Nová Bike Arena v rakouském Obertraunu

V Solné komoře vznikla ojedinělá Bike Arena. V roce 2016 se tu uskuteční mistrovství Rakouska v XC, cílem je ale uspořádání světového poháru v roce 2017.

Autor: Martin Bali-Jenčík
Nová Bike Arena v rakouském Obertraunu

V předvečer rakouského maratonu Salzkammergut Trophy 2014, který byl pro české závodníky letos opět úspěšný (více zde), uspořádal region Solná komora press camp, na který byl exkluzivně pozván i zástupce serveru MTBS a Kolo.cz. Tématem byly výlety po místních cyklostezkách a zejména pak prezentace nové Bike Arény v Obertraunu.

Z Bad Aussee, kde jsme byli ubytováni, jsme ve čtvrtek 10. července vyrazili na kole hravými stezkami podél řeky Traun do Obertraunu ležícího na východním břehu Hallstattského jezera. V místním středisku Bundessport- und Freizeitzentrum (BSFZ) nám nejdříve poskytl základní informace jeho šéf Andreas Holzinger a Mario Billich, spolumajitel firmy GO Sportconsulting OG, manažer týmu Genesis a rakouský cyklistický rozhodčí.

Sportovních center BSFZ je v Rakousku pět a to v Obertraunu nabízí veškeré zázemí pro více než padesát druhů sportů včetně čtyřhvězdičkového ubytování. Během našeho povídání se na přilehlém fotbalovém hřišti proháněla juniorka FC Evertonu, aby ji následující týden vystřídaly mládežnické výběry FC Chelsea.

 

Jak to všechno vzniklo

Iniciátorem stavby 4,1 km dlouhé XC trasy byl Bernhard Höhl, mimo jiné vedoucí tratí MTB maratonu Salzkammergut Trophy, který léta hledal možnost pro bikery, aby mohli legálně trénovat technicky obtížné dovednosti. Na podzim 2013 si dali slovo s Andim Holzingerem, který zase hledal tipy, jak přivábit víc hostů - bikerů - do svého centra. Plánováním a realizací projektu byl pověřen GO Sportconsulting OG. Protože se jedná o první speciální sportoviště v Rakousku pro olympijskou disciplínu cross-country horských kol, byla do konceptu zahrnuta také možnost pořádat závody nejvyšší kategorie, jako je světový pohár a mistrovství světa, a tréninkové pobyty pro profesionální a národní MTB týmy.

Stavba trasy začala v prosinci 2013 a díky mírné zimě mohla být zakončena po sedmi měsících. Vše koordinoval Mario Billich. S přípravnými pracemi, jako je mýcení a prořezávání lesa, pomáhala spousta dobrovolníků. Stavbu trasy provedla GO Sportconsulting OG, Bernhard Höll (lesní práce), stavební firma Kinninger (bagrování a úpravy pozemku) a tesařství Zebau (mosty).

Od roku 2015 se na trase budou pořádat ročně dva mezinárodní závody kalendáře UCI: Spring Bike začátkem května (C2) a Autumn Ride v půli září (C1). V roce 2016 se v Obertraunu bude konat mistrovství Rakouska v XC (na konci července).

Organizace světového poháru přichází v úvahu reálně nejdříve v roce 2017. Do té doby musí být dořešeno ještě napojení BSFZ Obertraun na okruh. O tom nyní probíhají jednání se spolkovou zemí Horní Rakousko.

 

Rozhovory na trati

Po nezbytné úvodní informační předehře jsme se z BSFZ přesunuli znovu kolmo o pár set metrů výš. Nová Bike Aréna leží pod stanicí lanovky na Mamutí a Ledovou jeskyni a vyhlídku 5fingers.

Oběma pánům jsme během testování jednotlivých úseků trati pokládali další otázky. První byla nabíledni. Kde jste se inspirovali? V Novém Městě na Moravě? „Tam jsme se byli také podívat na posledních dvou svěťácích. Úspěch Nového Města je obdivuhodný a řadu věcí jsme tam odkoukali, ale co se trati jako takové týká, vzorem pro nás byl jihoafrický Pietermaritzburg,“ vysvětlil Mario.

