Legálně 45 km/hod realitou díky Turbo Vado

O uplynulém víkendu se toho dělo poměrně dost. Kromě výstavy For Bikes a závodů se ale konala i jedna taková komornější akce, na které se debatovalo o možnostech, ale především strastech souvisejících s rychlými koly, která jsou obecně dnes označována jako "Speed Pedelec" kola...

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš
Legálně 45 km/hod realitou díky Turbo Vado

Valná většina prodejen, na kterých se dnes prodávají elektrokola, se určitě setkala s dotazem, nebo přímo požadavkem zákazníka, na tak zvané odčipování elektrokola, která tak místo původních 25 km/h mohou po tomto zásahu jezdit rychlostí přesahující 40km/hod před tím, než se jeho pohon odpojí a nechá elektrocyklistu šlapat za své. Dnes se přitom odhaduje, že s takto "upraveným" kolem u nás již jezdí desítky procent prodaných elektrokol, aniž si jejich majitelé uvědomují, co všechno tím riskují a kolik vyhlášek porušují.

Takovéto kolo totiž fakticky nesmí vůbec vjet na silnici, nemělo by se pohybovat ani na cyklostezce a jediným místem, kde by se teoreticky mohlo používat, jsou lesní cesty, pole louky a podobná místa mimo civilizaci, kam zmíněné restrikce nezasahují. Tedy až do chvíle, kdy s takovýmto kolem někoho zraníte nebo způsobíte škodu na majetku.

Není žádným tajemstvím, že nabízet rychlé elektrokolo není dnes výjimka u většiny renomovaných značek. Kategorie Speed Pedelec, nebo také 45+, se dnes pomalu rozrůstá nejen mezi cestovními koly, předurčenými pro městskou dopravu, ale stále častěji jsou k vidění také horská kola, včetně těch celoodpružených, či naopak silničky s pohonem, který dokáže jet legálně až pětačtyřicítkou. Vše má samozřejmě svá pravidla a omezení, a proto je potřeba k takovýmto kolům také adekvátně přistupovat.

Nejenom potřeba SPZ

Jak poznáte legální rychlé elektrokolo? Celkem snadno, musí mít totiž vlastní státní poznávací značku, povinné nezávislé osvětlení a pár dalších nezbytností, jako např. zpětné zrcátko. A z toho vyplývá, že je potřeba projít určitým legislativním procesem, na jehož konci je produkt schválený pro provoz na pozemních komunikacích, který při prodeji zákazníkovi kromě všech povinných částí osazení provází speciální, ke každému kusu originální dokument se sériovým číslem, na jehož základě je možné dojet na dopravní inspektorát potažmo STK a obdobně jako u skútru nebo motocyklu nechat elektrobike přihlásit, aby mu mohla být vystavena SPZ.

O tom, jak trnitá byla v Česku cesta při přihlašování prvního takovéhoto elektrokola s českým techničákem, přišli podiskutovat zástupci největších českých značek zabývajících se výrobou, distribucí a prodejem elektrokol na neformální akci, pořádanou Ondřejem Vysypalem, stojícím za specializovaných "elektrickým" časopisem Electric Bike Action v prostorách letňanského sídla další známé firmy Pedalsport Petra Kuby. Hlavní slovo večera pak měl zástupce firmy Specialized Václav Novák, který zde prezentoval postup, který trval poměrně dlouhou dobu, na jehož konci byl závěrem loňského roku zdárně získaný malý techničák pro cestovní model Specialized Turbo Vado 5.0.

Všechno začalo už kdysi v roce 2013, kdy se Specialized v USA rozhodl vyrábět model Turbo tehdy ještě s pohonem v zadním kole, který uměl jezdit pětačtyřicítkou a o jehož legalizaci se již tehdy v českém Spešlu snažili. Po několikaměsíční snaze nakonec první pokus k úspěšnému završení nevedl. Podruhé se k podobnému činu rozhodli s příchodem nového cestovního biku Turbo Vado, který byl představen loni v rámci modelového roku 2018 a napodruhé už úspěšní byli.

Nebudu vás tady zbytečně dlouho zdržovat popisováním celé strastiplné cesty, kterou si Václav spolu se svými kolegy museli projít před tím, než mohli držet v ruce tenhle malý techničák a povinné ručení, ale přeci jenom ve stručnosti v několika bodech zmíním, jak proces probíhal.

