Jako vejce vejci se sobě podobají, přesto jde o dva rozdílné modely, které Bell představil společně jako dvě novinky na letošní rok...
Sixer jako trailový topmodel a 4Forty jako dostupnější kolega, který se se svou cenovkou přiblíží daleko větší skupině bikerů. Pojďme se podívat na to, co mají tyto dvě helmy společného a v čem se naopak liší.
Sixer je vyšší z dvojice srovnávaných modelů, nicméně při prvním ohledání obou kousků budete mít co dělat, abyste rozlišili, který je který. My jsme si pro tyto účely schválné půjčili dvojici přileb ve stejných barvách, aby z toho bylo ještě více patrné, jak si designéři dali na podobnost záležet.
Obě helmy disponují poměrně hlubokým skeletem a hodně dobře padnou na kulaté hlavy. Nevím jak vy, ale jsem přesně ten typ uživatele, který se v posledních letech docela potýká s tím, že je hodně helem určeno pro šišaté hlavy a u mé kulaté mě prostě tlačí po stranách a kvůli tomu musím volit větší velikost, která je pak pro změnu zbytečně dlouhá.
Inmold technologie je zde samozřejmostí. V obou případech jsou helmy zakryty skořepinou včetně spodního rantlu, nikde nečumí měkký polystyren.
Prvním větším rozdílem, který zjistíte při pohledu na obě helmy, je odlišné odvětrání v přední části. Sixer tu má těsně nad čelem připraveny čtyři úzké větrací průduchy navazující na větrací kanály uvnitř helmy, které umožňují proudění vzduchu mezi helmou a hlavou z přední části až dozadu.
Tuhle čtveřici větracích otvorů 4Forty nemá a na jejich místě je její skelet hadký a rovný. Co se týká hlavních větracích otvorů, tak ty jsou sice velice podobné, ale při podrobnějším prozkoumání zjistíte, že u Sixeru jsou malinko propracovanější, větší a trojice hlavních předních na sebe více navazuje, zatímco postranní otvory jsou prakticky identické.
Mírně se liší tvarování větracích průduchů i v zadní části přileb, ale tam půjde spíše o designové odlišení než o zásadnější rozdíl ve funkčnosti.
Obě helmy jsou vybaveny technologií MIPS, což v praxi znamená, že vám na hlavě nesedí samotný sklelet přilby, ale jakýsi ergonomický meziskelet, který je vůči helmě pohyblivý a zachytává tak prvotní šikmý náraz. Bell u obou modelů využívá vylepšenou verzi MIPSu, která spočívá v tom, že nejde jen o samostatný pohyblivý skelet, ale kompletní integraci do upínacího mechanismu přilby.
Majitel značek Bell a Giro se před pár roky stal současně také významným investorem firmy, která vyrábí a vyvíjí MIPS a toto jsou první výsledky nové spolupráce.
Systém upínání je postavený na precizně stahovatelném mechanismu se zadním kolečkem, který umožňuje i snadné výškové nastavení celé zadní části a tím i pevnou pozici helmy na hlavě. V rámci MIPS skeletu pak objevíte také několik menších rozdílů v jeho tvaru a použitých materiálech, včetně vycpávek, nicméně musím říct, že obě helmy sedí na hlavě velice podobně pohodlně.
Tři malé detaily, které odlišují tyto helmy, najdete na jejich povrchu. První z nich je rozdíl v pozicování kšiltu helem. V obou případech jde odklopit hodně nahoru, že se pod něj vejdou i MX brýle, nicméně u Sixeru je pozicování kšiltu s křupacím mechanismem zatímco u 4Forty je jednoduchý šroubek na obou stranách a musíte dávat pozor na to, abyste kšiltík neměli šikmo.
Druhým detailem odlišujícím obě helmy je jejich připravenost na monžáž akční kamerky. Zatímco u levnější 4Forty najdete "jen" plošku na vrchu helmy, na kterou je musíte přilepit držáček dodávaný ke kamerám, tak Sixer má toto místo vyřešeno daleko sofistikovaněji - dalším speciálně tvarovaným otvorem, do kterého je možné nacvaknout adaptér s úchytem kompatibilním s většinou kamer včetně GoPro. Velice snadno tak můžete kameru z helmy sundat a strčit zpět do batohu a naopak.
Třetí detail, který odlišuje obě helmy, najdete v jejich zadní části, kde má Sixer navíc pogumované plochy pro lepší fixaci MX brýlí na zadní části helmy. 4 Forty je v těchto místech zcela hladký a musí se tak spolehnout na protiskluzné silikonové segmenty býlí.
Že trailové a Enduro helmy nepatří mezi žádné kolibříky to je vám asi jasné. Jejich váha je mnohdy dvojnásobná oproti prestižním XC modelům, ale na druhou stranu je potřeba dodat, že se očekává jejich nasazení v daleko náročnějších podmínkách a proto jsou od počátku koncipovány tak, aby toto zatížení zvládly. Následuje tedy několik srovnávacích hodnot těchto dvou helem.
Bell Sixer | Bell 4 Forty | |
cena | 4 399,- Kč | 2 499,- Kč (1 999,- Kč bez MIPS) |
ventilační otvory | 30 | 15 |
velikosti | S (52–56 cm), M (55–59 cm), L (58–62 cm) | S (52–56 cm), M (55–59 cm), L (58–62 cm) |
GoPro držák | ano | ne |
MIPS | ano | ano |
hmotnost | 424 g (bez držáčku GoPro) | 419 g |
Kompletní informace o obou helmách najdete na stránkách českého zastoupení www.progresscycle.cz.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Trošku mě vystrašila informace, že helma dobře sedne na kulaté hlavy, tak snad s FloatFitem mi bude sedět i na užší. Bellku jsem ještě nevozil, ale už je na cestě, tak uvidíme. Původně jsem chtěl kvuli omezenýmu výhledu na IXS Trail dokoupit jen XC helmu, ale zatim to vypadá, že pořídim obě dvě.
odpověz na tento komentář