Otestovali jsme mazání na řetěz Squirt Chain Lube na bázi vosku. Je téměř dokonalé...
Známé přísloví Kdo maže, ten jede se s oblibou přisuzuje právě něčemu mastnému, po čem se to zkrátka lépe pohybuje. Ale on se dnes výraz v přeneseném slova smyslu fakticky používá jako přirovnání k formě podplácení - bohužel. My ale zůstaneme u původního chápání, a ještě jej malinko změníme: Kdo namazal, ten jede. Vyzkoušel jsem mazání Squirt Chain Lube Long Lasting na bázi vosku a s naprosto čistým svědomím mohu nyní konstatovat, že lepší věc na řetěz jsem nikdy neměl.
Výrobců mazadel na řetěz na bázi vosku je v poslední době mnoho, každý se snaží přijít s tím nejlepším řešením poměru samotného vosku a nosného, resp. rozpouštěcího média, což je u Squirtu voda. Ta má pochopitelně své výhody a nevýhody. Každopádně výhodou je pomalejší vypařování a tedy delší čas vysoušení maziva řetězu a pak také nižší viskozitu, která dovoluje lepší pronikání mazadla k článkům řetězu.... a v neposlední řadě je to také 100% biologická rozložitelnost. Ale to jsou všechno informace, které si asi každý dokáže najít sám, nosnou částí testu je osobní zkušenost.
Dvojice mazadel Squirt Chain Lube, já řádně vyzkoušel verzi "long lasting", verze "low temperature" mě zatím ještě čeká...
A ta byla opravdu dlouhodobá a použitá na nejrůznějších kolech - XCO, trail a gravel - a v nejrůznějších podmínkách. Nejčastěji jsem používal Squirt Chain Wax Long Lasting - od dubna do srpna jsem vypotřeboval dvě třetiny 120 ml lahvičky, a to zhruba na 2700 km. Variantu Squirt Chain Wax Low Temperature jsem použil jen dvakrát v chladnějších podmínkách, nikoli však v zimě - to mě teprve čeká. Takže s touto variantou tedy zkušenosti doposud nejsou bůhvíjak vypovídající.
Jiné je to s druhou variantou, která se dodává ve třech různých velikostech balení. Nejmenší sympaťák 15 ml, který schováte do kapsy dresu a pokud byste někde na vyjížďce trpěli tím, že kámošovi skřípe řetěz, můžete mu ho máznout :-) Ale pochopitelně se hodí i na delší závody, kdy zejména v mokru může přijít po 4 hodinách jízdy vhod. Potom je to klasika 120 ml a pořádná nálož 500 ml. Já měl k dispozici dvě menší varianty, malého pinďu mám neustále v batohu (s jedinou výjimkou, když si ho bral Kuba Jirků do kapsy během Šela Marathonu).
Nejmenší varianta vhodná do kapsy dresu či batohu na každou vyjížďku...
A dostáváme se k praktickým zkušenostem. Tady bych opravdu velmi rád apeloval na všechny, kteří to mají podobně jako já a tudíž asi většina mužů: číst návod. Takže milí čtenáři, prostudovat návod na lahvičce /popř. na internetu/ zabere zhruba stejně dlouhou dobu jako si nazout tretry. Delší čas pak ale zabere samotná příprava a mazání.
Mazivo na bázi vosku totiž vyžaduje před první aplikací čistý řetěz. Jakože dokonale odmaštěný řetěz, i ten z krabice. Pak bude vosk fungovat jak má. Chápu, že ne vždy je čas, chuť, možnosti se s dokonalou očistou zabývat. Ani já jsem u všech kol nepral řetěz v odmašťovacím prostředku. Musíte se potom ale smířit s tím, že životnost Squirtu na vašem řetězu se výrazně zkrátí a ani udávaná absence lepivosti špíny nebude nijak ohromující. Spíš běžná.
Aplikace na Gravel Blinduru...
