V USA hoří diskuse nad elektrokoly na trailech. Jsou nechtěná

AKTUALIZACE! Proč by elektrokola neměla být povolena na singltrailech určených pro horská kola? V USA je to velké téma, v Česku zatím ne...

Autor: Jan Němec
V USA hoří diskuse nad elektrokoly na trailech. Jsou nechtěná

 

V Moabu, trailovém ráji v Utahu, je na většině tamějších nejoblíbenějších trailů jízda na elektrokole zakázána již od roku 2014. A další místa po Spojených státech se přidávají. Ožehavé téma, kolem kterého se našlapuje velmi zlehka. Jde totiž o byznys.

Jde v zásadě o vyjádření zavedených pravidel, která elektrokolo chápou jako motorové vozidlo, jež jako takové by mělo mít zakázán vjezd na veškeré traily určené k jízdě bez použití motoru. Od zavedení tohoto zákazu jsme svědky ostrých debat jak o samotných horských kolech na elektrický pohon, tak o tom, zda vůbec patří na víceúčelové traily.

Existuje velké množství rozumných argumentů, proč by lidé na elektrokolech měli mít možnost jezdit na stezkách určených pro horská kola. Více kol – byť i třeba těch, kde při šlapání pomáhá motor – znamená spokojenější a zdravější populaci. A elektrokola mají tu moc zpřístupnit horskou cyklistiku nejrůznějším lidem. Ano, jsou tu hendikepovaní lidé, kteří se tak najednou budou moci vydat na traily. Jsou tu také starší lidé či méně fyzicky zdatní horští cyklisté, kteří by jinak třeba ani nevyjeli. Ostatně k točení pedály je pořád nutné určité úsilí a kola, kde k pohybu pomáhá elektřina, se sama vpřed nepohybují, takže pořád jde o skutečný sport. Přesto existuje spousta problémů, kvůli kterým někteří lidé trvají na tom, že elektrokola by neměla mít povolen (či měla mít výslovně zakázán) vjezd na tytéž traily, kde se pohybují cyklisté na kolech takříkajíc na lidský pohon. Na následujících řádcích přinášíme shrnutí nejčastějších důvodů, proč by se elektrokola měla pohybovat mimo traily určené pro horská kola.


Takové značky už můžete potkat na některých trailech slavného Moabu..., Foto: Bikeradar Josh Patterson


Nebezpečná rychlost
Až na výjimky bikeři jezdí stálou rychlostí. Jsou pochopiteně tací, kteří jsou rychlejší, a jiní naopak s rychlostí bojují, většina bajkerů však jezdí relativně stejnou rychlostí. Běžní cyklisté tedy do kopce jezdí pomalu a z kopce rychleji, což ovšem elektrokola zásadně změnila. Vzhledem k tomu, že na nich člověk může jet rychle i v prudkém stoupání, stávají se méně "kompatibilní" s ostatními uživateli trailů, které navíc mohou ohrožovat. Jezdci na elektrokolech jezdí vyšší rychlostí, která může být návyková a vést k bezohlednosti, která byla na mnohých místech již zažita. Vyšší rychlost pak vyžaduje delší brzdění, což zvyšuje nebezpečí nehod. Než navíc člověk získá takovou formu, aby mohl sám bez pomoci motoru jezdit rychle, musí na kole strávit spoustu času a trénovat. Tak se postupně, krok za krokem, naučí kolo ovládat a nakonec je schopen je bez problémů provést i jinak technicky náročným a nepředvídatelným terénem. Pokud kolo dostane motor, pitomci, kteří jezdí bez špetky soudnosti, dostanou možnost jezdit ještě rychleji a ještě dál. Otázkou opravdu je, kdo se se e-bicích do lesa na traily, stezky či turistické pěšiny vydává.

Střet ohledně využití trailu
Je to tak trochu jako povolit vjezd do lesa motorkám: není to úplně dobré pro image celé bajkerské komunity. Naučit ostatní uživatele stezek (turisty, jezdce na koních) respektovat bikery, sami jistě máte zkušenosti, že to zde někdy skřípe a vzájemná tolerance si vyžaduje nemalé úsilí. Rychlejší bikeři sedlající elektrokola by se pak mohli na mnoha místech stát oním pomyslným hřebíčkem do rakve a zpečetit zákaz vstupu do určitých oblastí. Je pravdou, že konflikt ohledně používání stezek je složitá záležitost, a nezkušení cyklisté na strojích disponujících větším výkonem, než svými schopnostmi zvládnou, k dobrému výsledku sporů a diskusí o určitých oblastech zcela jistě nepřispějí. Situaci pak dále komplikuje skutečnost, že spousta "nových cyklistů" může být na štíru se znalostí slušného chování na trailu a pravidla nemusí vůbec ani respektovat. 


