Na hraně! Jsou dnešní XCO tratě už příliš nebezpečné?

Již několikrát během sezony, naposledy po MS v Jihoafrické republice, se rozvířily debaty o náročnosti tratí světového poháru a dalších vrcholných podniků v XCO...

Autor: Tomáš Gladiš
Na hraně! Jsou dnešní XCO tratě už příliš nebezpečné?

Nejvýrazněji vystupovala právě po světovém šampionátu německá reprezentantka Sabine Spitz. A není divu. Poranila si vazy v rameni při pádu během tréninku v úvodním závodě světového poháru v Albstadtu, kde si mimochodem rovněž v tréninku zlomil klíční kost i její krajan Manuel Fumic, a přišla tak o půl sezony. Sotva se po operaci zotavila a dostala do formy, spadla při tréninku na trati mistrovství světa znovu a stejně devastujícím způsobem si rameno poranila znovu. Tentokrát druhé.

Sabine Spitz tentokrát spadla v místě zvaném „Shaka's playground“. „Znali jsme tento úsek trati už z loňského světového poháru, ale letos byl ještě těžší. Více se to vyjezdilo a část půdy byla odstraněna, takže to byl větší skok, aby se člověk dostal přes kmeny. Možná jsem tam najela zbytečně rychle, nevím. První kmeny jsem přejela bez problémů, ale na konci úseku jsem jeden trefila předním kolem a šla přes řídítka,“ popisovala Němka serveru Cyclingnews.com, jak k jejímu fatálnímu pádu došlo. Výsledek? Zlomenina v oblasti ramene.

Sabine Spitz dokázala po zranění v Albstadtu zvítězit v závodě SP v Andoře

„V Albstadtu panovaly specifické podmínky. Jsou tam vápence, které za deště zkrátka kloužou. A něco podobného platilo o hlíně v Pietermaritzburgu. Organizátoři se musí zamyslet, jak bude trať sjízdná za všech podmínek,“ říká Sabine Spitz, která se obula i do trati v Novém Městě na Moravě, která patřila vždy k jejím nejoblíbenějším. „Na Vysočině byla nádherná trať. Letos jsem tam kvůli zranění z Albstadtu startovat nemohla, ale vím, jaké změny tam proběhly. Proč tam budují novou rock garden, u níž je jasné, že za špatných podmínek bude obtížně sjízdná?“ naráží olympijská medailistka na prvek, který v Novém Městě na Moravě pomohl postavit freerider Richard Gasperotti.

Jedna z českých reprezentantek Tereza Huříková stojí částečně na straně své bývalé kolegyně Sabiny Spitz. „Určitě je ve stavění tratí cítit určitý posun. Už to není jen o jezdění na kole, jsou tam i jiné prvky. Dřív to bylo o tom, co v daném místě příroda dala. Dnes se vzdalujeme od toho XC v pravém slova smyslu a hodně se do toho dávají umělé překážky a ruční práce. Nejtěžší jsou ty oblíbené rock garden, které umí být za různého počasí někdy dost nevyzpytatelné. Ale to je vývoj. Neříkám, že špatným nebo správným směrem, ale asi je přirozené, že se tak mladý sport hledá a vytyčují se mantinely. Ale i proto je dobře, že se závodníci hlásí a protestují,“ myslí si závodnice týmu Specialized Racing.

„Myslím, že jsme se dostali do bodu, kdy jsou tratě sice zajímavé a chceme je takové mít, ale zároveň jsme možná na hranici bezpečnosti,“ řekla dále Sabine Spitz pro server Cyclingnews. Podle dvaačtyřicetileté německé závodnice, která za dobu své kariéry sleduje významné proměny olympijského cross country, se pořadatelé předhánějí v tom, kdo bude mít nápaditější a působivější trať. „Přidávají víc a víc, ale ve finále za to platí sportovci svými zraněními. Je rozdíl jet technickou pasáž v běžném tempu a v tepech blízko maxima. Každým kolem je to těžší, únava se stupňuje a i drobné zaváhání vyústí v bolestivé zranění,“ posteskla si Spitz.

