Coviďácký manuál aneb jak přežít absťák

Slibně startující bikovou sezónu zabrzdil Coviďák. Ven smíme jenom v rouškách, bikeshopy musí zůstat zavřené, těžiště aktuálního businessu zachraňuje internet...

Autor: Petr Bureš
Coviďácký manuál aneb jak přežít absťák

Posledních 14 dní si dopřáváme slušný drive ve stylu hollywoodských sc-fi filmů. Jen je nesledujeme v televizi a na plátnech kin, ale venku, v reálu, všude kolem sebe. Zpočátku byla šířící se epidemie terčem posměšků, zlehčování, ignorování a podceňování, pak se vše najednou změnilo. Média zvážněla, přidala na intenzitě, všichni jsme zpozorněli, smích pomalu ustal.

Minulý týden pak šou nabrala na obrátkách. I ti hodně otrlí zvážněli. Virová hrozba zavřela školy, zavřela většinu obchodů a zavírá i velké továrny a s nimi pomalu přiškrcuje spoustu penězovodů všem. Ekonomové tvoří různé scénáře, predikují se možné dopady na ekonomiku, zaměstnanost či na globální rozpočty celých zemí. Nikdo nedokáže přesně říct, co nás ještě čeká, jak dlouho to bude trvat, a kolik to každého z nás bude stát. Jedno ale víme. Jsme v tom všichni společně, bez rozdílu rasy, věku nebo bohatství. Tenhle Coviďák si nevybírá, na koho skočí. Když může, skočí na kohokoli. Odborníci tvrdí, že dřív nebo později skočí na nás na všechny, a proto je hra o čas tak důležitá a je potřeba ji hrát. Čím zodpovědněji ji budeme hrát, tím kratší tahle hra bude.

Všechno jednou skončí

Bude to nějakou dobu trvat. Jak dlouho, to teď nikdo přesně netuší. Mluví se o týdnech, ale i o měsících. Na stole jsou scénáře, ale všichni se shodují na tom, že lidstvo si poradí, že ho to nakopne, že se z toho dostane a že mu tahle mikromalá příšerka vlastně může udělat i docela dobrou službu a ukázat mu cestu, jak dál z hektické doby, která byla zřejmě už natolik neúnosná, že se někdo někde rozhodl šlápnout na brzdu.

Kdo se radoval v minulých týdnech hned dvakrát, byli školáci. Nejprve jim prodloužili jarňáky a od pátku jim začínají vysílat signály o tom, že je možné, že se do škol podívají znovu možná až v září. Pro jedny důvod k opravdu velkým oslavám, pro jejich rodiče důvod k opravdu velkým obavám. Nyní se celkem intenzivně mluví i o tom, co bude s maturitami či přijímačkami. Když se k tomu navíc přidá i reálná hrozba výrazného zredukovaní našich příjmů, je na čase si sednout a začít uvažovat racionálně. Tak racionálně, jak jste možná na svůj život ještě nikdy pohlížet nemuseli.

Cyklistika nás spojuje

Cyklistika patří v Česku k nejrozšířenějším mimopracovním aktivitám a nic nenasvědčuje tomu, že by se to mělo v kritických dobách měnit. Dokonce je tomu právě naopak. Vždycky když se něco nedaří a člověk začíná mít pocit zmaru, kolo mu pomáhá vyčistit hlavu, zpozitivnět a v rámci možností dobít baterky. Díky tomu je pak racionálnější, vyrovnanější a v lepší náladě. Nás "cyklopacientů" je v tomto ohledu opravdu hodně. Buďme za to vděční a pokusme se o to nepřijít.

Karanténa bude ještě minimálně další týden. Ulice se vylidnily, o to víc pak vlhnou a smrdí koberce a ručníky pod domácími trenažéry. Rozjely se  první virtuální ROUVY závody. Ti odvážnější pak vyrážejí ven na vycházky i na kolo, protože to je zatím dovolené, byť s velkou opatrností, zodpovědností a nejlépe osamoceně. 

Jak je to s vyjížďkami na kole? Profík by měl zůstat doma, hobík může do lesa

Co nám dělá nejvíc vrásky?

