O aktivitě bikerů proti předpokládanému drtivému dopadu NP na Křivoklátě s jejím předákem, Václavem Volrábem.
MTBS.cz: Kolik lidí je vlastně v iniciativě Kola na Křivo? Jde o klub, partičku či individuální bikery?
Vácalv Volráb: "Petici jsem inicioval já jako místně bydlící, kterého se celý problém přímo dotýka a aktivně se k mojí primární výzvě a apelu přidal jeden biker z Prahy, který to tady na Křivoklátsku má rád. Jsme tedy dva, kteří se o vše stran petice staráme".
ČeMBA nyní vydala prohlášení k NP Křivoklátsko a vzor pro dopis ministerstvu. Jednali jste o spolupráci? Nebyla by koordinovaná akce lepší? Máte vůbec nějaký vztah k této organizaci?
"Jsme oba členy ČeMBA, myslíme si, že si bikeři zaslouží organizaci, která má hájit jejich zájmy. To byl třeba pro mě i primární impuls pro členství. Ovšem samotná petice je naše privátní iniciativa, na dalším osudu bajkování na Křivoklátsku nám velmi záleží, a proto jsme se z vlastní iniciativy pustili do celé akce. Problematiku dalšího bajkování na Křivoklátsku jsem s ČeMBA řešil a jsem rád, že se k této otázce postavila aktivně a také se do celé věci vložila. Nemyslím, že koordinovaná akce je nutná, námi zvolený způsob nám připadá vhodný - jako občané se máme potřebu přímo ozvat a burcovat další k podpoře, nepotřebujeme k tomu nějaké větší zastřešení."
Vnímáte na Křivoklátsku místní potíže jako eroze způsobená bikery, uživatelské střety, atd.? Anebo toto díky relativně velké ploše zde neexistuje? Probíhal již nějaký dialog nebo spor s CHKO v místě ohledně bikování?
"Nevnímám žádné podobné potíže, přímo jsem se s tím nesetkal. Do žádných střetů jsem se doposud nedostal, s CHKO jsem rovněž neměl potřebu nic řešit. Je to ale pouze má subjektivní zkušenost".
ČeMBA jedná v NP Krkonoše o tom, aby ze zákona vymezená místa pro cyklistiku v NP představovala třeba i pěšiny a stezky. Jistě, zatím to v NP vždy dopadlo, že tato místa byla většinou asfaltky. Ale nebylo by možno prostě se zaměřit na to, aby NP vznikl s pro cyklisty "místy vyhrazenými se souhlasem orgánů ochrany přírody" na stezkách?"
Naším cílem je, aby po vyhlášení Národního parku Křivoklátsko byl zachován stejný rozsah přístupu, jaký máme dnes, tedy na všechny lesní cesty a stezky kromě oblastí národních přírodních rezervací. Křivoklátsko je protkáno obrovským množstvím lesních cest a stezek, jejich konkrétní vymezování by bylo dost náročné, proto by byla lepší obecnější formulace. Chovat se k těmto stezkám a cestám podobně jako v režimu CHKO, spíše vymezit či označit území pro bajkery zakázaná, na zbylém území to naopak ponechat stejně jako je tomu doposud. Ovšem nesmí to sklouznout k tomu, že by se řeklo, že se nesmí jezdit nikde v I. zóně, protože dle návrhu zonace jde první zóna opravdu výrazně nad rámec současných rezervací. A především se do budoucna počítá s dalším rozšiřováním I. zón, to bychom časem nemohli jezdit opravdu téměř nikde."
Jak byste popsal oblast plánovaného NP z hlediska popularity mezi bikery? Je to zcela zásadní revír či spíše okrajový?"
Nemyslím si, že je to zcela zásadní revír, na druhou stranu bych ho ale ani neoznačil jako okrajový a pro bikery nezajímavý, to právě naopak. Právě hustá síť lesních cest a stezek, její rozmanitost a rozličná náročnost dává bikerům hodně prostoru k vyžití. Myslím, že si zde každý může najít pro sebe to pravé."
Kolik už je vlastně signatářů petice?
"On-line signatářů je cca 830, což samozřejmě víme, že nemá právní váhu, bereme to jako takovou morální podporu. V každém případě i tyto signatáře oslovíme s výzvou k podpisu papírové petice, což už někteří i udělali. Kolik je přesně signatářů papírové petice lze v této fázi jen těžko odhadnout, petice jsou zatím podepisovány a shromažďovány na sběrných místech po celé ČR, která se postupně přidávají. V druhé polovině června počítáme s tím, že z těchto míst budou petice doručeny na moji adresu a já se s nimi vypravím na Ministerstvo životního prostředí. Počet podpisů pro teď odhaduji v řádu stovek, ve výsledku počítáme spíše s tisíci podpisy. Masovější podpora celé naší akce právě v těchto dnech nabírá na intenzitě."
Pokud by se podařil průlom a MŽP by dle petiční akce tvořilo znění zákona, byl by to slušný precedens. Věříte tomu?
