Bosch už dávno není jen o motoru samotném, německý výrobce nabízí vlastní "ekosystém" s mnoha uživatelskými funkcemi a my jsme je vyzkoušeli...
Bosch Smart System neboli Chytrý Systém je ekosystém, který zastřešuje celou řadu funkcí. V dnešní době sdílení a propojování je to logický krok pro uživatelský komfort různých typů určení kola a i způsobu ježdění. Smart System je možné rozdělit na hardware a software část, kdy hardware je druh motoru, typy ovládání dopomoci, displeje Kiox, Nyon atd., držák na smartphone, ABS systém a typy baterií. Oproti tomu software přináší aplikaci Flow, která disponuje navigačními funkcemi, nastavením motoru, ochranou před odcizením ebiku atd.
Náš testovací ebike Mondraker Crafty R byl vybavený motorem Performance Line CX, 750Wh baterií, bezdrátovým ovladačem Mini Remote a rámovým System Controllerem, displejem Kiox 300 a doplňkovým držákem na telefon SmartphoneGrip, který má i funkci bezdrátového nabíjení.
Aplikace Flow - nastavení, zámek a navigace
Aplikace je běžně ke stažení na Google Play nebo App Store. Přes aplikaci se zaregistrujete a přihlásíte se bezdrátově ke svému kolu. Pak můžete rozbalit podrobnosti a informace o konkrétním set-upu, firmware a pustit se i do ladění charakteristiky motoru. Pěkným detailem je i grafika s konkrétním výrobcem ebiku. Pro změny v nastavení motoru si rozbalíte uživatelské jízdní režimy a můžete začít zkoušet. Na tomto konkrétním ebiku je k dispozici ECO, TOUR+, EMTB a TURBO a můžete si každý přizpůsobit podle svého.
Po změnách nastavení v aplikaci uvidíte režim označený hvězdičkou "přizpůsobeno" a kdykoliv si i nastavení vynulovat do výchozího, který je velmi dobře zvolený a optimalizovaný. Z jednotlivých nastavení máte k dispozici Asistenci, Dynamiku, Max. rychlost a Max. točivý moment, takže kdo potřebuje mít co nejcitlivější a nejvýkonnější TURBO mód na technické výjezdy a naopak hodně slabý ECO mód pro trénink a maximální dojezd, tak toho docílíte v tomto nastavení. Výhodou je, že změny jsou patrné okamžitě a člověk nemusí nic resetovat, vypínat a zdržovat se. Vše je intuitivní, jednoduché, ale i dostatečně podrobné pro pestré zkoušení - 10 druhů nastavení dynamiky a asistence.
Další praktickou funkcí je eBike Protect, eBike Alarm umožňuje sledování kola při neoprávněné manipulaci, zvukové signály a notifikaci pro majitele. Tato funkce je už placená formou předplatného aplikace Flow+ a je nutné si nechat namontovat i prvek ConnectModule, což je rádiový modul se senzory a vlastním akumulátorem.
Funkce eBike Lock zase pomocí chytrého telefonu zamkne aktivování motoru, takže také zlepšuje bezpečnost. Po přiblížení se spárovaným telefonem se zase aktivace odemkne pomocí Bluetooth. V případě ztráty telefonu přístup obnovíte opětovným přihlášením na svůj účet.
Další vychytávkou je záznam trasy a navigace. Tady máte několik možností, můžete se podrobně naplánovat trasu pomocí další pokročilé aplikace komoot a následně importovat trasy anebo si rovnou zadat navigaci v aplikaci Flow, což je ideální, pokud se někde ztratíte nebo chcete rychle poznat lokální trasu. Na výběr jsou možnosti jednoduché turistické cesty a asfaltu, ale i MTB a trailů. Záznam trasy je klasický tracking, který můžete následně propojit se Strava účtem a automaticky nahrávat po skončení projížďky. Navíc v aplikaci máte historii, takže si můžete rozbalit i podrobnosti o trase s profilem, kadencí, rychlostí i výkonem jezdce.
Navigace je ideální s použitím na chytrém telefonu, při použití na Kiox displeji je to omezeno na klasickou jednoduchou čáru s šipkou a zobrazením vzdálenosti odboček a zvukovým signálem.
