvihem 200mm, v zadní stavbě je schovaný tlumič téže značky, model DHX 5.0. Osmička je osazena stejně jako lepší verze Dema se sedmipalcovým zdvihem a přijde na tučných 139 900 korun českých. Ti, kteří Demo okusili však tvrdí, že cena je úměrná výkonu stroje.

Milovníci tvrdších terénů určitě uvítají expanzi freeridových kol Big Hit do nižších cenových kategorií. Nejlevnější model 2007 s označením jedna stojí 43 990,-. Za tyhle peníze dostanete na odzkoušeném rámu se zdvihem dvacet centimetrů tlumič bez expanzky se seřízením útlumu, jednokorunkovou vidlici Marzocchi Z.1 RV se zdvihem 160mm a brzdy Avid Juicy 3 Hydraulic Disc s 203mm kotouči. Dvojka Big Hit stojí 54 990 korun a nabízí vidlici Rock Shox Domain 318, také se zdvihem 160mm, která je zde v kombinaci se zadním tlumičem Fox Van R. Má stejné brzdy jako jednička, ale lepší přehazovačku Sram X.9. Oba modely mají společné kliky i Truvativ Hussefelt a napínáky od stejné značky. Nejvýše postavená trojka je pak o notný kus blíže závodnímu DH. Krom vidlice Marzocchi 888 s poctivým zdvihem 200mm má tenhle model také tlumič Fox DHX 4.0, brzdy Juicy 5 a napínák Black Spire. Stroj, který je jednoznačně ready-to-race přijde na 74 990 Kč. Celou řadu Big Hit spojuje velmi, ale opravdu velmi punkový design nápisů jakoby slepených z výstřižků novin a nejvyšší model je dokonce umělecky prošoupaný na exponovaných místech rámu do světlejší hnědé.

Pokud máte zálusk na freeride v luxusním kabátě, pohleďte na řadu kol SX, která čítá čtyři modely. Nejdříve se podíváme na model SX, vhodný na 4X a sloupe style na hladkém kopci, který má zdvih 106mm a vzduchový tlumič Fox PR23. Přední odpružení je na vidlici Fox Float RL se zdvihem 100mm, osazení je ryze závodní ve složení: kliky Truvativ Holzfeller, X.0 a brzdy Avid Juicy 7. Cena za tento závoďák je 110 000 Kč. Druhou variantou se stejným rámem jsou kola označená Trail. Jejich zdvih je 170mm a to vpředu i vzadu. SX Trail I je s tlumičem Fox DHX 4.0 a vidlicí Marzocchi 66RV. Za cenu 76 990 korun jsou tu i odpovídající komponenty. Kliky TruVativ Hussefelt s dvojpřevodníkem a napínákem, Sram X.7 přehazovačka a Avid Juicy 3 brzdy. Dva lepší modely II a III mají tlumiče DHX 5.0 a vidlice Fox 36 Van R, respektive RC2. Kliky jsou opět stejné Truvativ Holzfeller, na rozdíl od Big Hitu ovšem s dvojpřevodníkem, brzdy jsou opět Juicy 5 a 7. Hodně ostré modely SX Trail II a SX Trail III stojí 99 900 a 119 990 korun.

Mezi kola P série se vloudilo také několik změn. Přibyl nový model P All Mountain. Vyrábí se ve třech velikostech, je s dvojpřevodníkem TruVativ Blaze, vidlicí Marzocchi AM4 se zdvihem 130mm a brzdami Juicy 3 a stojí 34 990 korun. Ostatní péčka se dělají v jedné velikosti a se zdvihem 100mm. Sestupně je to P3 za 49 990 s vidlicí Marzocchi DJ 3 SL Urban, X.0 a ocelovými klikami Specialized Fuse SL. Levnější je P2 za 28 990 s vidlí Marzocchi DJ 3.5 SL, Hayesy Sole a klikami Hussefelt. Pak je v nabídce ocelová verze dvojky, která má lankové kotoučovky Avid BB5 a vidlici bez přízviska SL. Ta stojí 22 990 Kč. A ještě je tu jednopřevodový stroj P1, se stejným osazením, ovšem levnější zhruba o přehazovačku, tedy za 21990 korun.

Nejlepší pevné biky pro XC opět nesou název Stumpjumper. Nejdražší S-Works HT Carbon Disc za 179 990 Kč je na kompletním XTR, kolech Mavic CrossMax SL-R a s vidlicí Fox F90X.