Kamenné rock garden v Pietermaritzburgu

I podle Terezy Huříkové by nebylo od věci občas trochu ubrat. „Na trati mistrovství světa trénovali někteří bikeři s chrániči a v ten moment jsem si řekla, že už se ten sport dostává někam úplně jinam,“ pokračuje Tereza, podle jejíchž slov je obtížné podobné prvky trénovat, protože není možné je najít jen tak uprostřed lesa. Ona sama proto jezdí za tréninky do bikeparků. „Trať se dá zatraktivnit i jinak. Viděla jsem zajímavé prvky, jako jsou různé lávky, ale nebyly nebezpečné. I v Africe se sice skákalo, ale nebyly to metrové dropy, kde se při případném pádu člověk přizabije,“ doplnila.

Podle pořadatelů je obtížné postavit trať tak, aby snesla závod elity a zároveň byla sjízdná pro juniorské kategorie. „Z mého pohledu dáváme každému z jezdců na vybranou. Netlačíme je do rizika. Těžké technické pasáže mají vždy nějakou objížďku, někdy i několik. Jen juniorské kategorie většinu nejnáročnějších úseků nejely. Určitě není naším zájmem přihlížet tomu, jak si jeden závodník za druhým láme na trati své kosti,“ uvedl pro Cyclingnews technický delegát UCI Simon Burney. „Sabine nespadla v kdovíjak technicky náročném úseku a ostatní ženy kategorie elite si podle všeho trať užívaly a líbila se jim,“ pokračoval Burney a jako argument proti tvrzením Sabine Spitz doplnil: „Poté, co jsme chtěli uzavřít všechny náročné úseky juniorským kategoriím, ozvaly se protesty, že mladí nechtějí jezdit jen po chicken-ways. A tak jsme jim některé pasáže nechali. Ta mladá generace to zvládá, nejlepší junioři jezdili v tréninku všechno“.

V nové rock garden v Novém Městě na Moravě se pádu nevyhnul ani Jaroslav Kulhavý

Nadšená z trati v Africe byla například stříbrná z MS Polka Maja Wloszczowska. „Ta trať se mi moc líbí. Sedí mi výjezdy, které jsou dlouhé, ale nejsou příliš prudké. Můžete si udržet svůj vlastní rytmus. A technické úseky je pěkné jezdit,“ hodnotila trať v Pietermaritzburgu polská reprezentantka. A podobně mluvila i týmová kolegyně Terezy Huříkové ze stáje Specialized Racing Lea Davison. „Je to fantastická trať. Technická, náročná a zábavná.“

Bravurně si s tratí mistrovství světa poradil vítěz elitní kategorie Nino Schurter, který se netají tím, že zdejší trať patří k jeho nejoblíbenějším. Líbila se ale i majiteli bronzu, kterým je Jose Antonio Hermida. „Tahle trať je jako Disneyland. Je to nahoru dolů, samá zatáčka, superrychlá trať. Samozřejmě je tu určité riziko, ale mně se ta trať líbí,“ shrnul týmový parťák Ondřeje Cinka z týmu Multivan Merida.

Pořadatelům v Africe se podle závodníků povedla i záživná trať sprintu. "Trať je zajímavá, technická. Docela zábavný, většina eliminatorů je ve městě po dlažbě, tady je to přírodní a líbí se mi to," nechal se před startem slyšet Jaroslav Kulhavý. A pochvaloval si ji čerstvý mistr světa v eliminatoru Paul van der Ploeg. „Na rozdíl od loňského roku, kdy se jelo MS v Rakousku, se tahle trať více podobala horským kolům. Ale taky se na ní dalo předjíždět.“

