Hmotnost nebo elektrika - XTR vs. GX

Jste skalní "gramhoniči", nebo se řadíte spíše mezi geeky, kteří preferují technologiemi nabitý bike? A nevadí vám, že je elektrika těžká?

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš
Hmotnost nebo elektrika - XTR vs. GX

Dnešní článek bude takovým letním zamyšlením na téma, zdali je lepší jít po co nejnižší hmotnosti za cenu klasického mechanického ovládání nebo přimhouřit oko ohledně hmotnosti a raději si bike vybavit trendy technologickou vychytávkou v podobě elektronicky ovládaného řazení. Tak schválně, před tím, než se do této úvahy pustíme, kam patříte vy?

V rámci různých testů se mi do rukou dostávají rozličné specifikace na různých modelech kol. Současně s tím pak v rámci konkurenčních tabulek mnohdy narážím na to, jak se kvalitativně nesrovnatelné výbavy objevují na modelech podobných cenových hladin, ovšem u různých výrobců a říkám si, kde je důvod? Copak musí kolo na Sramu XX SL stát 300 na XTR 250 a na GX AXS 180 tisíc? V čem se liší užitná hodnota těchto specifikací natolik, že je v praxi dělí desítky, mnohdy i stovky tisíc korun?

Vzal jsem dvě z mého pohledu ikonické sady řazení, Shimano GX Eagle AXS T-Type a Shimano XTR, obě ve verzi 1x12 a začal zkoumat dvě zásadní vlastnosti. Zaprvé jak se u nich liší hmotnost a zadruhé jak jsou na tom s cenou? Možná se vám bude zdát výsledek zavádějící, nicméně veškeré komponenty jsem vážil na stejné Park Tool váze, ve stejný den a cenové porovnání jsem dělal cca kolem 25. 7. 2024 v rámci Koloshopu, Kupkola a Heureky, kde jsem bral aktuální nejlevnější nabídky.

Co srovnáváme?

Shimano XTR je vlajková loď v nabídce řadících sad japonského Shimana. Ačkoli se již v podstatě dva roky čeká na novou generaci této prémiové sady, která nabízí 1x12 kombinaci převodů, zatím je stále aktuální generace s označením M9100, která pracuje čistě na mechanické bázi s řadící dvoupáčkou, umožňující ukazováčkem odřazovat o dva pastorky naráz a disponující kazetou s rozsahem 10-51 z., která je složena ze tří bloků pastorků, kde nejmenší jsou ocelové, prostřední titanové a tři největší pak hliníkové.

Sram GX Eagle AXS T-Type je nejnovější verze elektronického řazení od Sramu, která je naopak nejdostupnější a nejlevnější verzí tohoto řazení, která je rovněž postavena na kombinaci převodů 1x12, ovšem v tomto provedení není s Shimanem kompatibilní, kvůli jiné řetězové lince. T-Type využívá přímou montáž přehazovačky na UDH koncovku zadní patky a tím odpadá nutnost použití klasické patky pro přehazovačku. Tuto sadu lze ovšem použít jen v rámci novějších rámů, které mají zmíněnou UDH patku. Kazeta zde má rozsah 10-52 z. a je složena se základní ocelové nýtované části, ke které je přinýtován hliníkový největší převodník.

No nebudu vás napínat. Asi tušíte, jak tenhle souboj dopadne, nicméně sám jsem byl celkem překvapený. Cenovky obou sad, pokud srovnáváme pouze kazetu, přehazovačku a řazení s klikami, jsou totiž téměř stejné. Ano, záleželo by na tom, kde konkrétně jednotlivé komponenty pořídíte a zdali k nim budete chtít počítat ještě řetěz nebo AXS nabíječku a baterii, ale mně vyšlo, že kdybych XTR pořizoval teď, tak bych za něj dal něco kolem 24 000 Kč (s řetězem a XTR klikami), zatímco kompletní GX ve stejné sadě, včetně baterie a nabíječky, pořídíte za zhruba 25 000 Kč.

Cenově dvě velice srovnatelné nabídky, které sice reflektují technologie použité u Sramu, ale staví vedle sebe špičkový závodní topmodel a mainstreamovou sadu, určenou pro masy zákazníků a v tom je první dilema co za obdobnou cenu preferovat?

Druhá strana mince spočívá v tom, kolik která sada, resp. jednotlivé komponenty váží? Tady jsem rozdělil srovnání na jednotlivé komponenty, aby byl přehled opravdu detailní.

Kazeta

Už tady je znát technologický a materiálový rozdíl mezi top kvalitou XTR a lowcost třídou GX. Zatímco Shimano kazeta váží 371 g, sramácká je o 75g těžší, když váží 446 g.

