Jaká byla novinka italských pořadatelů, kteří se nebáli zvolit hned osmidenní formát etapového závodu... Vypráví přímý účastník Jan Gábriš
Máte rádi technicky náročné tratě, neskutečně dlouhé kopce následované prudkými sjezdy, překvapení co vás čeká za každou zatáčkou, téměř panenskou přírodu a vysokohorskou turistiku? Pak byste si neměli nechat ujít tento etapák.
Italští pořadatelé vymysleli a v letošním roce si prakticky odzkoušeli na prvním ročníku organizaci osmidenního etapového závodu formátu Epic series v prostředí severovýchodní části Apeninského pohoří. Podařilo se jim přilákat účastníky hned z několika kontinentů – vedle domácí Evropy (Belgie, Holandsko, Dánsko, Německo, Polsko, Švýcarsko, Francie, Itálie, Velká Británie, Česká republika) bylo možné potkat zástupce USA, JAR a Austrálie. Na tratích v celkové délce 500 km s výstupem 16.000 m se mohli utkat závodníci v kategoriích jednotlivci (Muži, Grandmasters) a týmy (Celkově, Masters, Grandmasters, Ženy, Mix). Pro ty, kteří si hned napoprvé netroufli na celé osmidenní dobrodružství, připravili pořadatelé zkrácenou čtyřdenní variantu. Účastníci tohoto čtyřdenního etapáku se přidali k závodu po prvních čtyřech dnech.
Čeští bikeři s hlavními organizátory: zleva Patrik Nešpor, Guiseppe Salerno, Milena Bettocchi, Petr Guenter, Michal Prokop, Jan Gábriš
Úvodní prolog (9.7km, 271m) byl situován do města Bologna a jel se ve své úvodní části po trati letošního Gira. Mimochodem, velmi krásné dvoukilometrové stoupání na asfaltu hned po 150 m od startu. Po dosažení vrcholu s kostelem Santuario di Madonna di San Luca nájezd do technických pasáží se sjezdem zpět do města. Po dojezdu bohaté občerstvení, sprcha, naložení zavazadel a přesun do malého horského městečka Berceto. Ubytování ve starém klášteře. U večeře a vyhlášení výsledků nás přivítal starosta obce a v klášteře ubytované děti nám předvedly své folklórní tance. Pořadatelé se neomezili pouze na závodění proti chronometru, ale snažili se zpříjemnit závodníkům i chvíle mezi jednotlivými etapami.
První etapa (78.6km, 2.491m) z Berceto do Castelnovo Ne´Monti znamenala první vážnější seznámení se s charakterem tratí připravených organizátory. Hned po startu stoupání v délce 10 km. Složitá orientace na trati (málo a špatně viditelné značení), těžké technické výjezdy i sjezdy. Jedna závodnice to charakterizovala slovy: It is not easy but nice. A to je asi nejvýstižnější popis toho, co čekalo nejen tento den na všechny, kteří se vypravili na tratě tohoto klání. Na základě četných připomínek ohledně snadno přehlédnutelného značení tratí organizátoři ohlásili vylepšené značení. V následujících dnech toho bloudění bylo opravdu o poznání méně.
Druhá etapa (101 km, 3.760 m) z Castelnovo Ne´Monti do Fanano. Tato etapa by se dala nazvat etapou královskou a to nejenom pro svou délku. Většinou se pohybovala v nadmořských výškách 1.000-1.860 metrů nad mořem. Naprosto úžasné rozhledy na okolní hory byly vykoupeny dřinou se tam vůbec dostat. Naprostým bonbónkem bylo závěrečné stoupání na 80.km v délce 10 km s převýšením 1.000 m.
Třetí etapa (51.6 km, 1.850 m) z Fanano do lázeňského městečka Porretta Terme. Z 500 metrů nad mořem vystoupat na úseku 13 km do 1.500 m nad mořem. Další 3 km ve zvlněném terénu se sjezdem na 1.300 m nad mořem a opět do kopce. Na 7 km vystoupat na 1.800 m nad mořem. Od 25. km sjezd do cíle. Ani tento úsek není za odměnu. Pořadatelé to nazvali výrazem hiking-biking, takže vlastně kombinace MTB a vysokohorské turistiky, ale z 90 % sjízdná na biku. Několik velmi technických sjezdů. Poslední dojezdové km hodně podobné prostředí na Mitas 4Islands Race (pro ty kteří znají).