Foto: Michal Červený

Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Světový pohárDvojzávod světového poháru v cyklokrosu premiérově tento víkend
    Dvojzávod světového poháru v cyklokrosu premiérově tento víkend
  2. Světový pohárPieterse zahájila krosovou sezónu 3. místem, v mužích opět vítězí Vanthourenhout
    Pieterse zahájila krosovou sezónu 3. místem, v mužích opět vítězí Vanthourenhout
  3. Světový pohár3. díl Světového poháru v cyklokrosu se jede v Namuru
    3. díl Světového poháru v cyklokrosu se jede v Namuru
  4. Světový pohárSvětový pohár na Sardinii zrušen kvůli extrémnímu větru
    Světový pohár na Sardinii zrušen kvůli extrémnímu větru
  5. Světový pohárNové Město n.M. spouští předprodej vstupenek, prvních 100 s bonusem
    Nové Město n.M. spouští předprodej vstupenek, prvních 100 s bonusem
  6. Světový pohárSvětový pohár v cyklokrosu zavítá poprvé na Sardinii
    Světový pohár v cyklokrosu zavítá poprvé na Sardinii

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #30 Babaja - vloženo: 13.09.2013 v 12:23:10

    To navážení šutrů (hlavně těch ostrých) na tratě je kravina. S technickým ježděním to má málo společnýho. V takových pasážích se moc manévrovat nedá a vystoupit z kola taky moc ne. Pak je to o štěstí, jak moc se tam kdo smotá!

    Bajku zdar a hlavně bez úrazů!!!

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #29 oondra - vloženo: 13.09.2013 v 12:06:08

    Bobe, kdyby jsi pustil do mladého korunu a jel na závody den předem, tak tam může kroužit hodiny třeba 3 :)jen nevím jestli by mu to pomohlo

    1. na tento komentář reaguje Petrklíč — #32
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #28 asdfghjkl - vloženo: 13.09.2013 v 11:57:16

    Aspoň se naučí jezdit(hodně jih to teda opravdu umí) na kole a třeba jednou skousnou i těch 200g navíc a pořídí si teleskop. Chrániče na kolena může vozit kdo chce jejich boj, že je nemají. Taky si jedu 60km s chráničema, takže na xc no problem. Prostě kdo chce jezdit MS musí na kole i umět, ne jen šlapat - to je jak když brečí sjezdaři, že Špindl DH je moc těžký- tak ať to nejezdí, když na to nemají.

    1. na tento komentář reaguje Petrklíč — #32
    2. na tento komentář reaguje Fuerte — #34
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #27 Kurri_22 - vloženo: 12.09.2013 v 20:25:13

    odpověď na Bob Damek — #26 Přesně Bobe. Naprosto souhlasím.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #26 Bob Damek - vloženo: 12.09.2013 v 20:15:16

    Moc do diskusí nepíšu, ale MTBS je jedina platforma pro takovouto diskusi a článek byl napsán cíleně aby diskusi vyvolal.

    Je rozdíl mezi trati technicky náročnou a nebezpečnou. Tratě XCO by se neměly stavět tak, aby za každou cenu tekla "krev a mlíko" ( zranění a likvidace techniky - ne každý má materiál sponzorsky). Paradoxem je, že to závod vůbec nezatraktivní, ale naopak tyto pasáže ze závodu udělají nezáživnou jízdu osamocených jezdců. Autor článku to nezmínil, ale podle mne je mnohem větším problémem to, že tratě nemají dostatečnou propustnost, prostě se na nich nedá závodit tzv. loket na loket. Moderní tratě plné kamenitých sekcí a singletrailů jsou fajn, ale pro časovku nebo enduro závody , kde není hromadný start.V tratích XCO způsobí ucpání tratě, když přidáme trend zkracování okruhů a pravidla stahování jezdců 80 %, tak se závody stanou pro jezdce i diváky nezajímavé, je to stejně naho..o jako s jízdou po D1. Proč se stavitelé neinspirují cyklokrosem kde je trať širší, kde se dá soupeřit a nejsou arytmické ucpávací pasáže, které se zpravidla dají projet jedinou optimální stopou.

    A co jezdci, ti nemají bohužel žádnou organizaci, která by je zastupovala a řešila bezpečnost...

    Problémů je víc, malý počet závodů, neexistující kontimentální pohár v Evropě, přežitý systém bodování a ranking a tím i množství závodníků ( moc nebo málo)na závodech. Pokud zůstane trend stavby tratí jaký je tak si myslím, že start více jak 50 jezdců nemá smysl. Je pak asi na zvážení zavést systém kvalifikace například jak tomu bylo u sprintu.

