Výrobců ráfků jsou na světě desítky, jejich značek možná stovky. Zorientovat se v nich není jednoduché, přesto se pokusíme o tento malý přehled...
Enduro ráfky jsou v mnohém specifické. Kromě toho, že musí být dostatečně odolné, měly by být také kompatibilní s bezdušovými plášti odpovídajících šířek a tomu by měla odpovídat i jejich vlastní šířka. Ta se dnes pohybuje v rozmezí od 27 do 30 mm (myšleno vnitřní šířky ráku), ale doba je v tomto ohledu velice progresivní a dá se očekávat, že časem dojde k překročení i této hranice.
Podívali jsme se na tradiční výrobce ráfků, co v této specifické ráfkové kategorii nabízejí, a zde je tedy slibovaný přehled:
DT Swiss disponuje pouze enduro ráfky s šíří 30 mm, nabízí jak varianty s 32, tak i s 28 děrami, všechny ráfky jsou svařované. Ráfková vložka, jež je využívána u všech ráfků, má šíři 27 mm.
Mavic vyrábí několik typů ráfků všechny o šíři 27 mm, pouze ve variantě se 32 děrami. Ráfky jsou svařované a bezdušová vložka má šíři 28 mm.
Ryde nenabízí žádné ráfky určené přímo pro Enduro. Nejblíže nabízený produkt jsou ráfky Trace M29, s vnitřní šíří 29 mm a 32 děrami.
BlackJack má v nabídce asymetrické ráfky Ready 27 ASY s 32 děrami a šíří 27mm, svařované, váží 465 g. Avšak takto nízké váhy dosahuje díky snížení profilu, a tedy i snížení pevnosti a odolnosti ráfku. Průřez ráfkem níže.
Rodi nevyrábí žádný ráfek specializovaný na Enduro, nejblíže kategorii Enduro je ráfek Vision 25, s šíří 25 mm a 32-36 děrami. Ráfek je spojován kolíky.
Alexrims uvádí na svých oficiálních stránkách hned čtyři Enduro ráfky, avšak pouze jediný dosahuje šířky přesahující 27 mm a je vyráběn ve variantě 29". Tím je Supra 35 (30mm vnitřní šíře), je svařovaná a je vyrobena ze slitin oceli.
Remerx v kategorii Enduro nabízí ráfek RX 2027. Ráfek, jehož vývoj byl založen na letech zkušeností výroby kol té nejvyšší kvality. Při vývoji tohoto ráfku byl kladen důraz na zpracování vědomostí, přání a zkušeností profesionálních jezdců, a byla tak nalezena ideální šíře ráfku, konkrétně 27 mm, jež nachází kompromis mezi nepostradatelnou stabilitou a nízkým valivým odporem.
Mimo to RX 2027 dosahuje jedné z nejnižších hmotností na trhu, konkrétně 508 g, a to i přesto, že je poměrně vysoký. Což z něj dělá v kombinaci s mimořádně pevnou slitinou hliníku velmi odolný a tuhý ráfek i v provedení dvaceti osmi děr. To se mimo jiné ukázalo při náročném testování na nejrůznějších zařízeních i při použití v terénu, kde ani jednou nedošlo k žádnému poškození ráfku, a to ani při extrémním zatížení.
Ani zde však výhody RX 2027 nekončí, jelikož konstruktéři v Remerxu myslí i na možné nepříjemnosti při jízdě, například na defekt bezdušové pneumatiky. Proto byly přidány patky na vnitřní hranu ráfku. Při tlaku 1,8 – 2 Atm se pneumatika zazámkuje a při defektu zůstane pevně usazena v patkách ráfku, je tedy možné pokračovat v jízdě i s píchnutou pneumatikou. Přesto se na ráfku může jezdit i bez jakýchkoliv komplikací na klasických duších.
Kombinace těchto aspektů dělá z RX 2027 ráfek předurčený k oslnivým výsledkům, jež jen obtížně nalezne konkurenci jak na evropském, tak i světovém trhu.
