Na hraně! Jsou dnešní XCO tratě už příliš nebezpečné?

Již několikrát během sezony, naposledy po MS v Jihoafrické republice, se rozvířily debaty o náročnosti tratí světového poháru a dalších vrcholných podniků v XCO...

Autor: Tomáš Gladiš
Na hraně! Jsou dnešní XCO tratě už příliš nebezpečné?

Nejvýrazněji vystupovala právě po světovém šampionátu německá reprezentantka Sabine Spitz. A není divu. Poranila si vazy v rameni při pádu během tréninku v úvodním závodě světového poháru v Albstadtu, kde si mimochodem rovněž v tréninku zlomil klíční kost i její krajan Manuel Fumic, a přišla tak o půl sezony. Sotva se po operaci zotavila a dostala do formy, spadla při tréninku na trati mistrovství světa znovu a stejně devastujícím způsobem si rameno poranila znovu. Tentokrát druhé.

Sabine Spitz tentokrát spadla v místě zvaném „Shaka's playground“. „Znali jsme tento úsek trati už z loňského světového poháru, ale letos byl ještě těžší. Více se to vyjezdilo a část půdy byla odstraněna, takže to byl větší skok, aby se člověk dostal přes kmeny. Možná jsem tam najela zbytečně rychle, nevím. První kmeny jsem přejela bez problémů, ale na konci úseku jsem jeden trefila předním kolem a šla přes řídítka,“ popisovala Němka serveru Cyclingnews.com, jak k jejímu fatálnímu pádu došlo. Výsledek? Zlomenina v oblasti ramene.

Sabine Spitz dokázala po zranění v Albstadtu zvítězit v závodě SP v Andoře

„V Albstadtu panovaly specifické podmínky. Jsou tam vápence, které za deště zkrátka kloužou. A něco podobného platilo o hlíně v Pietermaritzburgu. Organizátoři se musí zamyslet, jak bude trať sjízdná za všech podmínek,“ říká Sabine Spitz, která se obula i do trati v Novém Městě na Moravě, která patřila vždy k jejím nejoblíbenějším. „Na Vysočině byla nádherná trať. Letos jsem tam kvůli zranění z Albstadtu startovat nemohla, ale vím, jaké změny tam proběhly. Proč tam budují novou rock garden, u níž je jasné, že za špatných podmínek bude obtížně sjízdná?“ naráží olympijská medailistka na prvek, který v Novém Městě na Moravě pomohl postavit freerider Richard Gasperotti.

Jedna z českých reprezentantek Tereza Huříková stojí částečně na straně své bývalé kolegyně Sabiny Spitz. „Určitě je ve stavění tratí cítit určitý posun. Už to není jen o jezdění na kole, jsou tam i jiné prvky. Dřív to bylo o tom, co v daném místě příroda dala. Dnes se vzdalujeme od toho XC v pravém slova smyslu a hodně se do toho dávají umělé překážky a ruční práce. Nejtěžší jsou ty oblíbené rock garden, které umí být za různého počasí někdy dost nevyzpytatelné. Ale to je vývoj. Neříkám, že špatným nebo správným směrem, ale asi je přirozené, že se tak mladý sport hledá a vytyčují se mantinely. Ale i proto je dobře, že se závodníci hlásí a protestují,“ myslí si závodnice týmu Specialized Racing.

„Myslím, že jsme se dostali do bodu, kdy jsou tratě sice zajímavé a chceme je takové mít, ale zároveň jsme možná na hranici bezpečnosti,“ řekla dále Sabine Spitz pro server Cyclingnews. Podle dvaačtyřicetileté německé závodnice, která za dobu své kariéry sleduje významné proměny olympijského cross country, se pořadatelé předhánějí v tom, kdo bude mít nápaditější a působivější trať. „Přidávají víc a víc, ale ve finále za to platí sportovci svými zraněními. Je rozdíl jet technickou pasáž v běžném tempu a v tepech blízko maxima. Každým kolem je to těžší, únava se stupňuje a i drobné zaváhání vyústí v bolestivé zranění,“ posteskla si Spitz.