Čtvrtá etapa (24 km, 1030 m) z Porretta Terme do Porretta Terme. Časovka. Start na 100 m nad mořem a 14 km do konečných 1.200 m nad mořem. Úseky, které se jely na slunci byly vysilující. Teploty dosahovaly 41 stupňů Celsia. Sjezd do cíle opět velmi technický a rozhodně ne za odměnu. Před cílem opět vloženo jedno prudké stoupání na 2 km. Finální technický sjezd do historického centra města. Nádhera. Všechny etapy měly start a cíl přímo v historických centrech apeninských měst, což zážitky ještě umocňovalo.
Pátá etapa (53 km, 2055 m) z Santa Sofia do Santa Sofia. Tato etapa byla spojena s motorizovaným přejezdem do nové lokality. Původně byla plánovaná přejezdová etapa, ale kvůli narušeným komunikacím a polomům museli organizátoři udělat změnu oproti původnímu plánu. Takže 2.5 hodiny v autobusech do Santa Sofia. Díky tomu start etapy ve 13:00 za teplot atakujících 40 stupňů Celsia. Překvapivě hned po startu kopec. Tentokrát 18 km z 280 m nad mořem na 1.100 m nad mořem. Sluníčko a vysoká teplota. Prostě správná letní dovolená. To co je nutné ocenit je fakt, že po celou dobu kolem závodníků kroužili dva lékaři na motokrosových motorkách a stále se ptali, jestli jsou závodníci v pořádku a jestli nepotřebují vodu. S tímto druhem servisu se na závodech často příliš nepotkáte. Dojezd do cíle přes dva brody. I ta voda v řece byla neuvěřitelně teplá. Do cíle ještě několik drobných kopečků a v cíli možnost se namočit do řeky. Úžasné.
Šestá etapa (54.3 km, 2100 m) z Santa Sofia do Bagno di Romagna. Asi nejdelší kopec. Od startu v zásadě stále stoupání v délce 32 km, z počátečních 290 m nad mořem na 1.250 m nad mořem. Krásné prostředí, ale to lze napsat u každé etapy. Na 48.km nájezd na starou asfaltovou silnici a krásný sjezdík. Hurá do cíle. Zní to dobře, ale ke skutečnosti to mělo daleko. Silnice se zlomila a začala stoupat. Najednou se uprostřed cesty objevil pořadatel a s omluvou ukázal na odbočku doprava. Tu omluvu bylo možno pochopit za malý okamžik. Kameny zabetonované do cesty, jejíž stoupání bylo opravdu vyzvou. Vyjet se tento kopec dal tak zhruba do poloviny. Ta cesta byla postavena jako Křížová cesta na vrcholek ke kostelu. Při tlačení kola byl dostatek času na rozjímání, kdo tu cestu postavil a kdo po ní asi chodí. Zřejmě věřící vysokohorští turisté. Na vrcholu opět lékař s otázkou jestli je závodník ok a jestli nepotřebuje vodu. Finální sprint do cíle ve starém lázeňském městečku.
Sedmá etapa (33.6 km, 1.200 m) z Bagno di Romagna do Bagno di Romagna. Grandfinále, poslední etapa koncipovaná jako dva stejné okruhy. Etapa byla ohlášena jako technická. Velmi technická tam byla vlastně jedna pasáž ve sjezdu a následný sjezd po staré, částečně zavalené cestě. Dojezd do cíle na náměstí starého lázeňského městečka byl impozantní. Úžasná organizace při průjezdu městem, úžasná euforie, úžasné povzbuzování lidí kolem tratě.
Patrik Nešpor a Jan Gábriš
Večeře ve velkém stylu s vyhlášením výsledků poslední etapy a celkových výsledků. Bohatá tombola. Za Českou republiku se závodu zúčastnily dva mužské týmy v kategorii Masters. V celkovém pořadí se tým ve složení Michal Prokop a Petr Guenter umístil na výborném třetím místě za týmem z Holandska a týmem ze Švýcarska. V kategorii Masters se stejný tým umístil na druhém místě, a na místě třetím další český tým ve složení Patrik Nešpor a Jan Gábriš (GAPP System - Cabtech). Kompletní výsledky ZDE
Co říci závěrem? Chcete-li si vyzkoušet opravdu plnohodnotný etapák s mezinárodní účastí v krásném prostředí, velmi dobře zorganizovaný, v přátelské atmosféře, otestovat si co ještě dáte, každý večer mít jako bonus letní kino, po dojetí do cíle si vychutnávat opravdový parmezán, nesmíte chybět na příštím ročníku Appenninica MTB stage race. Jede se 19.-25.7.2020.
Více informací zde: www.appenninica-mtb.com
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…