Asi všichni jsme už někdy zažili, že nám spadnul na kole řetěz z převodníků. Napínák je lékem pro všechny...
Skutečnost, že při jízdě v terénu kolo občas poskakuje při jízdě po kořenech, kamenech či jiných nerovnostech, je takřka samozřejmá stejně tak jako její občasný následek - spadnutí řetězu. V lepším případě se vám řetěz podaří nahodit zpět ještě za jízdy správným manévrem přesmykače, v horším případě musíte zastavit, slézt a řetěz nahodit na převodník ručně.
Když se vám k tomu občas navíc přihodí, že se podaří řetěz zasukovat mezi nejmenší převodník a spodní vzpěru zadní stavby, naštve to nejen kvůli tomu, že operace s tím spojená vás zpravidla několik minut zdrží, ale také proto, že jste po jejím dokončení umazaní od řetězu, nebo v horším případě lehčí o dva zkroucené články řetězu.
Lékem na tyto trable je kromě tak nějak samozřejmě předpokládané správné volby délky řetězu také mnoho typů různých napínáků a antisucků, které zpravidla vyrábí specializované firmy. Jedním z takových produktů je tento subtilní kousek Bionicon C.Guide ve verzi na rok 2011 označené jako V.02.
Celý jeho princip spočívá v maximální univerzálnosti a současně minimální hmotnosti. Jeho konstrukce ho umožňuje přichytit prakticky na jakoukoliv zadní stavbu křížící řetězovou linku, a to buď prostřednictvím úchytu pro bovden přehazovačky, nebo díky dvojici stahovacích plastových pásek.
Hlavní nosnou část napínáku tvoří dvojice duralových eloxovaných ramínek, která jsou k sobě přišroubována v jejich středu imbusem. Ve spodní části je volně uložen tubus z odolného plastu, který plní funkci "styčného důstojníka" s řetězem a který je natolik flexibilní, že umožní použití plného rozsahu převodů, to jest 3x10.
Další výhodou tohoto systému je jeho velice snadná montáž. Stačí totiž povolit pouze jediný imbus, díky kterému se celý napínák rozloží na dvě poloviny, jimiž se obalí řetěz se zadní stavbou a následně se vše zafixuje imbusem a připevní buď jednou páskou v případě montáže k návarce na rámu, nebo dvojicí pásek v případě montáže přímo na zadní stavbu.
Hmotnost tohoto minizařízení je pouhých 15 gramů, cena pak 990,- Kč. Mimochodem, bude zřejmě zajímavé sledovat průběh soudního sporu, který vede výrobce tohoto napínáku s firmou Specialized. Ta totiž letos shodou okolností na svých kolech Stumpjumper představila hodně podobný napínák řetězu zvaný Dangler, který používá stejný princip kluzného průvlaku řetězu jako zmíněný C.Guide.
Další informace hledejte na webu výrobce www.bionicon.com a na stránkách českého zastoupení www.shamanracing.com.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
A co hlučnost? Je to slyšet?
odpověz na tento komentářA zas a furt dokola. Cena cena penize penize furt reite OMG uz jste trapny. Tolik lidi na prachy jako na tomdle serveru se nevidi. Hosi penize budou my nebudem tak nebrecte furt
- na tento komentář reaguje Jackub — #
odpověz na tento komentářjak je to zabezpeceny, aby jsi to nenamotal klikou?
odpověz na tento komentářhehe cena pobavila :)
odpověz na tento komentářTak co k tomu říct? Obávám se, že to vymysleli zrovna oni,viděl jsem to už před dlouhou od jiného výrobce. A cena? Tak ta je úplně mimo. Navíc nevěřím tomu, že na velké placce to bude fungovat lépe než shaman Enduro, který stojí půlku.
odpověz na tento komentářSíl,a tohohle napínáku je v jeho určení pro lehký typy kol (Enduro, Trail...) ne pro sjezdové kategorie. Pomůže při jízdě, kdy řetěz lítá sem a tam jako splašenej a je povoluje se. Pak stačí trošku ve stoje šlápnout dozadu a klidně spadne. O to víc, když zadní stavba tahá za řetěz.