Kamenné rock garden v Pietermaritzburgu

I podle Terezy Huříkové by nebylo od věci občas trochu ubrat. „Na trati mistrovství světa trénovali někteří bikeři s chrániči a v ten moment jsem si řekla, že už se ten sport dostává někam úplně jinam,“ pokračuje Tereza, podle jejíchž slov je obtížné podobné prvky trénovat, protože není možné je najít jen tak uprostřed lesa. Ona sama proto jezdí za tréninky do bikeparků. „Trať se dá zatraktivnit i jinak. Viděla jsem zajímavé prvky, jako jsou různé lávky, ale nebyly nebezpečné. I v Africe se sice skákalo, ale nebyly to metrové dropy, kde se při případném pádu člověk přizabije,“ doplnila.

Podle pořadatelů je obtížné postavit trať tak, aby snesla závod elity a zároveň byla sjízdná pro juniorské kategorie. „Z mého pohledu dáváme každému z jezdců na vybranou. Netlačíme je do rizika. Těžké technické pasáže mají vždy nějakou objížďku, někdy i několik. Jen juniorské kategorie většinu nejnáročnějších úseků nejely. Určitě není naším zájmem přihlížet tomu, jak si jeden závodník za druhým láme na trati své kosti,“ uvedl pro Cyclingnews technický delegát UCI Simon Burney. „Sabine nespadla v kdovíjak technicky náročném úseku a ostatní ženy kategorie elite si podle všeho trať užívaly a líbila se jim,“ pokračoval Burney a jako argument proti tvrzením Sabine Spitz doplnil: „Poté, co jsme chtěli uzavřít všechny náročné úseky juniorským kategoriím, ozvaly se protesty, že mladí nechtějí jezdit jen po chicken-ways. A tak jsme jim některé pasáže nechali. Ta mladá generace to zvládá, nejlepší junioři jezdili v tréninku všechno“.

V nové rock garden v Novém Městě na Moravě se pádu nevyhnul ani Jaroslav Kulhavý

Nadšená z trati v Africe byla například stříbrná z MS Polka Maja Wloszczowska. „Ta trať se mi moc líbí. Sedí mi výjezdy, které jsou dlouhé, ale nejsou příliš prudké. Můžete si udržet svůj vlastní rytmus. A technické úseky je pěkné jezdit,“ hodnotila trať v Pietermaritzburgu polská reprezentantka. A podobně mluvila i týmová kolegyně Terezy Huříkové ze stáje Specialized Racing Lea Davison. „Je to fantastická trať. Technická, náročná a zábavná.“

Bravurně si s tratí mistrovství světa poradil vítěz elitní kategorie Nino Schurter, který se netají tím, že zdejší trať patří k jeho nejoblíbenějším. Líbila se ale i majiteli bronzu, kterým je Jose Antonio Hermida. „Tahle trať je jako Disneyland. Je to nahoru dolů, samá zatáčka, superrychlá trať. Samozřejmě je tu určité riziko, ale mně se ta trať líbí,“ shrnul týmový parťák Ondřeje Cinka z týmu Multivan Merida.

Pořadatelům v Africe se podle závodníků povedla i záživná trať sprintu. "Trať je zajímavá, technická. Docela zábavný, většina eliminatorů je ve městě po dlažbě, tady je to přírodní a líbí se mi to," nechal se před startem slyšet Jaroslav Kulhavý. A pochvaloval si ji čerstvý mistr světa v eliminatoru Paul van der Ploeg. „Na rozdíl od loňského roku, kdy se jelo MS v Rakousku, se tahle trať více podobala horským kolům. Ale taky se na ní dalo předjíždět.“

