Vývoj pláštů pro horská kola je jednou z nejvíce inovativních oblastí cyklistiky. Vývoj systémů odolných defektům, zdokonalování jízdních vlastnostmí plášťů a snaha o co nejnižší hmotnost rotujících částí na kole, to jsou ty hlavní směry vývoje a výzkumu řady firem zabývající se horskou cyklistikou.
Každý závodník i turista jistě moc dobře zná nepříjemný sykot při defektu. Defekt je černá můra všech závodníků i turistů. Dokáže připravit jezdce o vítězství i zkazit náladu na vyjížďce v přírodě.
I když je mnohým Taiwan stále k smíchu a výrobky z tohoto konce mají zaškatulkované jako brak, už tomu tak dávno není. Svědčí o tom i firma FOSS, která použila na výrobu duší místo tradiční gumy makromolekulární termoplast TPE. Proč? Právě z výše popsaných důvodů.
Osvětlení pojmů elastomer - termoplastElastomer je makromolekulární látka, která se po podstatné deformaci malým napětím a uvolněním tohoto napětí při pokojové teplotě rychle vrací přibližně k původním rozměrům a do původního tvaru. Naopak Termoplast je za běžných podmínek většinou tvrdá a často i křehká makromolekulární látka. Při zvýšené teplotě se stává plastickou, tvarovatelnou. Změna z plastického do tuhého stavu je vratná. Termoplastický elastomer (TPE) je polymerní materiál, který má při pokojové teplotě vlastnosti elastomeru, resp. pryže, ale dá se zpracovávat jako termoplast. Ve srovnání s pryží je technologie výroby mnohem jednodušší. Jde v podstatě o rychlý přechod ze zpracovatelské taveniny k pevnému elastickému tělesu. Tento proces je vratný a nastává pouhým natavením a ochlazením TPE , zatímco při výrobě pryží musí kaučukové směsi projít složitým vulkanizačním procesem, při zachování analogických užitných vlastností. |
Pláště z igelitu
První co nás zaujme na duších FOSS je to, že vypadají jako z „igelitu“ a někomu mohou připomínat i obří kondom s ventilkem. Ano jsou průhledné. Další vlastností je to, že jsou méně elastické a proto rozměr musí dosti přesně odpovídat obvodu kola i rozměru zvoleného pláště. Stěny pláště z makromolekulárního plastu jsou sice větší tloušťky, než ty klasické z gumy, ale díky asi o 30 % nižší měrné hmotnosti (TPE jen 0,88 g/cm3 v porovnání s gumou 1,3 g/cm3) je celková hmotnost duší nízká a je srovnatelná se špičkovými ultralight dušemi.
Hmotnost duší o rozměru 26/1.95-2.25 je cca 130g. K zajímavým vlastnostem termoplastů patří jejich tvarová paměť, materiál se po deformaci vrací do původního stavu. A tak například při propíchnutí hřebíkem se duše FOSS neroztrhne, ale v místě průrazu se snaží vrátit do původního stavu a utěsní tak okolí kolem tělesa, které způsobilo průraz pláště a duše.
Píchání už nebude žádné drama
S takovýmto defektem se dá pokračovat v jízdě, aniž by se výrazně snížil tlak. U menších děr od trnů se okolí defektu stlačí do původního stavu a z duše tak neuniká vzduch. Výrobce tyto vlastnosti demonstruje na propíchnutí duše hřebíkem a jehlou ( viz. Ilustrační foto).
Z tohoto pohledu je taková duše účinná i při defektu z boku, kde systémy s protidefektovými tmely a pěnami nefungují zcela spolehlivě. Další výhodou těchto duší je, že při průrazu neexplodují, nedojde k jejich roztržení a rychlému úniku vzduchu. Jsou tak bezpečnější, než klasické duše z gumy, kdy při průrazu prasknutí duše může vést k nepříjemným pádům. Duše z TPE lze opravit záplatami nebo natavením okolí defektu a následným stlačením. K výbavě bikera používající tyto duše tak přibudou zápalky nebo zapalovač, s jejichž pomocí lze provizorně opravit i větší defekt v přírodě. Kuřáci tak budou ve výhodě :-)
Výrobce na domácí opravu nebo do cykloservisů dodává i speciální „zatavovací“ kleště s elektrickým ohřevem. Výhodou je i možnost recyklace těchto duší a údajně i menší škodlivost při jejich případné likvidaci spalováním, než u klasických duší z gumy. Takže nová duše FOSS splňuje i tyto enviromentální požadavky moderní doby a neopomněla to zákazníkům připomenout na obalu mottem: Enviromentally Friendly Tube.
Reference testerů z Beskidy MTB Trophy, kteří testovali duše celý rok: „Duše FOSS plně splnily naše očekávání. V inovované verzi, můžeme říct, že téměř stoprocentně. V každém případě jsou mnohem lepší než tradiční duše z gumy. Pokud s nimi budete jezdit, můžete se cítit bezpečněji a mít jistotu, že jen tak nějaký drát nebo hřebík vás nezastaví. Pokud někdo používá duše, a z nějakého důvodu nechce jít do bezdušového systému (UST), měl by o této možnosti vážně uvažovat.“ |
Pohled do budoucnosti
Použití termoplastů TPE pro výrobu duše je revoluční počin v gumárenském průmyslu. Snad, to ukáže až čas. Svými vlastnostmi posunují vývoj technologií odolných defektům o další vývojový stupeň výš. Duše ale bude vždy duše a výhody UST systému asi nenahradí.
Zajímavé bude proto až použití TPE pro výrobu UST plášťů, kde by použití termoplastů mohlo výrazně snížit jednu z nevýhod UST systémů, kterou je vyšší hmotnost. Použití na bočnice a vnitřní vrstvu UST plášťů by mohlo výrazně zvýšit i odolnost proti defektům, kde nepomůžou ani protidefektové tmely, které jsou účinné především při defektech v běhounu pláště. Prezentována odolnost TPE proti defektům malých průměrů se pro takovéto nahrazení tekutých tmelů u plášťů UST a odlehčených UST ( TNT, TCS, Tubeless Supra, Tubeless Ready,….) přímo vybízí.
Uvidíme, kdo první bude integrovat TPE do konstrukce klasických plášťů z pryže. Zvýšení odolnosti proti defektu bez nutnosti použít tmel a snížení hmotnosti jsou výzvou pro vývojáře.
Kde se dají sehnat duše z termoplastu TPE
Podle dostupných zdrojů v České republice zatím není obchodní zástupce firmy FOSS, dají se ale pořídit v Polsku nebo přes internetový obchod ze zahraničí. Cena se pohybuje kolem 290 Kč. Duše z TPE vyrábí i firma Eclipse a ta jde čistě po hmotnosti, 56 g u MTB duše je výzvou pro gramaře....
Ocenění za inovaciDuše firmy FOSS obdržely prestižní ocenění iF material award 2010 a první místo v kategorii kola v soutěži o nejlepší inovaci INNOBIKE 2010. |
Zdroje: www.daveo.pl | www.mtbnews.pl | www.jpracingbike1.com | www.light-bikes.de

Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
Zajímavé, musím zkusit. Díky za pěkný článek!
odpověz na tento komentářBeskidy = LOL
- na tento komentář reaguje Mira — #3
- na tento komentář reaguje TomasGladis — #4
odpověz na tento komentář