Pořadatelé odebrali Danielu Polmanovi prvenství, údajnou vinu má fotograf

Organizátoři letošního závodu North Cape - Tarifa na 7 400 km odebrali českému vítězi Danielu Polmanovi prvenství... 

Autor: Jan Němec
Foto: Daniel Polman
Pořadatelé odebrali Danielu Polmanovi prvenství, údajnou vinu má fotograf


Vítězem 7 400 km dlouhého závodu z Norského North Capu do španělské Tarify má nového vítěze. Stal se jím finský cyklista Matti Ainasoja, jenž dojel do cíle o dva dny později než český ultramaratonec Daniel Polman. Toho organizátoři z pořadí vyloučili kvůli porušení pravidel a nemůže se tak označovat jako vítěz, nýbrž pouze jako "finisher".  

Toto je úryvek znění vyjádření pořadatele Andyho Buchse: "Je pro mě velmi důležité, aby všichni dodržovali pravidla. Asi 5 hodin před startem jsem se dozvěděl, že s sebou máte soukromého fotografa. Obecně je to nepřijatelné a proti pravidlům závodu bez podpory. Každopádně abychom z této situace vytěžili maximum, tak krátce před startem jsme se s vámi a vaším fotografem dohodli, že může závod sledovat, pokud bude dokumentovat závod a ne jednoho konkrétního jezdce. Když závod probíhal, zjistil jsem, že váš fotograf naši dohodu nedodržuje. Zakázal jsem vám tedy, aby vás váš fotograf nebo kdokoli jiný směl od průjezdu Českem závod sledovat. Bohužel jsem vašeho fotografa našel na trase mezi Reichenau a Bonaduzem, jak na vás čeká..." uvádí Andy Buchs ve vysvětlení, které umístil na oficiální web závodu - podrobnosti zde.

"Čelím naprosto nepochopitelné a bezpáteřní nespravedlnosti. Pořadatel vzal závod do svých rukou a natvrdo určil pořadí v závodě. Je to smutný. Já s tím nic nenadělám, vím, co jsem pro závod obětoval, vím, co vše jsem musel během něj překonat, vím, že jsem jel od prvního až po poslední metr fér dle pravidel. Takže vím, kdo je vítěz, a vědomí, že to víte i vy a dáváte to tady najevo, mi tuhle šílenost pomůže strávit," napsal včera na svůj facebookový profil Dan, když se dozvěděl zprávu o svém vyřazení z pořadí. Ta přišla jen pár hodin potom, co v neděli v brzkých ranních hodinách přiletěl do Česka.

Dan si už na samotném startu prožíval slabé chvilky: "Přijel za mnou v karavanu kamarád Tadeáš s manželkou a dvěma dětmi, chtěl na trati udělat sem tam nějakou fotku, na pár místech mě pozdravit a podpořit. Někteří závodníci, kteří si o mně asi něco dohledali na internetu, se mě pak v té souvislosti snažili trochu rozebrat otázkami na to, kolikrát v tom karavanu budu spát a podobně, že prostě jedu s podporou," řekl Polman v rozhovoru s ČTK.


1 300 km před cílem měl Dan pád, při kterém si poranil ruku a zlomil řídítko...

"Cítil jsem, že tam je skupina závodníků, která bude můj výkon zpochybňovat úplně za všech okolností. Řešil jsem to dokonce s organizátorem závodu. A popravdě řečeno jsem měl sto chutí se otočit a jet domů. Nikdy jsem nepodváděl, nikdy. A něco takového bych na takovém závodě vážně nečekal. Jenže ono se to pak otočilo proti nim, jak jsem byl naštvaný. Tu špatnou energii jsem pustil do šlapek a dupal do toho. Snažili se mě držet a ptali se, jak dlouho chci vydržet takové tempo, ale já jen odpovídal, že jedu, jak mi to vyhovuje," uvedl Polman, který závod vedl od samého začátku. V půlce měl náskok 300 km, v cílové Tarifě 500 km na druhého Fina.