Displej Kiox, volič MiniRemote, držák SmartPhoneGrip a řídicí jednotka System Controller
Na naší testovačce byl osazený menší displej Kiox ve variantě 300 na předsazeném držáku. Jedná se o malý a minimalistický displej, který zobrazuje aktuální údaje při jízdě, nabití akumulátoru s přibližným dojezdem, navigaci a spoustu různých podrobností v jednoduché grafice. Novinkou je i možnost vlastních variant zobrazení pomocí aplikace Flow, takže se dají prohazovat konkrétní veličiny a informace jako na běžných cyklocomputerech. Při spárováním se smartphonem ukazuje i procenta baterie telefonu a při zapnuté navigaci zobrazuje šipku s čárou trasy a podrobnostmi o dané cestě a odbočkách. Mojí oblíbenou obrazovkou jsou samozřejmě údaje o kadenci a wattech, takže snadno si zkontrolujete, jestli jste v reálné vytrvalosti, nebo jedete pohodu. Dobře si ověříte i náročnost technických výjezdu přes čísla, kterým se dá věřit a ukazují vaše výstupy. Je trochu škoda, že tam nejsou i konkrétní watty motoru a je to zjednodušeno na takový "tachometr" neboli využití potenciálu motoru.
Barva grafiky se mění podle zvoleného režimu dopomoci a na našem ebiku byly barvy zelená, modrá, fialová a červená, přehlednost a čitelnost je i na přímém slunci perfektní. Změny obrazovek probíhají pomocí bezdrátového voliče MiniRemote, který je umístěný na levý palec. Volič je kompaktní a nepůsobí křehce, takže pro traily nebo enduro ideální, možná bych jen přidal trošku na odezvě tlačítek, aby byla "analogovější". Z boku je tlačítko na přepínání displeje - pokud ho používáte - a také aktivace světel. Pomocí tohoto voliče zapínáte i mód chůze a aktivaci Hill Hold, který kolo zastaví ve stoupání a usnadní manipulaci.
Pokud jste velcí minimalisté, je možné ebike používat pouze se System Controllerem, který najdete na horní rámové trubce. Pomocí něj se ebike zapíná a umožní i změny módů dopomoci, navíc pomocí barevných diod poskytne zpětnou vazbu o intenzitě dopomoci a zbývající kapacitě akumulátoru, kde ukazuje pomocí bílých a barevných diod pokles kapacity (bílá je mezikrok s 10 procent úbytkem a barevná 20 procent úbytku). Nejčastější využití u endur ale rozhodně bude v kombinaci s MiniRemote.
Kdo má radši klidnější ježdění a preferuje větší zobrazení, tak sáhne po držáku chytrého telefonu SmartPhoneGrip. Je to držák, který zacvaknete místo displeje Kiox a následně vložíte svůj chytrý telefon do klipu a používáte ho jako displej, zobrazení vychází z Kioxu. Má v sobě také integrované bezdrátové nabíjení, takže pokud se chystáte na delší trasu s navigací, tak nabíjení hodně oceníte. Je ale možné také využít kabelové nabíjení. Použití smartphonu má hlavní výhodu právě pro navigaci, kde je zobrazení o dost podrobnější a přehlednost i čitelnost tady hraje velkou roli. Ideální bude pro cykloturisty, popřípadě pro city kola, cargo atd. Listování mezi obrazovkami je stejně jako u Kioxu pomocí voliče, aby ruce zůstaly na řídítkách. Na ostřejší použití bych to osobně úplně neviděl, kvůli riziku pádu, ale držák drží hodně, takže nějakých bunnyhopů nebo schodů se úplně bát nemusíte. Ale určení je v tomto případě jasné - cestování.
Smart System je velmi praktickým doplňkem pro všechny, kteří chtějí ze svého ebiku dostat maximum funkcí, které budou i časem přibývat. Je to na každém jaké možnosti tohoto ekosystému využije ke zkvalitnění zážitku z ježdění. Možností je hodně.
Pro více informací prosím navštivte www.bosch-ebike.com
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
...aneb jak dodrbat jízdní kolo v jeho geniální jednoduchosti tím, že na něho narvu maximum kur**tek a místo požitku z obyčejné jízdy trávit čas čučením do mobilu, nastavováním a monitoringem všeho a dobíjením, aby pak uživatel ve finále, když přijede do terénu to kolo stejně musel tlačit :D
odpověz na tento komentářNyon atd., držák na smartphone, ABS systém t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t
odpověz na tento komentář