NMNM & Leogang 2020 - dozvuky, ohlasy, zajímavosti

To, co se jinam nevešlo, aneb jaké jsou dozvuky posledních několika závodních týdnů světového poháru a mistrovství světa MTB...

Autor: Jan Němec
Foto: Michal Červený, Jan Němec
NMNM & Leogang  2020 - dozvuky, ohlasy, zajímavosti

 

Extrémně krátká sezona světového poháru vmáčknutá do šesti dnů, navíc završená mistrovstvím světa horských kol jen týden nato, je samo o sobě velká rarita, která se nebude, pevně věříme, opakovat. Bezpečnostní opatření proti šíření koronaviru zahýbaly celým závodním kalendářem, v němž nakonec zbyli jen opravdoví hrdinové, kteří se nebáli uspořádat závody v omezeném a přísném režimu, a to bez diváků. Nové Město na Moravě, Leogang a nyní právě startující Monte Tamaro.

Pro nás bylo velkým handicapem to, že jsme neměli přístup k týmům do jejich vlastní bubliny, proto jsme vám letos nemohli zprostředkovat zajímavosti z depa a týmových zákulisí. 

Nicméně pozoruhodností, na které jsme "dosáhli", bylo stále dost. Pokusili jsme se to nejdůležitější z našeho pohledu sesumírovat v následujícím článku... 

Vrátíme se tedy ještě na skok do Nového Města na Moravě, kde se v šesti dnech konaly dva závody Světového poháru XCO. Byly to také jediné dva podniky v sezoně, a to bez diváků a bez vyhlášení celkových vítězů. To se za třicetiletou historii SP nestalo. Jediná otázka nyní zbývá, jaký závod bude vyhlášen jako nejlepší v sezoně 2020? Ten první, nebo ten druhý?


 
Pavel Čábelický vybavil svou ženu Jitku na závodu short tracku silniční přehazovačkou a kazetou. Proč? Protože silniční kazeta 10-36 je lépe odstupňovaná a protože je short track v NMNM hodně do tahu, tak se jemnější odstupňování hodilo. 


 
Ondřej Cink zase do čtvrtečního závodu XCO vyjel vůbec poprvé na širokých pláštích Mitas Scylla 2,45. V ten den byla trať stále velmi uklouzaná, Ondra tak chtěl mít větší jistotu. Náchodská gumárna představila "balóny" v loňském roce. Ondra i celý tým ovšem dává stále přednost šíři 2,25.


 
Když už jsme se dotkli týmu Kross Racing, jehož barvy Ondra hájí, tak jeho lídryně, dvojnásobná olympijská medailistka Maja Wloszczowska, vyjela v Novém Městě, ale i v Leogangu, na prototypu nového modelu hardtailu Level. Jeho předchůdce měl naposledy velké představení před čtyřmi lety, shodou okolností rovněž v Novém Městě na Moravě před olympiádou. Zřejmě i letos měl polský výrobce podobnou strategii, jenže se nakonec vše odehrálo trochu jinak. Velké změny na novém kole patrné nejsou, při pozornějším sledování se plošší zdají být zadní vzpěry a kratší celá zadní stavba. Proslýchá se však, že materiál prošel jakousi vědeckou úpravou...


 
Tým Thomase Frischknechta Scott Sram se v Novém Městě představil v nové kolekci Supersonic, což v podstatě jsou jen barevně sladěná kola s doplňky a s oblečením týmu. Ale o ní později. V Leogangu v naprosto šílených bahenních podmínkách tým nasadil pláště Maxxis, které zatím ani oficiálně nemají své jméno. Každopádně je to úzká guma, s vyššími špunty do bláta, rozměr se nám nepodařilo zjistit. Zajímavé bylo, že Kate Courtney je vezla i na užších ráfcích, než normálně jezdí, jednoduše proto, že není potřeba, aby byl plášť širší, a navíc se ušetřily i nějaké ty gramy (70g), takže vezli kola DT Swiss XCR 1200 Spline s vnitřní šířkou 25mm místo 30mm. 


 
Další zajímavost je naprosto šíleně nízký tlak v pláštích Toma Pidcocka. Aktuální vicemistr světa se svými 58 kily do bláta vybavil tlakem 1,05 baru, vezl pláště Ground Control 2.1" určené do bláta v nejlehčí S-Works verzi. Zřejmě to fungovalo :-) Po jeho vzoru si pak v neděli upustil tlak v svých pláštích i Jan Vastl, manometr se zastavil na hodnotě 1,1 baru. S tlaky v pláštích a nakonec i tlumičích museli mít hlavně v neděli zamotanou hlavu sjezdaři. Mechanici jsou se svými závodníky zvyklí ladit kola do posledních detailů, ale za běžných teplot. Jak se vypořádávali s nedělními dvěma stupni a extrémním blátem? 


 
Shodou okolností hned tři obhájci mistrovského titulu zastupováni Red Bullem a shodou okolností všichni Francouzi. A nebyl by to Red Bull, aby nepřišel s něčím unikátním, jak Pauline Ferrand Prevot, tak Loic Bruni a Myriam Nicole dostali pár dnů před startem zlaté přilby. Pauline ji úspěšně dovezla do cíle na první pozici, Loic ji bohužel i se zlatým kolem utopil v bahně.


 
Naše poslední technická zajímavost se netýká sportovců, ale novinářů. Respektive televize a konkrétně zástupce ČT Sport Tomáše Lachmana, který byl v Leogangu v pozici kameramana i reportéra. Kvůli bezpečnostním opatřením bylo nutné udržovat dvoumetrové rozestupy při rozhovorech se závodníky, a tak musel Tomáš improvizovat. Vedle štábů z Rakouska nebo Švýcarska vypadal s bambusovou tyčí dost... no zkrátka tak nějak jinak.


