29 palců se valí na světový pohár

Velká část světové špičky přezbrojuje na twentyninery. Dočkáme se prvního mistra světa na 29" kolech už letos? 

Autor: Michal Červený
29 palců se valí na světový pohár

Sezóna 2011 sezónou 29"? Zatím to tak vypadá. Boom velkých kol nabral během zimní pauzy výrazně na obrátkách. První závod nejprestižnější světové série se blíží a tak bude zajímavé sledovat, jak tento trend světový pohár zasáhne a zda-li se třeba postupně stane standardem, jakým jsou dnes kotoučové brzdy. Podle informací některých výrobců totiž ten pravý boom teprve přijde a v kolekci kol na rok 2012 dostanou devětadvacítky zase více prostoru ...

 
Už teď je jasné, že na 29" kole může do prvního závodu v Pietermaritzburgu vyrazit hned polovina ze šestnáctky UCI Elite MTB týmů!
Podíváme-li se do první desítky rankingu UCI, zjistíme, že s velkými koly zatím veřejně nevyrukovali jen Julien Absalon (Orbea) a bratři Fluckigerové (Trek World Racing). To je oproti loňsku veliký skok. Vždyť jediným, kdo minulý rok pravidelněji ve světové špičce závodil na devětadvacítce, byl Burry Stander, který na velkých kolech objel tři závody a ve dvou z nich rovnou skončil na stupních vítězů a to včetně mistrovství světa. A letos?

Otázkou je, nakolik se jedná o marketing firem, které potřebují na bikový trh dostat něco "nového" a roztočit další koloběh komponentů s označením 29" nebo zda se jedná o prozření, že ten šedivý pán s bradkou a malými brýlemi a ti další, kteří se přou o autorství, měli tenkrát s o tři palce většími koly dobrý nápad.



Napoví třeba i případ týkající se americké bikerky Willow Koerber, u které se dá s nadsázkou říct, že ji velká kola rozjela kariéru. Přitom právě ona boří mýtus, že velká kola jsou jen pro bikery většího vzrůstu - Willow měří 160 centimetrů.
Na světovém šampionátu v cross country 2009 v australské Canbeře byla historicky první medailistkou na twentynineru a tenkrát se členka týmu Subaru / Gary Fisher nechala jasně a hrdě slyšet, že co se průměru kol týče, měnit už nechce. To bylo před rokem a již brzy uvidíme, co na to "nový" zaměstnavatel Trek, který se do velkých kol zatím nepouští. I na nedávném tréninkovém kempu továrního Trek World Racing týmu ve Španělsku byl ale zatím nepojmenovaný twentyniner k vidění. A na druhou stranu pokud bude Koerber podle strategie značky znovu sedlat 26" bike, jednoduše může svými výsledky ukázat, že o průměru kol to nakonec vlastně vůbec není...

Výhod 29" průměru kol oproti 26" je několik. Zmenšuje se například přední nájezdový úhel na překážku a proto ji velké kolo snáze překoná. Dalším plusem je větší styčná plocha mezi pláštěm a zemí, což se projevuje na lepší přilnavosti v zatáčkách, trakci v prudkých výjezdech nebo eventuelně menšímu zaboření pláště do bahna či písku.
Díky velkým kolům je také těžiště bikera položeno níže, kolo je proto stabilnější a oddaluje pocit přepadnutí přes řídítka v prudkých sjezdech. V neposlední řadě je tu výhoda větší setrvačnosti.



Samozřejmě jsou tu ale také nevýhody. Větší kola jsou logicky těžší a méně tuhá do boku. O něco hůře se také roztáčejí čili tolik nezrychlují. Menší je zatím také sortiment komponentů a dalším problémem je skloubit potřebný prostor pro velká kola s optimální geometrií rámu a to zejména v jeho přední části, kde se řídítka dostávají přiliš vysoko. Proto jsou na některých závodních kolech k vidění až komicky vypadající kreace s představci s velmi negativním sklonem.

Z českých bikerů se tento trend zatím týká jen toho nejlepšího - Jaroslava Kulhavého. Vicemistr světa měl po svém přestupu do továrního týmu ve volbě materiálu volnou ruku. A mnohé překvapil. V letošní sezóně bude sedlat pravděpodobně jen twentyninery. Většinu závodu by měl objet na celoodpruženém modelu S-Works Epic 29er a rychlé závody, jako například závody ve sprintu potom na hardtailu S-Works Stumpjumper HT 29er.