"Věřím v to a doufám, že se tak stane. Nechceme, aby byli cyklisté vnímáni jako nějaká minoritní skupina, se kterou netřeba diskutovat a počítat - ať při vyhlašování NP nebo i v jiných otázkách. Chceme dostat svůj prostor, nechceme být z přírody vytěsněni, neškodíme ji, jsme přeci její součástí. Netýká se to pouze Křivoklátska, proto peticí chceme obsáhnout větší území. Dnes je to Křivoklátsko, zítra se stejný nebo podobný problém může řešit jinde. Musíme se ozvat, jde nám všem o stejnou věc. Měli bychom to tak všichni vnímat, tedy my všichni, kteří nechceme skončit vytlačeni na asfalt a beton."
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Tak prvně díky mtbs že dodrželi slovo a zveřejnili i jinou stranu, než čembu. Teď už zbývá snad jen budoucí vedení chko...
Sohlasim s jendou, že konflikty se přecenují, sám si pamatuju za ty tisíce km snad je jeden a to ještě takovej náznak konfliktu.
Souhlasím i se zdenkem v tom, že propagace singletracků může být medvědí služba a budem po nich časem ne moct, ale muset jezdit.
Přeju si, aby se nic neměnilo, ani k horšímu, ani k lepšímu, aby mojí bezepečnost na kole nebo pěšky neřešil nikdo cizí, než já sám, ...jenže dneska každej kdo má funkci musí vykázat činnost a tak jako za komančů platilo: dej blbci funkci a vymyslí lejstro, tak dneska každej druhej mluví za ty první... takže tuhle petici podepíšu, jako tucet jinejch a zroven začnu šetřit na pokuty, až ot tam zavřou.
odpověz na tento komentářodpověď na Tomáš Taich — #2 Ja mam prave dojem ze se uzivatlsky konflikt obecne dost precenuje. Samozrejme jsou mista kde k tomu dochazi, ale kolik za vyjizdku vubec potkas lidi natoz aby byl problem? Vetsinou se jedna o nejaka turisticky hodne atraktivni mista a nebo cesty slouzici jako vypadovky z mest. Z tohoto pohledu jsou daleko horsi temer vsechny umele vybudovane cyklostezky!
odpověz na tento komentářodpověď na zbartos — #1 Zdravím Zdeňka i ctěné čtenářstvo.
Proč hned, Zdeňku, brát ČeMBA zásluhu - nemyslím, že by Tom K. a spol. jednali s NP Krkonoše o širokých lesních svážnicích.....
Ad definice míst pro cyklistiku v NP: v zákoně o lesích také nejsou žádné stezky nebo cesty definovány, v zákoně o ochraně přírody a krajiny pak je řeč o značení, jeho definice a ani definice cest taky není. Takže v tom bych neviděl problém. Jde hlavně o to, aby tyto možnosti byly pozitivně (z bikerského hlediska) naplňovány správou chráněné oblasti - zde tedy NP.
Na druhou stranu, přiznejme si, NP není les za domem a ochrana je třeba. A opět ruku na srdce, střety s pěšími nejsou výjimkou, ať na rychlých asfaltkách, tak na pěšinách. V leckom je holt více Palmera, než by bylo třeba.
Jistě, řešením by mohl být tzv. singltrek, lomený a z definice jízdu zpomalující, ale znamená to rezignaci na ostatní stávající cesty, kde prostě je možná jediná regulace: zdravím rozumem. A to, jak je z praxe vidět, prostě nefunguje....Čili je to na nás.... A na diskusi, která zatím bohužel neběží, jen se představují úředníkům řešení ve formě singltreků.
- na tento komentář reaguje Jenda — #3
odpověz na tento komentářTT napsal: ČeMBA jedná v NP Krkonoše na tom, aby ze zákona vymezená místa pro cyklistiku v NP představovaly třeba i pěšiny a stezky.
Jak vyplývá odpovědi Hanky Hermové (zaměstnankyně ČeMBy) uvedené na http://www.horydoly.cz/vypsat.php?id=12826 , která zní: "Správa NP Krkonoše oslovila ČeMBu s žádostí o spolupráci při vytipovávání vhodných stezek ve 3. zóně národního parku a ochranném pásmu, které by mohly být zpřístupněny bajkerům.", první krok učinila Správa NP Krkonoše a nikoliv ČeMBa jak by se mohlo zdát z textu TT.
Zda se bude jednat i o pěšiny, to z dosavadních veřejně přístupných informací nevyplývá.
Nikde není také napsáno, jak mají vypadat (pro cyklistiku) "místa vyhrazená se souhlasem orgánů ochrany přírody" , takže není nutné se podivovat nad tím, že to nemusí být jen asfaltové silnice......
Je nutné se naopak ptát, proč ochrana přírody v této zemi už minimálně od roku 1992 zabraňuje v NP a v NPR celoplošně jízdě na kole i po asfaltových komunikacích (natož po šotolinových či se zemním povrchem) tam, kde povoluje pohyb pěších !! A odůvodňuje to většinou zájmem o zdraví občanů (prevence úrazů při střetu pěších a cyklistů či cyklistů mezi sebou) a
zájmem o vzdělávání občanů, které mohou v chráněných územích prý realizovat jen pěší!! (viz např. text v návrhu plánu péče pro NP Křivoklátsko na http://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/oznameni_navrhu_vyhlaseni_np_krivoklatsko/$FILE/OPNP-plan_pece_navrh-20100322.pdf ).
- na tento komentář reaguje Tomáš Taich — #2
odpověz na tento komentář