Po krátkém odfrknutí se ještě na krátko vrátíme zpátky do Andorry a podíváme se na několik zajímavostí...
Asi definitivně poslední ohlédnutí za letošním šampionátem bikerů v Andoře.
Polský silničář Maciej Bodnar, jenž ukončil svou profesionální kariéru teprve vloni, už má nový job! Dlouholetý týmový parťák Petera Sagana, a tedy jezdec Specialized v mnoha týmech, dorazil do Andorry jako řidič týmového kamionu! Devětatřicetiletý Polák to rozhodně nemá zapotřebí, prý je to jen jeho velký koníček. A tak pomáhal týmu s dopravou z německé centrály týmu do Pyrenejí. Mimochodem jedno z aut také řídil Čech Petr Vlášek, jenž v týmu působí jako fyzioterapeut...
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Jako první medaile se rozdávaly ebikerům. Disciplína, jenž se neustále vyvíjí a s ní pochopitelně i motory. A právě mezi nimi naprosto jednoznačně dominuje německý Bosch se svým motorem Race. V závodním poli drtivě válcuje ostatní značky, ze 23 startujících mužů jeli 3 se Shimano motorem, 3 na Brose a zbytek Bosch. Bosch i Brose mají po jednom titulu, Bosch přidal další 3 medaile, Brose jedno stříbro. Shimano 0.
Závody ve 2 000 m n. m. vyžaduje pečlivou přípravu, respektive aklimatizaci. Už před devíti roky tak Nino Shurter trávil noc v obytňáku přímo na závodišti, tehdy mu společnost dělal Michiel van den Heijden, letos to byl Filippo Colombo. Navázali tak na vysokohorské soustředění, které absolvovali před šampionátem. Letos ale nebyli sami, v lyžařském areálu Pal Arinsal přespávali v obytných autech například i Sebastian Fini Carstensen, Thomas Litscher nebo Kate Courtney.
Nutno říci, že ani jednomu z nich to k výraznějšímu výsledku nepomohlo. Nino Schurter zajel svůj nejhorší výsledek na mistrovství světa (13. místo) za celou svou kariéru od roku 2003, kdy skončil druhý za Jaroslavem Kulhavým v závodě juniorů! Od té doby skončil mimo stupně vítězů jen třikrát, v roce 2010 na 4. místě, 2020 na 10. místě a letos na 13. Asi není třeba připomínat, že má na svém kontě 10 titulů mistra světa...
Na svém IG profilu pak výsledek okomentoval takto: "Pravděpodobně jsem přehlédl signály, že jsem to s přípravou na olympiádu přehnal. V honbě za dalším snem o medaili jsem možná zašel trochu přes čáru. Je to tenká hranice, kterou je třeba vyvážit. Od Paříže jsem doufal, že se ten dobrý pocit vrátí, aniž bych si dal odpočinek, který jsem pravděpodobně potřeboval..."
Česko mělo na šampionátu kromě závodníků i rozhodčí! Jedna z mála českých mezinárodních rozhodčích Veronika Krejčová byla po 8 letech nominována do Andorry na 35. mistrovství světa horských kol. Veronika má ale za sebou mnoho účastí na světových pohárech a dalších mezinárodních závodech, samotným vrcholem pak byly olympijské hry v Aténách 2004 a Tokiu 2020.
20 let jezdil Jan Škarnitzl na mistrovství světa jako závodník. Až letos, 21 let po své první účasti (2003 Lugano), nebyl na šampionátu v roli závodníka, ale v roli pomocníka a podpory své sestry Jitky.
A když už jsme u "Škarny", tak musíme pokračovat jeho sestrou Jitkou. Jitka totiž dojela do cíle závodu se zaraženým hřebíkem v zadním plášti. Podle jejích slov to musela mít v kole 3 poslední kola, protože právě v nich slyšela zvuk, který byl navíc. "Říkala jsem si, co mi to tam rachtá... naštěstí plášť držel, asi taky klika, že jsem vezla v plášti vložku, do který se to zaseklo a nenadělalo to větší paseku."
