Kolo pro život se rozjelo na Orlíku

Největší seriál maratonů - Kolo pro život - odstartoval o tomto víkendu závodem na Orlíku. Po padesáti bahnitých kilometrech se nejvíce radoval Jan Hruška.

Autor: Michal Červený

Celý týden se v obci bikerské nesl ve znamení velkého očekávání z prvního závodu Českého poháru v ½ maratonu, který se stejně jako v sezóně minulé jede v rámci seriálu Kolo pro život. Závod byl situován do Vystrkova, což je jednak část obce Kozárovice v blízkosti Orlické přehrady, z jiného pohledu bývalá výspa komunistických potentátů, postavená za účelem nerušené rekreace jejich rodin. Dnes celý areál konečně může posloužit rozumnému účelu, kterým zápolení bikerů rozhodně je.

kpz orlik 08

Očekávání všech aktérů jsou v posledních letech u závodů seriálu KPŽ vždy vysoká.Samozřejmostí je pečlivě vymyšlené zázemí, čipová technika pro zpracování výsledků a v neposlední řadě skvělé značení trati a její obsazení dobře viditelnými a ochotnými pomocníky. To všechno ředitel závodu Jirka Adam mohl nabídnout i na Orlíku.
Novinkou byla dlouho avizovaná změna na startovním roštu, kde na žádost mnoha cyklistů a zejména vzhledem ke stále se zvyšujícímu počtu startujících, byly vytvořeny tři sekce, do nichž systém KPŽ vygeneroval pro jednotlivé přihlášené závodníky čísla, což umožnilo organizátorům celkem přesně kontrolovat, zda nedochází k předbíhání a vytlačování těch, kteří celé desítky minut brání svoji startovní pozici, někam dozadu. Bylo zajímavé sledovat některé borce, kteří pravděpodobně horovali po takové změně, ale když obdrželi trojciferné číslo, které je odkázalo do druhého nebo třetího startovního boxu, dělali všechno možné a nemožné, aby se dostali dopředu. Nutno podotknout, že pořadatelé byli celkem nekompromisní a místy se schylovalo k trhání čísel, tudíž diskvalifikaci.

kpz orlik 08Ve dvanáct hodin padnul pomyslný startovní výstřel a masa takřka devíti set chrtů se rozjela po zaváděcí asfaltové silničce do terénu, který byl po předchozích deštích místy v dosti zuboženém stavu. Při průjezdu cílovou branou do druhého okruhu to vypadalo spíše na příjezd zemědělců z řepné kampaně než na bikový závod. Spousty bahna a hlubokých kaluží na trati způsobilo mnoho technických potíží, výjimkou nebyly prasklé řetězy či defekty nohou u těch, kterým se bahenní lázeň zajídala.
Přesto se špička závodu, která se v jeho průběhu v podstatě nerozpojila, dostala s časem pod dvě hodiny, což zasluhuje ve stávajících podmínkách velký respekt.

Po 1:58:04 protnul  jako první cílovou metu padesátikilometrového závodu Jan Hruška (Cyklotrenink.com) o sedm vteřin před Tomášem Vokrouhlíkem (Factor Bike Team), o další tři vteřiny zpět zůstal Pavel Zerzan (Česká spořitelna MTB).

Spokojený vítěz nám o vývoji celého závodu řekl následující: „Od startu odjela velká skupina lidí, chybělo nějaké těžké stoupání, které by celý balík dříve rozdělilo. Na špici jsme se střídali s Vokrouhlíkem a Ježkem, Pavel Zerzan se držel více vzadu a nestřídal. První dlouhé a hodně bahnité stoupání rozdělilo doposud jedoucí velkou skupinu a vepředu jsme vlastně zůstali tři a jeli pohromadě dál. Kolo mi moc neřadilo, bylo hrozně bahna, takže nejmenší pastorky jsem nemohl řadit, pak se mi to trochu podařilo rozchodit díky vodě z bidonu, kterou jsem na kazetu nastříkal a ta se trochu uvolnila. Ve druhé rundě byla trať ještě těžší, protože postupně vysychala a tvrdý podklad se díky stovkám projíždějících borců smísil s vodou a vytvořil místy skoro plastelínu. V tom se jede fakt špatně. V neprudším stoupání jsem si pak vytvořil před klukama menší náskok, ale oni do kopce zabrali a sjeli si mě. Ale to mi až tak nevadilo, jel jsem si kopec podle sebe a mohl ušetřit trochu sil. Rozuzlení přišlo vlastně až pár set metrů před cílem. V delším asfaltovém výjezdu nasadil vysoké tempo Tomáš Vokrouhlík, ale ustál jsem to a těsně před odbočkou na poslední terénní vlnku jsem šel přes něj a nastoupil. Po nájezdu do posledního asfaltového úseku už bylo jasno a ke spurtu ani nedošlo.“

kpz orlik 08

Závod žen vyhrála Barbora Radová z týmu Profil MRX. Druhou Karolínu Stolařovou z České spořitelny MTB porazila o půl minuty. Třetí ženou v cíli byla Ivana Loubková (TT Cyklorenova Cvikov).