Foto: Michal Červený

Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Světový pohárStart světového poháru v cyklokrosu se blíží, 1. díl se jede v Antverpách
    Start světového poháru v cyklokrosu se blíží, 1. díl se jede v Antverpách
  2. Mistrovství světaDokázala to! Sabina Košárková vyhrála mistrovství světa v pumptracku!
    Dokázala to! Sabina Košárková vyhrála mistrovství světa v pumptracku!
  3. Světový pohárSvětový pohár MTB 2025 čekají největší změny od roku 1991
    Světový pohár MTB 2025 čekají největší změny od roku 1991
  4. Světový pohárNino Schurter nekončí, v závodění bude pokračovat i příští sezónu
    Nino Schurter nekončí, v závodění bude pokračovat i příští sezónu
  5. Světový pohárE-bikeři v Monaku uzavřeli světový pohár, Čech Swárovský celkově šestý
    E-bikeři v Monaku uzavřeli světový pohár, Čech Swárovský celkově šestý
  6. Světový pohárMont St. Anne se rozloučilo s Minnaarem, SP DHI ovládli Bruni a Höll
    Mont St. Anne se rozloučilo s Minnaarem, SP DHI ovládli Bruni a Höll

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #50 Jonti - vloženo: 15.09.2013 v 20:26:59

    Z diskuze mám pocit, že prakticky všichni co tyto závody jezdí, chtějí bezpečnější i lehčí tratě a většina je proti rock garden.

    A ti co nejezdí, nebo jezdí enduro nebo sjezd, ale nejspíš jen nezávodně (mimo J. Fikejze), tady ostatním píšou, jaké jsou sračky a ať si vezmou teleskop.

    Za mě jsou úplně nesmyslné pasáže plné ostrých kamenů, které jsou těžké za sucha a za mokra jen velmi těžko průjezdné. Myslím, že XCO není o tom to pustit do sjezdu s tím, že doufám, že tu správnou stopu trefím, jinak mě veze ze závodů sanitka. Na zajímavou trať často stačí dost kořenů, pár dropů a dostatek zatáček.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #49 Oondra - vloženo: 15.09.2013 v 15:12:16

    Martine nevim jak ty,ale nesvadba byl urcite na trati behem jineho zavodu-sam jsem videl jak jiny zavodnik upozornoval rozhodci!

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #48 Michael Šimek - vloženo: 15.09.2013 v 13:19:02

    odpověď na Martin Husek — #47 pokud takhle, tak se omlouvam, ale uz jsem hodnekrat videl jezdit chlapy na trati behem toho co jeste jezdi zensky, vetsinou to zadnou dohru nema

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #47 Martin Husek - vloženo: 15.09.2013 v 13:09:33

    odpověď na Michael Šimek — #46 Tos jezdil mozna tak ty... My si to projizdeli, kdyz byli vsichni juniori v cili a zeny jeste neodstartovaly. Kdyz jsme dojeli okruh, tak zeny vyvolavali na start... Takze na trat uz jedine bez cisla.

    1. na tento komentář reaguje Michael Šimek — #48
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #46 Michael Šimek - vloženo: 15.09.2013 v 10:56:25

    odpověď na Martin Hušek — #45 tam nebyl problem v najizdeni si trasy behem dne, ale v tom ze zensky jeste zavodily kdyz jste tam jezdili...a to uplne fer neni

    1. na tento komentář reaguje Martin Husek — #47
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #45 Martin Hušek - vloženo: 14.09.2013 v 18:42:19

    odpověď na oondra — #33 Nemůže si každej v den závodu projet trať, protože se to trestá po prvním napomenutí 1 min penalizací a po neuposlechnutí prvního napomenutí diskvalifikací ještě před startem. Letos v Teplicích na poháru jsem s Nesvadbičem, Svobem a ňákejma polákama startoval s minutovym zásekem. Jinak najetí trati den předem má pořádnej smysl u tratí typu Pec, Kouty... Hlavně v Teplicích nebo v Řepích fakt stačí kolo před startem, jen kdyby rozhodčí nebyli tak vostrý.

    1. na tento komentář reaguje Michael Šimek — #46
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #44 algheroteam - vloženo: 14.09.2013 v 16:51:17

    Zde http://m.youtube.com/watch?v=yFkIqFz33DM&feature=fvwrel ve čtvrté minutě je návod jak vystupovat v rock garden.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #43 XTR - vloženo: 14.09.2013 v 15:38:23

    odpověď na wlastan — #41 Výborně napsaný, souhlasím. Martin Jenčík je jouda, který si myslí jak cyklistice rozumí ale jeho názory jsou smešné :D Je vidět, že to je povrchní pozorovatel ale cyklistice potažmo MTB nerozumí. :D

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #42 Babaja - vloženo: 14.09.2013 v 13:23:54

    odpověď na wlastan — #41 Dobře napsaný !!!