Výrobce | Typ | Hmotnost ráfku | Počet děr | Šíře ráfku |
DT Swiss | EX 511 | 570 g | 28-32 | 30 mm |
DT Swiss | E 532 | 615 g | 28-32 | 30 mm |
Mavic | 827 Disc | 518 g | 32 | 27 mm |
Mavic | 627 Disc | 523 g | 32 | 27 mm |
Mavic | 427 Disc | 515 g | 32 | 27 mm |
Ryde | Trace M29 | 568 g | 32 | 29 mm |
BlackJack | Ready 27 ASY | 465 g | 32 | 27 mm |
Rodi | Vision 25 | 605 g | 32-36 | 25 mm |
Alexrims | Supra 35 | 650 g | 32 | 30 mm |
Remerx | RX 2027 | 508 g | 28 | 27 mm |
Optimální vnitřní šíře (tedy 27mm) je nabízena pouze společnostmi BlackJack a Mavick, pričemž všechny tyto ráfky májí 32 děr, jsou svařované a vyrobené ze slitin hliníku. Z těchto kol dosahuje nejnižší váhy Ready 27ASY (BlackJack) 465 g, který však takto nízké váhy dosahuje na úkor výšky a ztrácí tak na pevnosti. Další kola od Mavicu dosahují už hmotností přesahující 515g. Tudíž ve srovnání s Enduro RX 2027 ( Remerx), jež váží 508 g, má šíři 27mm a je spojen fixací, žádná společnost mimo BlacJacku nedosahuje kvalit ráfku RX 2027.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Ráfky Remerx jsem míval rád do té doby než jsem si na nich zul přední plášť.
Od té doby jsem je už na žádné kolo nedal.
Raději si připlatím a pořídím něco na jistotu.
Možná již doba pokročila a zlepšilo se to........
odpověz na tento komentářodpověď na Dalibor Holub — #6 Nějak jste zapoměli uvést, že jde o ráfky 29". Proč vlastně, drtivá většina lidí jezdí enduro na 27,5".
570g je na enduro ráfek hodně? vždyt tam máte těžší. Když vemu stejný průměr 27,5", tak u FR570 a např E532 vidím 590 vs.580g (což je skoro stejný) a alexrims supra35 dokonce 620g. Osobně bych do ráfku na enduro pod 500g nešel - mám se rád.
odpověz na tento komentářodpověď na milos.babovak@volny.cz — #3 Ano, je to bezdušový ráfek. Varianta 26 palců se zatím neplánuje, možná někdy v budoucnu.
odpověz na tento komentářodpověď na abel — #2 Máte pravdu, ale tento ráfek se hodí především na sjezd ( je celkem těžký 570g a vyrábí se pouze ve variantě 27,5 palce a menší)
- na tento komentář reaguje abel — #8
odpověz na tento komentářodpověď na Roman Hun — #4 Všechny zde uváděné ráfky byly představovány v provedení 29 palců. A v tomto provedení má EX 511 hmotnost 570g a Ready 30 515g. ( omlouváme se za neuvedení Ready 30 pokusíme se to opravit, avšak nic moc to nemění. Navíc chtěli jsme se zaměřit především na ráfky o šíři 27 mm)
odpověz na tento komentářNo, že je tento WEB plný testů - netestů to člověk snad i kousne. Ale, že prezentuje klamavá fakta a nechá si za to platit je už trochu moc.
Třeba DT EX511 má 530g
BJ ready 30 má 485g
atd atd
- na tento komentář reaguje Dalibor Holub — #5
odpověz na tento komentářJedná se tedy o ráfky vhodné pro bezdušová kola? Bude i varianta pro 26" kola?
- na tento komentář reaguje Dalibor Holub — #7
odpověz na tento komentářDT Swiss má taky velice dobrý a pevný ráfky s vnitřní šířkou 27,5mm a sice FR570
https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/freeride/fr-570/
- na tento komentář reaguje Dalibor Holub — #6
odpověz na tento komentářLight Bicycle alebo Nextie!
odpověz na tento komentář