Podvádění na Stravě
Mnozí cyklisté na elektrokolech používají aplikaci Strava, ale v záznamech svých jízd neuvádějí, že jeli na elektrokole. Občas je dokonce baví krást titul Král hory (King of the Mountain, KOM) těm nejlepším bikerům, kteří jsou schopni stoupat rychle proto, že jsou fyzicky zdatní. A to je ku... nespravedlnost, protože ti borci, kteří rekordy trhají sami, pouze vlastním přičiněním, jsou o ně tímto způsobem okrádáni a celý tento systém zdravého soupeření je spálen.

Ztraceni v divočině
Elektrokola odvezou do přírody také ty, kteří by se do ní na obyčejném kole třeba vůbec nevydali. To s sebou může nést problémy, jako je nepřipravenost, nevybavenost vhodným oblečením, v některých oblastech pak i nedostatek jídla a pití. Další otázkou je, co se stane, když pak takovému člověku dojde v divočině energie v baterii. V tu chvíli se totiž motorový pomocník na kole stává nevítanou zátěží, která únik z divočiny jen ztěžuje.

V Česku se zatím elektrizace trailů neřeší
Česko elektro-vlna už také dávno zasáhla, ale na trailech zatím příznivci ebiků prozatím příliš k vidění nejsou. Ale jistě se dá očekávat, že to tak dlouho nezůstane. "Zákaz pro elektrokola u nás není, zatím jezdí električky jen velmi zřídka," říká Pavel Horník, provozovatel Rychlebských stezek. "Myslím si, že se to bohužel nedá zakázat - stejně by tam jezdili.  Měli jsme jen opakované incidenty se dvěma elektromotorkářema, kteří měli silné ebajky, na kterých vůbec nešlapali. Opakovaně si na ně stěžovali lidé, že je na stoupáku málem sundali a byli velmi nepříjemní. Měl jsem s nima pak velmi vážnou rozmluvu a vysvětlil jim, že je tu nechceme...." Jak se zdá, tak Pavel přesně vystihuje argumenty amerických kolegů.

"U nás jsem zatím lidi na elekrokolech neviděl, tedy kromě několika testovacích akcí různých značek. Reakce bikerů na elektrokolech byli pozitivní, žádné další reakce jsem nezaznamenal," informuje Petr Vaněk, který stojí za nejnovějším přírůstkem českých trailů v Jedovnici. "Jediné ohrožení možná vidím v tom, že elektrokola, tím jak jsou těžká a mají větší sílu v záběru, mohou více ničit podklad stezek." 


Podobný názor má i Horník. "Samozřejmě, pokud to bude masovější, tak hrozí, že jeden člověk pojede traily víckrát než doposud. Což značí - víc průjezdů - větší opotřebení trailů. Tj.větší náklady na údržbu stezek. 
Taky by asi začala, hlavně na stoupáku eroze v místech, kde by s normálním kolem nevznikla. Je to proto, že s ebikem bude větší poloměr otáčení a záběr v jiných místech než obvykle. Rozhodně by byly problém silnější ebiky - ty by stoupák mohly ničit. I z důvodu, že by nahoru mohli začít jezdit lidé, kteří tam doteď nejezdili."

Na Rychlebách mají ale poměrně jasno. V elektrokolech svou budoucnot nevidí. "Ebiky jsou naprosto v rozporu s naší filosofií. My tvrdíme, že trail si má každý zasloužit. Argumenty o stáří atd. mi přijdou zcestné. Je přeci spoustu možností, kde můžu jezdit na kole i ve stáří, nebo s holkou. Nevím proč by měli všichni jezdit všude a pořád. Pokud by s tím začali vznikat větší problémy tak bychom to museli dál řešit. Zatím ale doufám ve slušnost a pochopení lidí. Navíc chceme dál stavět spíš těžší traily, pro ty co fakt jezdí. A opravdového bajkera na ebiku si fakt neumím představit," přemýšlí Pavel Horník.