Přehazovačka

Tady je váhový rozdíl logicky propastný ve prospěch Shimana, protože Sram do přehazovačky musel integrovat jednak ovládací elektrické servo a jednak i řídící jednotku včetně baterie a to prostě něco váží. Shimano XTR je jedna z nejlehčích MTB přehazovaček na trhu s hmotností 243 g, zatímco Sram GX přehazovačka je dvakrát těžší, konkrétně váží o 248 g více než XTR, celkem včetně baterie 491 g. Pokud byste chtěli být detailisté, tak ještě k XTRku připočítejte hmotnost hliníkové patky, kterou musíte na kolo dát, abyste ji mohli připevnit na rám. Ta váží včetně UDH šroubu dalších cca 52 g.

Řazení

Další položkou v našem srovnání je řadící páčka, tady je ovšem fér započítat v případě Shimana nejenom samotnou páčku, ale také ovládací bovden a lanko, bez kterých mechanické řazení nerozchodíte. Pokud tak učiníme, tak XTR páčka váží 213 g, což je o 161 g více než elektronické ovladač GX, ktarý váží pouhých 52 g.

Kliky

Jak vidíte z fotek, tak kliky jsou v tomto případě lehce irelevantní, protože místo XTR hliníkových klik jsem měl k dispozici karbonové Race Face Ery, které sice váží podobně jako XTR, ale ty jsem neměl fyzicky k dispozici, a proto to berte jen jako hmotnostní přibližné porovnání, kdy komplet kliky s 32 zubovým převodníkem od Race Face váží 524 g, zatímco GX hliníkové kliky včetně chráničů převodníku jsou o 213 g těžší, když váží 737 g.

Abyste nemuseli brát kalkulačku a počítat si to sami, tak tady jsou sumarizace:

XTR sada bez klik: 884 g

GX sada bez klik: 989 g

XTR sada s Race Face klikami: 1408 g

GX sada s originál GX klikami: 1726 g

Když se podívám na ceny modelů některých značek a jejich deklarované hmotnosti, tak se mnohdy stává, že ušetření 1 kg hmotnosti vychází na 80-100 tis. Kč. Dosahuje se toho různými způsoby a kombinacemí karbonových a hliníkových kokpitů a zapletených kol, nicméně stačí se zamyslet a díky XTR máte "zadarmo" minus 320 g a to není vůbec špatný výsledek. Ano, pokud použijete vyšší sady Sram XO nebo XX, tento váhový rozdíl nebude tak propastný, ale poroste cenový rozdíl, a to poměrně značně, takže je jen na vás, co chcete preferovat a jak hluboko máte do peněženky...

Přečteno - 10781x Tagy: testy sram shimano
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
    TEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
  2. OstatníScott Sram posiluje o mladé talenty, Schurter pokračuje až do roku 2026
    Scott Sram posiluje o mladé talenty, Schurter pokračuje až do roku 2026
  3. TechnikaFotogalerie: Norco Range VLT A2
    Fotogalerie: Norco Range VLT A2
  4. Testy - RecenzeTEST: Norco Range VLT A2
    TEST: Norco Range VLT A2
  5. TechnikaFotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
    Fotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
  6. Testy - RecenzeTEST: Merida Big.Nine TR 5000
    TEST: Merida Big.Nine TR 5000

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #16 zirecek - vloženo: 15.08.2024 v 17:22:03

    odpověď na petan — #15 Jsem spokojený uživatel mechanického XTR, nemám potřebu jít do elektriky, přestože je to budoucí většinový směr. Bohužel i v tom gravelu bude přebírat špici Sram díky 13kovým sadám. Máme tu TOP 13ku sadu Sram RED, za chvíli bude FORCR na 13ce. To vše bude ubírat prodeje Shimana GRX, přestože část lidí zůstane díky dvoupřevodníku. Je zřejmé, několikrát sdělené, že hlavní zisky v tomto segmentu jsou z top drahých sad. Za Shimano mne to mrzí, třeba bude brzy nějaký posun XTR či GRX.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #15 petan - vloženo: 15.08.2024 v 11:51:06

    odpověď na zirecek — #10 Vlastně souhlasím s tím, že se Shimano dobrovolně vzdalo a přestalo se Sramem hrát hru na "dotahovanou". Na druhou stranu si nemyslím, že jsou jeho sady špatné, stejně tak, jako si nemyslím, že by měla elektronika v budoucnosti plně nahradit mechaniku. A co se týká Gravelu, tak tam si myslím, že naopak Shimano stále vládne díky svým GRX sadám nejenom v levném segmentu dostupnějších kol. Shimano má teď bohužel problém s tím, že se nechalo nezodpovědnými výrobci kol vybičovat k tomu aby vyrobilo nesmyslné množství komponentů, které teď leží na skladech a dokud tam bude ležet, nemá smysl pouštět ven nové XTR.

