Merida O.Nine Christopha Soukupa

Preview dalšího závodního speciálu. Tentokrát hardtailu rakouského bikera Christopha Soukupa, který závodí v českém Merida Biking Teamu

Autor: Michal Červený
Merida O.Nine Christopha Soukupa

Devětadvacetiletý Rakušan Christoph Soukup, který žije s manželkou a dcerkou Collien ve vesničce Herstein v Dolním Rakousku, se stal součástí brněnského Merida Biking Teamu před sezónou 2009 a teď si na závodech "kroutí" druhý rok své smlouvy. Na kontě má z dřívějška několik parádních výsledků. Dařilo se mu zejména v roce 2008, kde skončil šestý na olympijských hrách v Pekingu, stejného umístění dosáhl toho roku i na mistrovství světa a na "Evropě" dojel pátý. V Rakousku nemá konkurenci - mistrovských dresů má doma hned třináct!

Merida O.Nine Christopha Soukupa

Dvojnásobný olympionik je pro letošní sezónu od Meridy vybaven dvěma biky - celoodpruženým Ninety-Six a pevným O.Nine. Že Christoph není zarputilým zastáncem jedné ze skupin svědčí fakt, že obě kola střídá a často při tréninku před závodem na trati vyzkouší obě a až poté finálně vybírá. Týmovou Meridu Ninety Six kolegy Jiřího Friedla jsme vám představili vloni, letos se podíváme na hardtail, který vychází ze sériového topmodelu O.Nine XX, tedy už bez okoukaných plamenů. Ani komponentové osazení toho příliš společného nemá.

Pevný rám Merida O.Nine vzbudil rozruch vloni při svém představení. Detailní informace o něm jsme vám přinesli přímo z odhalení ve Středomoří - Merida představila svých 930 gramů. Právě váha pod jeden kilogram je totiž tím největším "highlightem".
Konstruktér Jurgen Falke zvolil, stejně jako v případě svého předchozího celoodpruženého dítka, konstrukci s dvoukomorovou technologií, kdy je spodní a horní rámová trubka podélně přepažena karbonovou "zdí", která rám zpevňuje. Novinkou jsou u Meridy také tenké trubky zadní stavby s jinak vrstvenými karbonovými vlákny na straně brzdy a na straně kazety a řetězu.
Soukup pro svých 184 centimetrů zvolil rám o velikosti 20", sedlová trubka tedy měří rovného půl metru. Tady se váha samotného rámu pod magickou hranici zřejmě nedostane, ale i tak se dá očekávat příznivé a poměrně nízké číslo.
Vidlice Fox F100 RL s olejovou patronou FIT disponuje deseti centimetry zdvihu a díky Remote Lockoutu je možné ji uzavírat páčkou z řidítek.

Merida O.Nine Christopha Soukupa

Merida Biking Team, podobně jako několik dalších trade teamů přešel před letošní sezónou na sadu Sram XX kombinující dvojici převodníků s desetipastorkovou kazetou. Výjimkou z jinak kompletní sady jsou v tomto případě kliky španělské firmy Rotor s eliptickými nebo chcete-li "šišatými" převodníky, které se mezi elitními závodníky v posledních sezónách poměrně rozšířily. Vzdušné hliníkové "placky" Q-rings mají závodníkům pomáhat lépe překonávat mrtvý bod při šlapání a zefektivňovat tak přenos síly do jízdy. Hliníkový model Agilis je vyfrézovaný CNC technologií, integrovaná osa je spojena s levou klikou a hmotnost se včetně převodníků pohybuje okolo 750ti gramů. Na červeného pětiramenného pavouka je v tomto případě uchycena dvojice převodníků, přičemž větší z nich má 40 zubů a menší 27.
Pedály Shimano XTR jsou potom osvědčeným modelem nášlapného systému SPD.

Merida O.Nine Christopha Soukupa - kliky Rotor

Kola pocházejí z rakouské stodolní speciálky Pancho Wheels a jde o oblíbenou a lehkou kombinaci nábojů Tune a ráfků ZTR. Do obruče Race s váhou nižší než 300 gramů je v předním kole zapleten plochými dráty náboj King a v zadním potom topmodel Prince s karbonem vyplněnými přirubami. Na nábojích jsou připevněny relativně lehké a levné brzdové kotouče Ashima o průměru 160 milimetrů.
Původní "jarní" obutí od Schwalbe Christoph vyměnil za Maxxis. Nadále ale zůstává věrný spíše širším pláštům bez duší a s těsnícím tmelem uvnitř.

Merida O.Nine Christopha Soukupa

V kokpitu samozřejmě nemohou chybět "vlašťovky". Právě Soukup byl totiž jedním z prvních evropských bikerů, kteří je před několika lety začali vozit na závodech cross country. 66 centimetrů široká řidítka ControlTech Sup MT18 SC jsou vyrobena z hliníkové slitiny s příměsí scandia, tuhosti napomáhá také oversize průměr v místě uchycení do masivně vypadajícího představce Rotor SX.
Christoph SoukupDalší specialitou z Hernsteinu je omotávka na řidítkách místo gripů. Silničářská páska je na řidítkách nalepená a na koncích ji ještě jistí další lepící páska. Christoph si svou známku punku obhajuje.
"Zvykl jsem si na to. Výhodou je, že si to namotám jak potřebuju, přímo do ruky a jde to třeba i trochu ergonomicky tvarovat tím, že pod omotávku něco dám. Neklouže to a je to navíc i o trochu lehčí než některé normální gripy." vysvětluje majitel.

Karbon tentokrát v kokpitu ve větší míře nenajdeme. Hliníková je totiž i sedlovka Rotor SP1 jejíž eloxovaný sedlový zámek, stejně jako kliky, rychloupínáky a šrouby u úchytů vedení hadic ladí k celkovému designu biku. Při detailnějším pohledu karbon přeci jen najdeme a to na ližinách oblíbeného sedla Selle Italia SLR Carbonio.

Váha se pohybuje v závislosti na nasazených pláštích okolo hodnoty 8,5 kg.
Sériový topmodel O.Nine XX můžete pořídit u dovozce Merida Czech s.r.o. za 135.990 Kč, samotný rám potom za 38.990 Kč. Cenu závodního speciálu Christopha Soukupa odhadujeme na přibližně stejnou sumu.


Foto: Michal Červený


Pokračovat na: Fotogalerie

Seznam stránek článku:

  1. Merida O.Nine Christopha Soukupa
  2. Fotogalerie
Přečteno - 24180x Tagy: merida kola závodníků christoph soukup
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
    Fotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
  2. Testy - RecenzeTEST: Merida Big.Nine TR 5000
    TEST: Merida Big.Nine TR 5000
  3. Tech newsMerida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch
    Merida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch
  4. ServisMerida přebírá svého německého distributora
    Merida přebírá svého německého distributora
  5. TechnikaFotogalerie: Merida Big.Nine XT
    Fotogalerie: Merida Big.Nine XT
  6. PreviewMerida Big.Nine XT - svěží XCéčko
    Merida Big.Nine XT - svěží XCéčko

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.

redakční systém | ISSN 1803-5744