V průběhu hlavního závodu proběhly pak i dětské závody v rámci seriálu KPŽ, kterých se zúčastnilo bezmála sto dětí. Zdá se, že se nemusíme bát o nastupující cyklistickou generaci. Z celé mega akce máme velmi pozitivní pocity. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že areál nabitý stánky výrobců všeho možného, co lahodí cyklistovu oku, mi ne vzdáleně připomínal podobná místa vystavěná při příležitosti významnějších akcí, světový pohár nevyjímaje. Nemělo to chybu a organizátoři si na sebe pletou bič. Vylepšovat stávající úroveň seriálu bude velmi obtížné.
Příští závod Kola pro život se jede 17. května v Brně.

Kompletní výsledky najdete ZDE.


Text: Tomáš Přibyl
Foto: Markéta Navrátilová

Přečteno - 10123x Tagy: maratony marathony
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. PozvánkyRakouská stálice: Na Salzkammergut Trophy si můžete nevídaně hrábnout
    Rakouská stálice: Na Salzkammergut Trophy si můžete nevídaně hrábnout
  2. PozvánkyKolo pro život se připravuje na oblíbené Vary
    Kolo pro život se připravuje na oblíbené Vary
  3. Ostatní závodyMitas 4 Islands podruhé: #1 Legrace na úvod
    Mitas 4 Islands podruhé: #1 Legrace na úvod
  4. PozvánkyOblíbená 24hodinovka Těžká Pohoda opět bude!
    Oblíbená 24hodinovka Těžká Pohoda opět bude!
  5. Ostatní závodyKrál Šumavy je letos z Německa, královna je hrdinka
    Král Šumavy je letos z Německa, královna je hrdinka
  6. ZávodyFotogalerie: Absa Cape Epic 2013 1/2
    Fotogalerie: Absa Cape Epic 2013 1/2

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #24 KTFoto.com - vloženo: 06.05.2008 v 09:02:05

    fotky z Orlíku - právě byly vloženy fotky z orlík Tour české spořitelny na http://www.ktfoto.com/

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #23 Dan K. - vloženo: 05.05.2008 v 21:04:55

    takže díky tomu letošnímu bordelu s vyjetými pozicemi na startu se letos KPŽ asi nebudu účastnit....škoda. Nejsem blb, abych jel 15 závodů KPŽ ročně, nežil ničím jiným než KPŽ. Když jednou bych chtěl jet třeba jen jeden závod, tak odstartuju na 800.místě a budu mít jenom vztek. Takže opravdu ne.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #22 Vasek - vloženo: 05.05.2008 v 20:57:26

    To: poradatele - Ja nenadavam na poradatele, to vubec ne. Ja jen apeluji na ty "turisty" kteri jezdi tyto relativne prestizni zavody (Hruska, Vokrouhlik). Jak jsem uz psal, ono se mi to lehce rika, ale snad maj mit ty lidi soudnost. Chapu boom mtb ale kdyz na to nemaj tak nemaj jezdit takove zavody akorat to odrazuje plno lidi. Na zkouseni maj nejaky mistni zavody s mensi prestizi. Nevim co bere lidi dat 500 za startovny a dojizdet s trihodinovou ztratou. To plati pro jakekoliv zavody.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #21 Biker Pavel - vloženo: 05.05.2008 v 15:48:47

    jednou a dost - řazení do vln? Jel jsem KPŽ po dvou letech, takže ze zadu. Masový závod, který jezdí 90% turistů bez ambicí v 1/2 maratonu. Nechápu to, proč si nejdou projed trať bez startovního čísla a bez poplatku 500 kč. Rovněž mi je záhadou 1/2 maraton v KPŽ, že by to bylo o penězích - určitě.
    Takže, děkuji a beze mne. Dám raději přednost menším závodům, za menší poplatek a bez řazení turista + závodník I. až X. řada. Děkuji