A názor Čemby, respektive jejího předsedy Václava Volrába? "Já osobně se k tomu stavím tak, že jde zkrátka o jiný "sport", dle mého to není mtb, ale e-mtb. Podobně jako běžky a sjezdovky nebo sjezdovky a skialpy. Už v hodně střediscích nemůžeš vyšlapat na skialpech nahoru a pak si sjet sjezdovku, protože z toho zkrátka vlekař nic nemá, takže skialpy jsou tam buď zakázané nebo s podmínkou, že si stejně koupíš permici, přestože jdeš pěšky. U nás tedy nejde o peníze z nějakého vleku, to na trailech neřešíme.. :-) Takže bych to neslučoval do jedné kategorie a případně nemám ani problém, pokud se budou vytvářet jiná pravidla pro pohyb v přírodě na mtb a na e-mtb. To mi přijde jako jediná možná rozumná cesta. Např. ať elektrokola mohou na široké lesní cesty, ale už ne na traily atp. Trochu se i bojím toho, že s významnějším rozšířením elektrokol by se mohlo stát, že odpůrci jízdy na mtb v přírode budou mít jen další argument pro úplný zákaz všech biků. Ale zase nechci slyšet trávu rust.. :-) Zatím je hodně limitujícím faktorem pro významnější rozšíření cena."

Ale jak se zdá, co člověk to názor. "Já rozhodně nejsem odmítavej k novejm trendům. Takhle se vždycky projevovali chroničtí odmítači nejdříve o odpružení, pak o kotoučovkách a nakonec o teleskopkách," říká Dušan Mihalečko, který je spojen s Trutnov Trails. "E-bike je nevyhnutelná budoucnost a kategorie, která se přirozenou cestou rozvíjí a bude rozvíjet. A pár individuí, kteří e-bike neumí ovládat a chovají se na tom jak hovada, není pro mě reprezentativní vzorek. Měl jsem na kempu chlapíka kolem 60 let na elektrokole a byl slušnej, držel basu s ostatníma ve výjezdu a ve sjezdu jel taky úplně stejně jako ostatní, čili je to vždycky jen a jen o lidech. Věřím, že ti borci na silných ekolech, o kterejch mluví Pavel, by se chovali stejně i na běžných kolech, to není o ekolech, ale o jejich myšlení," doplňuje Mihalečko.

"Osobně elektrokola používám na značení trailů pro závody, při natáčení, či na delší výlety po Krkonoších, na který bych se kvůli nedostatku času na trénink už jinak prostě nevydal. V Livignu či v rakouských Alpách se jde cestou značení speciálních tras pro ebiky a je to vyřešený. Lidi, kteří si ty kola koupí, nenaštveš, ale respektuješ a nabídneš jim možnost vyžití. Jestli se na RS bojej, že jim e-biky zničej stoupák, tak není nic lehčího, než jim vyznačit spešl cesty pro výjezd po šotolinách, což borci možná i oceněj. Tam jim to pojede 25 km/h a nebudou nikoho obtěžovat, čili win-win situace. U nás na Trutnov Trails nebudeme nikomu vytvářet restrikce a nadávat za to, že je línej si vyjet za svý. Výjezd bereme jako nutný zlo proto, aby sis moh traily užít, proto to děláme, chcem lidem dělat radost a ne jednu skupinu bikerů vyčleňovat," rozepsal se Dušan. 

"A co teď už můžu prozradit, Krkonoše se taky budou elektrizovat a já to vítám, protože vyjet třeba z Pece na kopec je nadlidskej úkol, a díky ekolům se do přírody dostanou i lidi, kteří by se na vysokohorskou cyklistiku jinak už dávno vykvákli. A mě je jedno, kolik je nahoře najednou lidí, je mi to prostě milejší, než když jich je přehršel v supermarketech. A o to tady jde především. Dát lidem možnost pořádnýho vyžití, protože ze spokojených jedinců se stává spokojenější společnost. A to tady potřebujem především!"


Kdo jednou ebike okusil, ví, že může působit jako návyková droga. Takže sumasumárum, chce to jezdit ohleduplně a se selským rozumem. Odpůrců i příznivců elektrokol bude na světě stále moře a situace se bude zřejmě ještě vyostřovat.

Jaký máte na "problematiku" pohled vy? Vadila by vám elektrokola na našich trailovištích jako Rychlebské stezky, Trutnov Trails, Singltrek pod Smrkem nebo na nových trailech v Jedovnici?