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #41 wlastan - vloženo: 14.09.2013 v 13:11:22

    odpověď na Martin Bali-Jenčík — #3 "Podívá-li se člověk na televizní a diváckou sledovanost XCO, o omylu s názvem XCE ani nemluvě, nabízí se otázka zcela jiná a mnohem zásadnější…" Martin Bali Jenčík chce tím říci, že na XCO se nikdo nekouká, je to zbytečná disciplína a všichni by jsme se měli věnovat pouze cyklokrosu, protože to je ten sport nejlepší a pro nás zaslíbený...Já bych k tomu řekl asi to,že jezdit na silničním kole v zimě,sračkách a sněhu do kola po louce,občas přeskočit prkno a vyběhnout schody je úchylný. Cyklokros těží hlavně z tradice a mnohem větší minulosti než XC, proto je sledovanější.

    Techničtější tratě jsou pro XC přínosem,lidi baví sledovat jak se jezdci perou s náročnými sekcemi, ikdyž uznávám že občas je to na hraně,obecnému trendu stavění těžších tratí jsem rád. Alespoň je vidět, že se XC někam posouvá. Cyklokros je za ta léta pořád stejný, občas ho okoření účast bikerů, např. Marco A.Fontana, který nejen že je schopný prohnat elitu, ale i předvádět zajímavé kousky a bavit diváky. Vy ho ovšem nazýváte "Italským klaunem" jak jsem se dočetl v článku o silničních kotoučových brzdách... Inu, starou školu novým kouskům nenaučíš!

    1. na tento komentář reaguje Babaja — #42
    2. na tento komentář reaguje XTR — #43
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #40 takyjelito - vloženo: 14.09.2013 v 10:35:41

    odpověď na Martin Bali-Jenčík — #3 Přesně tak. Zrušit MTB a legalizovat jen kolovou a max.cyklokros, ale pouze na písku, aby se minimalizovalo zranění.

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #39 tom0227 - vloženo: 14.09.2013 v 10:08:47

    Je tu mnoho názorů a zajímavých, ale jen pár s kterými souhlasím. Myslím si, že trať jde udělat technicky náročnou, ale přesto bezpečnou. Nutno podotknout že oproti jiným sportům, v xc tolik zranění není, přesto si myslím, že je zbytečná aby si závodníci lámaly ruky,nohy, žebra..... Spadnout může každý... i ten co je po technické stránce výborný. Taky nejsem pro, aby traťě byla jednoduché a k tomu, aby člověk vyhrál, stačilo umět jenom šlapat... nejsme přece na silnici...!!!!! Jak už tu někdo psal.... měl by o být v prvé řadě závod.... a to znamená tělo na tělo, přitom ale trať musí být postavená tak, aby techničti lepší jezdci měli navrch.... A ať mi někdo netvrdí že to nejde....

    To by potom nějaký chcípáček mohl říct, že je trať fyzicky náročná a proto ať se to jezdí po rovině.... je to úplně to samé....

    Za mě teda: technická ANO a to hodně.... nebezpečná NE

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #38 Vláďa - vloženo: 14.09.2013 v 09:24:51

    odpověď na asdfghjkl — #37 "devětadvacítkářů" bude určitě čím dál, tím více. Musím ale napsat skutečnost, že to nebude tím, že by lidé něchtěli 26" kola, ale tím, že značky je přestávají postupně vyrábět, viz: BikeFun (Superior, Rock Machine)Každopádně příchod 29" kol vidím pozitivně hlavně proto, že pomohli rozhýbat trh s kolama po krizi.

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #37 asdfghjkl - vloženo: 13.09.2013 v 19:21:44

    odpověď na Petrklíč — #32 200g na nerotujících částech nepoznáš ani kdybys byl gramařský bůh!!!

    odpověď na Fuerte — #34 Ještě před pár lety by ti každý napsal, že 29" je nesmysl, takže nechápu postoj, že tohle na XC nepatří. Někteří rozumní lidé už to vozí a bude jich čím dál víc. Konec cyklokrosu, začátek MTB- konečně!!