Pokud ale věnujete před prvním použitím čas na dokonalé odmaštění řetězu, pak se do Squirtu zamilujete. I samo nanášení na řetěz není běžné a je dobré postupovat podle návodu: chce to suchý (a čistý) řetěz, lahvičku řádně protřepat, aby se vše náležitě promíchalo a spojilo. Nanést vrstvu vosku, osobně jsem nanesl dvě tenčí vrstvy během dvou otočení řetězu. Nelekejte se bílé barvy - zmizí! Nechte na řetězu a nestírejte hadrem. Po pěti minutách aplikujte znovu a ani tentokrát neutírejte. Jen párkrát otočte klikami. Pozor - tekutina z řetězu kape na zem, je tedy dobré kolo umístit na hadr či karton. Ideální je mazat nějaký čas před vyjížďkou či závodem, tekutina bude mít tak dostatek času dostat se všude tam, kam má. Vůbec nevadí připravit si takto kolo třeba ještě večer a za tepla - z osobní zkušenosti mohu doporučit uchovávat Squirt v teplejším prostředí. V zimě se pak doporučuje mazat v pokojové teplotě a když už byste museli vyjít na zimu, zkuste si při aplikaci pomoci třeba fénem na vlasy :-).
Takhle vypadal řetěz a rolničky po jednom mazání a 230 kilometrech!
Když všechno toto dodržíte, můžete se těšit z opravdu dlouhotrvajícího požitku z jízdy, kdy řetěz nevydává žádné zvuky, neskřípe, nekvílí a máte pocit lehčích nohou a příkladně řadí. Další vynikající vlastností je odpudivost prachu a nečistot. Svůj nejdelší test na jedno namazání jsem dotáhl na 230 km během pěti vyjížděk v různých podmínkách, cca 70% sucho. Řetěz i po takovém čase ještě nešustil a byl čistý. Na omak nešpiní tak jako klasické oleje - rozhodně nemáte černé prsty.
Na rolničkách přehazovačky se ovšem špína usazuje, nejsou to ale velké nánosy, nicméně stále tam cosi je. Zvlášť jsem to sledoval během víkendového Gravel Blindura, které bylo komplet v mokru... Když už jsme u mokra. Přiznám se, že v tom jezdím nerad. Ale Squirt vypadal, že mu takové podmínky nevadí, právě během Blindura na Landštějně jsem po prvním dnu řetěz pro jistotu namazal znovu. Oba dva dny bez problémů vydrželo 70 km v totálním masakru.
Na Squirtu se mi líbí i jejich přístup k přírodě. Vše bio a funkční, včetně mycího prostředku, kterým jsem řetěz čistil...
Kdo je zvyklý čistit kolo a řetěz po každém tréninku či vyjížďce, buď pochválen. Já mezi takové nepatřím a Squirt Lube mi tím značně hrál do karet. Ani výrobce totiž nenutí mýt a drhnout řetěz odmašťovačem, spíše řetěz vzít na sucho kartáčem a opláchnout vodou, nechat oschnout a namazat.
Za mě osobně tedy rozhodně doporučuji. Pokud tápete nebo zkrátka jen nevěříte a říkáte si, "Bože, další reklama, protože kdo maže, ten jede..." zkuste si objednat třeba jen malou 15ml lahvičku (49 Kč) a trochu si sami "zasquirtovat" na vašich oblíbených trailech či závodech. Samozřejmě podle návodu :-) a uvidíte, že vysoká cena (120 ml 339 Kč) tohoto mazání je vykoupena excelentní funkčností.
Více informací na stránkách dovozce www.bikebrothers.cz/squirt
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Takjá ho taky zkouším, řetěz ale stejně dost černí... Možná je to tím, že používám neniklovaný "černý" řetěz Shimano CN-HG601 11s. A železo se s vodou rádo nemá. Máte někdo podobnou zkušenost?
odpověz na tento komentářUž mám objednáno a těším se, jak Squirt Chain vyzkouším. Zkoušel jsem vosk Wend Wax-On, ale nanášení na řetěz není úplně pohodlné.
odpověz na tento komentářPro mne objev letošního roku. Používám na silničce, XC i enduru. Po cca 7000 km jsem na polovině 120ml lahvičky. Řetěz je čistý, já při servisu taky, paráda.
odpověz na tento komentář