Boroš sedmý na mistrovství Evropy v cyklokrosu, Zemanová osmá

Nedělní program evropského šampionátu v cyklokrosu pokračoval závody juniorů, žen do 23 let a elitních mužů...

Autor: Tomáš Ježek
Foto: UEC
Boroš sedmý na mistrovství Evropy v cyklokrosu, Zemanová osmá

Mistrovství Evropy v cyklokrosu hostil belgický Namur. Nedělní program patřil juniorům, ženám do 23 let a elitním mužům. Skvělý výsledek předvedl Michael Boroš, jenž dojel na 7. místě, závod ovládl Belgičan Michael Vanthourenhout. V ženách U23 triumfovala Puck Pieterse (NED), Kristýna Zemanová byla osmá. V juniorech zvítězil Francouz Leo Bisiaux, nejlepším Čechem byl 16. Ondřej Novotný.

V 11:00 program odstartoval závodem juniorů. Mezi favority závodu se řadil i český reprezentant Václav Ježek, jenž dojel druhý na Světovém poháru v Táboře a v úterý byl třetí na Koppenbergcrossu v Oudenaarde. Neděle ovšem nebyl jeho dnem. Václav sice dobře odstartoval a pohyboval se na medailových pozicích, po první polovině okruhu se ovšem začal propadat, dělat chyby a do cíle nakonec dojel až na 18. místě a zklamaně řekl: "Dnes to prostě nešlo, snad to bude příště lepší."

Zpočátku se Václav pohyboval s největšími favority, pak se bohužel začal propadat, neděle 6. 11. zkrátka nebyla jeho dnem...

Nejlepším Čechem závodu tak byl 16. Ondřej Novotný, jemuž se naopak start nepovedl, strojové tempo ho ale nakonec dovedlo na finální 16. místo: "Jsem spokojenej tak napůl, začátek nic moc, špatně se mi dýchalo, ale pak jsem se rozjel. Snažil jsem se dojet dopředu, ale čelo už bylo odjeté. Trať mi tu ale seděla, byla taková biková, sedělo mi i to, že nebylo takové bahno," uvedl v cíli Ondřej.

Na 21. místě dokončil Filip Samec, 25. byl Pavel Šumpík, 39. Jan Faltýnek.

Skvělý výkon předvedl Slovák Mathias Schwarzbacher, jenž dojel na 8. místě...

Vítězem závodu se stal Francouz Leo Bisiaux, jenž si vítězství vybojoval po horším startu i technických problémech, předvedl tak neuvěřitelnou psychickou odolnost a zaslouženě bere titul mistra Evropy. Na druhém místě byl Dán Daniel Nielsen, Guus van den Eijnden z Nizozemí byl třetí.

Dres mistra Evropy putuje právem do Francie k nejlepšímu jezdci závodu

Ženy U23

Závod žen do 23 let byl suverénním představením Nizozemky Puck Pieterse. Světová šampionka se od soupeřek odpoutala hned v úvodním okruhu z celkových šesti a s převahou zvítězila.

"Po startu jsem se cítila opravdu dobře a rozhodla jsem se nastoupit hned. Rychle jsem si vybudovala náskok a dařilo se mi ho i zvyšovat. Jsem velice ráda, že se mi to dnes takhle povedlo, seděla mi tu technika, trať a jelo si dnes skvěle, jsem moc spokojená a děkuju všem za podporu," uvedla Puck.

Tradiční oslava úspěchu v podání Puck - dojezd po zadním kole...

Na druhém místě dojela do cíle Line Burquier (FRA), jejíž jméno můžete znát především z horských kol. V MTB je světovou šampionkou v kategorii juniorek i U23 a s Puck spolu pravidelně svádějí tvrdé souboje. Třetí pak byla Nizozemka Shirin van Anrooij.

Dle představ nevyšel závod Kristýně Zemanové, které pomýšlela na první pětku, do cíle ovšem dorazila na 8. místě: "S dnešním závodem vůbec nejsem spokojená. Cítila jsem, že to nejsem já. Vůbec mi nejely nohy, bylo to strašné trápení. Zkrátka to nebyl můj den a nesedlo mi to. Co se dá dělat. Mrzí mě to o to víc, že se jednalo o mistrovství Evropy, ale musím se z toho teď oklepat a soustředit se na další závody, kterých bude ještě dost. Doufám, že si zase brzy spravím chuť," uvedla Kristýna.