Po prvních testech na Kypru, kdy si půjčil devětadvacítku jen na vyzkoušení a hlavně ladil posed, prohlásil:

"Zvykám si, ale mám z toho dobrý pocit! Jede to jako tank. Velká kola skvěle jedou v technických pasážích, kde snáz překonávají překážky, v singletracích a nebo také ve vysokých rychlostech, kde mají větší setrvačnost. Naopak nevýhodou je trochu větší váha - asi půl kila navíc. Ale to jízdní vlastnosti hravě smažou. A potom manévrování v nízkých rychlostech, kdy je kolo trochu víc vratké než klasický bike." bilancuje Jaroslav, který je přitom znám tím, že nemá příliš rád změny materiálu a své kolo musí mít přesně střiženo na sebe, aby se na něj mohl spolehnout.

Dalším z českých závodníků, kdo by se měl objevit v závodech na 29" je trojnásobný domácí šampion Pavel Boudný.

Kulhavého týmový kolega a bývalý mistr světa v cross country i maratonu Christoph Sauser se zúčastnil v lednu v Jihoafrické republice tradičního testování, do kterého tentokrát přibylo srovnání 26" vs. 29".
A výsledek? Při stejném nastavení a stejných pláštích zajel Susi na o 0,7 kilogramů těžší devětadvacítce lepší časy než na šestadvacítce. Ve výjezdu o 11 vteřin, ve sjezdu o 12. Testovací tratí byl technicky náročnější 5 kilometrů dlouhý singletrack s převýšením 220 metrů.

"Epic 29er bude skvělý na těžké maratonské tratě jako je třeba Cape Epic. Na cross country, kde se neustále nastupuje a sprintuje ze sedla ale budu volit 26" kolo, které je tužší a lehčí a navíc tratě nejsou tolik kamenité, jako trail na kterém jsem testoval. Pro hobíky jsou ale velká kola jasná volba. Dostane se jim nových zážitků z rychlé, plynulé a pohodlné jízdy." sumarizuje svůj pohled Christoph, jehož další dojmy si můžete přečíst přímo na jeho webu sauserwind.com.



Devětadvacítku pro závodní nasazení představila před letošní sezónou také Merida (Big.Nine - 29 závodních palců od Meridy). Rám vycházející z topmodelu O.Nine se pyšní váhou na hranici 1,1 kilogramu. I u závodníků nejlepšího týmu UCI rankingu zavládly po prvním testování pozitivní pocity.
"O mně je známé, že mám rád pevná kola a twentyniner je pro mě nový krok. Big.Nine je mezistupněm mezi klasickým hardtailem a fullem." nechal se slyšet úřadující mistr světa José Antonio Hermida. To z diplomatičtější odpovědi jeho parťáka a týmového kolegy Rapha Naefa bylo možné vyčíst, že nárůst pohodlí je u 29" hardtailu citelný, ale zkrátka jím preferovaný celoodpružený bike to není.

Další značkou, u které se devětadvacítky prosadily do továrního týmu, je Scott a i tady proběhlo testování úspěšně - Florian Vogel zvítězil na finálovém závodě Maremma Cupu v Toskánsku.
Ještě teplý hardtail od Feltu na velkých kolech přivezl na Kypr také vicemistr světa do 23 let Thomas Litscher, ale pro závod na tvrdé kamenité trati raději zvolil klasický celoodpružený bike. Dále tu jsou závodní devětadvacítky u Lapierre, Cannondale, Giantu a dalších.

Zda se prognózy devětadvacítkové smršti vyplní ukáže až čas, reálné zkušenosti na závodních tratích a možná následný úspěch u cyklistických mas všech výkonnostních kategorií. Do té doby můžeme jen dlouze debatovat, zda je větší kolo další milník ve vývoji horského kola nebo jen planým pokusem o změnu. 