Výrazně cenově příznivější model Marathon Carbon za 116 990 Kč má stejnou vidlici od Foxe, ale sadu namixovanou z X.0, XT a brzd Magura Marta. Stejně osazený je model Marathon s rámem ze slitiny M4, ovšem cena je 93 990 korun. Řada Stumpjumper pak jde přes další čtyři modely až k základnímu modelu za 41 000. Společné těmto kolům jsou vidlice Fox a to i pro dva dámské modely.

Biky v ceně mezi 39 a 22 tisíci najdete v sérii Rockhopper. Jsou to kola s kvalitními rámy M4 a ekonomičtějším osazením, než luxusní Stumpjumpery. Rockhopperů je celkem sedm typů, dva z nich jsou opět pro holky. Nižší střední třídu představuje u Specialized řada Hardrock. Zde jsou zastoupeny robustní biky pro drsnější jízdu v cenách od 23 do 11 tisíc korun. Mezi Hardrocky je dokonce jeden model na 24“ kolech. Materiálem, ze kterého jsou rámy je hliníková slitiny A1. Stejný materiál, ovšem v lehčím provedení používá Specialized na stavbu kol Hardrock XC. Krosové verze Hardrocků jsou od 18 od 11 tisíc a obě řady opět nabízejí i dámské varianty kol. Pro nejmenší bikery je pak řada Hotrock, která přináší dětská kola všech velikostí.

Za pozornost u Specialized určitě stojí i silničky. Nechutně drahý Tarmac SL s koly Specialized Roval Rapide Star Carbon vyjde na 205 tisíc korun, ale určitě to musí stát za to. Nejen kola nebo rám mají na tomto stroji svou cenu. Ovšem pokud chcete ušetřit, nemusíte mít verzi s řazením Sram, ale můžete skočit do Dura-Ace a zaplatit za Tarmac jen 189 990 Kč. I přes tato hrůzná čísla se určitě vyplatí mrknout na další silničky, třeba z řady Roubaix se zajímavými rámy s elastomerovým „odpružením“ v přední i zadní vidlici. Specialized vyvíjí na všech frontách, a je to vidět.

Více info a kompletní specifikace na www.specialized.com, nebo www.specialized.cz
Kola Specialized najdete i v našem Bikekatalogu a to ZDE.

Přečteno - 18698x Tagy: tech2007
Zapojte se do diskuze

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #15 Petr Červený - vloženo: 25.01.2007 v 18:16:06

    Názor - Já ti tvůj názor neberu, jezdím i sjezd a tam by spoustě lidem jednobrejle taky hověla víc, pro srovnání s jednobrejlema bych uvedl třeba vidlice Acros jsou lehké, tuhé, a nezavazí kolenům. Na tomhle kole je důležitý každý gram, podívej se na celkovou hmotnost kola. :)To je zase můj názor, koneckonců, pokud se vám nelíbí, můžete vidli prodat a dát tam Pike, Nixona aj. Potom už to ale nebude tak sexy...

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #14 Tomáš Zatrapa - vloženo: 24.01.2007 v 19:37:50

    Nechci vyvolavat flame, ale...U leftyny bych brecel nejen kvuli tomu, ze tam nejde jina naba, ale hlavne kvuli tomu, ze snad nikde krome Sterby mi neprovedou servis, natoz abych to delal doma :-). Jinak to "asi" u pike454 znamena 2023g (pro 265mm krk), AM1 SL ma uvedeno 5lb, takze asi 2,25kg, ten DUC32 ma tu vahu taky na netu....atd (pride mi trochu blbost psat hmotnosti na gramy, tak sem napsal asi). Navic ten rozdil je u odpruzeny vahy kola vpodstate zanedbatelny. Jinak zkus se posadit na kolo, stoupni si do pedalu a uvidis, kam az ti jdou kolena, pokud treba musis pracovat s tezistem apod. Netvrdim, ze ta vidlice nemuze byt tuzsi a mit dobry chod, tvrdim jen, ze pro tuhle kategorii kol neni vhodna.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #13 Petr Červený - vloženo: 24.01.2007 v 10:39:02

    Výhody - No netvrdím že to má opodstatnění, jen sem popsal vlastnosti 2brejle. Dokud nevíš váhu tak bys sám neměl argumentovat. Pike má asi..., až ho zvážíš tak se můžeme bavit, resp až se zváží obě. To kolo rozhodně není XC, je to enduro, takže tuhost je podle mě důležitá, nehledě na možnost větší odolnosti konstrukce. To že je nekompatibilní je samosebou mínus, víceméně jen marketingový tah. Brečeli byste u leftiny, že tam nejde dát jakákoliv nába? Kde jsi vzal menší prostor pro kolena to vážně nevím. Seděl jsi na tom kole vůbec frtko, že máš tak přesné informace o funkci vidlice, prostoru, váze, atd?

