Santa Cruz Vala - poprvé s Boschem

Americká značka Santa Cruz přidává do své nabídky v pořadí čtvrtý model elektrobiku, který nově přiváží prémiový Bosch Performance CX páté generace...

Autor: Petr Bureš
Foto: Santa Cruz
Santa Cruz Vala - poprvé s Boschem

Historie elektrobiků u Santa Cruz už obnáší celkem dost zápisů. Dosud se v rámci hlavní dvojice ebikových modelů Heckler a Bullit pracovalo výhradně s pohony Shimano Steps. U letošní novinky, lehkého ebiku Heckler SL se Santa rozhodl použít německou Fazuu Ride 60 a v Německu se mu evidentně zalíbilo natolik, že se na svůj nejnovější model Vala rozhodl osadit nejnovější generaci, teprve před týdnem představeného pohonu Bosch Performance CX.

Zástavba nového pohonu s sebou přinesla pro Santa Cruz několik poměrně zásadních výzev. Tou, kterou vidíte zřejmě na první pohled, je absence virtuálního zavěšení zadní stavby VPP, kterou Santa používá na většině svých modelů kromě jediného, kterým je XC model Blur, který využívá lehkou verzi flexpivotu, ostatně jako většina kol této kategorie.

Proč čtyřčepový Horstlink?

Ale pojďme zpět k ebiku Vala. Tady konstruktéři totiž narazili na problém velikosti motoru a jeho tvarových dispozic, které jim jednoduše neumožnily skloubit virtuální VPP zavěšení s tímto typem pohonu. Dobře to ilustruje následující grafika, v rámci které je vidět kde by se mělo nacházet spodní vahadlo zavěšení systému VPP a kam až zasahuje tělo pohonu Bosch.

To Santu donutilo k použití nového systému zadního odpružení v podobě čtyřčepového Horstlink zavěšení, který mu umožnil nastavit optimální podobu kinematiky a vyladit na ní svůj, jak Santa Cruz uvádí, nejlépe ovladatelný́ ebike.

Zásadním úkolem bylo vyladit Anti-squat, který má úplně jiný průběh u modelů s virtuálem VPP, ale také daleko plošší průběh u jednočepu, použitého u Bluru. Vyladit pohupování během šlapání tak, aby v úvodní fázi nedocházelo k nadměrnému propadání zdvihu během šlapání, ale současně byla dostatečně aktivní hlavní fáze zdvihu, než dojde k závěrečnému progresivnímu konci, byla pro konstruktéry výzva, jejíž výsledek vidíte v následujícím grafu.

Geometrie

Díky použití čtyřčepového zavěšení se specificky tvarovaným vahadlem mohl Santa použít delší tlumiče s vyšším zdvihem a díky nim i jiný, menší poměr přepákování. S tím souvisí i potřeba mírné regulace progrese tlimiče, kvůli které na rámu najdete tento flipchip v rámci dolního uchycení tlumiče.

Rovná konstrukce sedlové trubky, kterou již nemusí rozdělovat nízko uložený tlumič, má za výsledek, možnost používat delší teleskopické sedlovky, pro které je v rámu dostatek místa nad motorem.

V rámci horní rámové trubky najdete kousek za představcem prostor pro integrovaný Bosch modul ovládání pohonu, do kterého bude v budoucnu možné umístit i další LCD komponenty. Spodní rámová trubka naopak zůstala maximálně kompaktní. Baterie se do ní nasouvá zespodu, ale před tím je potřeba kompletně demontovat motor, takže má baterie charakter uživatelsky nevyjímatelné s tím, že nabíjení probíhá díky konektoru umístěnému dole na levé straně spodní rámové trubky.

Druhý flipchip pak najdete na horním čepu zadní stavby. Tady jeho otočením můžete upravovat o 0,3° hlavový úhel, a současně výšku středového složení o 4 mm. Co se týká geometrie, tak ta osciluje kolem 64° hlavy a 77,5° sedlovky podle toho, jak budete mít nastavený flipchip. Celkem pět dostupných velikostí dostatečně pokryje nároky všech výšek jezdců a nábídne rozsah reache v obrovském rozmení 435-525 mm.

Nový model Vala je podobně jako všechny ostatní biky koncipován jako mullet, to znamená pro kombinaci předního 29" a zadního 27,5" kola s tím, že 29" kolo dozadu, na rozdíl od Heckleru nedáte. Jinak, co se zdvihů týká, jsou na tom Vala a Heckler naprosto stejně. Vpředu dostanete 160mm zdvih, vzadu pak o deset milimetrů méně.

Pohon a výbava

Zatímco klasické součásti osazení jako je podvozek, řazení, kokpit, či sedlovka jsou zde k dispozici v rámci klasických kitů, obnášejících jak mechanické tak elektronické komponenty, samotný pohon a baterie je pro všechny modely identický.

Mimochodem, Santa Cruz i v tomto případě nabízí nejenom různé specifikace výbavy, ale také dvě specifikace rámu - C nebo CC, podle typu karbonu, ze kterého je rám vyrobený. Vahadlo zadní stavby, vyrobené kvůli pevnosti a boční tuhosti z jednoho kusu, je zde vždy hliníkové.

Samotný pohon pak pochází, jak již bylo řečeno, od německého Bosche. Jde o nejnovější Smart verzi CX Performance pohonu která je zde osazena překvapivě v rámci všech specifikací menší z dvojice nabízeným Bosch baterií a to o kapacitě pouhých 600 Wh. Důvodem je celkový důraz na nižší hmotnost a tím i lepší ovladatelnost kola v terénu. Santa Cruz uvádí, že jeho nejtěžší specifikace R váží 22,45 Kg zatímco naopak nejlehčí verze, osazená kitem XX AXS RSV, váží 21,47 Kg.

Šestistovková baterie by měla s přehledem dát průměrné celodenní ježdění, pokud ovšem očekáváte, že byste si chtěli nakládat větší porce kilometrů, pak je tu možnost připojit 250Wh bateriový extender, který navýší celkovou kapacitu biku na 850 Wh a to už by mělo stačit opravdu všem.

Cenovky pro Česko jsou stanoveny v rozmezí 199 999339 999 Kč. Kompletní specifikace najdete na stránkách výrobce www.santacruzbicycles.com. Seznam prodejců Santa Cruz najdete na stránkách českého zastoupení www.ndistribution.cz.

Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala
Santa Cruz Vala

Přečteno - 4542x Tagy: santa cruz elektro bosch my2025
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Tech newsAuthor 2025 - co nového?
    Author 2025 - co nového?
  2. ServisCanyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
    Canyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
  3. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  4. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1
  5. Tech newsSpecialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
    Specialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
  6. ServisKoncern Pon Bike zavírá evropský závod vyrábějící Santa Cruz a Cervélo
    Koncern Pon Bike zavírá evropský závod vyrábějící Santa Cruz a Cervélo

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #1 MMXA - vloženo: 10.10.2024 v 18:54:13

    Podle grafu tlumení to prostě nebude projev na jaký je člověk zvyklý z ostatních SC kol (včetně Bullitu a Hecklera), jásat nad váhou, která je cca. o 2g vyšší než u základního MX hecklera, prostě je to stejně těžké a navíc s menší baterií (720 vs 600). Holt někteří zákazníci žádají motor od Bosche, tak jim ho nabídnou nebo dal Bosch neodolatelnou nabídku. Jezdil jsem Bosch performance CX4 i Shimano EP801 a pocitově jsou to srovnatelné motory.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744