A bude trať sloužit jen pro závody a tréninky profíků? „Určitě ne. Okruh bude celoročně značený a přijet zatrénovat si může kdokoli a prakticky kdykoli. Kdo využije služeb a ubytování BSFZ, bude to mít zadarmo. Ostatní by platili tři až pět Euro na den, ale to je zatím jen ve stadiu úvah, provozní plán na příští rok teprve připravujeme. Každopádně máme zájem, aby k nám bikeři jezdili v co největší míře. Určitě stojíme i o Čechy, to je pro náš region významná zahraniční klientela. Přejeme si, aby k nám na soustředění jezdily české bikové týmy,“ dodává Mario.

Při pohledu na zbudované dílo nás samozřejmě napadá i otázka na náklady a rozpočet. Na tu odpovídá Andi: „To co tady vidíš, zatím stálo přes dvě stě tisíc Euro. Půl na půl se na tom podílelo naše centrum a Horní Rakousko. Abychom mohli pořádat světový pohár, potřebujeme další investici ve výši čtyři sta tisíc Euro. To bude hlavně na napojení okruhu na BSFZ, kde bude start a cíl. Vybudovat musíme například ještě dva další mosty. Tyto náklady uhradí Horní Rakousko, které má na našem projektu velký zájem. V případě pořadatelství závodů typu světového poháru přilákáme více návštěvníků a samozřejmě i mediální pozornost z celého světa.“

 

Základní fakta a čísla
disciplína: MTB cross-country
délka okruhu: 4,1 km
převýšení: 209 m

celoroční značení tratě: ano
výjezdy: zčásti vydlážděné
traily a sjezdy: lesní půda
skoky: sjízdné
rock gardens: 3
northshore trails: 3
mosty: 2

provozovatel: BSFZ Obertraun
financování: BSFZ Obertraun a Horní Rakousko
projekt: GO Sportconsulting OG
uvedeno do provozu: červenec 2014
délka stavby: 7 měsíců

 

Více na www.obertraun.bsfz.at a www.facebook.com/bikearena.obertraun

Foto: autor a Bike Arena

 

Přečteno - 10918x Tagy: světový pohár bikeparky salzkammergut trophy
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Světový pohárSvětový pohár MTB 2025 čekají největší změny od roku 1991
    Světový pohár MTB 2025 čekají největší změny od roku 1991
  2. Světový pohárNino Schurter nekončí, v závodění bude pokračovat i příští sezónu
    Nino Schurter nekončí, v závodění bude pokračovat i příští sezónu
  3. Světový pohárE-bikeři v Monaku uzavřeli světový pohár, Čech Swárovský celkově šestý
    E-bikeři v Monaku uzavřeli světový pohár, Čech Swárovský celkově šestý
  4. Světový pohárMont St. Anne se rozloučilo s Minnaarem, SP DHI ovládli Bruni a Höll
    Mont St. Anne se rozloučilo s Minnaarem, SP DHI ovládli Bruni a Höll
  5. Světový pohárV Mont-Sainte-Anne kraloval Hatherly a Lecomte, Cink 16.
    V Mont-Sainte-Anne kraloval Hatherly a Lecomte, Cink 16.
  6. Světový pohárKoretzky zvítězil v XCC celkově i v posledním díle, Cink 14.
    Koretzky zvítězil v XCC celkově i v posledním díle, Cink 14.

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #4 vanabike - vloženo: 11.08.2014 v 00:01:51

    odpověď na Martin Bali-Jenčík — #1 ..no video není špatný, ale se skutečností nesrovnatelný ;-)

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #3 vanabike - vloženo: 10.08.2014 v 23:58:44

    Hele jeď se tam podívat a spadne ti čelist!! ..JÁ TO VIDĚL NA VLASTNÍ OČI PŘED 14dny a je to něco naprosto úžasnýho...ale samozřejmě pro ty co opravdu umí jezdit ;-)

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #2 trance28 - vloženo: 10.08.2014 v 21:50:45

    Tak je hezky, ze jsme se dozvedeli, jakej rakouskej lesak se podilel na stavbe a jaka firma dodala bagry, coz cesky ctenar jiste oceni, ale je trochu skoda, ze o tom, jak vypada trat, neni nikde ani zminka :-)

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #1 Martin Bali-Jenčík - vloženo: 10.08.2014 v 09:30:59

    Tady je ještě pro lepší představu teaser na YouTube:

    https://www.youtube.com/watch?v=CzdhCx9nnIg

    1. na tento komentář reaguje vanabike — #4
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744