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #12 trunda - vloženo: 22.01.2007 v 16:29:11

    specialized - no a nejlepší na tom všem je že to fakt funguje a dost dobře

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #11 narex - vloženo: 22.01.2007 v 10:41:14

    double okulares - dobře Frtka, dobře:)

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #10 Frtka - vloženo: 21.01.2007 v 23:17:22

    Ano, zajiste je to jasne. Nizsi vaha...o kolik? Pike 454 ma asi 2050g, AM1 asi o 150g vice, nixon taky par gramu pres 2kg. Vzhledem k tomu, ze DUC32 od mavericku ma neco pres 1800g, tak u tohohle bych cekal vahu mirne pod 2kg, takze rozdil z meho pohledu zanedbatelny. Tuhost? Nemyslim, ze by clovek pri XC/EN poznal rozdil v tuhosti mezi vyse zminenymi vidlicemi (mozna az na nixona) a touhle 2korunkou. Na druhou stranu polozte teoreticky mensi obratnost diky 2korunce, zmenseni prostoru pro kolena, 25mm pevnou osu nekompatibilni s jinymi systemy. Nemyslim, ze na kolo teto kategorie by mela 2korunka smysl...A ano, je hezka a je od speslu, ale to funkci neprida ne?

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #9 B.F.G. - vloženo: 21.01.2007 v 16:43:57

    Výhody - No to je snad jasné při stejné tuhosti kupodivu nižší váha, pro některé lidi je hezčí.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #8 Frtka - vloženo: 21.01.2007 v 16:38:17

    2pp: A jake jsou teda vyhody 2brejle pro enduro??? Osobne bohuzel nevidim zadnou. Tak nevim proc v tomhle pripade vymyslet neco jineho nez jednobrejli max. s pevnou osou.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #7 pp - vloženo: 21.01.2007 v 14:30:51

    Já si zas nemůžu pomoct ,ale ta dvoubrejle je na tom super,nehledě na to ,že při jízdě to nikomu nemůže vadit.Dotaz ,jeli jste někdy na příhradovém RB Dragster ?třeba se shiverem to vypadalo,že to nemůže zatáčet,ty kecy o tom ,že je dvobrejle na nic jsou blbost,na kole bude 99% lidí jezdit,to 1% lidí bude mít na triky uplně jiný kola.Tím jsem chtěl říct,že dlouhý jednobrejle jsou jen modní trend

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #6 budoucnost - vloženo: 20.01.2007 v 17:41:57

    nadhera - ja spise preferuji kola na dirt ale to enduro je opravdu nadhera ty ladne krivky jako by to bylo z budoucnosti

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #5 narex - vloženo: 20.01.2007 v 14:54:24

    enduro - styl si držej...nádhera. timhle počinem se spešl hodně přiblížil stavbě ideálnío, dokonalýho edura (další větší vývoj přijde až s integrovanejma převodovkama) ..až na jedno-vidle. dvoukorunka má sidce něco do sebe ale v konečnym efektu je blbost to dávat na enduro. omezení rejdu ze zdá bejt maličkostí ale myslim, že to člověka v určitejch pasážích dokáže pěkně nasrat. a potom berme ohled ještě na naše kolena.. takže si ho nekoupim

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #4 B.F.G. - vloženo: 18.01.2007 v 14:54:49

    Dvoukorunka - Já bych naopak řekl, že ta dvoukorunka je víc sexy, než jednokorunka. Do pozadí jde bohužel univerzálnost, pomineme omezenější rejd, ale hlavně s představcem to u Specialized pohnojili, na Sportlife všichni svorně tvrdili, že ke každému kolu dostanete na naladění 3 délky, teď obrátili a prý bude ke každému kolu "adekvátní" délka. No ale co byste chtěli za tyhle prachy, že?

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #3 tutite - vloženo: 18.01.2007 v 09:55:42

    jednokorunka - podle kuloárních informací by jednokorunka měla být v nabídce v r. 2008!

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #2 specialized - vloženo: 18.01.2007 v 09:31:23

    specialized - vsechno je nadhera
    spesl je proste master
    akorat ta p series, tam skoro zadny zmeny nejsou a jeste k tomu spatnej lak

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #1 King of dirt - vloženo: 18.01.2007 v 09:23:03

    enduro - Nemuzu si pomoct, to Enduro je proste nadhera! jen muj osobni pocit ze by mu vic slusela nejaka vyssi jednokorunka nez ta dvojbrejle, jinak bike mych snu, ale bohuzel moje penezenka na nej nema...

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744