Druhá věc je jeho cena, marketing... Pro nás se může zdát vysoká, pro amíky je jejich cena asi v pohodě. Pro mě osobně vysoká je, dal bych za to tak pětikilo max (stejně jako ceny mnohých eloxovaných "tuningových" serepetiček - taky jsou děsně přestřelené). Výrobní náklady odhaduju střízlivě i s obalem na 50 - 80,-Kč.
Pozn. Podle mě to stjně nepřímo vyrábí někde v číně, platí se zde spíš nápis, nápad a díra na trhu.
odpověz na tento komentářodpověď na Martin Joza — #14 to se dostavame do zacarovanyho kruhu. Pokud das vysokou cenu, prodas toho malo. Pokud das nizsi, prodas toho vic a ceny forem se ti zaplati;-) A ted uz jde jen o to, kterou cestou se dany vyrobce vyda...
odpověz na tento komentářJak jsem už pasl, nejlepší je si to vyzkoušet na vlastní kůži. Teorie a domněnky jsou zbytečný. Tření/netření, padání/nepadání, atd....
To No9. kliiima: S cenou máš částečně pravdu a částečně ne. pokud toho prodáš opravdu hodně a podaří se ti rozpočítat vysoká cena několika lisovacích forem, pak by cena mohla být nižší. pokud ne, tak naopak. Každopádně naše pořizovací cena je taková, že při zachování v cyklistice běžných marží prostě vyšla takto... Bohužel taky musíme platit složenky ;o)
- na tento komentář reaguje kliiima — #15
odpověz na tento komentářTo je klasika, hrdlo z petky.. je to dobry jednoduchy system a urco doporucuji vyzkouset, fakt to pomaha...Souhlas s Kubajszem...
Kazdopadne "cyklisto" na krosove kolo je to asi zbytecne, neb podle pouzivani vyrazu mordor ve spojeni se slapanim to vypada, ze nejvetsi mordor prozivas na sotoline ;-)
odpověz na tento komentářodpověď na Cyklista — #10 to, že ten řetěz nemlátí o zadní stavbu je jen plus k tomu, že ti ten řetěz nespadne. Moc rád bych viděl, co je pro tebe "mordor". Každej si pod tím asi představí něco jinýho. Já když si představím mordor, tak je v něm šlapání spíš na obtíž. Nemluvě o tom, že při šlapání v rozbitém terénu si spíš koleduješ o to, že tě to kolo katapultuje ze sedla. Nicméně často pak po výjezdu z toho tvýho "mordoru" bývá u trojtácu řetěz spadlý. Právě jakobý odspoda, protože chtě nechtě, at je řetěz jakkoli dlouhej, tu vlnu ti to prostě hodí. Vršek ti podrží přesmykač a spodek c.guide nebo třeba commander nebo jinej enduro napínák. Ale prudit se dá do všeho a navšem se daj najít negativa. Ale jsem rozhodně pro to, aby sis to vyzkoušel. Na oplátku bych si rád vyzkoušel tvoje kolo, ze kterého řetěz nepadá, v nějakym tom mordoru ;)
odpověz na tento komentářAbych ze vyhnul zbytečnýmu vysvětlování ... tím že řetěz nemá moc šancí na pohyb, jsem myslel jako na "mlácení" ... vliv na pohyb od šlapání by mě jaksi zajímal víc, k tomu mi moje IQ a video nestačí ...
odpověz na tento komentářodpověď na Martin Joza — #7 Je neříkám, že to nefunguje na kole co má volnej řetěz ... já jen říkám, že když je správně dlouhý řetěz a v mordoru se nešlape "dozadu" tak není důvod to mít ... ;-) ... ale rád si to půjčím a vyzkouším, jen mi k tomu budete muset přibalit i kolo. Mýmu možná řetěz mlátí, nevím, mám neopren značky Shaman tak to neslyším. A koukám před sebe, takže to nevidím ... a že to možná mlátí ... hm, má to vliv na funkci? Rozhodně mít cokoli o co drhne řetěz, to vliv na funkci šlapání jistě má. V pohodě, kde kdo si to koupí ... lidi taky mají ten ocas z fredky na anténě auta ;-). Připravte mi kolo kerýmu padá řetěz, rád si to půjčím a proženu a jediný co mě bude zajímat bude, jak moc to "drhne", protože je i idiotovi jasný, že prostě řetěz s tímdle udělátkem moc šancí na pohyb nemá. A moc rád bych to vyzkoušel dokud jsou venku takovýdle sra*ky jak teď.