Všem, kteří se cyklistikou živí, dělá starost především to, že vláda zavřela mimo jiné i všechny bikeshopy. Týká se to všech kamenných obchodů, které nemohou vpouštět zákazníky do svých prodejen a jediné, co mohou provozovat, jsou jejich internetové shopy a v rámci nich předávací místa pro vyzvedávánní zásilek. Ty známé a velké mají žně, tedy abych to uvedl na správnou míru, tak mohou prodávat bez omezení a prodávají. Ovšem vysloveně rekordní čísla tedy negenerují. Ti menší se snaží jak mohou, ale mnoho prodejen má prostě zavřeno a šlus.

Zcela opačný případ jsou bikové velkoobchody. Sám jsem v posledním týdnu dostal do mailu několik informačních mailingů, že jsou plně k dispozici s naskladněným zbožím a okamžitým vyřizováním objednávek. Ono je tu totiž období, ve kterém se jindy naplno naskladňují nové modely, a to jak na sklady, tak samotné prodejny. Tohle všechno je nyní bohužel výrazně omezeno kvůli coviďákovi a všichni čekají na to, až se situace zlepší.

A lehkou situaci namají ani naši závodníci, pro které je cyklistika zaměstnáním. Plošně byly zrušeny malé i velké závody v rámci úvodu sezóny, odložen je start světového poháru a o rok se odkládá také olympiáda. Tohle všechno jim docela dost míchá jejich plány a vůbec se nedivím tomu, že všichni se zatajeným dechem a velkými otazníky čekají na oznámení, kdy a za jakých podmínek se opět otevřou hranice, protože jejich zaměstnání spočívá nejenom v podáváni sportovních výkonů, ale také ve velkém cestování.

Zkusme se v rámci následujících řádků krátce zamyslet nad tím, jak i v této nelehké situaci uvažovat věcně konstruktivně a pozitivně, ať už patříte mezi obyčejné bikery - zákazníky, nebo vlastníte nějaký ten bikeshop.

Co dělat, jsem-li maloobchodník s koly?

Bikeshopy, které mají vlastní zaběhnuté servisy, mohou i bez zákazníků dodělat minimálně servisní práce u kol nabraných před vyhlášením karantény. To během uplynulého týdne už asi většina z nich stihla udělat, nicméně vyčistit si sklad servisovaných kol je základ přípravy na znovuotevření.

Neoficiálně se šíří výklad hned několika právních expertů, že při splnění všech bezpečnostních podmínek je za určitých okolností možno přijímat i nová kola na servis a spolu s nimi prodávat i náhradní díly, související s jejich provozem. Tento výklad pracuje s faktem, že kolo je dopravní prostředek používaný pro dopravu do zaměstnání a mělo by se na něj tak nahlížet stejně jako automobil. Servisovat dopravní prostředky je totiž mezi vládními výjimkami z nařízení zavřít většinu provozoven. 

Servisování kol povoleno, potvrzuje MPO

Nejdůležitější je ovšem mít rezervy v rámci svého cashflow nebo se pokusit je někde najít. Pokud se vám to totiž nepovede a nejste ve svém, a musíte platit pronájem, zřejmě máte představu, jak dlouho dokážete v této situaci přežít bez příjmů "za své". Není proto vůbec hanbou začít uvažovat o prioritách a co nejdřív začít vyjednávat o odložení některých plateb. V první řadě sondujte možnosti volejte obchodníkům, se kterými děláte business a díky kterým máte příjmy. Snažte se zajistit prodloužení splatností, nerušte své objednávky, protože pokud to nyní uděláte, je dost možné, že velkoobchody vaše zboží prodají velkým hráčům, kteří na to budou mít a vy, až se sezóna rozjede, nebudete mít co prodávat.

Volejte věřitelům, u kterých máte hypotéku, úvěr na auto nebo jiné pohledávky a v první řadě kontaktujte svého nájemce a podle situace se snažte domluvit na čemkoli, co neskončí výpovědí. Majitelé vědí, že v této době nebude jednoduché sehnat za vás náhradu a kompromis pro ně bude lepším řešením než hledat nového nájemce.