"Tři dny po startu, když ti kluci přestali stíhat, tak už psali na různá fóra různé věci, aby ten můj výkon znehodnotili. Já si přitom nedovolil u Tadeáše radši ani zastavit, abych ho pozdravil... A další horká chvilka přišla, když organizátor podlehl tomu tlaku a mailem mi napsal, že ten kamarád už se nesmí vyskytnout nikde na trati. Jenže to napsal shodou okolností zrovna ve Švýcarsku, kdy jsme nebyli na datech. Sami nám doporučili, ať je s ohledem na to, jak jsou drahá, vypneme. Takže se k nám tohle rozhodnutí nedostalo. A Tadeáš byl pak zrovna někde na hranicích Lichtenštejnska a Švýcarska, aby mě vyfotil. Já o něm ani nevěděl, jenže si ho hned všiml ten organizátor," popsal Polman.

Nejvyšší bod celé štreky: Pico del Veleta 3 400 m n.m. v jihošpanělském pohoří Sierra Nevada

V tu chvíli měl málem po závodě. "Organizátor mi napsal do mailu, že jsem ze závodu vyloučený, protože jsme to nařízení nerespektovali. Já o tom pořád nevěděl. Ten mail četla manželka a úplně se z toho nejdřív sesypala, ale pak se rozhodla, že odepíše. V té odpovědi vše vysvětlila a ujistila organizátora, že rozhodně nejsem žádný podvodník. Díky manželce jsem tak zůstal v závodě. Pak jsme se potkali s organizátorem, popovídali si o tom a bylo to vyřešené, ale můj kamarád radši odjel, aby nebyly další problémy," uvedl Polman těsně po svém příletu.

Jenže ty opravdu přišly. Dan Polman, jenž má na svém kontě mnoho dokončených výzev v podobě kratších i delších ultramaratonů, byl de facto hlavním organizátorem označen za podvodníka a z pořadí vyloučen. 

 

 

Přečteno - 21015x Tagy: daniel polman
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. OstatníDan Polman pokřtil svou novou knihu Rychlejší než vítěz
    Dan Polman pokřtil svou novou knihu Rychlejší než vítěz
  2. Trénink a fitnessDaniel Polman má za sebou další unikátní výzvu - Payer Ultra Projekt
    Daniel Polman má za sebou další unikátní výzvu - Payer Ultra Projekt
  3. Ostatní závodyPolman je v cíli 7 400 km dlouhého závodu. Zvládl ho za 25 dnů a vyhrál
    Polman je v cíli 7 400 km dlouhého závodu. Zvládl ho za 25 dnů a vyhrál
  4. Ostatní závodyDaniel Polman má v nohou 6 000 km a vjel do 15. země - cílového Španělska
    Daniel Polman má v nohou 6 000 km a vjel do 15. země - cílového Španělska
  5. OstatníDan Polman jako první Čech vyrazil na závod z Nordkappu do Španělska
    Dan Polman jako první Čech vyrazil na závod z Nordkappu do Španělska
  6. Ostatní závodyUltracyklista Dan Polman objel Česko a Slovensko za 8 dní, našlapal 3 540 km
    Ultracyklista Dan Polman objel Česko a Slovensko za 8 dní, našlapal 3 540 km

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #28 tntbiker - vloženo: 23.07.2022 v 09:15:05

    odpověď na panzdenda — #27 Dali mu spatnou velikost trika 🤣

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #27 panzdenda - vloženo: 22.07.2022 v 15:07:26

    Co jsem si všiml, tak hlavní výhra v závodě bylo finišerské tričko a to pan Plman dostal, takže nechápu, proč se tak rozčiluje....

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #28
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #26 ladam - vloženo: 22.07.2022 v 08:03:24

    odpověď na tntbiker — #23 historický okamžik pro mě! naprosto souhlasím s tntbikerem. a napsal to lépe než bych to napsal sám a myslím si do puntíku to samé! že by abnormální hic? n e , trapný humor, ale tnt biker má v tomto za mě absolutní pravdu...

