Velká část světové špičky přezbrojuje na twentyninery. Dočkáme se prvního mistra světa na 29" kolech už letos?
Sezóna 2011 sezónou 29"? Zatím to tak vypadá. Boom velkých kol nabral během zimní pauzy výrazně na obrátkách. První závod nejprestižnější světové série se blíží a tak bude zajímavé sledovat, jak tento trend světový pohár zasáhne a zda-li se třeba postupně stane standardem, jakým jsou dnes kotoučové brzdy.
Podle informací některých výrobců totiž ten pravý boom teprve přijde a v kolekci kol na rok 2012 dostanou devětadvacítky zase více prostoru ...
Už teď je jasné, že na 29" kole může do prvního závodu v Pietermaritzburgu vyrazit hned polovina ze šestnáctky UCI Elite MTB týmů!
Podíváme-li se do první desítky rankingu UCI, zjistíme, že s velkými koly zatím veřejně nevyrukovali jen Julien Absalon (Orbea) a bratři Fluckigerové (Trek World Racing). To je oproti loňsku veliký skok. Vždyť jediným, kdo minulý rok pravidelněji ve světové špičce závodil na devětadvacítce, byl Burry Stander, který na velkých kolech objel tři závody a ve dvou z nich rovnou skončil na stupních vítězů a to včetně mistrovství světa. A letos?
Otázkou je, nakolik se jedná o marketing firem, které potřebují na bikový trh dostat něco "nového" a roztočit další koloběh komponentů s označením 29" nebo zda se jedná o prozření, že ten šedivý pán s bradkou a malými brýlemi a ti další, kteří se přou o autorství, měli tenkrát s o tři palce většími koly dobrý nápad.
Napoví třeba i případ týkající se americké bikerky Willow Koerber, u které se dá s nadsázkou říct, že ji velká kola rozjela kariéru. Přitom právě ona boří mýtus, že velká kola jsou jen pro bikery většího vzrůstu - Willow měří 160 centimetrů.
Na světovém šampionátu v cross country 2009 v australské Canbeře byla historicky první medailistkou na twentynineru a tenkrát se členka týmu Subaru / Gary Fisher nechala jasně a hrdě slyšet, že co se průměru kol týče, měnit už nechce. To bylo před rokem a již brzy uvidíme, co na to "nový" zaměstnavatel Trek, který se do velkých kol zatím nepouští. I na nedávném tréninkovém kempu továrního Trek World Racing týmu ve Španělsku byl ale zatím nepojmenovaný twentyniner k vidění. A na druhou stranu pokud bude Koerber podle strategie značky znovu sedlat 26" bike, jednoduše může svými výsledky ukázat, že o průměru kol to nakonec vlastně vůbec není...
Výhod 29" průměru kol oproti 26" je několik. Zmenšuje se například přední nájezdový úhel na překážku a proto ji velké kolo snáze překoná. Dalším plusem je větší styčná plocha mezi pláštěm a zemí, což se projevuje na lepší přilnavosti v zatáčkách, trakci v prudkých výjezdech nebo eventuelně menšímu zaboření pláště do bahna či písku.
Díky velkým kolům je také těžiště bikera položeno níže, kolo je proto stabilnější a oddaluje pocit přepadnutí přes řídítka v prudkých sjezdech. V neposlední řadě je tu výhoda větší setrvačnosti.
Samozřejmě jsou tu ale také nevýhody. Větší kola jsou logicky těžší a méně tuhá do boku. O něco hůře se také roztáčejí čili tolik nezrychlují. Menší je zatím také sortiment komponentů a dalším problémem je skloubit potřebný prostor pro velká kola s optimální geometrií rámu a to zejména v jeho přední části, kde se řídítka dostávají přiliš vysoko. Proto jsou na některých závodních kolech k vidění až komicky vypadající kreace s představci s velmi negativním sklonem.
Z českých bikerů se tento trend zatím týká jen toho nejlepšího - Jaroslava Kulhavého. Vicemistr světa měl po svém přestupu do továrního týmu ve volbě materiálu volnou ruku. A mnohé překvapil. V letošní sezóně bude sedlat pravděpodobně jen twentyninery. Většinu závodu by měl objet na celoodpruženém modelu S-Works Epic 29er a rychlé závody, jako například závody ve sprintu potom na hardtailu S-Works Stumpjumper HT 29er.