Zdroj: Bikeradar.com, Electricbikereview.com, Redeit.com

 

Přečteno - 31683x Tagy: elektrokola emtb
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. OstatníPříběh CRUSSIS: Od prázdného stolu až po pevné místo na trhu elektrokol
    Příběh CRUSSIS: Od prázdného stolu až po pevné místo na trhu elektrokol
  2. ZávodyFotogalerie: Mistrovství světa E-MTB
    Fotogalerie: Mistrovství světa E-MTB
  3. OstatníUCI: Od roku 2019 můžete získat titul mistra světa na e-biku
    UCI: Od roku 2019 můžete získat titul mistra světa na e-biku
  4. Tech newsJak budou vypadat kola budoucnosti?
    Jak budou vypadat kola budoucnosti?
  5. PreviewE-bike nebo E-motorku?
    E-bike nebo E-motorku?
  6. Tech newsFocus uvádí e-trailbiky Bold2 & Jam2
    Focus uvádí e-trailbiky Bold2 & Jam2

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #60 bloodsnake - vloženo: 25.11.2016 v 15:57:43

    odpověď na freebike33 — #58 Reaguj, reaguj na komentář. Já se tam zmiňuji o klasickém a neupraveném ebiku. V tvém případě bych kontroloval, aby na kolo mohl sednout jen ten, kdo to má v hlavě v pořádku. A jelikož se to v lese na místě nadá kontrolovat, mělo by se plošně zakázat všem lidem jezdit do lesa na kole, aby se náhodou nerazili z blbcem:) Bohužel kolega Giro měl pravdu. Je to marné, marné, marné........

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #59 bloodsnake - vloženo: 25.11.2016 v 15:49:13

    odpověď na freebike33 — #57 Já nestačím žasnout, myslel jsem si, že jsi kolega biker a on se z tebe vyklube práskač a udavač. Nebyl jsi náhodou v minulém režimu PS VB???? Já ti poradím kde budeš mít s udavačstvím větší úspěch:) Postav se o sezóně k nějakému stánku s občerstvením a až uvidíš, jak si nějaký cyklista sedá na kolo po požití alkoholikého nápoje volej linku 158!!! Odhalíš tím spoustu nekalých činů a porušování zákona. Nezapomeň u stánkaře nechat na sebe kontakt, aby ti on i ti cyklisté mohli osobně poděkovat:)

    1. na tento komentář reaguje freebike33 — #62
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #58 freebike33 - vloženo: 25.11.2016 v 15:23:03

    odpověď na bloodsnake — #52 reaguji na tvůj komentář , že elektrokolo není motorka . Nemáš pravdu - pokud je výkon vyšší než je norma , pak se jedná o motorku resp. malý skútr bez ohledu na to jestli má šlapky nebo ne a ze zákona do lesa nesmí! viz článek níže !!! A vzhledem k tomu , že u nás je čipování národním sportem u TDíček tak bude i u elektrokol. A jak chceš tedy kontrolovat kdo má výkon v normě a kdo ne. Kdo tedy do lesa může a kdo ne. V momentu kdy to není možné vůbec odkontrolovat v praxi je lepší tuto záležitost vyřešit celoplošným zákazem vjezdu čehokoli s motorem mimo pozemní komunikace .

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #60
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #57 freebike33 - vloženo: 25.11.2016 v 15:03:38

    odpověď na Buchys — #56 Dík za odkaz na legislativu : V případě, že rychlost nebo výkon elektrokola přesahuje limity stanovené normou EPAC, nejedná se dále o elektrokolo, ale o malý skútr, na nějž se vztahují omezení daná vyhláškou Ministerstva dopravy (tedy povinnost provedení typových zkoušek, registrační značka, pojištění, helma a provoz pouze na komunikacích určených). Tak v momentu kdy budu mít pocit že výkon nějakého emistra je neslučitelný s legislativou hned volám horskou službu ať mu napaří pěknou pokutu nebo mu to hned zabaví.

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #59
    2. na tento komentář reaguje bloodsnake — #61
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #56 Buchys - vloženo: 25.11.2016 v 13:25:11

    Buchys

    Pro všechny, kteří by chtěli nařizovat, zakazovat, vytvářet pravidla a další mudrlanty - provoz a používání těchto elektrokol se řídí : https://ekolo.cz/legislativa-okolo-elektrokol. Takže zhluboka dýchejte, abyste se nezalkli závistí, nenávistí a uraženou ješitností těch jedině pravých bajkerů.