    1. na tento komentář reaguje zirecek — #16
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #14 North Boy - vloženo: 06.08.2024 v 09:22:24

    odpověď na Mirra — #13 Díky za korektní odpověd'. A s tou poslední větou souhlas na druhou, neřešit a jezdit je správňácký heslo. Držím palce a hodně km ve zdraví!

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #13 Mirra - vloženo: 05.08.2024 v 10:13:35

    odpověď na North Boy — #12 To, že tu máme víc než jednoho výrobce je jen dobře. Konkrétně Sram v podstatě udává směr a rozhýbal vývoj.

    Co se týče betatesterů, komponenty hodnotím z pohledu závodního použití, kde dostávají dost za uši a trpí víc než při "normálním" ježdění. Co si jen tak letmo pamatuji tak konkrétně Sram přehazovačky měly problém s kladkami (praskaly), raménko (u spodní kladky chybělo vedení pro řetěz a řetěz se sekl s fatálním dopadem na přehazovačku), brzda také moc dlouho nevydrží, čepy jsou tak na rok, ale vše se postupně vylepšuje a to je dobře.

    Myslím si, že časem budeme mít všichni elektroniku, protože 12s+ jsou velmi náročné na přesnost řazení a tu elektronika může nabídnout.

    Já osobně na závodním kole (zatím) preferuji mechaniku od Shimana ve variantě 11s, ale vlastním i mechanický Sram 12s a elektronickou Čínu, která je super univerzální, ale má také své mouchy (masařky) a není mi známo proč konstruktéři opakují stále dokola stejné chyby (nejspíš design vítězí nad funkčností).

    Víc než řešit na čem jezdit je důležitější jezdit.

    1. na tento komentář reaguje North Boy — #14
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #12 North Boy - vloženo: 05.08.2024 v 09:07:10

    odpověď na Mirra — #11 Jen bych rád doplnil k vašemu názoru, že SRAM dělá ze zákazníků betatestry. To si asi pletete s Garminem. Ve skutečnosti je hlavním důvodem, proč jsem zůstal u AXS naprostá bezůdržbovost. Jednou nastavím a NIKDY se k tomu nevracím. Skončil jsem tak, že ho mám na všech kolech a to jsem kdysi vozil jedině Shimano. Neměl jsem za tři roky na několika kolech jedinou závadu, vše je tiché a funkční. Dříve zcela nevídaná věc. To je jedna věc, druhá je, že naprosto nechápu tu potřebu lidí se vymezovat pro jednu nebo druhou značku a psát tyhle hyperboly nebo jak ten zapšklej týpek níže dokonce je označovat jako křápy. Obě značky jsou super, mají svoje zákazníky a přál bych ať se daří všem. A nebojme se na hejty bude dost materiálu i tak, blíží se značky z Asie, levný a kvalitní včetně inovací. V USA již dostupné a mají i mezi hobíky co dodnes vozili Shimano/Sram slušný úspěch. Tady v tomto prostoru bude ale lepší vůbec do diskusí k nim nenahlížet...

    1. na tento komentář reaguje Mirra — #13
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #11 Mirra - vloženo: 04.08.2024 v 20:17:40

    odpověď na zirecek — #10 Shimano komponenty pravěk nejsou, přístup spíš konzervativní.

    Nevidím důvod, proč by měli chrlit každý rok nové modely a tím jen zbytečně vše prodražovat a se zákazníků dělat beta testery tak jak to dělá Sram.

    Chápu, že někomu to nevadí a na peníze moc nehledí a rád utrácí za novinky. Osobně raději volím úspornější variantu i z ohledem na to, že konkrétně přehazovačka je spotřebák, který nevydrží déle než sezonu a je jedno jestli to je Shimano nebo Sram XXXX.

    Neměl bych problém utratit za přehazovačku 5k za předpokladu, že by byla servisovatelná (dostupné náhradní díly), ale to bohužel ani Sram ani Shimano nenabízí.

    Vždy zde budou Shimaňáci, Sramáci a ti ostatní.

    Musím, ale uznat, že Sram to dělá chytře. Výrobcům dodává levně montážní sady (byť v podstatě "nepoužitelné") a tím si kupuje zákazníky, kteří si pak kupují náhradní díly dle názvu sady na kole.

    1. na tento komentář reaguje North Boy — #12
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #10 zirecek - vloženo: 04.08.2024 v 09:10:13

    odpověď na Mirra — #9 Spíše přístup Shimana je pravěk. Dlouhodobě, téměř nečinně se nechávají vytlačovat z MTB a gravel segmentu. Přitom jejich ergonomie a technické dotažení mi připadá většinou lepší.