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #25 Popcorn - vloženo: 21.07.2022 v 23:16:19

    odpověď na tntbiker — #23 Tak vzhledem k mediálnímu poprasku kolem prazvláštní diskvalifikace-nediskvalifikace teď asi fňuká spíš pořadatel. Jinak podle oficiálních výsledků byl diskvalifikován pouze Paul Berndt, a to je myslím zrovna ten, co si na přítomnost fotografa stěžoval.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #24 leszczynski - vloženo: 21.07.2022 v 21:11:42

    Pěkný rozhovor, kde se Polman snaží vše vysvětlit.

    https://www.irozhlas.cz/sport/ostatni-sporty/cyklistika-extremni-polman-zavod-norsko-spanelsko_2207211504_bac

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #23 tntbiker - vloženo: 21.07.2022 v 11:24:30

    odpověď na trance28 — #22 Tak to samé, co ty, si asi myslel i Polman a pak zjistil, že jel 7,5 tisíce kilometrů zcela zbytečně.:-) Už jsi tu svou teorii napsal pořadateli závodu? :-) Polman byl na to několikrát upozorněn, ale jeho touha po selfíčku byla silnější než respektování pořadatele a pravidel:-) Asi tak. Je mi Polmana líto, ale zavinil si to sám. To jeho fňukání je bezpředmětné.

    1. na tento komentář reaguje Popcorn — #25
    2. na tento komentář reaguje ladam — #26
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #22 trance28 - vloženo: 21.07.2022 v 08:44:01

    odpověď na tntbiker — #19 no tak to jsi napsal uplnou blbost... Pokud by trasa zavodu byla uzavrena pouze pro zavodniky, tak potom ano, poradatel muze zamezit nejakemu obytnaku, aby se po trati nepohyboval. Ale pokud se jede za normalniho silnicniho provozu, tak k tomu rozhodne pravomoc nema a obytnak si tam muze jezdit, jak chce. A je uplne jedno, jestli foti Polmana nebo krajinu

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #23
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #21 ladam - vloženo: 21.07.2022 v 07:53:49

    odpověď na tntbiker — #20 kamaráde náš omluva přijata..

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #20 tntbiker - vloženo: 21.07.2022 v 07:39:46

    odpověď na ladam — #18 Promiň, že se nezajímám o každého Forest Gumpa, který jede dva roky v kuse na kole a ještě se u toho nechá všude fotit:-)

    1. na tento komentář reaguje ladam — #21
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #19 tntbiker - vloženo: 21.07.2022 v 07:35:53

    odpověď na trance28 — #16 Ano, pořadatel má právo nastavit pravidla závodu a vyžadovat jejich plnění. Tvé úvahy jsou na úrovní malého, hloupého dítěte.

    1. na tento komentář reaguje trance28 — #22
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #18 ladam - vloženo: 21.07.2022 v 07:34:45

    odpověď na tntbiker — #14 sympataku to že tvoje nevědomost je veliká, přece již všichni čtenáři mtbs dávno ví. neznamená však, že jsem všichni co se týče vědomostí na tom stejně. nejsme. pan polman je známá postava mezi cyklisty obecně. synonymum pro ultra bike maratonce.

    co se týče diskvalifikace, sám spekuluji s myšlenkou, že bohužel pro západní svět máme pověst švejků, a když se kolem něj pohybuje obytné vozidlo at už z jakéhokoliv důvodu, je logické, že nejen jeho soupeře napadne myšlenka o nedovolené pomoci. to jim nemůžete vyčítat. a tak začnou tlačit na organizátora, ten stanoví jisté opatření a podmínky. z jeho úhlu pohledu se nedodržely a tak má jako organizátor soukromé akce svaté právo rozhodnout o jeho vyloučení z klasifikace. i dodatečně.

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #20
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #17 abel - vloženo: 21.07.2022 v 00:56:07

    odpověď na tntbiker — #14 Pro mě, jako čtenáře MTBS je Dan Polman znamej dost. A ty, jako místní troll, ještě víc.

