O uplynulém víkendu se toho dělo poměrně dost. Kromě výstavy For Bikes a závodů se ale konala i jedna taková komornější akce, na které se debatovalo o možnostech, ale především strastech souvisejících s rychlými koly, která jsou obecně dnes označována jako "Speed Pedelec" kola...
Valná většina prodejen, na kterých se dnes prodávají elektrokola, se určitě setkala s dotazem, nebo přímo požadavkem zákazníka, na tak zvané odčipování elektrokola, která tak místo původních 25 km/h mohou po tomto zásahu jezdit rychlostí přesahující 40km/hod před tím, než se jeho pohon odpojí a nechá elektrocyklistu šlapat za své. Dnes se přitom odhaduje, že s takto "upraveným" kolem u nás již jezdí desítky procent prodaných elektrokol, aniž si jejich majitelé uvědomují, co všechno tím riskují a kolik vyhlášek porušují.
Takovéto kolo totiž fakticky nesmí vůbec vjet na silnici, nemělo by se pohybovat ani na cyklostezce a jediným místem, kde by se teoreticky mohlo používat, jsou lesní cesty, pole louky a podobná místa mimo civilizaci, kam zmíněné restrikce nezasahují. Tedy až do chvíle, kdy s takovýmto kolem někoho zraníte nebo způsobíte škodu na majetku.
Není žádným tajemstvím, že nabízet rychlé elektrokolo není dnes výjimka u většiny renomovaných značek. Kategorie Speed Pedelec, nebo také 45+, se dnes pomalu rozrůstá nejen mezi cestovními koly, předurčenými pro městskou dopravu, ale stále častěji jsou k vidění také horská kola, včetně těch celoodpružených, či naopak silničky s pohonem, který dokáže jet legálně až pětačtyřicítkou. Vše má samozřejmě svá pravidla a omezení, a proto je potřeba k takovýmto kolům také adekvátně přistupovat.
Jak poznáte legální rychlé elektrokolo? Celkem snadno, musí mít totiž vlastní státní poznávací značku, povinné nezávislé osvětlení a pár dalších nezbytností, jako např. zpětné zrcátko. A z toho vyplývá, že je potřeba projít určitým legislativním procesem, na jehož konci je produkt schválený pro provoz na pozemních komunikacích, který při prodeji zákazníkovi kromě všech povinných částí osazení provází speciální, ke každému kusu originální dokument se sériovým číslem, na jehož základě je možné dojet na dopravní inspektorát potažmo STK a obdobně jako u skútru nebo motocyklu nechat elektrobike přihlásit, aby mu mohla být vystavena SPZ.
O tom, jak trnitá byla v Česku cesta při přihlašování prvního takovéhoto elektrokola s českým techničákem, přišli podiskutovat zástupci největších českých značek zabývajících se výrobou, distribucí a prodejem elektrokol na neformální akci, pořádanou Ondřejem Vysypalem, stojícím za specializovaných "elektrickým" časopisem Electric Bike Action v prostorách letňanského sídla další známé firmy Pedalsport Petra Kuby. Hlavní slovo večera pak měl zástupce firmy Specialized Václav Novák, který zde prezentoval postup, který trval poměrně dlouhou dobu, na jehož konci byl závěrem loňského roku zdárně získaný malý techničák pro cestovní model Specialized Turbo Vado 5.0.
Všechno začalo už kdysi v roce 2013, kdy se Specialized v USA rozhodl vyrábět model Turbo tehdy ještě s pohonem v zadním kole, který uměl jezdit pětačtyřicítkou a o jehož legalizaci se již tehdy v českém Spešlu snažili. Po několikaměsíční snaze nakonec první pokus k úspěšnému završení nevedl. Podruhé se k podobnému činu rozhodli s příchodem nového cestovního biku Turbo Vado, který byl představen loni v rámci modelového roku 2018 a napodruhé už úspěšní byli.
Nebudu vás tady zbytečně dlouho zdržovat popisováním celé strastiplné cesty, kterou si Václav spolu se svými kolegy museli projít před tím, než mohli držet v ruce tenhle malý techničák a povinné ručení, ale přeci jenom ve stručnosti v několika bodech zmíním, jak proces probíhal.
Ve finále by tak měl každý zákazník, kupující si tento bike, odcházet z prodejny s kolem sice bez SPZ, ale s dokladem a instrukcemi, jak postupovat pro její získání. Do vlastního přihlášení a zejména pojištění by s kolem správně neměl jezdit, protože ona legalizace je vázána až na získání dotyčných dokladů.
Postupů, jak se dobrat legálního rychlého elektrokola, je zřejmě více, stejně tak jako možných dokladů opravňujících k žádání o ni. Legislativa v rámci Evropské unie, která by měla být nadřazena jednotlivým státním legislativám, je v popisu jednotlivých kategorií zřejmě dál, než mnozí vůbec vědí, nicméně je potřeba říci, že již není pravdou obecné tvrzení, které jsme slýchali v minulosti, že rychlá kola u nás nelze přihlásit a legalizovat. Možné to je, svá úskalí to má, ale je potřeba s tím takto pracovat, protože jedině legální provozování s SPZ a TP vás jako majitele takovéhoto "odčipovaného" kola uchrání od případných problémů při nehodě, kterých je mimochodem už několik popsaných i v ČR.
Sám jsem slyšel popis jednoho takového krásného příkladu. Starší žena jede po hlavní na odčipovaném elektrokole. Z vedlejší jí nedá přednost řidič vozidla. Dojde k nehodě. Viník jasný, žena operace + mnoho týdnů v nemocnici, kolo v podstatě na odpis. Na autě škoda desítky tisíc (nárazník, blatník atp.) Kolo po policejní expertíze shledáno nezpůsobilým kvůli načipování. Viník díky právníkovi zproštěn povinnosti ženě uhradit nemocenskou. Pojišťovny nyní po dotyčné ženě vymáhají nejenom zaplacení škody na vozidle, ale současně i mnoho set tisíc Kč za léčebné náklady za zranění, které si sama nezavinila. Můžete podoknout, že to není fér a já s vámi do jisté míry musím souhlasit, ale je to realita a je potřeba vědět, že i k takto absurdní situaci může dojít nikoliv vaším zaviněním a vy můžete mít do konce života velký problém.
Rychlá kola tu budou, to je jasné. Stejně tak je jasné, že těch ilegálních bude daleko víc než těch legálních, ale stojí to opravdu za ten risk? Přemýšlejte, než se ke koupi kteréhokoliv elektrokola odhodláte, a to platí i o kolech z druhé ruky. Fakt to není sranda!
Víc informací o Specialized Turbo Vado 5.0 najdete na stránkách českého zastoupení www.specialized.com.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
Skútr se píše s čárou nad "u", zdali se píše bez pomlčky, v některých větách chybí čárky a v některých přebývají ( a je toho hodně, skoro v každém odstavci několik :-( ), státní poznávací značky už se nevydávají (teď je to registrační značka a kvůli chybě v zákonu těm starým se stále říká SPZ, nově vydané však už jsou RZ), ji/jí a tak.
Máte korektora? Docela přemýšlím, že bych se vám nabídl.
Je škoda, že dojem z věcně dobrého článku snižují takové detaily.
odpověz na tento komentář