Avid Elixir CR preview

Jsou nové, jsou univerzální a jsou lehké. Nové Elixíry od Avidu v sobě kombinují snad všechno, co si trh aktuálně žádá. Jen ta cena by mohla být nižší ...

Autor: Petr Bureš

Bývá nepsaným pravidlem, že výrobce musí čas od času nabídnout novinku, aby oživil svůj sortiment něčím, co by přilákalo bikerskou veřejnost k nakoupení či výměně staré věci za novou. V blahé paměti máme například kompletní změnu strategie a konstrukce diskových brzd od Hayesu, když z modelu Nine přešlo na zcela jiný systém o 90% pootočeného brzdováho pístku v pákách Stroker, který nyní používá na všech svých brzdách. Aby nezůstal pozadu, musel i velký rival Hayesu, firma Avid přijít s nějakou novinkou a proto spatřila světlo světa brzda Elixír.

Elixír je konstruovaná jako univerzální brzda pro široké použití. Pravda není sice tak lehká jako firemní jednička určená pro závodní XC Juicy Ultimate, ale oproti Juicy 7 pár gramů schodila. Co je na ní ale opravdu nového je zcela nový systém nazvaný Taperbore. Jde v podstatě o to, že konstruktéři vynechali klasickou nádržku pro shromažďování přeplňované brzdové kapaliny a integrovali ji přímo do těla brzdové páky do těsné blízkosti brzdového pístku. Navíc dodali ještě unikátní možnost regulace vzdálenosti brzdového obložení od kotouče přímo pomocí rotace části páky. Vzdálenost páky od řídítek se pak reguluje samostatným kolečkem.

Elixir CR je pochopitelně vybaven dělenými objímkami, které je možné zaměnit za speciální Match Maker upravené objímky umožňující uchytit současně i řadící páčky Sram. Tyto brzdy jsou navíc standartně dodávány s karbonovými brzdovými pákami, obdobnými jaké Avid používá u modelu Juicy Ultimate (Na fotkách OEM model s duralovou pákou).

Brzdový třmen Elixírů je poněkud "oplácanější" než jeho kolega osazovaný na modelu Juicy 7. Využívá konstrukci se dvěma proti sobě jdoucími pístky. Jeho výhodou je větší účinnost, což posouvá brzdy i do sfér, kde by se Juicy mohly poněkud zadýchávat, to jest v dlouhých táhlých enduro či freeride sjezdech. Elixíry jsou letos dokonce k vidění i na pár sjezdových mašinách a výrobci vědí proč. Novinkou je také možnost praktické výměny brzdových destiček horem, což vám maximálně usnadní tento úkon.

Brzdy jsou plněné brzdovou kapalinou DOT 5.1 a dodávají se s kotouči o průměru 160-203mm alternativně pak 140mm pro zadní kotouč. Uchycení dodává Avid pouze post mount s možností objednání patřičných adaptérů. Hmotnost předního kompletu brzdy s karbonovou pákou a 160mm kotoučem udává výrobce 375g a to vše pak nabízí za doporučenou cenu 5 600,- Kč (cena pouze za kus, nikoliv za pár.).

Více info hledejte na stránkách výrobce www.sram.com, nebo českého distributora www.cyklozitny.cz.

Přečteno - 18670x Tagy: tech2009 preview avid
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeVelký přehled kol 2018 - Aktualizováno
    Velký přehled kol 2018 - Aktualizováno
  2. PreviewApache AFS Scalp
    Apache AFS Scalp
  3. Testy - RecenzeVelký přehled kol 2015 - AKTUALIZOVÁNO
    Velký přehled kol 2015 - AKTUALIZOVÁNO
  4. PreviewKTM Myroon Prestige preview
    KTM Myroon Prestige preview
  5. Výstavy a veletrhyVelo Test Fest - palec nahoru
    Velo Test Fest - palec nahoru

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #4 Brocke - vloženo: 13.09.2009 v 12:37:20

    brzdy Avid mám hodně rád a do Elixiry sem se na první pohled zamiloval :) až jí tak za rok nebo 2 zlevněj tak si jí koupim =D

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #3 Pekr - vloženo: 26.03.2009 v 00:00:06

    Nesmyslne drahy...

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #2 Petr Červený - vloženo: 25.03.2009 v 21:28:35

    účinost - O účinnosti a srovnání s Juice 7 bych minimálně polemizoval. Už jen proto, že jsem vozil na sjezdovém kole dva roky zmíněné brzdy(7)a problémy s účinností jsem neregistroval. Možná je zásadní problém v tom, že lidi moc brzdí? :)

    Ultimate jsem taky viděl na pár sjezdových mašinách, tohle myslím nebude známka panku.

    Brzdy jsou to zajímavý, uvidíme, zda bude kapacita expanzky stačit a jak se bude chovat čep páky po roce používání.

    Ještě bych se pozastavil nad větou: "...jeho výhodou je větší účinnost...", ať na ten třmen koukám sebedéle, žádnou vyšší účinnost na něm nepozoruji.

    I PR by mělo mít hlavu a patu.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #1 The Skreth - vloženo: 25.03.2009 v 20:29:02

    Jsem velkým příznivcem brzd Avid a tento nový kousek vypadá velmi zdařile. Bohužel je nejspíš jen tak nevyzkouším, protože jsem momentálně spokojeným vlastníkem dvou páru Juicy 7.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744