Foto: Michal Červený

Přečteno - 38831x Tagy: sp 29 kola závodníků twentyniner svetový pohár
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Světový pohárSvětový pohár v maratonu 2024 bude osekaný, ale bude
    Světový pohár v maratonu 2024 bude osekaný, ale bude
  2. Světový pohárDo startu MS v Táboře zbývají 4 dny, co napovědělo Hoogerheide?
    Do startu MS v Táboře zbývají 4 dny, co napovědělo Hoogerheide?
  3. Světový pohárFinále Světového poháru v cyklokrosu hostí Hoogerheide
    Finále Světového poháru v cyklokrosu hostí Hoogerheide
  4. Ostatní závodyWout van Aert na závěr sezóny vítězí v závodě Světového poháru
    Wout van Aert na závěr sezóny vítězí v závodě Světového poháru
  5. Světový pohárPidcock, van der Poel a van Aert se naposledy v terénu utkají v Benidormu
    Pidcock, van der Poel a van Aert se naposledy v terénu utkají v Benidormu
  6. Světový pohárMathieu van der Poel neporažen ani Zonhovenu, v ženách vítězí Pieterse
    Mathieu van der Poel neporažen ani Zonhovenu, v ženách vítězí Pieterse

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #36 fifa - vloženo: 15.04.2011 v 13:06:39

    Jediné rozumné řešení pro MTB je 27,5" / 650B, tím se vše vyřeší a UCI nebude jistě proti. Na bikeforu se to nedávno řešilo, pěknej mazec.

    http://www.zkracovatko.cz/q2lOiJ

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #35 ŠKOPEK - vloženo: 31.03.2011 v 13:03:45

    [to pavla ani nevijede ty jeji starty byvaji dost pomale16]

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #34 Mitrofan - vloženo: 29.03.2011 v 14:22:57

    Mna by len zaujímalo, kolkí z odporcov 29tiek tento bike aj v skutočnosti vyskusali...Teoria je teoria a prax je prax a mna prax presvedčila, že na 29ke sa mi jazdi jednoducho lepšie, či len tak hobby alebo na pretekoch. A to som ich vystriedal štyri, pričom som sa dokazal rozlučiť len s jednym bikom. Ostal mi jeden full Titus Racer X 29er 80mm, jeden ocelovy Marin Pine Mountain 29er (SINGLESPEED) s Alfine nábojom a jeden Niner EMD s karbónovou vidlicou na závody (10,8 kg). Je mi jasné, že 26´´ si už nikdy nekúpim, jednoducho nie je dôvod.

    Niekto tu spomenul aj 27,5´´´kolesá (650b). Vlani som si nechal z UK poslať KHS SixFifty 606 a bolo to velmi zaujimave zvezenie...kolesa som si nechal a namontoval ich na celopero Marin Wolf Ridge so 150 mm zdvihom...na tom už prejdete uplne všetko...

    Vždy je to o tej radosti z jazdy a na veľkoste kolies nezáleží, moja skúsenosť však jednoznačne potvrdila výhody veľkých kolies...

    PEDAL, DAMN IT!

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #33 Mitrofan - vloženo: 29.03.2011 v 14:22:57

    Mna by len zaujímalo, kolkí z odporcov 29tiek tento bike aj v skutočnosti vyskusali...Teoria je teoria a prax je prax a mna prax presvedčila, že na 29ke sa mi jazdi jednoducho lepšie, či len tak hobby alebo na pretekoch. A to som ich vystriedal štyri, pričom som sa dokazal rozlučiť len s jednym bikom. Ostal mi jeden full Titus Racer X 29er 80mm, jeden ocelovy Marin Pine Mountain 29er (SINGLESPEED) s Alfine nábojom a jeden Niner EMD s karbónovou vidlicou na závody (10,8 kg). Je mi jasné, že 26´´ si už nikdy nekúpim, jednoducho nie je dôvod.

    Niekto tu spomenul aj 27,5´´´kolesá (650b). Vlani som si nechal z UK poslať KHS SixFifty 606 a bolo to velmi zaujimave zvezenie...kolesa som si nechal a namontoval ich na celopero Marin Wolf Ridge so 150 mm zdvihom...na tom už prejdete uplne všetko...

    Vždy je to o tej radosti z jazdy a na veľkoste kolies nezáleží, moja skúsenosť však jednoznačne potvrdila výhody veľkých kolies...

    PEDAL, DAMN IT!

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #32 johnyX - vloženo: 26.03.2011 v 07:19:46

    nevím co máte pořád s tím že je 29ka pro velké lidi? třeba Willow Koerber(160cm) nebo Burry Stander rozhodně velcí nejsou a taky by neměnili...