V třetí řadě hledejte rezervy ve svých příjmech. Máte internetový shop? Využijte ho. Zkuste prodej nepotřebného zboží nebo ležáků na bazarech, snažte se využít maximálně své skladové zásoby na umoření nejnutnějších nákladů. Přemýšlejte, co by mohlo zákazníky zaujmout a zkuste jim to nabídnout.

Sledujte podmínky pro avizovanou státní podporu. Bikeshopy patří mezi státem nuceně zavřené podniky, kterých se budou týkat vyhlášené programy podpory ať už odpuštění záloh, nebo refundace mezd, využijte na maximum, co jde, pokud se nepřihlásíte do programů sami, stát vám automaticky zdaleka všechny úlitby nepřizná. Snažte se splnit maximum podmínek proto, abyste na státní podporu dosáhli.

Pokud možno si neberte si další úvěry. Vždy je lepší využít odpustek, dotací a záchranných programů než si bezhlavě půjčovat. A když seznáte, že to jinak nejde, snažte se opět využít pro půjčky, třeba ty bezúročné aktuální státní pobídky, nikoliv soukromé lichváře, kteří jsou a budou bohužel i v situacích, jako je tato, ve střehu a pohotovosti.

Pokud to bude možné, nepropouštějte zaměstnance. Pracujete v oboru, který bude patřit mezi nejrychleji se rozbíhající po krizi a sehnat zpátky propuštěné bude těžké. Zkuste se domluvit a rozložit finanční zátěž snížením platů nebo jinými prostředky třeba materiální podporou.

Pamatujte, že pokud se zachováte tvrdě, jako kapitalista v takovéto době, lidi si to řeknou a vaše reputace tím utrpí, minimálně s ohledem na budoucí shánění nových zaměstnanců. To, že je teď zavřeno, neznamená, že je konec světa. Naopak. Situace bude mít zřejmě za následek, že se letošní zahraniční dovolené změní na pobyt v naší vlasti, a kam Češi pojedou? No na kola, a byť si třeba nutně nebudou chtít koupit nové kolo, tak servis a příslušenství potřebovat určitě budou a to znamená, že budou potřebovat vás :-).

Pracuji v bikeshopu, jak se zachovat?

Pokud jste zaměstnanci, chovejte se loajálně ke svému zaměstnavateli. Pokuste se mu vyjít vstříct a uvidíte, že on udělá to samé, protože o vás nechce přijít. Zejména pokud jde o renomované dlouho fungující shopy, je loajalita většinou oboustranná, a když teď vyjdete vstříc vy jemu, uvidíte, že se vám to později vyplatí. Tohle se nezapomíná.

Důležitá je komunikace. Bavte se s šéfem o možnostech, hledejte společné cesty, jak přežít. Pokud máte děti, využijte možnost ošetřovného, hrazeného většinově státem, abyste odlehčili mzdovým nákladům svého zaměstnavatele.

Snažte se hledat v rámci své práce možnosti, jak co možná nejvíc pomoci svému zaměstnavateli a být tak vzájemně loajální. Tím, že dáte výpověď vy jemu, nebo on vám se nic nevyřeší, protože jinde vám v tuto chvíli nepomohou, pokud tedy nechcete jít za pokladnu do Tesca, nebo policii ČR...

Volný čas, který máte, se snažte věnovat sobě a svým nejbližším. Například podrobnému studování specifikací a cen kol, které v shopu prodáváte, abyste mohli zákazníkům v budoucnosti odpovídat z hlavy a nemuseli donekonečna listovat papírovým katalogem. Domluvte se třeba na velkém úklidu shopu nebo dílny, můžete zapracovat na inventuře náhradních dílů nebo se zanořit společně do historie objednávek a společně s majitelem shopu najít rezervy v objednávání zboží, kterého máte hodně a kterého naopak málo. Možností, jak využít nuceně volný čas na přípravu restartu sezóny, je opravdy mnoho. A pokud ani tak na nic rozumného nepřijdete, tak si zkuste najít nějakou jinou přínosnou práci. Chmelaři teď třeba hledají brigádníky na drátkování, aby bylo v létě dost chmele. Ukrajinci chybí, tak co zkusit být potřebným a být u zrodu piva? Tisícovka za den minimálně a ubytko v ceně není zlý. A další krátkodobé činnosti, které by vám mohly vyplnit neplánované volno, by se určitě ještě našly.