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #20 Tomas Hykl - vloženo: 05.05.2008 v 13:31:07

    diskuse - Jako jeden z poradatelu orliku, bych navrhoval aby prispivajici uvadeli sva jmena, pripadne email. Je skoda, ze prispevky jsou anonymni, takto se mi na ne nechce ani odpovidat. Navic bych rad vedel, jestli nekdo z nich vubec Orlik jel. :-)) Na zavod mame spoustu pozitivnich referenci a par vytek ohledne razeni na startu, coz do urcite miry muzeme jeste zlepsit. Biku zdar

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #19 Franta - vloženo: 05.05.2008 v 13:21:31

    Orlik - Jasne, super zavod. Kazdej zavod ma nejaky pravidla a mozna by bylo dobry je respektovat a nebo tam radsi nejezdit. Kazdej si prece muze vyjet svy poradi na startu, to mi prijde celkem rovina.

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #18 Petr - vloženo: 05.05.2008 v 13:17:03

    Orlik - Cau vsichni, asi jsem byl na uplne jinym zavode.
    Dyt to tam bylo preci super, krasny zazemi, trat dobra, jen skoda toho bahna. Jidlo od profi kucharu, atd.. celkove vysoce nadstandardni...

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #17 Vláďa - vloženo: 05.05.2008 v 11:27:49

    KPŽ? Děkuju, už nechci... - Ze sobotního Orlíku jsem přijel hodně slušně řečeno naštván a otrávený. Start ze III. vlny, před sebou davy turistů, kterým průjezd každé louže dělal problém a tvořil "špunty" ... Já vím, že je asi moc chtít po všech přítomných, aby si sami zhodnotili svoje síly a ambice a podle toho si našli své místo ve vlně, ale pro nás, kteří si i v těhle bahenních podmínkách chtěli zazávodit, to byla marnost nad marnost. V tomhle případě se masovost závodu i nový systém řazení do vln obrátily proti závodníkům.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #16 Venca - vloženo: 05.05.2008 v 11:24:51

    Proč? - Proč to furt řešíte, když chcete férovej boj a pěkný závodění a ne jen jízdu lesem po krajině za 500 korun, nejezděte vopičárnu KPŽ,ale nějaké pořádné závody.

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #15 PETR - vloženo: 05.05.2008 v 09:46:48

    Nápad: První koridor bych určil závodníkům kategorie ELITE s licencí "A". Tito závodníci často vybírají závody ze dne na den, přihlašují se až na místě. Není jich tolik a na startu se svojí výkonností nikomu nebudou "překážet".

    A za další, všechno je to jenom o lidech....

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #14 Tomáš Přibyl - vloženo: 05.05.2008 v 09:46:11

    KPŽ - Díky za všechny příspěvky, snad bych vás,kteří seriál KPŽ máte rádi a chcete ho jezdit, odkázal na jejich web, určitě mohou některé nápady vzít za své. Počet účastníků je vždyck problém, ale třeba na Šele bylo, pokud vím,1800 lidí. Starty v takové mase nikdy nebudou úplně ke spokojenosti všech a je to hodně o prioritách. Když se rozhodnu, že budu seriál jezdit pravidelně, nakonec si své místo vyjedu.Pokud vybírám ze široké palety českých závodů a střídám je podle oblíbenosti,pak musím chápat a respektovat daná pravidla seriálu, je to něco za něco. Kromě toho, chvílemi zapomínáme, že je to v drtivé většině pořád "jen" amatérské závodění...

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #13 Johnny - vloženo: 05.05.2008 v 08:55:27

    co resite? - Tak doprcic to KPZ nejezdete, kdy uz vam dojde ze je to nema cenu? Stratovni vlny se nikdy nevytvori jak by mely, nejde ohlidat tolik neukaznenych, nechutne soupericich hobbyku. Vzdyt je tolik hezcich zavodu, kde tohle nemusite resit! Ja letos nepojedu ani jeden jejich zavod, pro me se z toho stava hnusny komercni podnik!!! Zaplatit 500 - 700kc startovny a pak odjizdet domu nasran, nechapu;-) V sobotu jsem jel Selu a mam jen krasny dojmy ;-)