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #31 marcello - vloženo: 24.03.2011 v 18:10:40

    Stesti,ze tohle dilema resit nemusim a pravdepodobne do budoucna ani resit nebudu.Pri me vysce 168cm jsem odkazany na 26" :-D .Mrzi mne ovsem rozhorcene reakce nekterych pisatelu na 29".Proc?S prubehem casu prakticky kazda vec dozna sve inovace,neustaleho pideni se prijit s necim novym,lepsim atd.(At uz je to pouhy marketink nebo opravdu uzitecna vychytavka).Tyka se to tedy i kol.Pokud tyto novinky(kotouce,deseti kazety,snekove prevody,29 kola,odlisne geometrie,jine systemy pruzeni....) prispeji k zdokonaleni bajku a cas ukaze ,ze to funguje ,proc se tomu branit.Kazdy at si to vyzkousi a vybere si pro sebe co mu nejvice vyhovuje.Faktem zustava,ze pri profi zavodech by se mely delat mezi 26" a 29" specialni kategorie.

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #30 Hasak - vloženo: 24.03.2011 v 12:43:40

    odpověď na Mirda — #24 průjem nebude..pro info jezdim V brzdu na zadní kolo a vepředu 160mm kotouč formulu B4 pokud víš co to je... Podle mě jsou 29 kola na maratony a dálkový ježdění..ale XC neni žádné pohodlné ježdění. Je to sakra dřina, pot a sebeodříkání. Dneska potkávam samé rádoby bikery co ani nepozdraví..tech mi je opravdu líto. Jinak jestli chceš vidět průjem písni a dáme švih :p

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #29 Dave - vloženo: 23.03.2011 v 19:46:17

    Jezdím na 29 už 5 rokem, nejsem žádný profík, ale obyčejný nadšenec (jako asi většna z nás ) co za sezonu nějaký ten závod obsolvuje a musím říct, že už bych na 26 nesedl, z okruhu lidí kolem mě kdo jednou zkusil už neměnil. Každému určitě pasuje něco jiného, ale pokud máte možnost si půjčit nějakou testovačku tak to určitě udělějte.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #28 dk - vloženo: 21.03.2011 v 16:35:56

    ... a že sa v článku nespomína Anthem, ktorý si vedie dobre aj na pretekoch - viď. :

    http://www.giant-bicycles.com/sk-sk/news/article/developing.the.giant.anthem.x.29er/15322/

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #27 Vojta - vloženo: 21.03.2011 v 14:54:08

    Je mi fuk jejich marketing, jediný o jakém vím je, že jsem se podíval na jejich web. To že je rám vyrobený v asii neznamená, že je špatný. ;-) Dělají tam od špičkových rámů po totální sračky. I ten můj Ghost je sice Assembled in germany, ale kde je proudly made....to tam není. Že by Asie??? ;-) Co chci říci, že je fakt hezký i v té 29" a že je předražený. Jako většina 29" produkce. Chce to čas aby to spadlo.

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #26 Mirda - vloženo: 21.03.2011 v 12:25:36

    Firma Niner staví na prvotřídním marketingu, kdy lidem "natloukli" do hlavy dráhou exklusivitu u klasických asijských rámů "za babku".

    Avšak máme svobodu, nabídky se rozrůstají, můžeme si jezdit na čem chceme, což je na tom to nejlepší, :-).

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #25 Vojta - vloženo: 21.03.2011 v 10:51:06

    Já taky nechápu, co tady několik jedinců povykuje nad tím že 29" je odpad. Myslím si, že to má smysl, že to obzvláště výhodné pro vysoké lidi. kamarád má dva metry, koupil si 26" HT Meridu velikosti 24" a je to hrozný paskvil (nic proti Meridě, taky dělá dobrá kola) Pravda, neumím si představit svoje některé kamarády, co mají 170cm, jak na takovém velbloudu pojedou :-D. Sám mám 190cm a musím říci, že bych asi do toho 29" celopéra šel, kdyby byla dostatečně rozumná nabídka. HT moc není a celopér je jako šafránu.... Zatím se toho drží hlavně americké firmy a to marná sláva, žádná laciná věc není. Stotisíc žádný problém.... tak jsem si zatim koupil Lectora 7700. Chtěl jsem trailbike, minimání zdvihy 120mm a karbonový rám. A to je v dvacetdevítkách zatím za astronomické částky. I ten Lector byl u mě už hodně na hraně. Taky se ale podivuji, proč hned jdou na 29" a nešli třeba na těch 27,5" a nebo na trekových 28". PS: Mimochodem 29" AIR 9carbon HT od Nineru je bomba! Tam bych neváhal B-).