Jsem "jen" prostý zákazník?

Nakonec pár rad a úvah i pro většinu z vás, kteří jste jen prostými zákazníky a kolo používáte pro svou potěchu a radost. Právě vy, a je vás zdaleka nejvíc, jste nejdůležitější pro nás pro všechny. Prodavači počínaje, přes distributory, média až po samotné výrobce. Ano jste to vy, kvůli kterým celá cyklistická mašinérie funguje a kvůli kterým běží spousta čínských fabrik i českých továren. Nebýt vás, nefungovalo by to.

I vás se dotýká tahle coviďácká situace. I vy jste teď možná v situaci, že řešíte kde bude váš potomek celé dny a týdny trávit tyhle neplánované "prázdniny" nebo jste nyní tím potomkem, který se doma učí z ipadu a odpoledne řeší, do čeho píchnout. I vás se možná týká karanténa, omezení příjmů a hlavou vám rotují různé nejistoty. Ale život prostě bude pokračovat, školy, hospody i bikeshopy se časem otevřou a s nimi se vrátí i svoboda pohybu i volnočasových aktivit. A s tím jsou spojeny samozřejmě i nějaké ty investice, možná zpočátku ne úplně velké, ale to nevadí.

Myslete na to. Každý sám jeden může pomoci. Třeba jenom tím, že si do svého oblíbeného bikeshopu zajde koupit novou helmu, náhradní řetěz, který bude dříve nebo později potřebovat, nebo třeba lepší brzdy, protože ty, co má už prostě nebrzdí, jak by si představoval. Bikeshopy budou rádi, i když se rozhodnete jim dát kolo před sezónou na velký servis a třeba objeví a opraví nějakou chybku, které jste si sami nevšimli, ale která by vám dříve či později mohla vystavit stopku třeba na vašem oblíbeném trailu.

Zkuste letos jít do svého bikeshopu a nesmlouvat o slevách. Berte to třeba jako svůj malý příspěvek těm, kteří jsou tu proto, abyste vy mohli bezstarostně jezdit a vždy, když potřebujete, jsou tady pro vás, připravení vám poradit, pomoct, vyservisovat, co je potřeba. Oni na coviďáka tyhle dni doplácejí. Sezóna, ve které mohou vydělat na svůj celoroční provoz, se jim nedobrovolně krátí, zatímco vy a vaše ježdění omezeno příliš není. Pojďme být společně navzájem loajální, vždyť jsme přeci na jedné lodi. Ukažte, že jsme národ srdcařů a každý se k tomu postavme, jak nejlépe budeme umět. A uvidíte, že vám se to jednou určitě vrátí ať už v dobrém slovu, nečekaném dárku nebo přátelském úsměvu.

@bikeribikeshopum @spolutozvladneme

Přečteno - 6318x Tagy: servis business covid19 covid
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. ServisPřipravuje Pon Bike prodej GT Bicycles?
    Připravuje Pon Bike prodej GT Bicycles?
  2. ServisQayron hledá partnerské servisy v Česku
    Qayron hledá partnerské servisy v Česku
  3. ServisKTM ve finančních problémech, cyklistické divize se insolvence netýká
    KTM ve finančních problémech, cyklistické divize se insolvence netýká
  4. ServisLOOK Cycle získává gravity značku Pembree
    LOOK Cycle získává gravity značku Pembree
  5. ServisThule získává Quad Lock za 327 milionů dolarů
    Thule získává Quad Lock za 327 milionů dolarů
  6. ServisCanyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
    Canyon upozornňuje na možný problém s bateriemi

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #1 villeposti@volny.cz - vloženo: 25.03.2020 v 18:06:02

    Hezky napsaný...

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744