Kvalitní závod předvedla prvoročačka v kategorii Barbora Jeřábková, jež do cíle dojela na 14. místě.

Muži Elite

Vrchol nedělního programu přišel na řadu v 15:00, kdy se na start postavili elitní muži s jedním českým zástupcem - Michaelem Borošem. Naopak nestartovaly největší hvězdy disciplíny - Mathieu van der Poel (NED), Wout van Aert (BEL) a Tom Pidcock (GBR). Hvězdná trojice by se ovšem poprvé měla v cyklokrosových závodech střetnout už brzy, a to 27. listopadu v Hulstu, kde se pojede závod Světového poháru.

Zpět ale k evropskému šampionátu, jenž ověřil psychickou i fyzickou odolnost všech zúčastněných. Na startu začalo elitním mužům pršet a rázem se technická trať změnila v jednu velkou klouzačku. Hned v prvním okruhu z celkových devíti se na šikmině poroučel k zemi Eli Iserbyt (BEL), jeden z favoritů na vítězství. Upadl natolik nepříjemně, že musel ze závodu odstoupit kvůli bolestem nohy, kterou si při pádu narazil.

Rázem se na čele sám ocitl Lars van der Haar (NED), kterému zpočátku technika seděla. Pak ale přišla série smůly a chyb. Dotáhl se k němu Belgičan Michael Vanthourenhout (BEL), přesto Lars opět atakoval, zbrzdily ho ale technické problémy, defekty, pád ze sjezdu a rázem byl na čele Michael sám. I jeho ovšem potkal defekt, přesto dokázal vedení udržet a získal největší úspěch kariéry.

"Byl to jeden z nejtěžších závodů, jaké jsem kdy jel. Cítil jsem, že mám velmi dobré nohy, ale ve druhém nebo třetím kole jsem udělal chybu. Bylo velmi obtížné se poté vrátit k Larsovi, musel jsem na něj neustále vyvíjet tlak, ale také dělal spoustu chyb. Bylo to hektické, se všemi fanoušky tady. Bylo těžké se ovládnout. Je skvělé, že se mi to povedlo, posledních pár týdnů tak skvělých nebylo, ale na Koppenbergu jsem minulý týden cítil zlepšení, což mi dodalo sebevědomí a dnes se to konečně podařilo," uvedl dojatý Michael Vanthourenhout.

Michael Vanthourenhout a jeho vítězné gesto

Pódium elitních mužů, zleva neúspěšný obhájce titulu Lars van der Haar, vítěz Michael Vanthourenhout a bronzový Laurens Sweeck (BEL)

Velice dobrý výkon podal jediný Čech na startu Michael Boroš. Dle představ se mu nepovedl start a pohyboval se kolem 15. místa, v půlce závodu se ovšem začal propracovávat kupředu a nakonec dojel na 7. místě se ztrátou pouhých 15 sekund na čtvrtého Jorise Nieuwenhuise (NED).

Michael Boroš

„Na startu nám začalo pršet, takže se z toho stal pravý cyklokros. Vzal jsem to s rozvahou, protože jsem věděl, že to bude dlouhý závod. Nikam jsem nespěchal a jel jsem si svoje tempo až do cíle. Ostatní dělali chyby, měli defekty, čemuž jsem se vyhnul a díky tomu jsem ze závodu vytěžil maximum. Všechno u mě proběhlo bez problému. Se 7. místem jsem opravdu spokojený. Jednou už jsem byl na mistrovství Evropy sedmý, takže jsem si tento výsledek vyrovnal a v aktuální sezoně je to zatím moje maximum," uvedl Michael, jehož cílový čas činil téměř hodinu a deset minut.

Evropský šampionát v cyklokrosu pro rok 2022 je tak u konce a vy se můžete těšit na ten další, jenž se v roce 2023 uskuteční ve francouzském Pontchâteau.