 
Bezpečnost na prvním místě. To bylo motto pořadatelů v Leogangu, kteří se šampionátu zhostili s bravurou. A je asi na místě jim zatleskat, protože kromě koronaviru jim do programu hodilo vidle i počasí. Od sluníčka přes déšť až po sníh a vichr. Asi podzim. Ale zpátky k bezpečnosti. Už v Novém Městě na Moravě museli všichni akreditovaní na MS projít testem na Covid, a to včetně novinářů. Za 90 euro jedno plivnutí do zkumavky... S negativním testem jste potom dostali akreditaci. Tiskové centrum bílé a čisté jako chirurgický sál, každý měl na celou dobu určené své místo s náležitými rozestupy od ostatních. Neustále nasazená rouška, měření teploty při každém vstupu, zákaz postávání a klábosení, každý dostal bidon na pití, do kterého služba za plexisklem dolévala nápoj dle přání. Samozřejmostí byl zákaz vstupu do týmového prostoru a styk se závodníky. 


 
Na mistrovství světa XCO chyběl v českém dresu po dlouhých patnácti letech Jaroslav Kulhavý. Od svého prvního startu v Kaprunu v roce 2002 vynechal pouze jedinkrát. "V Livignu v roce 2005 jsem měl rozhašený záda, takže to bylo jedinkrát, co jsem do loňska vynechal," informoval nás nejúspěšnější český biker. Jára se tak zúčastnil už šestnácti světových šampionátů XCO. Mimochodem svou hvězdnou kariéru odstartoval Jaroslav Kulhavý ve Švýcarsku na MS 2003 v Monte Tamaro, kde se v tuto chvíli bojuje o evropské medaile.


 
V Leogangu byla na skok také legenda legend Gunn Rita Dahle, která se s profesionální kariérou rozloučila před dvěma roky. Za 22 let své kariéry stihla posbírat 30 vítězství ve Světovém poháru, deset titulů mistryně světa a zlato z olympijských her. Sedmačtyřicetiletá Norka vystoupala v Leogangu na stupně vítězů, dodatečně jí totiž byla udělena bronzová medaile z MS maratonců 2018. Tehdy druhá Christina Kollmann (AUT) byla pozitivně testována na doping a stříbro jí bylo odebráno. Bronzová Maja Wloszczowska se posunula druhou příčku a Gunn Rita na třetí. Zlatou si tehdy vyjela Annika Langvad, která shodou okolností v Leogangu oznámila konec své kariéry.  


 
Poslední informace se týká medailí z MS. Z přehledu jednoznačně vyplývá, že Francie na 31. šampionátu s 12 medailemi dominovala. O sedm méně jich posbírala Velká Británie! Češi se radovali z jedné placky a řadí mezi 14 národů (z 24 zúčastněných), které vybojovaly alespoň jednu medaili! Po ročním půstu ji opět vybojovala juniorka, tentokrát si bronz vyjela Aneta Novotná. 

Přečteno - 6426x Tagy: mistrovství světa leogang
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Mistrovství světaMS MTB 2025: potvrzené termíny, šampionát s 8 disciplínami bude trvat 14 dnů
    MS MTB 2025: potvrzené termíny, šampionát s 8 disciplínami bude trvat 14 dnů
  2. Mistrovství světaDokázala to! Sabina Košárková vyhrála mistrovství světa v pumptracku!
    Dokázala to! Sabina Košárková vyhrála mistrovství světa v pumptracku!
  3. Mistrovství světaZávod jako žádný jiný. Shodli se po gravelovém MS Vakoč i Adel
    Závod jako žádný jiný. Shodli se po gravelovém MS Vakoč i Adel
  4. Mistrovství světaÚspěšný gravelový šampionát korunovali Nizozemci, Vakoč na 21. místě
    Úspěšný gravelový šampionát korunovali Nizozemci, Vakoč na 21. místě
  5. Mistrovství světaVšemohoucí gravel zaplavil Lovaň, Češi si vyzkoušeli trať šampionátu
    Všemohoucí gravel zaplavil Lovaň, Češi si vyzkoušeli trať šampionátu
  6. Mistrovství světaGravelový šampionát bude hvězdně obsazený
    Gravelový šampionát bude hvězdně obsazený

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #4 Honza S. - vloženo: 19.10.2020 v 09:23:55

    odpověď na fillhouse — #1 Dej tomu pár let a XCO se bude jezdit na stejných tratích jako třeba EWS s tím rozdílem, že v rámci XCO ty traily budou šlapat i nahoru. :-)

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #3 skobic - vloženo: 19.10.2020 v 09:05:11

    odpověď na skobic — #2 Myšleno na MS, jinak souhlas.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #2 skobic - vloženo: 19.10.2020 v 09:02:50

    odpověď na fillhouse — #1 Nino na Sparku určitě nejel.

    1. na tento komentář reaguje skobic — #3
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #1 fillhouse - vloženo: 18.10.2020 v 18:31:00

    Nino a pravděpodobně další 2 muži ze Scott Sramu jeli XC na Sparcích se zdvihy 110mm vepředu a 120mm vzadu. A pláště měli Aspeny 2,4" před pár lety by to byl na XC nepředstavitelnej set up :)

    1. na tento komentář reaguje skobic — #2
    2. na tento komentář reaguje Honza S. — #4
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744