Španělská Orbea se rozhodla, že do své nabídky zařadí tak trochu jiný ebike. Ebike, který má menší baterku a méně výkonný pohon...
Značek, které podobný typ ebiků nabízejí, není na světě mnoho. Když si totiž běžný zákazník kupuje elektrokolo, ptá se většinou po co nejdelším dojezdu a tím pádem i maximální kapacitě baterie. Už zdaleka tolik neřeší maximální točivý moment a že spolu s ebikem dostane většinou desetikolovou nadváhu oproti kolu normálnímu, bere tak nějak samozřejmě, stejně tak jako skutečnost, že se s ebikem v terénu kvůli jeho vyšší váze jezdí jinak.
Jenomže, co když se na elektrobike podíváte z opačného pohledu a místo dlouhého dojezdu a velké síly pohonu upřednostníte odtučňovací kůru? Ideální je mít speciálně k tomu vyvinutý odlehčený motor a poloviční baterii a rázem můžete postavit ebike s váhou hodně pod dvacet kilogramů, který už není zdaleka tak těžkopádný v technickém terénu, ale přitom vám dokáže dostatečně pomoci se dostat na kopec byť bez typického boost efektu.
Prvním a nejznámějším zástupcem této specifické skupiny "superlehkých ebiků" je loni uvedený Specialized Levo SL (Specialized mění pravidla ebiků, přichází Levo SL), který pro tento účel využívá vlastní odlehčený pohon vyvinutý přímo s důrazem na potřebu nižší hmotnosti i točivého momentu a kombinuje ho s karbonovým rámem.
Orbea šla podobnou cestou. Jako základ vzala upravený karbonový rám vycházející z modelu Occam a nadesignovala ho tak, aby se do něj vešla 360 Wh baterie a nová custom verze elektropohonu Shimano STEPS EP8 RS. Výsledek je ohromující, jak co do vizáže, tak hmotnosti. Díky subtilní spodní rámovce totiž v první chvíli vůbec nepostřehnete, že by mohlo jít o ebike. Prozradí ho až středový pohon, který, byť je menší než současná generace Stepsu, přeci jenom není neviditelný. Orbea pak avizuje, že v nejvyšším osazení a emkové velikosti dokázala stlačit hmotnost Rise až na 16,2 kg, což je více než o kilo nižší hodnota než u esworksového Leva SL!
Orbea se chlubí tím, že vyvinula nejlehčí karbonový rám pro ebike, který samotný bez pohonu váží pouhých 2,3 kg. Může za to využití nejlepších karbonových vláken, které má Orbea k dispozici, s označením OMR.
Nízká hmotnost, které zde bylo dosaženo, přitom neznamená, že by šlo o nějaký zdvihově "ošizený" bike. Rise je postavený jako čistě 29" allmountain ebike, který kombinuje 140mm zdvih zadní stavby se stočtyřicítkovými, nebo stopadesátkovými vidlicemi. Podle toho jakou vidlici osadíte, dostanete výslednou geometrii, lišící se zhruba o půl stupně na hlavovém úhlu. Samotný rám ale nedisponuje žádným mechanickým flipchipem, díky kterému by se geometrie dala nastavovat i jinak. V základu se 140mm vidlicí, tak dostáváte hlavový úhel 66° a sedlový 77°. Délka zadní stavby je zde stanovena na fixních 445 mm u všech čtyřech velikostí a reach se pohybuje v rozmezí 425-500 mm. Kompletní hodnoty geometrie prozradí tradičně následující kompletní tabulka:
Karbonový rám je postavený obdobně jako další fully od této značky na bázi přepákovaného jednočepu s ABP zadní stavbou obdobnou jako používá americký Trek. Osa zadní náby je zde současně i čepem zadní stavby. Šikmo situované subtilní vahadlo a tlumič pokračující až doprostřed prohnuté horní rámové trubky v podstatě kopírují design Occamu, jen zde chybí vzpěra uvnitř předního rámového trojúhelníku.
Krátce se ještě zmíním také o elektrické soustavě modelu Orbea Rise, díky které bylo možné dosáhnout jeho specifických vlastností. Španělé zde úzce spolupracovali s japonským Shimanem. Výsledkem je upravená pohonná jednotka EP8 omezená na točivý moment 60 Nm, na rozdíl od plnohodnotných 85 Nm, kterých je běžně schopen tento pohon dosáhnout. Orbea pak vyladila elektroniku pohonu tak, že maximálního výkonu se dosahuje při kadencích od 75 do 95 ot/min, které odpovídají efektivním sportovním kadencím. Díky menšímu točivému momentu je pohon Rise navíc i celkově méně hlučný, výrazně tišší než například Steps E-8000.
Samozřejmostí je i u tohoto speciálního pohonu možnost měnit jeho preferované nastavení prostřednictvím aplikace E-Tube. Základní baterie v rámu by měla postačovat pro většinu vyjížděk, ovšem Orbea se podobně jako Specialized rozhodla nabídnout v rámci příslušenství pro jistotu ještě doplňkový bateriový extender s kapacitou 252 Wh, který dokáže prodloužit dojezd o dalších 70 %. Zabere vám ovšem jediný košík na bidon v rámu, protože právě do něj se umísťuje a propojuje kabelem do nabíjecího konektoru.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
Hodně nesmyslná kategorie kol. Zajímalo by mě, co od této kategorie prodejci očekávají... Dávám tomu tak 0,01% trhu..
odpověz na tento komentář