Jen týden před šampionátem si Mathias Flückiger nechal odstranit slepé střevo. I když možná doufal, že konečně získá dres mistra světa v elitní kategorii, a byl jistě favoritem po vítězství ve Světovém poháru zde v roce 2023, osmé místo je za daných okolností více než působivé. Byl také nejrychlejším švýcarským jezdcem v Andoře! Mimochodem, Švýcaři na šampionátu nezískali jediný titul a odvezli si jen dvě jediné medaile! Více zde.
Změny programu jsou na takových akcích běžné. Ovšem v takovém rozsahu, v jakém se to událo na letošním šampionátu, to do té doby nemělo obdoby. V sobotu večer, zhruba ve 21:00 rozeslalo UCI informace všem zainteresovaných, že vinou hrozící silné bouřky v neděli brzo odpoledne se změní dramaticky změní závodní program, viz info zde. Asi největší emoce a debaty vyvolal společný start pro ženy U23 a ženy Elite, přičemž obě kategorie byly hodnoceny zvlášť - na fotografii tmavší st. čísla patří U23, světlejší elitě. Nakonec to ale dopadlo bez jediného problému... A to jak závod žen, tak i bouřka. Ta se Andoře těsně vyhnula.
Možná to byl jenom můj pocit, ale emoce v cíli XCO závodů byly nesmírně silné. A to nejen v tom ženském, kde je to zkrátka běžnější než u chlapů, ale i ve třiadvacítkách a tentokrát i mužích. Stoprocentně k celé atmosféře přispěla divoká změna programu a radost ze zvládnutí náhlých úprav nebo naopak zklamání z nepovedeného vrcholu sezony.
Velkou měrou k tomu ale přispěl fakt, že to byly poslední šampionátu pro Pauline Ferrand Prevot, se kterou se přišel rozloučit sám prezident UCIO David Lappartient... A dost možná to byl i poslední šampionát pro Nino Schurtera, ten však žádné oficiální prohlášení neučinil. Pauline pak v cíli byla sotva schopná dát rozhovor francouzskému gigantu L'Equipe bez slziček a klepání bradičky...
Nevypsaný "nail contest" tentokrát v našich očích vyhrála Simona Spěšná. "Tuning nehtů trvá 2 hodiny, je to první část předzávodního nastavení a rituálu. Mám to tak nastavené pro každou zajímavou destinaci nebo akci. Přidává mi to 2 watty na výkonu, a pokud to vidí soupeřky, tak se občas zlomí už na startu :-)" okomentovala Simča svou manikúru.
Technické okénko zůstává tentokrát řekněme přivřené. Zaprvé je díky nabitému programu šampionátu a složitějšímu přesunování na závodiště, stále těžší najít prostor na dokumentování techniky a zadruhé příliš nových věcí k vidění ani nebylo. Veškeré novinky se výrobci snažili zveřejnit před olympiádou... Tak alespoň několik fotografií z XCO depa.
Trek představil nový hardtail Procaliber s technologií IsoBow - novinku jsme podrobně popisovali zde - k vidění byl i v týmovém zázemí továrního týmu Trek, nicméně žádný závodník na pevném kole nejel. Závodníci využívali model Supercaliber, a jak se zdá, je vskutku super. Trek totiž dosáhl na největší počet titulů a medailových umístění. Přehled zde.
Španělské BH mělo ještě na olympijských hrách zakrytý tlumič, bez něj nastoupili závodníci až nyní na MS. Kolo bylo dokonce vystavené na odiv veřejnosti, přesto model stále ještě neměl své oficiální představení. Dosud není známo, jestli je to pokračovatel model modelu Lynx, nebo dostane zcela nové jméno. Oficiální stránky značky BH o novém modelu stále jaksi mlží.
Pinarello vyrazilo ve zlatém. Proč, to je asi všem úplně jasné. Zatímco Tom sedlal tento celoodpružený model, Pauline vsadila stejně jako na OH, na hardtail.
A tak jedinou neznámou v celém technickém zázemí byla asi tato pevná Orbea, jenž nad středem cosi skrývala. Manažerka nám pochopitelně nechtěla nic prozradit. Jedná se o nový model Alma? Nebo je to celé jen vábnička...?
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Pirarello je nějaká nová značka kol z taiwanu?
odpověz na tento komentář