V posledních letech jsme svědky snahy přinést ultimátní produkt, který by dal úplné sbohem rezervní duši v brašně. Zatím asi nejdál došli vývojáři z americké společnosti Tannus Armour...
Různá řešení ochrany proti defektu jste mohli zahlédnout, pokud se zajímáte třeba o sjezd na horských kolech, kde proražení nebo procvaknutí hrozí v nejvyšší míře. Pryč jsou ty doby, kdy americký jezdec Aaron Gwin odjel většinu trati v Leogangu pouze na ráfku. Slyšet železo hlasitě cinkat po špičkách kamenů je v tomto sportu dnes skoro nemožné – a to právě díky sofistikované ochraně, která se pod pláštěm skrývá. Tannus Armour v tomto ohledu věří, že stará dobrá duše není mrtvá a zároveň nově přináší řešení pro bezdušáky. Rozdělení je potom jednoduché – jakmile se setkáte se zkratkou TA jde o duše, TT znamená Tannus Tubeless, tedy bezdušové řešení.
Poznávacím znamením obou systémů je červená vložka, vytvářející v plášti ochrannou vrstvu, částečně duplikující butylovou výztuhu některých typů plášťů, která v obou případech zesiluje i samotný přítlak pláště na obrubu ráfku, díky čemu je minimalizováno riziko zutí i při těch nejostřeji projížděných klopenkách s menšími tlaky. Konstrukční řešení má výrobce ošetřeno patentovými přihláškami, takže v blízké době nelze očekávat žádné povědomé kopie.
A z čeho je samotná vložka? Jde o speciální, recyklovatelný druh pružné pěny, která je nenasákavá a nedegraduje při použití tmelu u verze TT. Tubeless verze má taktéž otvory pro volný pohyb tmelu. Důvod je jednoduchý – jiná řešení bez děr znatelně zhoršují proudění tmelu a nejsou tak univerzální při zacelení jak defektu běhounu, bočních stran nebo úniku u patky. S tmelem si nemusí dělat starosti TA verze pro duše. Tu stačí lehce předhustit, několika pohyby ji nasadit do vložky a komplet pak nasadit do pláště. Jezdec tím získá vrchní ochrannou vrstvu až 15 mm, boční ochranu kolem čtyř milimetrů a 2 mm ochranu ráfku. To platí pro všechny používané průměry kol, od dětských dvacítek, 26" přes průměr 700C až k 29". Hmotnost vložky u největšího průměru je 320 g. Jak si na tom stojí v porovnání s bezdušovou novinkou TT? Ano, ta je lehčí, protože je konstrukčně jednodušší. Zde se hodí porovnání i s déle zavedeným systémem CrushCore, kde vložka váží 260 g v 29‘‘ variantě. Tannus Tubeless v totožném průměru šetří 100 g.
Minimalizace rizika defektu dle Tannus Armour ale není jediným důvodem, proč plášť sundat a pohrát si s umístěním červené pěnové výstelky. Výhodou systému má být taktéž snížení přenosu vibrací, lepší přilnavost dezénu k povrchu a vyšší jistota při jízdě, především při ostrém projíždění zatáček a v drsném terénu. Výhodou může být i možnost většího experimentování s tlaky v pneumatikách dle jízdního stylu. A když už defekt chytíte? Ať vozíte duši nebo mlíko, v obou případech dojedete domů na prázdném kole, aniž byste poničili hrany ráfků.
Tannus Armour nově přichází ještě s jedním řešením, které defekt minimalizuje na čistou nulu. Tento systém se jmenuje Tannus Airless (TAir) a představuje plný plášť ze speciálního (opět recyklovatelného) polymerního materiálu, do jehož těla se při instalaci vloží speciální piny o šířce, která odpovídá nejširší vnitřní šířce ráfku, tedy přesně místu pod jeho patkou. Díky tomu je postaráno o pevné usazení. Bude toto řešení průlomové a zapomeneme za pár let na běžné pláště? Jak dlouhou může mít reálnou životnost Tannus Airless? Výrobce udává nájezd minimálně 7000 km a dodává, že tvrdost polymeru je v závislosti na typu pláště (ekvivalenty 105-80 PSI). Průměrná úspora 160 g na rotační hmotnosti je rozhodně velkým argumentem k vyzkoušení této „revoluční“ novinky.
Pláště Tannus Airless a systém Tannus Armour Tubeless v prodeji u oficiálního dovozce značky Tannus Armour do Česka – Cyklošvec s.r.o. Ochranné vložky si můžete vyzkoušet na svém kole už teď.
Další info: www.cyklosvec.cz/tannus
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Tannus Armour
odpověz na tento komentář