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #12 Vasek - vloženo: 05.05.2008 v 08:11:26

    to: Petr,buf - Jo presne s vama souhlasim. Ono chapu ty turisty ze si to chtej zkusit ale pak to takhle vypada, viz. muj prispevek nize. Tohle u me uz nema kouzlo zavod, je tam akorat blazinec.
    Loni jsem byl na oberstvovacce u maratonu v Brdech(ke konci sezony) a bylo tam asi kolem 400 jezdcu. Ale z ty obcerstvovacky mi tak prislo ze zavodilo prvnich 30-40 borcu a zbytek to jel jen objet.
    Ale jak odlisit turistu od zavodaka ktery ma na slusny vysledek :(

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #11 buf - vloženo: 05.05.2008 v 07:49:05

    Jak odstartovat tolik lidí - Nebyl jsem tam, ale chce se to zamyslet jak dál...
    Vidím, že se ze startu stává obecný problém. Například start XC v Pardubicích na úzké cestě kde se řadilo po 4 až 5 jezdcích při prvním závodě byl taky k ničemu a zkazil dojem jinak pěkné a náročné trati. Co tak najít širokou louku vedoucí do kopce.
    A u Kola pro život je ještě jeden problém , je to i Český pohár a pletou se tady dvě věci v jednom.
    V dnešní době kdy máme čipy by neměl být problém startovat po kategoriích ve vlnách. Kdo odstartuje jinde tak se to dohledá a je diskvalifikován za předčasný start. Navíc Kolo pro život si zakládá na věkových kategoriích, tak proč se nemůžou spolubojovníci stavět na start společně ?
    Příkladem nám může být Dolomitisuperbike, kde se letos jede MS v bikemarathonu a elita jede v sobotu a ženy a muži startují odděleně ( žádní tahači a nosiči vody u žen se netrpí).
    V neděli se startuje klasický bikemaraton pro výkonnostní jezdce a turisty v několika vlnách s odlišenými čísly barevně.Kategorie jsou podle umístění v předešlých ročnících. Kategorie žen má právo startu z libovolné vlny.
    Start se natáhne max. o půl hodiny , ale pomůže to v lepší průjezdnosti trasy.

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #10 Sáva Novotná - vloženo: 04.05.2008 v 23:02:10

    to: dan - budes stat vzadu, jako ja vcera :-( jezdim tak jeden dva zavody KPZ za rok, protoze me prestali bavit masovky a hlavne rychle zavody, Orlik je hezka trat ale ne pro takovou masu zavodniku, osobne sem startoval nekde za pulkou startovniho pole - do cile jen predjizdel :-/ proste mrsk, co vic dodat, dalsi KPZ pojedu az Trutnov - pocitam ze opet z posledni vlny...ale co je mnohem vice hezcich zavodu kde neni tolik "turistu"

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #9 Lukáš - vloženo: 04.05.2008 v 21:50:33

    Na závodech KPŽ jsem dokazal jezdit standratně do 30. místa. Zajímalo by mě, kdybych si nepožádal o divokou kartu, jestli bych byl také zařazen do první vlny jako tomu bylo u Zlámalíka. Myslím že né, tak se nedivím, že někdo nadává. A velký počet závodníku na startu je jeden z důvodů, proč už na KPŽ nejezdím. Možná než rozdělením dle výkonnosti by bylo lepší, kdyby časy startu mezi vlnama byly třba 10 min. Podle čipu by se pořadí dalo zjistit a nebyly by takové komplikace. V první stovce nechat jet elitáky a pak v časových intervalech nechat startovat zbytek. Chápu zlost lidí, když jedete na závod 200km, startovné vás stojí nemalé poneíze a máte na to dojet mezi první padesátkou a jenom proto, že na startu stojíte xy dojedete hůř.

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #8 Dan - vloženo: 04.05.2008 v 20:13:41

    dotaz - může mi prosím někdo vysvětlit, když nejezdím KPŽ pravidelně, ale jednou za čas když jedu a nemám problém být na 50-100. místě, do jaké vlny budu patřit? Když se chystám třeba až na Karlštejn a nezbírám žádné body, mám pak smůlu a budu někde vzadu?

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #7 Petr - vloženo: 04.05.2008 v 17:59:07

    Start - Děkuji panu Přibylovi za odpověď a omlouvám se mu za špatně napsané jméno v prvním příspěvku. Nicméně : těch přelézajících byly skutečně desítky ( příště nechá kamarád tu kameru běžet déle , abychom tu teď zbytečně nemluvili ). Pokud se týká těch 10-15 vepředu , ti se samozřejmě vůbec nesnažili dostat do koridoru zadním vstupem - místa tam bylo dost , v tom se zase musím pořadatelů zastat . Ovšem to jejich vysvětlení - čím později přijdu na start , tím víc vepředu stojím - to je fakt dobrý !!!

