TEST: Specialized Crux DSW

V období podzimu a zimy jsem měl možnost podrobit střednědobému testu gravel bike od Specialized, konkrétně model Crux DSW. Pojďme se tedy podívat, jak jsem s ním byl spokojen, co všechno jsem v jeho sedle zažil a zda má smysl si takové kolo pořídit...

Autor: Zdeněk Vobecký
Foto: Jan Němec
TEST: Specialized Crux DSW

Crux je tradiční modelová řada značky Specialized v segmentu cyklokrosových kol. Specialized ho v současné době řadí mezi gravel biky, které si vydobyly popularitu zejména v posledních letech. V této kategorii ho doplňují modelové řady Diverge a elektrokolo Turbo Creo.

Specialized nám k testování dodal model Crux ve verzi DSW, tedy kolo, které je postavené na hliníkovém rámu. Ten je podle tvrzení výrobce nejlehčím sériově vyráběným slitinovým rámem na trhu.

Rám je svařen za pomoci technologie nesoucí jméno D’Aluisio Smartweld. Technologie spočívá ve speciální úpravě styčných ploch rámových trubek hydroformingem (hlavové, horní a spodní), díky čemuž je možné dosáhnout lepšího a pevnějšího sváru. Smartweld pak zaručuje pevný spoj trubek a vyšší tuhost rámu při velmi nízké hmotnosti, která se blíží karbonovým rámům.

Svár by také měl být výrazně méně náchylný k prasknutí. Rám i vidlice jsou uzpůsobeny pro vnitřní vedení bowdenů a hadic. Vstup hadice a bowdenu do rámu je řešen „postaru“, tedy z boku rámu, nikoliv vrchem hlavového složení. Uchycení přední brzdy je přes standard post mount, zadní brzda je uchycena přes standard flat mount, který umožňuje uchycení kotouče od průměru 140 mm.

Pokud bych měl Crux DSW zařadit do segmentu gravel biků, byť jde primárně o cyklokrosové kolo, dal by se označit za stroj střední třídy. Od úplně rozpočtových kol se liší jak výše popsaným rámem, tak kvalitním komponentovým osazením. Na druhé straně spektra pak není problém dát dohromady kolo, jehož cenovka bude i násobně vyšší.

Na již zmíněný hliníkový rám Specialized osadil osvědčený a slušný komponentový mix, který odpovídá ceně kola. Nečekejte tedy žádné karbonové doplňky, kokpit z jednoho kusu, karbonová kola či elektronické řazení. Vzhledem k ceně kola je to ale zcela logické a s ohledem na jeho určení je to, dle mého skromného pohledu na tento segment, i rozumné.

Mimo svého endura jezdím již několik let na karbonových rámech, ve většině případů pak i na kolech, která mají karbonová zapletená kola a elektronické řazení. Možnost svézt se na kole, na kterém kromě vidlice není karbonové vůbec nic a má klasické lankové řazení, mě lákala. Trochu jsem se díky tomu vrátil o více než jednu dekádu zpět a byl jsem velice zvědavý, jak si tento stroj povede v mém subjektivním porovnání s kolem, které jsem měl k testu minulý rok a jehož cenovka byla dvojnásobná.

Přečteno - 7629x Tagy: testy specialized gravel my2025
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Bosch CX pohon 5.gen s ABS a automatem
    TEST: Bosch CX pohon 5.gen s ABS a automatem
  2. ServisMerida odepsala ztrátu 105 mil. dolarů kvůli Specialized
    Merida odepsala ztrátu 105 mil. dolarů kvůli Specialized
  3. Tech newsSpecialized Butcher a Eliminator 2025 – Vylepšené agresivní MTB obutí
    Specialized Butcher a Eliminator 2025 – Vylepšené agresivní MTB obutí
  4. DoplňkySram odpálil lavinu brzových novinek jménem Motive
    Sram odpálil lavinu brzových novinek jménem Motive
  5. TechnikaFotogalerie: Crussis E-Race PRO
    Fotogalerie: Crussis E-Race PRO
  6. Tech newsFox odlehčuje střední zdvihové kategorie vidlic 34 a 36
    Fox odlehčuje střední zdvihové kategorie vidlic 34 a 36

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #1 effective - vloženo: 26.03.2025 v 05:10:17

    komentář byl smazán

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744