    Je potřeba změnit i přežitý harmonogram pohárových závodů, náročnost tratí si vyžaduje možnost si trať najet. Kategorie děti, hobby a masters by měly jezdit jiný den nebo alespoň po závodech elity a juniorů a ti by měli mít minimálně 2 hodiny zajištěnou trať pro trénink před svým blokem závodů.

    1. na tento komentář reaguje Kurri_22 — #27
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #25 Vláďa - vloženo: 12.09.2013 v 17:20:35

    Hoši, tady to asi nevyřešíme :) Pokud se s tím bude hýbat, tak jedině na podnět samotných závodníků, potažmo trenérů. Ale upřímně - vždyť se na to také rádi díváme :)

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #24 Michael Šimek - vloženo: 12.09.2013 v 17:01:07

    odpověď na tomas321 — #23 to je jeden z tech lehcich, tam neni zadna prasarna krom novy rubeny choice kde je rychla chicken way

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #23 tomas321 - vloženo: 12.09.2013 v 16:36:49

    odpověď na Michael Šimek — #22 můžu porovnat jen se svěťákem na moravě a tam mi to teda extra těžký nepřišlo..

    1. na tento komentář reaguje Michael Šimek — #24
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #22 Michael Šimek - vloženo: 12.09.2013 v 16:29:53

    odpověď na tomas321 — #21 technicky o hodne, sudety jsou super, ale ty tezsi xc trate svetaku jsou uplne jinde

    1. na tento komentář reaguje tomas321 — #23
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #21 tomas321 - vloženo: 12.09.2013 v 16:23:11

    odpověď na Michael Šimek — #20 jak to myslíš? XC trať je podle tebe náročnější?

    1. na tento komentář reaguje Michael Šimek — #22
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #20 Michael Šimek - vloženo: 12.09.2013 v 15:42:15

    odpověď na tomas321 — #18 Sudety rallye se s narocnosti tech tezkych XC trati neda vubec srovnat...

    1. na tento komentář reaguje tomas321 — #21
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #19 Maty - vloženo: 12.09.2013 v 15:36:11

    Nemusí se hned volat pro zlehčení tratí, stačí když se budou náročný pasáže vybírat jiným způsobem, takovým jako dříve především ve světě. Prudké sjezdy v lese a pod. kde když člověk udělá chybu jde k zemi ale ne do hromady kamenů! Ty kameny u mě postrádají jakýkoliv smysl??! Jde udělat trať technicky náročnou ale u toho stále bezpečnou!

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #18 tomas321 - vloženo: 12.09.2013 v 14:57:46

    Jsem pro technickou trať, proč to zlehčovat.. to pak můžeme všem dát CX kola ať ke větší sranda. Kdo na to nemá technicky má smůlu, ať jde jezdit silniční závody. Pár eliťáků opět letos startovalo (dokonce se i umístilo) na Sudetech a tam je to s obtížností tratě podobně. Za ty léta co se jezdí, tu nikdo nekřičí po zlehčení trati. Co se týče úrazů, tak neznám sport, kterému by se to vyhýbalo (šachy???).

    1. na tento komentář reaguje Michael Šimek — #20
    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #17 Tommy_25 - vloženo: 12.09.2013 v 14:55:41

    Větší technická náročnost tratí je určitě v pořádku, ale vše má své meze. Např. trať NVNM byla super, nikdo si nemohl stěžovat na to, že by byla lehká Gigantic drop, Rock n Roll a další, ale letošní přídavek v podobě Rubena Choice a jím podobných Rock Garden na jiných tratí je podle mě už za hranou. Něco jiného když do takovéto sekce jedete v tréninku s nízkým tepem a s volnou stopou - to problém není. Ale při závodě je to o něčem jiném a to by si měli stavitelé těchto sekcí uvědomit. Stačí aby jezdec před Vámi udělal drobnou chybu vy se mu už nevyhnete jelikož také jedete ideální stopu za ním a padáte na kameny bez jakýchkoliv chráničů z čeho pak vznikají zbytečná zranění. Další věcí je samozřejmě problém, že s postupem času jak je člověk čím dál tím více vyšitej tak se chyba udělá daleko snadněji.