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #24 Mirda - vloženo: 20.03.2011 v 18:59:43

    Takže jsem se dozvěděl, že jsem hobík, nejsem pravý kovaný biker, jsem rádobybiker jezdící na spatlanině za statisíce, :-D.

    Zajímalo by mne, kolik z Vás pravých bikerů jezdí Vbrzdy, protože tahle "debata" prskajících křiklounů bez argumentů mi připomíná podobnou situaci při rozšiřování kotoučových brzd, :-). Taky jsem na ně prskal; a nyní zvesela s úsměvem jezdím přírodou s kotoučovkama na 29ce. Sice nejsem právý biker, ale baví mě to více než na 26ce.

    Tak co pane Hasák, zase bude slovní průjem typické české malosti? :-)

    1. na tento komentář reaguje Hasak — #30
    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #23 Hasák - vloženo: 20.03.2011 v 14:08:27

    29 na bika nepatří...ať to nazvou jinak, ale ne to dávat do stéjné kategorie..to je jako by na bicrossu jezdili stejný kategorie an jiných rozměrech kol( myslím velikost kol) mají to taky rozdělené. S...u na marketing a na všechno pro to, aby si každý rádoby biker mohl zajet to co by na malých kolech nedal či jen obtížně...pak vás tyhle lidi na švihu ani nepozdraví a jen čumí..hlavně že ma kola za statisíce a ví o tom kulový..presně pro takovýhle lifťáky je tohle vyráběný...HAWG

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #22 hasák - vloženo: 20.03.2011 v 14:02:13

    odpověď na Pajan — #20Souhlasim. Jezdci to musí jezdit kuli smlouvám, ale jinak kovaný a pravý biker jede stále 26

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #21 Hasák - vloženo: 20.03.2011 v 14:01:13

    odpověď na seky33 — #18 všechno by mělo mít svoje meze..ale podle mě 29 patří na crossový kolo..už to neni XC MTB ale spatlanina pro hobíky, aby na tom dokázali jet to co jiný na 26

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #20 Pajan - vloženo: 18.03.2011 v 20:27:11

    Já bych zavedl zvláštní kategorii 29"... Předešlo by se dohadům a spekulacím. Osobně bych si 29" nepořídil, ale s ohledem na "obří" rozdíly by zvláštní kategorie byla jediným východiskem.

    1. na tento komentář reaguje hasák — #22
    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #19 Paw - vloženo: 18.03.2011 v 17:33:07

    Na 29 hardtailu od Garyho z roku 2001 jezdím spoojeně do práce už dva roky a je to s přehledem to nejlepší co si můžu přát (provnáno s 26 HT, 26 fullem, silničkou).

    Po poznání, že 29 jsou pro mě OK, jsem chtěl něco na mé amatérské maratonské závodění. Po celodení testovací jízdě, jsem silně zatoužil po GF Superfly 100, ale byl pro mě finančně dost mimo. Tak jsem se "uskrovnil" a pořídil si tohodle fešáka od Santy: http://www.bikemagic.com/news/images/interbike09_tallboy1_h.jpg

    Chápu, že někomu se větší kola moc nepozdávají, ale mě osobně se líbí mnohem víc než jeho 26 obdoba = Blur: http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/113030487/Santa_Cruz_Blur_LT_Mountain_Bike.jpg

    Po najetí 300 km konstatuji, že rozhodně nejsem zklamán a Tallboy bude moje hlavní kolo na maratony i na vyjížďky. Cítím se na něm mnohem jistěji v technických sjezdech a do kopce toho nyní vystoupám mnohem více, snad jen to zrychlování bylo na 26ce lepší, ale to ještě poladím lehčími koly a hlavně snad i větším tréningem.

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #18 seky33 - vloženo: 18.03.2011 v 12:19:13

    Moc by mě zajímalo, kde se bere tolik nenávisti v této i jiných diskuzích a nejen na téma 29". Nechápu co na tom komu pořád vadí, že tím musí zaplevelovat fóra, hlavně nemůžu skousnout ty komunistycký názory, že by to chtěl někdo dokonce zakazovat. Co pak dalšího by jste ještě chtěli zakázat, snad všechna kola co jsou pod váhovým limitem UCI, nebo snad rovnou komponenty a rámy z karbonu, protože jediný správný kolo je pouze z ocele, co dál? Minulý režim ten chtěl taky pořád něco zakazovat a přikazovat, protože oni jediní věděli co pro nás všechny je to nejlepší. Ještě, že dneska máme tu demokracii a každý si může svobodně zvolit na čem bude jezdit. A je mi vyloženě zle z lidí, kteří by chtěli něco všem nakazovat.

