Dalším celoodpruženým kolem v našem redakčním testu bylo kanadské Norco Six, model roku 2005 ...
Další celopéro, který prošlo naším redakčním testem, pochází z dílny
Kanadského Norca. Jeho název je prostý - SIX a krom označení modelu
identifikuje i hodnotu zdvihu 6 palců neboli 155 milimetrů. Jestliže bychom u
některých konkurenčních značek mohli očekávat, že půjde o bike někde
na hranici mezi endurem a freeridem, u Norca na tyto úvahy můžeme rychle
zapomenout a přesunout se rovnou mezi "těžké freeridy" a sjezďáky.
Six okupuje v Norco nabídce celkem vysokou čtvrtou pozici mezi VPS celoodpruženými modely. Jako jediný z nich má ale jednokorunkovou vidlici a zdvihy "jen" 155mm což z něj teoreticky dělá frírajd. Norco ale pojalo tenhle bike spíš jako trochu odlehčený sjezďák se vším všudy.
RÁM
SIX-ův rám je v nabídce druhým rokem, ale oproti loňskému modelu, který
byl prakticky identický s tím, který byl použit na 4X modelu 4by, se ten
letošní změnil úplně od základu. Jeho základ vychází z vyšších
sjezdových modelů. Rám je komplet svařen z duralových trubek 7005. V přední
části je spodní rámová trubka hydroformingovaná jen decentně u hlavové
trubky, jinak jde komplet o kulaté a ploché profily. Sedlová trubka je
opravdu jen minimální a proto je takřka nutností použití teleskopické
sedlovky. Zadní stavba se hrdě hlásí k patentu FSR který má Norco koupený
od Specialized. Vše je pochopitelně komplet na ložiscích. Pro zvýšení
pevnosti zadní stavby je u spodního hlavního čepu využit masivní frézovaný
CNC díl. Poněkud subtilnější, ale taktéž CNC opracovaný díl najdeme i v
horní části zadní stavby. Díky dvěma polohám tlumiče na vahadle je možné
měnit zdvih zadního kola. Jedna varianta je již zmiňovaných 155mm, druhá
pak skromnějších 135mm. Decentní logování a šedý elox nikterak nevybočují
ze zaběhnutých designerských kolejí posledních let.
|
KOMPONENTY
Že nejde o žádný low-end model je jasné, jakmile se na kolo podíváte.
nejvyšší model FR vidlice Z1 od Marzocchi, nekompromisní FOX tlumič DHX, a
velkoprůměrové (205mm) kotouče Hayes společně s masivním rámem dávají
tušit, že budete mít co do činění s pěknou dračí potvůrkou. Norco
nehodlá experimentovat s životy svých zákazníků a tak nasadilo namísto
Shimana Saint či Hone s dualovými pákami a řazením raději devítirychlostní
dvoupáčky od Sramu X9 a stejné logo nese na svém hřbetě i přehazovačka.
Cenově, ale především funkčně zřejmě stále častěji využívaná
varianta. Komponentově jde jinak o vcelku sehraný komplet převážně tří
značek, Truvativ, Titec a Sram doplněný o ráfky od Alexu.
Samostatnou kapitolou jsou na kole pláště. Ty totiž oproti původním specifikacím nakonal nesou hned dvě známá loga. To první imidžové prezentuje, Marzocchi, to druhé pak uvádí vše na pravou míru když nápisem Made by Nokian odhaluje pravého výrobce těchto 2,6" palců širokých držáků.
Pravdou je, že masivním plášťům nelze ze sjezdového hlediska vytknout
snad vůbec nic, vzorkem počínaje a masivními boky konče, ale jedinec, který
hledá spíše frírajdové kolo, bude při svých úvahách, kde ubrat, alespoň
něco z obludné hmotnosti (včetně pedálů a trochy bahna jsme naměřili na
naši digitální váze něco těsně nad 20 kg) zřejmě muset šáhnout k
redukci právě na tomto místě.
JÍZDA
Žádný chameleon SIX určitě není. Na první pohled z něj čiší
bytelnost a odhodlanost postavit se čelem k brutálnímu zacházení svého
majitele. Hned po prvním uchopení biku překvapí jeho téměř bezchybná
ergonomie. Musím říct, že málokdy jsem měl po prvním osahání tak dobrý
pocit z toho, že je mi kolo šitý prakticky na míru, jako u tohoto Sixe. Správná
šířka řídítek a kratší posez, než na který bychom mohli být u obdobných
velikostí zvyklí u konkurence to jsou znaky Norca už nějaký ten pátek.
Ale abychoom stále jen nechválili. Jakmile nasednete, jakoby jste aktivovali neviditelný systém, který ani na chvíli nenechá v klidu obě pružící jednotky. To co je ve sjezdu hlavní předností, aktivita odpružení, bohužel hodně, až by se dalo říci zcela, eliminuje snažení jedince při jeho pokusu o svižnou jízdu po rovině o stoupání ani nemluvím. Prostě nečekejte, že se na Sixu vydáte na nedělní švih, který obnáší pade s kámošema. Šestka" patří mezi kola, které je lepší naložit do auta, nebo na bytelný držák na jeho střechu, a odvézt je do místa v nejlepším případě s lanovkou, kde cestováním do kopce v sedle nestrávíte víc, než je nezbytně nutné. Pokud se ale do takového místa dostanete, odmění se vám Six luxusní funkcí v pohlcování veškerých nerovností. Vlastně je to takový sjezďák s menšími zdvihy, který je schopný prakticky všeho. FSR-ko pracuje i na nejmenších nerovnostech naprosto bezchybně, možná by stálo za to pouvažovat o výměně vidlice za 170mm model 66 od Marzocchi, ale to je zhruba asi tak vše, čím by se Six mohl ještě funkčně poladit.