    1. na tento komentář reaguje freebike33 — #57
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #55 Giro - vloženo: 25.11.2016 v 10:44:08

    odpověď na bloodsnake — #53 Čau smekám před tebou. Mluvíš mi z duše, ale já bych to už na tvém místě vzdal (a to kamarádi říkají, že rád a stále vyvolávám diskuse :-) ). Tu protistranu nepřesvědčíš, že volání po zákazech se nakonec obrátí proti nim. Určitě si, stejně jako já, již 25. narozeniny oslavil několikrát a tak víš, jak jsou tihle pravověrní nebezpeční. Dík za snahu jim otevřít oči (přestože je to asi marné :-( ).

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #54 Babaja - vloženo: 25.11.2016 v 07:16:33

    odpověď na bloodsnake — #50 Nechci se tu dohadovat. Elektrokola beru jako dopravní prostředek a ne jako sportovní náčiní. Vyjádření Pavla Horníka v tomto článku je trefný a doufám, že si Rychleby (ten "píseček") tu nastavenou filozofii udrží a hlavně v tom nezůstanou sami.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #53 bloodsnake - vloženo: 25.11.2016 v 06:58:33

    Ještě zde uvedu jeden příklad z pohledu opravdového ochránce přírody. Spousta lidí zde píše o ničení přírody a vznikající erozi. Kdo s tím vlastně začal??? Ebiky, nebo klasické MTB??? Odpovězte si sami. A když jako ochránce přírody budu chtít toto ničení zastavit, co udělám???? Zakážu jenom ebiky??? Ne, budu se snažit, aby zákaz platil pro všechny bikery!!! Tak se tady prosím vás nesnažte někoho vytlačit na vlastní píseček, ale snažte se o vzájemnou toleranci. A další názor, co je to ten pravý a klasický MTB??? Trochu zalistujte v historii a dozvíte se spoustu zajímavých věcí. MTB vznikl úpravou klasického kola, aby se mohlo jezdit po horách a méně přístupném terénu. Ta kola se postupně upravovala. Úzké pneumatiky se rozšiřovali, zpevnil se rám, přidali se převody a odpružení. To vše vznikalo postupně, aby se zlepšil komfort ježdění v terénu. A nakonec se přidal pomocný motorek a někdo se tu snaží hodnotit, že právě tato úprava není vhodná na MTB??? Je to součást vývoje horské cyklistiky. Tak už se s tím smiřte a nesnažte se ebiky někam vytlačovat. Jestli jste opravdu skalní jezdci MTB, tak svůj vytuněný MTB odložte někam stranou a svezte se po těch svých horách na klasické Ukrajině. Jenom tímto zážitkem se opravdu vrátíte ke kořenům mountain bikingu:):)

    1. na tento komentář reaguje Giro — #55
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #52 bloodsnake - vloženo: 25.11.2016 v 06:26:01

    odpověď na freebike33 — #48 Kolego Ty tady stále obhajuješ klasické MTB a děláš jako kdyby ebiky byly motokrosové motorky, které přírodu opravdu nenávratně ničí. Ebiky už dávno pravidla mají. Přídavný motorek může pomáhat pouze do rychlosti 25 km/h a hlavně, aby ti pomohl musíš na kole šlapat. Rozumíš šlapat, proto to není motorka. Jestli si to někdo očipuje a jinak upraví, to je již jiná věc, já se tu bavím o klasickém ebiku. A jestli ti jde opravdu o ochranu přírody, o erozi a odkrývání kořenů, tak na takovou trať nejezdi ani na klasickém MTB, protože jinak té erozi přispíváš i ty na klasickém biku. A jak správně píše kolega šíša, jestli nějaké trail centrum zakáže vjezd ebikům, je to jenom jejich věc. Oni příjdou o případné finance na budování a rozvoj tratí. Ale hlavně se tady nesnaž někoho někam vytlačovat. Měli bychom se snažit o vzájemnou toleranci a né někoho někam vytlačovat a škatulkovat.....