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #16 trance28 - vloženo: 20.07.2022 v 21:29:23

    odpověď na tntbiker — #15 ciste teoreticky, ma nejaky poradatel pravo urcovat, kdo se smi pohybovat na trati zavodu a kdo ne? Pokud ano, byla trat uzavrena pro vsechny, mimo zavodniku?

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #19
    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #15 tntbiker - vloženo: 20.07.2022 v 20:53:03

    odpověď na zirecek — #13 Přesně tak. Já bych to ale nenazval osobními rozepřemi, ale rozhodnutím pořadatele, který ho na situaci několikrát upozornil.

    1. na tento komentář reaguje trance28 — #16
    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #14 tntbiker - vloženo: 20.07.2022 v 20:50:06

    odpověď na MarcelB — #11 To je sice hezké, že pořádá sbírky na děti, ale jako sportovec známý není. Ubezpečuji vás, že tady na MTBS většina čtenářů četla jeho jméno poprvé. Bohužel ve spojitosti s jeho diskvalifikací. A pokud sportovec podvádí, opravdu nemám zájem si o něm cokoliv číst a zajímat se o něj. Pokud se domnívá, že pravidla závodu neporušil, ať to dá k soudu. Na to má právo. JInak je jeho brekot naprosto bezpředmětný. Pokud máte opačný názor já, budu samozřejmě rád, pokud doložíte, že jeho diskvalifikace byla nespravedlivá.

    1. na tento komentář reaguje abel — #17
    2. na tento komentář reaguje ladam — #18
    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #13 zirecek - vloženo: 20.07.2022 v 20:49:10

    odpověď na MarcelB — #12 Na startu byl na to upozorněn, v závodu opakovaně. Vždyť ty komunikace jsou všude možně zveřejněny. Dělat jim soudce nemá cenu. Prostě se nepotkal typ akce a ředitele akce s PR pojetím a profi přístupem závodníka. Více bych v tom nehledal, zbytek jsou jen spíše osobní rozepře, kde nelze najít pravdu, protože se můžou hádat donekonečna...

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #15
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #12 MarcelB - vloženo: 20.07.2022 v 18:24:23

    odpověď na Honza S. — #5 Jistě, že šlo o fotografování. Ono publikovat v plánované knize fotografie pořízené za jízdy na kole mobilem by asi nebylo úplně nejlepší. Pokud s tím měl pořadatel problém, mohl to říct hned na startu. A diskvalifikovat někoho až po odletu domů, když se Buchs spolu s Danem v cíli osobně setkali (a ještě mu blahopřál k vynikajícímu výsledku), to mně nepřijde vůbec čestné.

    1. na tento komentář reaguje zirecek — #13
    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #11 MarcelB - vloženo: 20.07.2022 v 18:15:01

    odpověď na tntbiker — #10 To, že neznáte jednoho z našich nejlepších cyklistických ultramaratonců, účastníka RAAM 2019 a mimo jiné držitele rekordu v počtu ujetých km za 24 hodin je váš problém. Dan ale pro lidi rozhodně bezvýznamný není. Při každé své akci pořádá sbírku na podporu zdravotně hendikepovaných dětí. Jen v průběhu North Cape - Tarifa pro děti vybral víc jak 500 tisíc korun! A pokud se chcete k této záležitost dále vyjadřovat, zjistěte si alespoň všechny dostupné informace. Ne netu jich je dost.

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #14
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #10 tntbiker - vloženo: 20.07.2022 v 17:10:16

    odpověď na zirecek — #9 Nikdo ho nezná a tak se prodá pár výtisků knihy. Pro lidi je bezvýznamný. A když jsme u té diskvalifikace, tak pořadatel ho předem upozornil, ať se v další části toho fotografa zbaví, že už ho nechce vidět na trati. Polman to nedodržel a tak byl diskvalifikován.