    1. na tento komentář reaguje Mirra — #11
    2. na tento komentář reaguje petan — #15
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #9 Mirra - vloženo: 04.08.2024 v 08:51:23

    odpověď na panzdenda — #8 Tak je to věc názoru. Osobně upřednostňuji mechaniku, protože mám rád tužší chod páčky při řazení na menší pastorky (z důvodu nechtěného přeřazení o dva stupně v rozbitém terénu).

    Nižší neodpružená hmotnost na zadní stavbě je vždy fajn.

    Elektronika je pořád jen elektronik se svými klady a zápory.

    Pokud se budeme bavit konkrétně o GX tak přehazovačka má dost zásadní problém s kontaktem na baterii/přehazovačce a opravdu nechceš v půlce závodu mít z kola single speed.

    Na každé závody si vozím náhradní přehazovačku pro strýčka příhodu (kdyby se něco nepovedlo :-)). Samozřejmě to je i o ceně a ne každý si může dovolit vozit v tašce náhradní přehazovačku za 10k jen tak kdyby náhodou……

    Shimano přehazovačka stojí pár stokorun.

    Nemyslím si, že mechanika je pravěk, ale je mi jasné, že elektronika ji bude postupně vytlačovat.

    1. na tento komentář reaguje zirecek — #10
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #8 panzdenda - vloženo: 03.08.2024 v 14:06:17

    XTR v jeho současné podobě je mrtvá a v podstatě neprodejná sada. Koupí si ji snad jen milovník retra nebo zapšklá konzerva nebo na bazaru za třetinu ceny kolenovrt toužící po kdysi legendárních třech písmenkách. Proto vidím článek jako vcelku zbytečný.

    1. na tento komentář reaguje Mirra — #9
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #7 janci - vloženo: 02.08.2024 v 14:36:19

    riesil som prechod na elektriku a pokial si clovek da tu namahu, tak za vmesti do cca 26tis i s XX1 AXS, garbaruk kazetou a karbon truvativ klukami a vahovo bude pod 1,5kg. kluky i axs boli z bazaru, ale fungl nove...

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #6 rotik - vloženo: 02.08.2024 v 11:16:34

    Těžko hledám přidanou hodnotu tohoto článku. Prostě vyšel, aby vyšel

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #5 petan - vloženo: 01.08.2024 v 08:40:29

    odpověď na North Boy — #1 Na to. že srovnávám "nesrovnatelné" co se týká klik v textu upozorňuji a proto je tam vše rozepsáno jednotlivě co se hmotností týká. Co se týká cenovek tak ty mi přijde, že jak u Shimana tak i u Sramu stejně nikdo moc nedodržuje a například ceny kazet lítají o tisíce, takže proto jsem schválně v přehledu uváděl jednotlivě jen hmotnosti nikoli ceny. Jinak nevím jak vám, ale mě přijde, že na rozdíl od Sramu výrobci právě u kol osazených Shimanem, dávají často k XTR jiné než XTR kliky a pravidelně jde právě o karbonové Race Face.

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #4 blue - vloženo: 31.07.2024 v 19:10:44

    odpověď na North Boy — #3 Pouhé pojmenování skutečnými jmény.

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #3 North Boy - vloženo: 31.07.2024 v 08:10:07

    odpověď na blue — #2 Bláboly? Paskvily? Slušný slovník.

    1. na tento komentář reaguje blue — #4
    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #2 blue - vloženo: 30.07.2024 v 20:37:07

    odpověď na North Boy — #1 Ten rozdíl v hmotnosti mezi XTR a Era je asi 50 gramů.

    A nerad to říkám, ale bez klik to fakt nejezdí...

    No a ty bláboly o "vychytávání slev"... to si můžu stejně dobře říci, že vychytám slevy na komponenty XTR (taky dost časté), a paskvily od SRAMu se nechytají vůbec.

    1. na tento komentář reaguje North Boy — #3
    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #1 North Boy - vloženo: 30.07.2024 v 19:19:39

    Cenovku XTR sady uvádíte s XTR klikami ale hmotnost uvádíte již s Race Face klikami. To mi přijde jako cherry picking a ne právě solidní novinařina.

    Btw bez těch klik je rozdíl sad okolo 100g a většina toho je v kazetě protože ta GX je vážně těžítko. Stačí si ale vychytat slevu nejvyšší řady kazety a bavíme se o minimálních rozdílech ceny i hmotnosti.

    1. na tento komentář reaguje blue — #2
    2. na tento komentář reaguje petan — #5
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744