    1. na tento komentář reaguje Hasák — #21
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #17 Radek - vloženo: 18.03.2011 v 10:05:47

    Zcela uznávám, všechny argumenty pro 29. Poté co jsem měl možnost se na 29tce svézt jsem nabyl dojmu, že fakt nekecají. Nicméně si 29tku nekoupím. Z jednoho iracionálního důvodu: Nelíbí se mi. Kolo vypadá jako velbloud. Pokud bych se kolem živil, jdou samo tyto pocity stranou, ale dokud si můžu užívat ježdění jen tak, chci, aby se mi kolo tak líbilo.

    Jo a ještě něco. Jsem samo proti každému zakazování čehokoliv odlišného.

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #16 Mira - vloženo: 18.03.2011 v 09:49:01

    .....myslíte, že Pavla Havlíková přejde taky na 29"? :-)

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #15 -Alan- - vloženo: 18.03.2011 v 08:44:18

    citace: To bylo před rokem a již brzy uvidíme, co na to "nový" zaměstnavatel Trek, který se do velkých kol zatím nepouští.

    Nevím, pod koho poslední roky patří Gary, ale Trek to prostě nechával pro tuto značku. A teď po sloučení jsou 29" ve Fisherově co? Trek má díky těmto vazbám 29" v programu vlastně odjakživa. Nebo jsem to špatně pochopil a myslí se jen v závodní oblasti s nápisem Trek na rámu?

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #14 doom-cz - vloženo: 18.03.2011 v 07:29:08

    odpověď na kolík — #6 jasně, zakázat, zakázat, zakázat, zakázat a ještě zakázat. kruci, lidi, musíte být tak stádní? když někomu sedí 29" tak ať si to jezdí, ne? a když vám to přijde hnusné, tak se na to nedívejte

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #13 Mira - vloženo: 18.03.2011 v 07:24:43

    Podle mě to je všechno jen marketing. Připadne mi to jak z 10-ti rychlostní kazetou. Prostě holt se musí přijít s něčím novým, co v určité části skupině lidí nahlodá myšlenku, že tohle je přesně ten důvod koupit nový produkt. A tak se prostě dělá byznys….

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #12 Zbenda - vloženo: 18.03.2011 v 00:34:14

    ty kola sou proste hnusny. mam moc rad novy technicky vychytavky, ale kdyz to uplne kurvi tu krasu toho bajku, jdete s tim do rite. tak ze bysme treba zacali stavet silnicky na ty velikosti co byly kostitrasy? na ceskych silnicich po letosni zime by to asi prekonavalo prekazky jako nic... .)

    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #11 kolik - vloženo: 17.03.2011 v 21:08:07

    odpověď na Žvejk — #9 Jaký vliv mají bezdušáky a 10ti rychlostní kazety na kola velikosti 29?

    1. na tento komentář reaguje marko — #
    2. na tento komentář reaguje marko — #
    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #10 pušák - vloženo: 17.03.2011 v 20:41:49

    Mtb kola byla od jejich zrození 26tky ,tak proč se dovoluje a zavádí něco jinýho.U jiných sportu se přeměřují lyže,oštěpy,brusle,hokejky atd.

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #9 Žvejk - vloženo: 17.03.2011 v 20:36:36

    odpověď na kolík — #6 A kotoučové brzdy by taky měli zakázat a ještě bezdušáky a hlavně 10ti rychlostní kazety! :D

    1. na tento komentář reaguje kolik — #11
    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #8 Scalpel - vloženo: 17.03.2011 v 20:20:11

    neni nad malý lidi na 29 hlavně to nastavení posedu stojí za to hehe: http://www.bike-forum.cz/upload/users_lib/1787/fotogalerie/big/1562570-1.jpg

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #7 Strejda Žíra - vloženo: 17.03.2011 v 19:41:26

    Tak, tak, všechny 29ky zakázat, znárodnit a sešrotovat, protože jinak už se k 26ce nevrátím. Protože jinak enchápu, proč bych se měl dřít na terénních řpekážkách s menšíma kolama, .-).

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744