Po prvních testech na Kypru, kdy si půjčil devětadvacítku jen na vyzkoušení a hlavně ladil posed, prohlásil:
"Zvykám si, ale mám z toho dobrý pocit! Jede to jako tank. Velká kola skvěle jedou v technických pasážích, kde snáz překonávají překážky, v singletracích a nebo také ve vysokých rychlostech, kde mají větší setrvačnost. Naopak nevýhodou je trochu větší váha - asi půl kila navíc. Ale to jízdní vlastnosti hravě smažou. A potom manévrování v nízkých rychlostech, kdy je kolo trochu víc vratké než klasický bike." bilancuje Jaroslav, který je přitom znám tím, že nemá příliš rád změny materiálu a své kolo musí mít přesně střiženo na sebe, aby se na něj mohl spolehnout.
Dalším z českých závodníků, kdo by se měl objevit v závodech na 29" je trojnásobný domácí šampion Pavel Boudný.
Kulhavého týmový kolega a bývalý mistr světa v cross country i maratonu Christoph Sauser se zúčastnil v lednu v Jihoafrické republice tradičního testování, do kterého tentokrát přibylo srovnání 26" vs. 29".
A výsledek? Při stejném nastavení a stejných pláštích zajel Susi na o 0,7 kilogramů těžší devětadvacítce lepší časy než na šestadvacítce. Ve výjezdu o 11 vteřin, ve sjezdu o 12. Testovací tratí byl technicky náročnější 5 kilometrů dlouhý singletrack s převýšením 220 metrů.
"Epic 29er bude skvělý na těžké maratonské tratě jako je třeba Cape Epic. Na cross country, kde se neustále nastupuje a sprintuje ze sedla ale budu volit 26" kolo, které je tužší a lehčí a navíc tratě nejsou tolik kamenité, jako trail na kterém jsem testoval. Pro hobíky jsou ale velká kola jasná volba. Dostane se jim nových zážitků z rychlé, plynulé a pohodlné jízdy." sumarizuje svůj pohled Christoph, jehož další dojmy si můžete přečíst přímo na jeho webu sauserwind.com.
Devětadvacítku pro závodní nasazení představila před letošní sezónou také Merida (Big.Nine - 29 závodních palců od Meridy). Rám vycházející z topmodelu O.Nine se pyšní váhou na hranici 1,1 kilogramu. I u závodníků nejlepšího týmu UCI rankingu zavládly po prvním testování pozitivní pocity.
"O mně je známé, že mám rád pevná kola a twentyniner je pro mě nový krok. Big.Nine je mezistupněm mezi klasickým hardtailem a fullem." nechal se slyšet úřadující mistr světa José Antonio Hermida. To z diplomatičtější odpovědi jeho parťáka a týmového kolegy Rapha Naefa bylo možné vyčíst, že nárůst pohodlí je u 29" hardtailu citelný, ale zkrátka jím preferovaný celoodpružený bike to není.
Další značkou, u které se devětadvacítky prosadily do továrního týmu, je Scott a i tady proběhlo testování úspěšně - Florian Vogel zvítězil na finálovém závodě Maremma Cupu v Toskánsku.
Ještě teplý hardtail od Feltu na velkých kolech přivezl na Kypr také vicemistr světa do 23 let Thomas Litscher, ale pro závod na tvrdé kamenité trati raději zvolil klasický celoodpružený bike. Dále tu jsou závodní devětadvacítky u Lapierre, Cannondale, Giantu a dalších.
Zda se prognózy devětadvacítkové smršti vyplní ukáže až čas, reálné zkušenosti na závodních tratích a možná následný úspěch u cyklistických mas všech výkonnostních kategorií. Do té doby můžeme jen dlouze debatovat, zda je větší kolo další milník ve vývoji horského kola nebo jen planým pokusem o změnu.
Foto: Michal Červený
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Podle mě jsou všechny 29 k ničemu vím že mají lepší valivý odpor lépe přejedou překážky atd.. Ale horský kola byly dycky 26 :-).A pokaždý vidím na zavodech 29 podle mě by měli stanovit že mají bejt jen 26.(můj názor)
- na tento komentář reaguje Žvejk — #9
- na tento komentář reaguje doom — #
- na tento komentář reaguje doom-cz — #
- na tento komentář reaguje doom-cz — #14
odpověz na tento komentářJá bych všechny ty 29" zakázala...
odpověz na tento komentářA co takle 27,5" (650B)??? Ve státech už se objevují a už i Schwalbe vyrabí Racing Ralpha v tomto rozměru;)
Možná by MTBS o tom mohlo něco napsat, jestli je progresivnim serverem.
odpověz na tento komentář29 NEBRAT!
odpověz na tento komentářHlavne se z toho hned neposrat :-)
odpověz na tento komentářaj Nino S. si pochvaluje :-)
"It's the only way to get my race position on the 29er. I already ride the smallest possible frame. But is all this really worth?"
http://forum.mtbiker.sk/resources/image/69913
odpověz na tento komentář