Celokarbonových freeride kol se 160mm zdvihu není na trhu moc. My jsme měli možnost krátce otestovat jedno z nich na vlastní kůži ...
Cannondale Moto Carbon 3
Mezinárodní prezentace značky Cannondale představila dva nové koncepty kol
pro all mountain a enduro — Rize se 130 mm zdvihu a Moto se 160 mm zdvihu.
Krátké představení s přehledem všech modelů jsme vám nabídli v únoru v
tomto článku. Novinku v podobě Moto Carbon 3 jsme si mohli na prezentaci krátce projet
a tak jsme ji vytáhli do náročného terénu místních alpských stezek. S tím jak
na nás Moto zapůsobilo, vás seznámíme v následujících řádcích tohoto minitestu.
Karbonový rám MOTO Carbon 3 se zdvihem zadní stavby 160 mm je mohutný a zároveň dostatečně lehký.
Při hmotnosti okolo 2,5 kg patří k těm absolutně nejlehčím rámům s takto vysokým zdvihem, což se velmi kladně projeví na lehkosti jízdy. Manévrovat s kolem, či se vznést do vzduchu, není nic složitého, rozhodně by jezdec podle váhy kola nečekal, že má pod sebou 16 čísel zdvihu.
Základní karbonový model Mota, který jsme měli v testu, je osazen poměrně střídmě.
V rámu chodí vzduchový FOX DHX Air 4.0. Přední zdvih zajišťuje vidlice Rock Shox Lyrik U-Turn s nastavitelným zdvihem v rozmezí 115-160mm s 1,5" hlavou.
Řazení je v režii Sramu X9 doplněného o přesmykač Shimano LX. Bajk krotí kotoučovky Magura Louise s předním 200mm a zadním 160mm kotoučem. Na Formula DC 91 nábách jsou zapleteny ráfky DT Swiss E540 obuté do Maxxis Highrolerů o šíři 2,35". Zbytek komponentů obstralo FSA, resp. Fizik.
Odpružení zadní stavby je klasický cannondalovský jednočep. Tlumič je oproti dosavadním systémům, které Cannondale používal, poměrně komplikovaně přepákován. Přepákování zboku připomíná sekeru, odtud pojmenování Hatchet. Podobný systém jsme již viděli u několika výrobců, naposledy u francouzského Commençalu na modelech Meta. Ovšem u Cannondale je uložení tlumiče plovoucí, nedotýká se tedy předního trojúhelníku. Prvotní stlačení je tak mnohem snazší, protože zadní stavba působí na obě strany tlumiče najednou. To se projeví vysokou citlivostí zadního odpružení i na malé nerovnosti a překážky. Dobře spočítané přepákování má vliv na progresivitu chodu tlumiče, kdy v první třetině zdvihu je odpružení vysoce citlivé, ve druhé třetině se stává odolnějším proti propružování vlivem šlapání a ve třetí části zdvihu výrazně přitvrzuje, čímž zabraňuje chodu na doraz.
V terénu se tak citlivost tlumiče projeví jemným pohupováním při šlapání vsedě, které však lze pro delší jízdu u tlumiče Fox DHX Air vyrušit aktivací systému ProPedal pouhým otočením páčky. Při šlapání ze sedla již kolo poskytne dobrou oporu a nenoří se zbytečně do zdvihu, protože horizontální tah řetězu odpružení přitvrzuje.
V rozbitém terénu zadní stavba velmi slušně zpracovává nerovnosti terénu. Pocitově působí zdvih nekonečným dojmem a jezdec se cítí jako by jel na superlehkém sjezďáku. V terénech, které jsme předtím brázdili na celoodpružených kolech se zdvihem 180 mm, jsme měli na „motu“ subjektivní dojem, že jedeme rychleji a létáme dál, přitom rozdíl v odpružení nebyl pocitově nijak zásadní.
Ovladatelnost kola byla excelentní. Snad ve všech jízdních režimech včetně výjezdu se kolo chovalo kultivovaně a nechalo si líbit všechno, co jsme mu nakázali. Sedlo jde zasunout díky dlouhé sedlové trubce celkem nízko, takže nepřekáží, řídítka 70cm šíře spolu s 8 cm dlouhým představcem se podílí na ovladatelnosti i použitelnosti pro běžnou šlapavou jízdu. Celková hmotnost kola by měla u testovaného kola lehce přesahovat 13 kg, ale nejlehčí karbonové verze se dostanou i pod 12 kg a to je v segmentu enduro až freerideových kol neuvěřitelná hodnota.
Testované MOTO Carbon 3 stojí v Čechách bez pár korun 95 000,- Kromě něj jsou v nabídce ještě tři dražší karbonové modely za 122, 146 a 159 tisíc. Levnější MOTA se budou dělat v duralovém provedení. Jejich cena by měla být podstatně příznivější, nicméně jízdní vlastnosti budou částečně ovlivněny vyšší hmotností které s sebou zřejmě duralové rámy přinesou. V každém případě je MOTO jako koncept poměrně zásadní novinkou se kterou Cannondale přichází ve správné době.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Kde to je??
odpověz na tento komentářcena - To Lukin: to už ale zas tak velkej rozdíl oproti cenám v CZ není, když si to přepočítáš... že by Cannondale mohli prodávat za zajímavý ceny jenom v USA?
odpověz na tento komentářTo Commissioner of customs - A nebo Ł2699.99
odpověz na tento komentářHodně zajímavý kolo, nechal bych si líbit.. napřed jsem se podivoval, proč to mají přepákovaný tak jak to je, ale až pak jsem si všiml, že spodní čep tlumiče je taky na kyvce, takže asi proto :). Jinak ta hmotnost je skoro neuvěřitelná a tím pádem i cena omluvitelná.. teda ta US, ta CZ o 70 % vyšší mi přijde trochu jako úlet...
odpověz na tento komentářVelikost? - To kolo vypadá jako S, nebo se pletu? Víc než váha bude u podobného kola potřeba počítat s životností, která není ověřena. Například takový Sunn je z duralu a v podobném zdvihu nabízí už rok prakticky stejnou váhu...
odpověz na tento komentářPrice ? - MOTO Carbon 3 - 3799 amerických koláčů
odpověz na tento komentářPekny kolo klobouk dolu!
odpověz na tento komentář