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #16 midlander - vloženo: 12.09.2013 v 14:46:47

    Je to trochu paradox ve srovnání s tím jak se dělá lokální závod. Tam se vybere lokalita kde se dá postavit pěkná trať, najde vhodný zázemí (typicky hospoda) a natrasuje se trať aby se tam tak nějak střídala technika, výjezdy, sjezdy, sem tam klídek. Tak aby se to líbilo závodníkum a přijeli i příště. Na diváky sere pes, stejně přijdou jenom rodinný příslušníci. U podniku typu SP se vybere lokalita podle toho kde přijde hodně lidí a je tam dostatečně velký zázemí, pak se natrasuje trať tak aby byla přístupná divákum. A aby bylo na co koukat, nacpou se tam umělý překážky (lidi chtěj vidět krev). Jestli je trať zajímavá pro závodníky, to je vedlejší, ti stejně pojedou protože musej. Takže abychom sport posunuli, zpopularizovali a přinesli do něj peníze, musíme ho tak trochu ohnout. Vyvstává otázka, zda to má smysl.

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #15 viktor.stošek - vloženo: 12.09.2013 v 14:18:43

    odpověď na Kurri_22 — #13 Plně s tebou souhlasím.Je to moc.V tomhle ve všem.Přijde mi,že každý chce vidět krev a ostatní ho nezajímá.Určitě to nepřidá na atraktivnost závodu,pouze se tam natáhne celé pole prostě proto,že v těhle pasážích ani nejde jezdit v kontaktu.A je po závodě.V Londýně většinou kritizovali lehkou trať a bylo to drama jako hrom.

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #14 sani - vloženo: 12.09.2013 v 13:24:09

    pretekar sa radsej prizabije,ako by mal pripustit, ze trat je out,ved super by ho vysmial,tie umeliny sa mi zdaju mimo ...

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #13 Kurri_22 - vloženo: 12.09.2013 v 12:40:35

    Je to moc, podle mě to ani na atraktivitě nějak extra nepřidává.

    A vůbec nechápu, proč ty tratě stavějí sjezdaři nebo fourcrossaři, vždyť to jsou úplně jiné sporty. Koho to vůbec napadlo?

    Jsem pro, aby ty tratě byly co nejnáročnější fyzicky i technicky, to ale nemusí znamenat stavění nesmyslných umělých a nebezpečných překážek. Například trať v Kanadě se mi hodně líbila, technicky rozhodně nebyla nenáročná, ale nebyla ani extra nebezpečná.

    1. na tento komentář reaguje viktor.stošek — #15
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #12 zdenek1307 - vloženo: 12.09.2013 v 12:26:10

    Za poslední dva roky je to stále těžší a úměrně s tím se nic jiného nemění.

    To aby za chvíli všichni sedlali celopéra s minimálně 120 mm.

    Mě subjektivně příjde, že už je to moc drsný.

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #11 Vláďa - vloženo: 12.09.2013 v 11:14:58

    Osobně si myslím, že už by se to mohlo zastavit. I já jsem příznivcem drsnějšího XC, ale u pohárových tratí, kde jsou zároveň i vysoké rychlosti, je to problém. Je rozdíl, vystoupit si z kola na těžké technice tady u nás v Mostě na Extrému, při téměř nulové rychlosti a vyválet se v kamnné záhrádce při 30tce :(

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #10 kubo67 - vloženo: 12.09.2013 v 08:20:40

    A nemohlo by to mať taktiež súvis s nárastom priemeru kolies? Tri roky dozadu sa kládli podobné otázky, či už nie sú trate XC priťažké. Prišli 29" s menšími nájazdovými uhlami, lepšou trakciou a pod. a zrazu boli existujúce trate rýchlejšie s ľahšie prejazdnými technickými úsekmi, predtým optimalizované na 26", pričom technické dovednosti jazdcov boli už tak na vysokom stupni. Tak čo spravíte ako staviteľ trate? Samozrejme, že náročnosť upravíte tak,aby sa priblížila k relatívnemu predchádzajúcemu stavu, aby ste kompenzovali technologický "doping"