Na dvojpáčkové devítirychlostní řazení Sram se dá zvyknout celkem rychle a kotouče Hayes Nine jsou záležitost, která nezklame, naopak. Jejich brutální brzdový účinek chvílemi překvapoval i mne a to už jsem měl v ruce pěknou řádku strojoven s poladěnými brzdami. V terénu byly pak dalším překvapením a nutno podotknout velice příjemným, Marzocchi pláště. Jejich design je složen ze stovek různě poskládaných log Marzocchi ve tvaru "M" a spolu s poloměkkou směsí se podařilo dostat přední kolo do smyku opravdu jen s těží.
Polemiku tak trochu vyvolává použití klik bez velkého převodníku. V Kanadě je sice Six jasným favoritem na lávky a North Shore a tam velkou placku opravdu nemáte šanci nikdy využít, ale v našich končinách bych se na něm nebál vrhnout do sjezdování a to obnáší alespoň 44ku vepředu, takže to je další z míst, kde se dá s Šestkou" trochu experimentovat a changeovat komponenty. Podobně je na tom sedlovka. Pokud se budete snažit na kole opravdu jezdit a nejen sjezdovat, pak se ponechání dodaného Titecu opravdu vyplatí. Dejte si ale pozor na dostatečné utažení obou rychloupínáků, protože pokud si pozor nedáte, sedlo se rádo v teleskopu otáčí do strany a věřte, že není nic příjemného, když se vám něco podobného stane v technicky náročném úseku, kde jste rádi, že jedete.
CO A ZA KOLIK ?
Čtvrté nejdražší kolo v nabídce Norca má pro letošek cenovku s číslem
79 990,- a pokud budete shánět jeho levnějšího bratříčka budete mít
bohužel smůlu. Celoodpružený levnější VPS kolega Atomik, je postaven na
zcela odlišném monokokovém rámu ale stojí již zajímavějších 55 990,-.
Pozitivní zpráva ale je, že je k dostání i samostatný rám s tlumičem a
to za celkem příjemnou cenu 33 990,-
ZÁVĚR
Norco Six by se dal v našich zeměpisných končinách bez problémů zařadit
mezi sjezdová kola, ačkoliv jeho specifikace úplně 100%-ně sjezdová není.
Rozhodně od něj nečekejte universální možnosti použití jako např. u dříve
testovaného Giantu
Reign, který má prakticky stejné zdvihy jako Šestka. Díky
bytelné konstrukci, dvěma pevným osám a dobré geometrii na něm zažijete při
jízdě z kopce určitě
hodně zábavy. Pokud se na něm ale budete muset vydat někam na výšlap, počítejte
s tím, že dorazíte do cílového místa později než vaši kamarádi a že vás
to bude stát o něco více sil, než je. Dvacetikilový drobek rozhodně přežije
bez ztráty kytičky, i nějaký ten crash, takže se zase nemusíte bát, že vám
jen tak něco ulítne ...
Kompletní specifikace : Norco
Six (MTBS Bikekatalog)
Foto : Petr Bureš & Jan
Mourek
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
to kolo je hodně v klidu ale mit těch 80 000.
odpověz na tento komentářJe to moc těžký. Kdo se s tím má tahat,kdyby to mělo zdvih 200mm a dvoukorunku,tak by se to dalo,ale toto
odpověz na tento komentářkurwa - A teraz polski akcent: Chuj Wam W Dupe!!!! Co cipy?? Rozumiecie wyjebańce kozie oscypy?? Możecie possać mi chuja!!!
odpověz na tento komentářzacne zamiaru, bratovie czesky
odpověz na tento komentářAsi začnem šporiť!!!
odpověz na tento komentářpřesmyk - přesmyk na těhle kolech je absolutní hovadina.Pokud člověk nemá kondičku jako čerstvej vítěz iron mana, tak ten kopec stejně vytlačí. Ale jinak je to stroj pěknej.
odpověz na tento komentářAsi tři měsíce sedlám levnějšího bratříčka Atomik a jsem absolutně spokojenej, jen vidli jsem nechal u(o)pravit a i tak by mohla být citlivější, ale bike je to supr. Norco umí a už teď se těším na to, co vytáhne proti novým bikům Kona '06.
odpověz na tento komentářAž na ten Truvativ pěknej kousek. Ale zeptám se odborníků - jak s jednokorunkou s takovym zdvihem? S mojí váhou bych z toho měl dost strach.
odpověz na tento komentář38zubu a napinak a muzes litat i do kopcu jak satan :) ty jo ale 20kg to je jak sjezdak :O
odpověz na tento komentářRe:Mara - Jasne ze na sjezd je jepsi jednoplacka s napinakem, laborovat se dá pak i s delkou osy apod, ale podle me je lepsi mit tam trojprevodnik klidne se smykem a neco alespon uslapat, nez rotovat 32zubu, to fakt neni na moc velkou rychlost...
odpověz na tento komentářTo autor: Když by jsi uvažoval o sjezdovém použití tohodle kola, tak by jsi k tomu velkýmu převodníku dal stejně napínák a sundal přesmyk.. ne?? Tak na co 3 převodniky s přesmykačem...
odpověz na tento komentář