    1. na tento komentář reaguje Vláďa — #38
    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #36 Kurri_22 - vloženo: 13.09.2013 v 15:31:14

    Bob má naprostou pravdu. Tady ani v první řadě nemusí jít o to, že je to nebezpečné, ale taky, že se to na těch umělých překážkách ucpává.

    Dneska je první kolo zaváděcí, což je mnohde zanedbatelné, v prvním regulérním kole se udělá špunt a po dvaceti minutách je první desítka tak tak v minutě.

    Plus si myslím, že absence Bresset, Fumice nebo Spitz atraktivitu nezvyšuje.

    Ale co já vím, já jsem jenom trotl. :-)

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #35 Karal P. - vloženo: 13.09.2013 v 14:54:24

    Ondroo ty jsi 1. Nepiš nesmysli a přestaň pít! Karel

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #34 Fuerte - vloženo: 13.09.2013 v 14:29:00

    odpověď na oondra — #33 Neprojel jsem si moc trať, protože jsem jel Sudety a do Boskovic přijel až v sobotu večer. Nesedlo mi to, pár míst jsem vůbec nedokázal dobře projet, což mě psychicky složilo," přiznal Škarna

    Ty jsi asi sezral vsechnu moudrost ondro

    odpověď na asdfghjkl — #28 tohle neni enduro ani dh takze tyhle nesmysly si dejte nekam

    Jinak souhlas s bobem de vidět že vi co piše

    1. na tento komentář reaguje asdfghjkl — #37
    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #33 oondra - vloženo: 13.09.2013 v 14:01:48

    Trať před závodem si může každý projet. Vždy tam čas je! Viz teď Škarna v Boskovicích. Na trati trénoval pouze před závodem, jinak ji neviděl. A na SP mají vždy min hodinu na trénink!

    1. na tento komentář reaguje Fuerte — #34
    2. na tento komentář reaguje Martin Hušek — #45
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #32 Petrklíč - vloženo: 13.09.2013 v 12:29:11

    odpověď na asdfghjkl — #28 Zkus si po 6ti kolech palby říct, jestli těch 200g navíc a chranice stály za to??!! nebudes se tvářit vesele;)odpověď na oondra — #29 Co tréninkový a předzávodní harmonogram, každej to má jinak, co když se chce někdo rozjet a zkusit trať až před závodem a den před volno?

    Souhlas s Bobem.

    1. na tento komentář reaguje asdfghjkl — #37
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #31 honza lauryn - vloženo: 13.09.2013 v 12:26:43

    Tratě jsou určitě čím dál těžší. Ale osobně nechápu, proč tedy závodníci v XC nevyužívají teleskopickou sedlovku. Právě v těžkých sjezdech a na dropech je to super věc. Jen snad Škarna teleskop použil letos v Peci a pochvaloval si to.

    A ten nárůst hmotnosti(cca 300 gramů) je bohatě vyvážen větší jistotou ovládání kola v těch nejtěžších pasážích.

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #30 Babaja - vloženo: 13.09.2013 v 12:23:10

    To navážení šutrů (hlavně těch ostrých) na tratě je kravina. S technickým ježděním to má málo společnýho. V takových pasážích se moc manévrovat nedá a vystoupit z kola taky moc ne. Pak je to o štěstí, jak moc se tam kdo smotá!

    Bajku zdar a hlavně bez úrazů!!!

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #29 oondra - vloženo: 13.09.2013 v 12:06:08

    Bobe, kdyby jsi pustil do mladého korunu a jel na závody den předem, tak tam může kroužit hodiny třeba 3 :)jen nevím jestli by mu to pomohlo

    1. na tento komentář reaguje Petrklíč — #32
    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #28 asdfghjkl - vloženo: 13.09.2013 v 11:57:16

    Aspoň se naučí jezdit(hodně jih to teda opravdu umí) na kole a třeba jednou skousnou i těch 200g navíc a pořídí si teleskop. Chrániče na kolena může vozit kdo chce jejich boj, že je nemají. Taky si jedu 60km s chráničema, takže na xc no problem. Prostě kdo chce jezdit MS musí na kole i umět, ne jen šlapat - to je jak když brečí sjezdaři, že Špindl DH je moc těžký- tak ať to nejezdí, když na to nemají.