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #9 zbenda - vloženo: 12.09.2013 v 08:00:29

    Urcite hlasuju pro technicky a narocny trate. Ale ono zajimava, narocna a technicka trat neni nutne prilis nebezpecna. Da se postavit plno dost tezkych a peknych technik, ale kdyz tam clovek lehne a umi trosku padat, neznamena to nutne game over. Nevim proc se stavi rock gardeny dlouhy desitky metru, kde i mala chybicka znamena sanitku. Podle me je plno jinych moznosti, jak udelat paradni misto. Co treba NMNM BMX, RNR, G.D., atd. Tam se vam tezko neco stane a je to paradni

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #8 pvc - vloženo: 12.09.2013 v 07:05:26

    Ja jsem pro vysokou narocnost trati. Dobre se na to kouka a diky tomuto trendu zavodni XC kola neco vydrzi a da se na nich jezdit v terenu. Zavodnici holt musi potrenovat techniku aby nepadali.

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #7 Stanislav.Jirak - vloženo: 12.09.2013 v 00:28:17

    V článku zcela absentuje informace o tom, že největší favorit na zisk mistrovského titulu, vedle Schurtera, Julien Absalon při tréninkovém najíždění jedné z technických pasáží, ji asi po 20 pokusech nedal (předtím 19 krát ano) a poroučel se k zemi. Zlomil žebro, rám kola, další žebro natloukl. Po odjetí mistrovského závodu, v bolestech s bandáží na hrudníku, absolvoval další vyšetření s výsledkem, že letošní sezónu ukončil. Takže to není problém Sabine Spitz. Manuel Fumic, který nakonec dojel druhý, si tam během závodu ustlal 2 krát a mnozí další také. Měl kliku, že nespadl opětovně blbě a nezlomil "něco" jako v Albstadtu. Dle mého tento vývoj povede k tomu, že budou jezdci jezdit v brzké době závody světového poháru XCO vybaveni jak kolegové na endurech. Integrální helmy a chrániče.

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #6 Jiri Fikejz - vloženo: 11.09.2013 v 23:48:41

    Holt Sabine musi pristi rok vzit teleskopku nebo zacit trosku trenovat techniku :-) kdyz jsem videl jak par holek jezdilo v NMnM, tak bych rozhodne neubiral, spis naopak.

    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #5 milagros - vloženo: 11.09.2013 v 23:23:50

    odpověď na Martin Bali-Jenčík — #3 no jo... ktera?

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #4 Petrklíč - vloženo: 11.09.2013 v 21:04:11

    Uf... a která? ti dva kluci pod tebou to vystihli docela dobře ne!!

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #3 Martin Bali-Jenčík - vloženo: 11.09.2013 v 20:06:17

    Pokud si jedna borkyně poraní vazy v rameni a jeden borec zlomí klíční kost, tak otázka v nadpise asi není správně položená. Má-li být XCO nebezpečný sport, co mají potom říkat silničáři, lyžaři sjezdaři, hokejisti, apod. Podívá-li se člověk na televizní a diváckou sledovanost XCO, o omylu s názvem XCE ani nemluvě, nabízí se otázka zcela jiná a mnohem zásadnější…

    1. na tento komentář reaguje milagros — #5
    2. na tento komentář reaguje Babaja — #
    3. na tento komentář reaguje takyjelito — #40
    4. na tento komentář reaguje wlastan — #
    5. na tento komentář reaguje wlastan — #41
    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #2 slajd - vloženo: 11.09.2013 v 17:22:51

    Samozřejmě je to dost obtížné, ale hodně tomu pomáhají samotní jezdci. Jezdí se na čím dál větší riziko a čím dál víc na hraně, takže někdy to prostě nevyjde

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #1 karel.neugebauer.7 - vloženo: 11.09.2013 v 17:20:26

    Holt MTB je MTB a ne courání se po rovné cestě, staví se to uměle, protože dost přírodních překážek prostě nelze vměstnat do tak malého prostoru. Za mě ta trať byla vyvážená. Rozhodně bych neubíral. Je nutné ale mít vždy volbu objížďky pro případ že zmokne a bude to fakt o hubu.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744