  • Základem je mít dokument osvědčující, že je konkrétní kolo schopné a schválené pro provoz na veřejných komunikacích. K tomu posloužilo speciální prohlášení o shodě vystavené konkrétně pro Specialized Turbo Vado 5.0.
  • Následovala peripetie na STK ohledně získání informací o tom, jak často a zdali vůbec musí e-bike na technickou. Výsledek: elektrokola po prvotním zaevidování nemusí pravidelně ani na technickou kontrolu ani na emise - už nikdy! Ostatně na SPZ není ani prostor, kam případnou kulatou samolepku nalepit :-)
  • Před zaevidováním a vystavením techničáku musíte mít povinné ručení. To bylo hotové nejrychleji a bez zbytečných prodlev. Roční pojistné cca 400,- Kč je obdobou částky za skútr nebo malou motorku. Jediné, co se řešilo, byla konkrétní kategorie zapsaná na pojistce, kde v jisté fázi figurovalo elektrokolo, ale ve finále nakonec kvůli sjednocení s TP byla změněna na motocykl.
  • S povinným ručením pak už vedla cesta jen na dopravní inspektorát, kde po předložení všech dokladů a zkoumáním, jakou kolonku pro takovéto kolo použít, nakonec vydali jak velký, tak malý techničák a spolu s nimi i malou plechovou espézetku. Tím se dospělo do finále a zjistil způsob, jakým provozovat legálně tento jeden konkrétní model. Prakticky to vyžadovalo několik konzultací na ministerstvu dopravy, protože prvotní instance si s přihlášením, resp. výběrem konkrétní kategorie nevěděla zprvu rady, ale nakonec se kolonka našla a nové papíry byly na světě.

Ve finále by tak měl každý zákazník, kupující si tento bike, odcházet z prodejny s kolem sice bez SPZ, ale s dokladem a instrukcemi, jak postupovat pro její získání. Do vlastního přihlášení a zejména pojištění by s kolem správně neměl jezdit, protože ona legalizace je vázána až na získání dotyčných dokladů.

Postupů, jak se dobrat legálního rychlého elektrokola, je zřejmě více, stejně tak jako možných dokladů opravňujících k žádání o ni. Legislativa v rámci Evropské unie, která by měla být nadřazena jednotlivým státním legislativám, je v popisu jednotlivých kategorií zřejmě dál, než mnozí vůbec vědí, nicméně je potřeba říci, že již není pravdou obecné tvrzení, které jsme slýchali v minulosti, že rychlá kola u nás nelze přihlásit a legalizovat. Možné to je, svá úskalí to má, ale je potřeba s tím takto pracovat, protože jedině legální provozování s SPZ a TP vás jako majitele takovéhoto "odčipovaného" kola uchrání od případných problémů při nehodě, kterých je mimochodem už několik popsaných i v ČR.

Sám jsem slyšel popis jednoho takového krásného příkladu. Starší žena jede po hlavní na odčipovaném elektrokole. Z vedlejší jí nedá přednost řidič vozidla. Dojde k nehodě. Viník jasný, žena operace + mnoho týdnů v nemocnici, kolo v podstatě na odpis. Na autě škoda desítky tisíc (nárazník, blatník atp.) Kolo po policejní expertíze shledáno nezpůsobilým kvůli načipování. Viník díky právníkovi zproštěn povinnosti ženě uhradit nemocenskou. Pojišťovny nyní po dotyčné ženě vymáhají nejenom zaplacení škody na vozidle, ale současně i mnoho set tisíc Kč za léčebné náklady za zranění, které si sama nezavinila. Můžete podoknout, že to není fér a já s vámi do jisté míry musím souhlasit, ale je to realita a je potřeba vědět, že i k takto absurdní situaci může dojít nikoliv vaším zaviněním a vy můžete mít do konce života velký problém.

Rychlá kola tu budou, to je jasné. Stejně tak je jasné, že těch ilegálních bude daleko víc než těch legálních, ale stojí to opravdu za ten risk? Přemýšlejte, než se ke koupi kteréhokoliv elektrokola odhodláte, a to platí i o kolech z druhé ruky. Fakt to není sranda!

Víc informací o Specialized Turbo Vado 5.0 najdete na stránkách českého zastoupení www.specialized.com.

Přečteno - 25628x Tagy: servis specialized elektro pedalsport
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. ServisCanyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
    Canyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
  2. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  3. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1
  4. Tech newsSpecialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
    Specialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
  5. TechnikaFotogalerie: TEST Specialized Chisel FS
    Fotogalerie: TEST Specialized Chisel FS
  6. TechnikaFotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
    Fotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #1 KarelKarel - vloženo: 10.04.2018 v 10:02:49

    Skútr se píše s čárou nad "u", zdali se píše bez pomlčky, v některých větách chybí čárky a v některých přebývají ( a je toho hodně, skoro v každém odstavci několik :-( ), státní poznávací značky už se nevydávají (teď je to registrační značka a kvůli chybě v zákonu těm starým se stále říká SPZ, nově vydané však už jsou RZ), ji/jí a tak.

    Máte korektora? Docela přemýšlím, že bych se vám nabídl.

    Je škoda, že dojem z věcně dobrého článku snižují takové detaily.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744