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #6 Vasek - vloženo: 04.05.2008 v 17:50:04

    Kopa lidi - No, musi to by silena tlacenice. Samozrejme se mi to nelibi, pocet startujicich je sileny. Sebelepsi zavodnik startujici treba kolem 500 mista nema sanci na dobry vysledek. Tohle je dost problem.
    Chapu boom mtb, ale nevim proc si turista jede zajet zavod za ktery da plno penez a dojizdi od 600 mista vejs s 1,5 hod. ztratou. Chapu ze si chce zavody zkusit, tak ale at jede na nejake mene prestizni. Ikdyz vim ono se to lehce rekne. Proste zavody kde je tisic lidi na startu uz u me nemaj moc kouzlo :(. Samozrejme hodne pomaha razeni na start podle predchozich vysledku.

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #5 KPZ - vloženo: 04.05.2008 v 17:48:50

    Pane Pribyl, vzdit to neni pravda co tu opet vykladate, na konci prvni sekce bylo misto pro 20lidi i v 5-ti minutach do startu.
    Je jasne, ze se kluci chteli do posledni chvile rozjizdet a pak, ze si nepujdou stoupnout za tech 100 lidi co tam stalo 20 minut...
    takze neopijete lidi rohlikem, nejsou blbi

    to jestli byla startovni procedura vyrazne vyssi nebo ne a to bylo spise nevhodnym mistem startu se ukaze..

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #4 Tomáš Přibyl - vloženo: 04.05.2008 v 16:46:14

    Start - Na základě platných pravidel KPŽ a sdělení pořadatelů uvádím následující.Pořadatel uznává, že podcenil velikost první startovní sekce.Když pak v rámci stanoveného limitu do pěti minut před startem přijeli závodníci, kteří na tento box měli nárok,nemohli se již do této sekce protlačit, a proto jim bylo umožněno startovat z první řady.Závodník Zlámalík nepožádal včas podle nových pravidel o divokou kartu, kterou by nepochybně vzhledem ke své výkonnosti dostal a rovněž mu bylo umožněno zůstat vepředu.Pokud jde o "desítky lidí co přelézali", toto tvrzení se nezakládá na pravdě.Jednalo se o jednotlivce a na jejich chování pořadatelé reagovali, což jsem osobně sledoval.Dokonce došlo ke třem diskvalifikacím.Domnívám se, že startovní procedura byla na výrazně vyšší úrovni než v minulých letech a určitě dojde ještě ke stabilizaci systému, byl to první závod podle nových pravidel.Každopádně děkuji za příspěvky do diskuse.

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #3 dzejn - vloženo: 04.05.2008 v 15:16:59

    Pepíkovi - Pepo, Pepo, kdybys startoval v první desítce, tak určitě dojedeš stejně dobře jako Zláma, co? Spíš to vidím tak, že on i kdyby startoval třeba v třetí lajně, tak všechny ty velký závodníky jako Ty předjede jak nic... Ale pokud se pletu, a jezdíš tak dobře jak on, tak to se přehluboce omlouvám.

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #2 Pepa - vloženo: 04.05.2008 v 14:44:17

    Dotaz? - S předchozím komentářem apsolutně souhlasím a chci se jen zeptat jak je možné, že Zlámalík s číslem osumset mohl byt v první desítce. Asi je tak dobrý? Na tom to malé příkladě je vidět vaše neschopnost a apsolutní amaterizmus.

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #1 Petr - vloženo: 04.05.2008 v 14:14:28

    Start - Používáte hezkých výrazů pane Přibil : ..celkem přesně , ...celkem nekompromisně. Je vidět , že celkem přesně víte jak to ve skutečnosti na startu probíhalo . Za tichého souhlasu organizátorů se opět vytvořila "nultá" vlna , která byla následně pořadateli a moderátorem prohlášena za čelo té první a jelo se. O těch desítkách lidí co přelézali hrazení ani nemluvě. Panu Hruškovi nezbývá než pogratulovat k vítězství a poděkovat mu za skvělý příklad čestného sportovního boje, který dal těm desítkám mladých lidí!Pořadatelům gratulace za krásnou ukázku neschopnosti ( nebo spíš všehoschopnosti?)Ten zmiňovaný komunistický Vystrkov funguje dál : holt jsme si všichni rovni , jen někteří jsou rovnější ...

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744