    1. na tento komentář reaguje freebike33 — #58
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #51 šíša Jr - vloženo: 24.11.2016 v 23:03:52

    odpověď na freebike33 — #48 reaguji tady jen na komentáře k článku a ne k článku jako takovému. nemyslím si, že bych neměl k ničemu úctu, ba naopak, snažím se být ohleduplný ke všem. Nechápu a nikdy nepochopím, že je potřeba ebiky někam vytlačit a určit jim pravidla. Pochybuju, že někdy nastane situace, kdy přijede najednou 100 ecyklistů do nějakého trail centra a tím znemožní pohyb ostatních cyklistů. Nechápu, že když někdo za den 2x objede celý trail centrum (víc baterka stopro nevydrží), že to někomu může vadit. Všechny centra se snaží nalákat co nejvíce lidí, zlepšují pro ně podmínky, zázemí, infrastrukturu apod, a tím zajišťují rozkvět cyklistiky, do které dnes již ebike nenávratně patří, ak proč je vyhánět. Jasně, pokud nějaký centrum zakáže vjezd elektrokol, tak se to má respektovat, ale tento názor jo dost zpátečnický. Jedna rodina s ebiky určitě přinese dostatek peněz do trail centra, které pak mohou být využity třeba na tu erozi, kterou svým projetím způsobili.

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #50 bloodsnake - vloženo: 24.11.2016 v 21:31:18

    odpověď na Babaja — #49 Nikdo Vám ten jenom Váš mountain biking nebere a nikdo Vám nic nevnucuje. Nechceš jezdit na ebiku, nejezdi na něm. Nechceš číst články o ebikách nečti je, volba je na každém z nás. Hlavně si nepřivlastňujte něco co patří Nám všem. Příroda není soukromý majetek. Jaký vlastní píseček??? Kde žiješ Bajajo???

    1. na tento komentář reaguje Babaja — #54
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #49 Babaja - vloženo: 24.11.2016 v 20:14:36

    Někde jsem zaslechl, že cyklistika je jen jedna. A je jedno, jestli je to mtb, Cyklokros, žiletky, dráha .... Musíš na to mět prostě fizičku. Je to pravda a funguje to do dnes!!! Mountain biking je taky jen jeden, funguje a dělá lidem, kteří k němu mají vybudovanéhý vstah, po celým světě radost!!! Nesnažte se Nám vnucovat něco, co je Nám cizí a s mountain bikingem nemá nic společnýho!!! Hrajte si na vlastním písečku!! Ale ten si musíte první vybudovat :-)

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #50
    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #48 freebike33 - vloženo: 24.11.2016 v 15:57:35

    odpověď na šíša Jr — #44 Juniore, je vidět, že jsi z mladší generace , která nemá úctu a pokoru před ničím a myslí si , že si může dělat absolutně cokoli a kdekoli. Nikdo tu netvrdí, že chce zakázat e-kola, ale pochop , že je již nezbytné takový dopravní prostředek s motorem někam začlenit a určit mu pravidla. Opravdu si není možné dělat v přírodě co chceš. Ty stezky, cesty atd. mají nějakou kapacitu. Eroze vznikající z používání cest, odkrývání kořenů to má své následky a proto není možné aby si tam každý jezdil jak se mu zachce. Rozumíš tomu nebo to zase budeš překrucovat a neřekneš žádný relevantní názor a argument ?

    1. na tento komentář reaguje šíša Jr — #51
    2. na tento komentář reaguje bloodsnake — #52
    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #46 bloodsnake - vloženo: 24.11.2016 v 14:13:20

    odpověď na rotik — #45 Cituji tvůj komentář :Podle mě by se ani tady na mtbs o nich nemělo psát, resp. ať existuje paralelní web nebo rubrika emtbs. Máš pravdu, není to příkaz ani zákaz, ale proč ti ty články tak vadí??? Tak je prostě nečti a budeš mít klid. Já jsem se zde již vyjádřil, že ebike nevlastním, ale nebudu přeci druhým hanět jejich zálibu a doporučovat zdejším redaktorům o čem mají psát....

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #45 rotik - vloženo: 24.11.2016 v 13:53:26

    odpověď na bloodsnake — #43 Nevím, komu říkáš soudruhu. Nevšiml jsem si, že bych někomu něco přikazoval nebo zakazoval. Ale o to stejně nejde, ty tomu rozumíš tak dobře, že si to překroutíš a vymslíš podle sebe, že? Říkám jenom svůj názor a na rozdíl od tebe s ním nikoho nemám zapotřebí urážet. Nabij si baterku a jeď se pohodlně vyvětrat, kam se ti zachce.