- na tento komentář reaguje kubajsz — #12
odpověz na tento komentářMne to prijde jako dobra vec, kterou bych si hned koupil, ale cena je mimo realitu. Myslim, ze max polovicni cena by pokryla jak vyrobni naklady spolu s distribuci a rozumnou marzi, tak i R&D naklady. Toto povede jen k tomu, ze se najde sikovny cinsky plagiator a pak toho jiz moc neprodate
odpověz na tento komentářMě naopak video celkem utvrdilo v použitelnosti tohoto napínáku. Kdyby cena byla v úrovni obdobných - Shaman Enduro - tak bych si to i pořídil.
odpověz na tento komentářVšem, kteří pochybují, bych rád vzkázal, že by bylo fajn si výrobek nejdřív vyzkoušet. Po dohodě tu možnost u nás máte! Je to trochu škoda, rovnou negativně komentovat něco, co jste ještě nevyzkoušeli a v reálu fungovat neviděli ;o)
- na tento komentář reaguje Cyklista — #
- na tento komentář reaguje Cyklista — #10
odpověz na tento komentářodpověď na Cyklista — #5 Retez delsi nemaji, prehazovacka je videt v hromade zaberu, a na jejim napinaku bylo videt ze retez, na to ze maji zarazenou prostredni placku a nejakej malej pastorek, neni extra volnej.
Pod prevodnikem retez skace, takze tam asi bude voditko ne? Nahore ti naopak pomuze slapani tam tim napinas uz tak napnutej retez, nehlede na to ze tam je smyk ktery je vicemene voditkem.
Nerikam ze je to super dobry, ja bych si to nekoupil urcite. Ale kdyz uz na neco nadavat tak aspon s rozumem.
odpověz na tento komentářNo co říct ... to video je dobrej shit, nasadit na kolo řetěz o hodně delší a pak ukazovat jak tam mlátí ... zcela úmyslně nemít v záběru přehazovačku, na jejímž napínáku by bylo vidět jak je řetěz volnej. Na normální přehazovačce s normálním pérem v napínáku přehazovačky tohle řetěz nikdy neudělá ... Navíc mít vodítko dole pod převodníkem ...???... stačí šlapat a řetěz nespadne ani v mordoru ... nahoře to je jiná věc, tam to prostě bude padat právě když se v mordoru šlape ... DH kolo to je jiná věc, tam je dobře mít vodítko nahoře i dole ... ale tohle není na DH kolo, tam by tohle nevydrželo jedinou cestu z Klínovce dolů. No ale když jsou ty vánoce, trocha legrace s videem o potřebném produktu nikomu neublíží, ne? ;-) Nakupujte a roztáčejte kola české ekonomiky. Jo a ocásek z fredky pod sedlo!
- na tento komentář reaguje Michael Šimek — #6
odpověz na tento komentářVylepíme plakáty, že budeme bohatý. Vyšlo tisíc lepičů, je to všechno na ... (na nich). Škoda že jsme si to tenkrát nenechali s kámošem patentovat, petlahev s drátem nám vyšla v Cykloservisu v rubrice samodomo. Ale C-guide palec nahoru (a to nejsem fejsbukář)
odpověz na tento komentář@Ondřej T. - pošli mi prosím fotku napínáku s horním vodítkem na dvouplacku. Potřebuju si rozšířit obzory. Díky
odpověz na tento komentářZa tohle litr? Napínák i s horním vodítkem na dvouplacku se dá pořídit dneska už pod tisícovku, tohle je nic než výsměch.
odpověz na tento komentářJooo vzpomínám na ty pankový léta, kdy stačilo hrdlo od petky a tlustej drát a měli jsme to zadarmo. :)
odpověz na tento komentář