    1. na tento komentář reaguje MarcelB — #11
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #9 zirecek - vloženo: 19.07.2022 v 16:18:19

    Pro plánovanou knížku o závodě je tohle velmi přínosná publicita, kterou by člověk ani nevymyslel. Má to příběh, zápletku křivdy, emoce. Už jen vymyslet pořádný název knihy, například jak mi sebrali vítězství. Takže nakonec win-win pro všechny.

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #10
    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #8 Popcorn - vloženo: 19.07.2022 v 12:19:14

    odpověď na tntbiker — #3 Jenže pořadatel ho nediskvalifikoval, pouze alibisticky přesunul do jiné kategorie nehodnocených. Navíc na svých FB stránkách průběžně maže příspěvky, které se dožadují vysvětlení, co přesně a kdy Daniel porušil. Momentálně je tam i vyjádření fotografa, pokud ho tedy Andy Buchs ještě nesmazal.

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #7 Pavel Trance - vloženo: 19.07.2022 v 11:29:22

    Teda fakt tomu nerozumím.. Na jednu stranu obrovský výkon a druhou stranu chápu, že někdo jiný na trase může být chápán jako podpora. Byť psychická. Škoda takhle nahrát organizátorům. Ale pokud jsou příjmy z knih velkou částí, tak třeba bude o to větší příběh do knihy :) Teda ale dost hořký

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #6 Ladinek - vloženo: 19.07.2022 v 08:42:07

    odpověď na Honza S. — #5 Na druhou stranu ho nikdo nepristihl pri tom, ze externi pomoc prijal.

    Podle me ho bud organizator mel stopnout rovnou, tzn nekde kolem Svycarska a nebo ho mel nechat v oficialnich vysledkach. To, co predvedl je tezky kocko pes.

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #5 Honza S. - vloženo: 18.07.2022 v 19:40:31

    odpověď na Polda — #4 A ty víš (tj. máš 100%ní jistotu), že tam šlo jen o to fotografování? Za mě by toto mohl tvrdit jen člověk, který jel celou trasu s ním.

    1. na tento komentář reaguje Ladinek — #6
    2. na tento komentář reaguje MarcelB — #12
    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #4 Polda - vloženo: 18.07.2022 v 17:29:19

    Bod číslo 2 pravidel závodu:

    Riders must be fully self-supported and not receive any private outside assistance.

    Vidíte v tom fotografování na trati porušení tohoto pravidla? Já na první dobrou ne.... Teď už je to jedno. Kdo Polmana trochu sleduje, tak ví, že jel čistě (Uctivá poklona za takový výkon!). A těm ostatním nemá cenu cokoliv vysvětlovat

    1. na tento komentář reaguje Honza S. — #5
    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #3 tntbiker - vloženo: 18.07.2022 v 16:11:46

    To by musel být pořadatel hodně hloupý, aby ho diskvalifikoval bez důvodu. To by zcela ten závod ztratil kredit. Jestli ono to nebude jinak, než Polman tvrdí.

    1. na tento komentář reaguje Popcorn — #8
    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #2 Ladinek - vloženo: 18.07.2022 v 15:21:42

    odpověď na Strenki — #1 Souhlasim. Verim tomu, ze to jel ciste a podle pravidel, bohuzel dal ostatnim moznost, jak s nim vymest a oni toho proste vyuzili.

    Argument organizatora, ze v druhe pulce zavodu jel pomaleji nez ostatni jaksi pokulhava. Sam to psal po te bouracce, ze pojede na jistotu a spis pomaleji, a co si budeme povidat - dava to smysl. Taky ten ztraceny cas pri osetreni a vymene riditek bude znat. Njn, holt si ho vychutnali :-(

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #1 Strenki - vloženo: 18.07.2022 v 12:37:17

    Bez podpory, tak to znamena ziadny kameraman, ziaden kamarat, nikto. Ziadne pozdravenie, ziadne "iba se vidime" ... podpora moze byt aj psychicka a moralna.

    Zbytocne ste vytvorili podmienky, aby vas mohli diskvalifikovat ... :(

    1. na tento komentář reaguje Ladinek — #2
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744