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #46
    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #44 šíša Jr - vloženo: 24.11.2016 v 13:45:27

    zakázat ebiky, zakázat vše co se liší od původní myšlenky. takže i motorové pramice, pohyb na vodě pouze pádly nebo vesly, zakázat vytápění elektrikou, uhlím, plynem, pouze dřevo a obnovitelné materiály, vesměs zakázat elektriku celkově, vše co je na elektriku se liší od původní myšlenky, petrolejka do každé rodiny. zakázat vzniku komerčních areálů jako Singletrek pod Smrkem, TT, Rychleby apod protože hory jsou přeplněné, zakázat sjezdové lyžování, snowboard apod, zrušit všechny lanovky, zakázat cestovat auty, chceš se jet projet po horách na kole, tak si tam dojeď za svý. Všechno bych zakázal. :-D :-D :-D

    1. na tento komentář reaguje freebike33 — #48
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #43 bloodsnake - vloženo: 24.11.2016 v 12:26:02

    odpověď na rotik — #42 Ale, ale soudruhu, už je to 27 let co máme demokracii a ty by jsi stále přikazoval kdo a kde může o čem psát. Používáš při jízdě na kole helmu??? Připadá mi, že asi ne:) Když se ti nelíbí ebike, tak si ho prostě nepořizuj a když ti vadí články kde se o nich píše, tak je prostě nečti. Hlavně se nesnaž někomu něco přikazovat a zakazovat. Je ti to houby platné. Ebiky budou na silnicích přibývat, ať se tito líbí nebo ne:)

    1. na tento komentář reaguje rotik — #45
    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #42 rotik - vloženo: 24.11.2016 v 10:30:45

    odpověď na Babaja — #34 Přesně tak a ne jinak! E-bike je e-bike, ale s cyklistikou ani MTB to nemá nic společného!!!

    Jako překvapuje mě, že těchto stránkách je tolik obájců e-kol. A jak jsem psal už předtím, mělo by to mít striktně i svůj oddělený web.

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #43
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #41 Honza S. - vloženo: 23.11.2016 v 22:40:27

    odpověď na freebike33 — #33 Ok, dovolím si jeden komentář na téma fatbiků. To je úplně stejné jako na normální silnici - kde není cyklostezka/cyklopruh, jedu po silnici. Stejně jako po ní jdou chodci. Aneb pokud upravená stopa zabere celou šířku cesty, takže nemám možnost jet jinudy, pojedu po ní. Stejně jako po ní půjdou pěší.

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #40 bloodsnake - vloženo: 23.11.2016 v 22:14:09

    odpověď na voska — #37 Jednou, dvakrát někdo trefí na přechodu chodce a konečně zakážou auta a budou po silnicích jezdit jen praví bikeři:) Hoši vzbuďte se!!

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #39 bloodsnake - vloženo: 23.11.2016 v 22:09:42

    odpověď na voska — #38 Musím s tebou nesouhlasit. Protože co se úředně omezí, neznamená že se to nebude provozovat. Ty jsi nikdy v lese nepotkal automobil, čtyřkolku, nebo frajírky na krosce??? To všechno je zákonem zakázáno a stejně to pár jedincům nezabrání, aby ten zákaz porušovali.

    Tak co s tím provedeš????

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #38 voska - vloženo: 23.11.2016 v 21:57:57

    odpověď na bloodsnake — #36 to bloodsnake: za čas se nebudeš setkávat v lese s lidmi, co tam nepatří, protože se to úředně omezí.

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #39
    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #37 voska - vloženo: 23.11.2016 v 21:55:35

    Jednou, dvakrát, trefí někdo na přečipovaném ebiku v lese chodce a zakážou do lesa buď ebiky nebo všechna kola.

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #40
    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #36 bloodsnake - vloženo: 23.11.2016 v 21:53:52

    odpověď na freebike33 — #35 Musím s tebou souhlasit. Měli by se zrušit všechny lanovky, protože kdo si na ten kopec nevyleze po svých, nemá tam co dělat - není tam pro něj místo. Nehledě, na ty slečinky, které se škrábají na kopec s názvem Mount Everest a ještě si k tomu přiberou šerpy, kteří jim natáhnou fixní lana a roznesou kyslíkové láhve po stanech. Kde je jejich vlastní výkon a odvaha postavit se sám bez pomoci (šerpů) hoře. Ti tam také nepatří. A doufám, že v lese neuslyším motorovou pilu, protože si nedovedu představit dřevorubce, který nemá odvahu se postavit vznešenému stromu s ruční pilou. Ale také se divím těm ortodoxním bikerům, kteří zírají celé odpoledne do počítače a plácají nesmysly v bezduché diskuzi, místo toho, aby si vychutnávali spojení s přírodou někde na biku. Pro ty všechny tady není místo a nemají právo dýchat stejný vzduch jako "my bikeři" kteří si na každý kopec vyjedeme bez pomoci motoru.