    1. na tento komentář reaguje Petrklíč — #32
    2. na tento komentář reaguje Fuerte — #34
    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #27 Kurri_22 - vloženo: 12.09.2013 v 20:25:13

    odpověď na Bob Damek — #26 Přesně Bobe. Naprosto souhlasím.

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #26 Bob Damek - vloženo: 12.09.2013 v 20:15:16

    Moc do diskusí nepíšu, ale MTBS je jedina platforma pro takovouto diskusi a článek byl napsán cíleně aby diskusi vyvolal.

    Je rozdíl mezi trati technicky náročnou a nebezpečnou. Tratě XCO by se neměly stavět tak, aby za každou cenu tekla "krev a mlíko" ( zranění a likvidace techniky - ne každý má materiál sponzorsky). Paradoxem je, že to závod vůbec nezatraktivní, ale naopak tyto pasáže ze závodu udělají nezáživnou jízdu osamocených jezdců. Autor článku to nezmínil, ale podle mne je mnohem větším problémem to, že tratě nemají dostatečnou propustnost, prostě se na nich nedá závodit tzv. loket na loket. Moderní tratě plné kamenitých sekcí a singletrailů jsou fajn, ale pro časovku nebo enduro závody , kde není hromadný start.V tratích XCO způsobí ucpání tratě, když přidáme trend zkracování okruhů a pravidla stahování jezdců 80 %, tak se závody stanou pro jezdce i diváky nezajímavé, je to stejně naho..o jako s jízdou po D1. Proč se stavitelé neinspirují cyklokrosem kde je trať širší, kde se dá soupeřit a nejsou arytmické ucpávací pasáže, které se zpravidla dají projet jedinou optimální stopou.

    A co jezdci, ti nemají bohužel žádnou organizaci, která by je zastupovala a řešila bezpečnost...

    Problémů je víc, malý počet závodů, neexistující kontimentální pohár v Evropě, přežitý systém bodování a ranking a tím i množství závodníků ( moc nebo málo)na závodech. Pokud zůstane trend stavby tratí jaký je tak si myslím, že start více jak 50 jezdců nemá smysl. Je pak asi na zvážení zavést systém kvalifikace například jak tomu bylo u sprintu.

    Je potřeba změnit i přežitý harmonogram pohárových závodů, náročnost tratí si vyžaduje možnost si trať najet. Kategorie děti, hobby a masters by měly jezdit jiný den nebo alespoň po závodech elity a juniorů a ti by měli mít minimálně 2 hodiny zajištěnou trať pro trénink před svým blokem závodů.

    1. na tento komentář reaguje Kurri_22 — #27
    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #25 Vláďa - vloženo: 12.09.2013 v 17:20:35

    Hoši, tady to asi nevyřešíme :) Pokud se s tím bude hýbat, tak jedině na podnět samotných závodníků, potažmo trenérů. Ale upřímně - vždyť se na to také rádi díváme :)

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #24 Michael Šimek - vloženo: 12.09.2013 v 17:01:07

    odpověď na tomas321 — #23 to je jeden z tech lehcich, tam neni zadna prasarna krom novy rubeny choice kde je rychla chicken way

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #23 tomas321 - vloženo: 12.09.2013 v 16:36:49

    odpověď na Michael Šimek — #22 můžu porovnat jen se svěťákem na moravě a tam mi to teda extra těžký nepřišlo..

    1. na tento komentář reaguje Michael Šimek — #24
    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #22 Michael Šimek - vloženo: 12.09.2013 v 16:29:53

    odpověď na tomas321 — #21 technicky o hodne, sudety jsou super, ale ty tezsi xc trate svetaku jsou uplne jinde

    1. na tento komentář reaguje tomas321 — #23
    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #21 tomas321 - vloženo: 12.09.2013 v 16:23:11

    odpověď na Michael Šimek — #20 jak to myslíš? XC trať je podle tebe náročnější?

    1. na tento komentář reaguje Michael Šimek — #22
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744