Tři dekády od svého založení slaví letos značka Author. Pojďme si společně zavzpomínat na nejznámější mezníky v jeho historii...
Všechno začalo v podstatě hned po sametové revoluci v roce 1990, kdy tehdy šestadvacetiletý Martin Havlena zakládá firmu Universe Agency a na čerstvě otevřeném trhu plánuje obchodovat s cyklistickým zbožím, kterého je u nás dlouhodobý nedostatek, ale zájem a hlad po něm neustále roste.
Martin Havlena vystudoval Fakultu zahraničního obchodu na Vysoké škole ekonomické v Praze a na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy pak obory orientalistika a arabistika. Po studiích v roce 1987 nastoupil do Motokovu, což byl podnik zabývající se zahraničním obchodem, kde působil až do roku 1990 v oddělení jízdních kol.
Začátek podnikání se rozjel úspěšně. Havlena využil svých zkušeností se zahraničním obchodem a jelikož byl tehdy český trh hladový v podstatě po všem, dovoz cyklistických komponentů se úspěšně rozjel natolik, že se o rok později připojil k firmě Universe Agency také bratr Martina Havleny Ondřej. Mnozí s odstupem let potvrzují, že spojení obou bratrů Havlenových v rámci společné firmy bylo strategické rozhodnutí, které pro budoucnost znamenalo opravdu velký potenciál, protože zatímco se Martin staral o to, s čím se bude obchodovat a posléze kde se to bude vyrábět, Ondřej nad vším držel ochrannou ruku v rámci role finančního ředitele.
Zlom v historii firmy se začal psát v roce 1992. Do té doby se Universe Agency zabývala výhradně dovozem a distribucí cyklistických komponentů a doplňků a o nějaké vlastní značce komponentů, natož jízdních kol, nemohla být řeč. Jenže pak se Martin Havlena rozhodl odjet osobně do Asie, aby navázal užší kontakty se svými tehdejšími dodavateli a při té příležitosti navštívil také výrobu jízdních kol. Objednávka prvních dvě stě "noname" kusů tehdy ještě neměla s Authorem nic společného, stejně tak, jako druhá várka, která už obnášela 4000 kusů a vyprodala se během pár březnových dnů roku 1993.
Firma Universe Agency provozuje tehdy tři velkoobchodní sklady v Česku a nově zakládá samostatnou společnost Universe Slovakia se sídlem v Trenčíně.
Úspěch prvních kol odstartoval další kapitolu v rámci firmy Universe Agency. Jelikož název společnosti nikdy nepočítal s tím, že by se tak měl jmenovat nějaký produkt, muselo se najít jméno a logo, které nová česká značka jízdních kol dostane. Kdysi v jednom rozhovoru Martin Havlena prozradil, že ho "Author" napadl v Paříži. Hledal něco začínající na písmeno "A", to proto, že chtěl, aby jeho značka byla vždy na začátku abecedního seznamu. Author měl navíc latinský základ a bylo to jméno srozumitelné jak pro Evropu tak Ameriku.
Bylo rozhodnuto. Další várka dovezených kol už ponese novou značku, jejíž první logo vzniklo sice dost narychlo, ale mezi cyklistickou veřejností tehdy vyvolaly první modely Texas, Idaho nebo California "By Author" logicky dojem, že jde o americkou značku. I díky tomu měly tyto první Authory, osazené výhradně na osmnáctirychlostním Shimanu, obrovský úspěch. Nakonec se jich prodalo bezmála dvacet tisíc a pro Universe Agency to znamenalo další krok, protože musela začít budovat síť skladů napříč bývalým Československem a díky rostoucí poptávce také síť svých obchodníků.
Píše se rok 1993 a Universe Agency má výhradní zastoupení pro celkem 19 světových značek, mezi které patří například Cateye, Bell, Vittoria, Selle San Marco, SKS, ITM, nebo Mongoose a současně rozjíždí svou vlastní značku jízdních kol s novým přepracovaným logem a kompletní modelovou řadou kol Author.
Zatímco první dovezené modely horských kol neměly ambice soutěžit tehdy s výrazně dražšími zahraničními značkami, Author rychle pochopil, že musí novou značku na trhu podpořit i marketingově a tak začíná pro Author zásadní kapitola spojená se závodní cyklistikou.
Té nejprve předchází rozšíření modelové nabídky horských kol o lehčí rámy z CroMo oceli, ale především představení prvního lehkého hliníkového modelu s názvem Hawaii, který byl osazený již 21 rychlostním Shimanem STX Special Edition a díky charakteristickému tvaru zadní stavby s ohnutými trubkami u zadních patek a monostay napojením u sedlové trubky doslova evokoval závodní IBOC modely od značky Mongoose, kterou tehdy Universe Agency na českém trhu zastupovala.
Později se Martin Havlena nechal slyšet, že to byl právě Bob Margevicius, jeden z lidí, kteří stáli u zrodu horských kol u Mongoose, který ho hodně ovlivnil v počátcích tvorby značky Author. Mimochodem právě s modelem Hawaii natáčel Author tehdy také svou studiovou televizní reklamu s Milošem kvasničkou, který pak sice závodil na jiném kole, ale vizuály z této reklamy provázely i tehdejší tištěný katalog.
Důležitou roli pro Author hrají ovšem také cyklistické veletrhy a to jak ty domácí v čele se Sport Praguem, tak ty zahraniční kde byl Author součástí Eurobiku téměř od jeho počátků.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Author v posledních letech těžce zaspal, a nevypadá to, že by se hodlal probrat. Hodně slabé výbavy a osazení kol za nesmyslné ceny (kdo dnes chce za skoro 70 tisíc vidlici RST), geometrie rámů z pravěku, dostupnost zoufalá...
odpověz na tento komentář