Nedělní blátivý závod světového poháru v XC v Albstadtu byl opravdu nebývale těžkou prověrkou a my jsme se podívali, jak vysoko se vyšplhají watty současných špičkových bajkerů. A nestačili jsme se divit...
Nino Schurter, dlouholetá biková superstar, vygeneroval v tomto náročném závodě opravdu neskutečná čísla, ale ani to na vítězství, dokonce ani na TOP 5, nestačilo. Nino, stejně jako většina bikerů světové série, svůj wattmetr využívá nejen v tréninku, ale i pro pozávodní analýzu. Konkrétně v jeho případě mu ta čísla poskytuje wattmetr Quarq XX1 a svá data analyzuje v tréninkovém systém Training Peaks, ostatně stejně jako naši svěřenci v PERFlabs.
Ondra Cink na trati v Albstadtu bojoval také skvěle. Nebýt defektu a pádu, do první desítky by určitě patřil a to je skvělý příslib. Opět máme jezdce schopného se připravit a závodit v TOP 10. A to i přesto, že bikový svět za tu dobu, co si Ondra odskočil na silnici a zpět, určitě nespal. Dnes už to není pouze o Ninovi, Absalonovi nebo Kulhavém. Špička je nyní mnohem širší a watty a způsob závodění tomu pochopitelně odpovídají. Ostatně pojďme se na současnou situaci podívat podrobněji.
Předně je dobré uvést, že Ondra i Nino mají podobnou váhu - cca 68 kg. Urostlé postavy se na dnešních členitých XC tratích už moc nenosí.
Watty z Albstadtu:
Nino Schurter (6. místo, ztráta na vítěze 1:39 min)
Na opakovaných úsilích do kopce je dobře vidět, jak se ve třetím kole rozhodovalo (jelo se výrazně rychleji) a také jak v posledním a předposledním okruhu už tempo lehce uvadá. Nino nebyl úplně ve své kůži. Všechny výjezdy, i v takto náročném blátivém terénu, jsou ale strojově podobné. Žádné známky únavy či zpomalení uprostřed závodu či technických problémů. Všechny okolo 420-440 W neboli 6,2-6,5 W/kg. Celý závod (téměř hodina a půl) výkonem 5,4 W/kg.
Ondra Cink (odstoupil po defektu a pádu, zhruba po hodině závodu, do té doby bojoval o TOP 5)
(* Ondrův wattmetr zřejmě o nějakých 5 % podměřuje. Při stejné váze a srovnatelném čase by měly údaje z Ninova a Ondrova wattmetru souhlasit. A to jak normované watty na kolo, tak průměrné watty pro jednotlivá stoupání na trati)
Pokud si ta čísla zrekapitulujeme, můžeme definovat následující výkonost současného adepta na TOP 10 v XC závodech světového poháru:
Dobrý start do terénu znamená po startovním výstřelu šlápnout do toho z nuly na 1000 W a vydržet takto sprintovat do nájezdu do terénu zhruba 10s (!), poté zvládnout standardně přepálený začátek závodu na 461-500 W / 5 minut. Pro udržení se v popředí je třeba podávat konstantně 5,5 W/kg (tedy 370 W pro 70kg jezdce), nejtěžší pasáže (několikaminutové výjezdy) potom zvládnout opakovaně na 420-440 W (6,2 W/kg). U kratších úseků silového charakteru trvajících pouze desítky sekund samozřejmě platí wattáž o nějakých 100 W vyšší. Pro adekvátní zrychlení za zatáčkou je třeba vsadit 550-750 W / 3s, a to prakticky po celou dobu závodu.
Zdá se vám to neskutečné? Tak si ještě přidejte extrémně náročnou techniku v terénu, bláto, vodu, chlad a špínu v očích. Ano, tohle je současná laťka špičkové výkonnosti v cross country. Ondra Cink se do ní vrátit zvládnul. Nezbývá než poblahopřát jemu i celému jeho týmu. Podaří se to letos i Jardovi Kulhavému? V Novém městě se to bohužel nedozvíme (SP v Novém Městě bez Jaroslava Kulhavého).
Vydáno ve spolupráci se SPEEDweaponry
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na Hazoš — #1 Nejsou, motorky to mají v kilowattech
odpověz na tento komentářPerfektní článek!! Díky .....a jdu to rozdejchat. Ty čísla jsou velký i na motorku :D
- na tento komentář reaguje Šíny — #2
odpověz na tento komentář