    Kdo prosím tě jsi, že si vůbec dovoluješ říkat pro koho je a pro koho není na horách místo???? Nejsi nějaký potomek diktátora z banánové republiky, který by všem kolem jen přikazoval a zakazoval co mají dělat. Lituji tě, protože pokrok nezastavíš a věř, že se v lese budeš čím dál víc setkávat s těmi co tam podle tebe napatří:)

    1. na tento komentář reaguje voska — #38
    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #35 freebike33 - vloženo: 23.11.2016 v 20:44:52

    Myslím, že jsem se k tématu dnes vyjádřil dost. Tak jen závěrečná věta za kterou mě můžete hned ukamenovat : e-kola jsou jen pro slečinky a lenochody co si neumějí a nechtějí máknout. Nemá to nic společného s horskou cyklistikou. Na kopec by si každý kdo si chce říkat biker měl vyjet sám a ne s pomocí motoru. Na horách už není další místo pro lidi co tam nepatří a kteří si neumí vychutnat právě to spojení s přírodou a vlastním výkonem a odvahou se postavit sám bez pomoci (motoru) výzvám . Tady se úplně vytrácí to původní o čem biky snad ještě pro spoustu lidí jsou...

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #36
    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #34 Babaja - vloženo: 23.11.2016 v 20:07:13

    Pánové, já žasnu :-) Byl někdo z Vás vůbec dnes na kole a vyvětrat si hlavu v lese??? Budu se opakovat, ale Mountain biking je jen jeden!!! To bude hustý, když se jednou na jaře pojede šela maratón na e-bajcích :-) To v pátek večer zhasne celý Lipník, když se ti frajeři s těma e-..== napojí na šalinu :-) Otázka je, jaká prémie bude pod hradem vyhlášená :-)

    Jen doufám, że se toho nikdy nedožiju a bude to jen sen ze kterýho zbudím !!!

    1. na tento komentář reaguje rotik — #42
    2. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #47
    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #33 freebike33 - vloženo: 23.11.2016 v 17:31:30

    Rád bych připojil ještě jedno vlákno diskuse zdánlivě nesouvisející : Fat biky - nevím jestli z Vás někdo jezdí na běžkách a ví kolik práce a úsilí stojí upravit tratě, stopy. Ale podobný nešvar se rozmáhá právě mezi těmito jezdci , kteří si myslí, že jedna stopa od kola na takové upravené trati nemůže vadit. Pánové fatbikeři vadí...stajně jako hamtaní v botách je zakázané na běžkařských tratích tak stádo na fat biku tam také nemá co dělat ? Někdo nějaký názor nebo koment ?

    1. na tento komentář reaguje Honza S. — #41
    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #32 bloodsnake - vloženo: 23.11.2016 v 17:21:11

    odpověď na Aleš Procházka — #27 Souhlasím s tebou. Čipování je prasárna, ale na to už zákon myslí. Tyto kola mohou jezdit pouze mimo veřejné a pozemní komunikace a s těmito lidmi se zřejmě nemůže vejít na lesní cesty kolega freebike33. Jde o to, že zřejmě nikdo tato kola nekontroluje a proto se klidně prohánějí upravené ebiky po veřejných komunikacích. Ale s tím nikdo z nás nic nenadělá.

    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #31 freebike33 - vloženo: 23.11.2016 v 17:18:46

    odpověď na bloodsnake — #29 pouze cituji vyhlášku o pozemních komunikacích a vymezuji se vůči tvému komentu č18

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #30 freebike33 - vloženo: 23.11.2016 v 17:17:01

    odpověď na bloodsnake — #28 Souhlasím, že je to hlavně o lidech. Ale bohužel v dnešní době a zejména v tomto státě kdy si každý dělá co chce bez ohledu na druhé , je regulace a pravidla nutností. Není možné, aby jak píše níže Aleš Procházka si kde kdo vytunil svého rádoby e-bika (tedy skoro motorku jen s rozdílem že nemá spalovací ale elektro motor) a řádil sním kde se mu zamane....to povede v důsledku k další nevraživosti chodců a turistů k celé skupině cyklistů , kteří to odnesou za těch pár bezmozků....

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744