Tomac 2008

Navštívili jsme prezentaci amerického Tomacu a zde je z ní krátké představení. Z šesti modelů v nabídce jsou tři novinky na rok 2008 ...

Autor: Petr Bureš

Když se k nám dostala informace, že se chystá prezentace značky Tomac neváhali jsme ani minutu s rozhodnutím zda-li vyrazit do nedalekého Regensburgu, kde se předváděčka konala. Německé zastoupení této značky totiž vlastní distributorská práva i pro Rakousko a kupodivu i pro Českou republiku. Příběh je to celkem zajímavý a proto se o něm alespoň ve stručnosti zmíním.

Kdo by neznal legendárního Johny Tomaca. Jeho třicetiletá závodní kariéra (1975-2005) zahrnovala od BMX přes XC až po DH a Dual slalom. Koncem devadesátých let založil JT společně s Dougem Bradburym firmu a leta páně 1999 spatřil světlo světa legendární sjezdový model Magnum 204. Po různých peripetiích s investory a slabším období se v roce 2006 vrátila firma Tomac s novým vlastníkem k původnímu plánu vyrábět high end kola.

Novým vlastníkem firmy se stal Joel Smith a tvůrčí duo Tomac - Bradbury se dnes stará již jen o design a testování nových technologií. Tomac sestavil pod vedením zkušeného Švýcara Claudio Caluoriho nový tovární sjezdový tým, což jen potvrzuje, že to myslí se znovu vstupem do bikového průmyslu opravdu vážně. Distribuci pro výše uvedené evropské státy dostal německý řetězec Stadler vlastnící celkem 8 obrovských bikových šopů, nebo spíše supermaketů ve kterých ale nenaleznete jen levná kola ale především značkové produkty renomovaných firem včetně takových jako Storck, Kona, Trek, nebo Rocky Mountain. Mezi obrovskou nabídku se začlenil nově i kompletní Tomac 2008 o kterém si nyní povíme trochu víc.

Součástí ozdravné kůry v roce 2006 byla redukce počtu vyráběných modelů na 6 přičemž pro rok 08 jsou nové tři z nich.

První dva modely jsou určeny pro ortodoxní XCéčkaře. Jde o dva pevné rámy. První, Type X je celokarbonový monokok, druhý Cortez s typickými CNC frézovanými vzpěrami a patkami je z Custom Duralu AN-6.


Oba modely jsou designované pro použití s vidlicemi na 80-100mm. Cortez ve velikosti M váží 1542 gramů, karboňák Type X pak ve stejné velikosti 1100 gramů.

Pro přeci jenom pohodlnější XCéčkaře nabízí letos Tomac novinku s názvem Automatic.

Jde o duralovou verzi stávajícího modelu Carbide XC. Vzadu nabízí zdvih 100mm a ve velikosti L s tlumičem Fox RP 23 váží 2600 gramů. Rám je svařen z 6069 duralových trubek a kdybyste viděli to množství grafů, které jsme k tomuto modelu obdrželi asi byste nevěřili jak se dá udělat úplně jiná charakteristika než konkurenční FSR, nebo VPP. V každém případě byl kladem důraz na ideální průběh pružení a minimální reakce na šlapání. Snad se nám podaří zjistit něco konkrétnějšího v testu který nás čeká.

Toliko novinky na 2008. Ale jelikož o Tomac kolech nepíšeme každý den, zmíním se i o ostatních modelech v nabídce.

Carbide XC o kterém tu již krátce byla řeč, je celokarbonový celoodpružený model pro XC. Vyznačuje se opět 100 mm zdvihu a vcelku hodně zajímavou hmotností 2450 gramů rám + tlumič v L-ku.

Všechny celoodpružené modely Tomac jsou ač to tak nevypadá "pouze" přepákovanými jednočepy. U zadní patky nenajdete totiž čep ani před ani za. Ohýbání horní vzpěry řeší i u duralových biků karbonový díl, který umožňuje funkci přepákování díky kterému zadní stavba neustále pracuje.

Ani Tomac nesmí zůstat pozadu a tak má druhým rokem v nabídce i enduro model Snyper 140 pro zábavnější ježdění.

Systém odpružení opět stejný jako u jeho XC kolegů, jen kompletně jiná geometrie a zdvih na hodnotě 140mm. Pevnější rám s více výztuhami váží 3084 gramů s tlumičem v M-ku. Zajímavé je, že údajně výroba karbonového dílu zadní stavby stojí jednou tolik co celý duralový zbytek rámu.

Konečně posledním modelem, který vám představíme je sjezdový speciál Primer 220. Tady si nelze odpustit povzdechnutí "kde že staré časy jsou"...

Primer je celoodpružený DH stroj ze 7005 duralu opět s jednočepem a přepákovaným tlumičem. Konstruktéři se snažili maximálně zkrátit zadní stavbu aby se kolo dalo lehce ovládat a bike je celkově nižší kvůli níže položenému těžišti. Horní rámová trubka je mohutně hydroformována, což by krom agresivního vzhledu mělo přidávat i na pevnosti rámu. Celkem odvážné hodnoty úhlů hlavy a sedlovky 64°, resp. 62° jen podtrhují, že Primer nebude hračkou pro děti.

Na otázku kde Tomac vyrábí, zněla jasná odpověď - Tajwan. Důvodem jsou samozřejmě náklady na výrobu, ale jak vlastník firmy Joel Smith dodává "Rozhodně to nění na úkor kvality. Na dálném východě disponují špičkovými technologiemi a levnou výrobní sílou a pokud chceme zůstat konkurenceschopní musíme se přizpůsobit."

Přesné ceny jednotlivých modelů v korunách se nám zatím zjistit nepodařilo. Většina modelů je k dispozici ve dvou výbavách a i jako samostatný rám. Například základní model Snipera vychází v přepočtu na cca 78 tisíc, a třeba celokarbonový Carbide XC pořídíte od cca 86 tisíc korun v obou případech jde o cenu za celý bike.

Více info hledejte na www.tomac.com

Přečteno - 14877x Tagy: tech2008
Zapojte se do diskuze

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #1 Blacky - vloženo: 17.01.2008 v 16:40:32

    carbide XC - krásný kolo, snad jen ten smyk, bych se bál na tom závodit ale :)

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744