Tragická smrt jihoafrického bikera Burry Standera zasáhla cyklistický svět a vybízí k větší bezpečnosti cyklistů na silnicích ...
Cyklistický svět se pomalu vzpamatovává ze čtvrteční šokující zprávy o smrti pětadvacetiletého elitního bikera Burry Standera (Zemřel Burry Stander).
Okolnosti tragédie nejsou zatím příliš známy. Oficiální vyjádření uvádí, že byl Burry zabit taxíkem v Shelly Beach nedaleko svého domova, když se před pátou hodinou vracel z nezvykle pozdního tréninku a řidič ho pravděpodobně přehlédl při odbočování.
Podle listu Cape Town Times, řidič v Africe tolik rozšířenéno minibusu Toyota Quantum při odbočování v odpolední dopravní špičce přehlédl v protisměru jedoucího Standera. "Potom byla rána. Viděl jsem, jak cyklista narazil do levé strany taxíku a rozbil okno a zrcátko," popsal pro deník osudnou srážku svědek z nedaleké prodejny alkoholu.
Během několika minut na místo tragédie dorazili Burryho rodiče i manželka Cherise. Pomoci svému synovi a manželovi ale už bohužel nedokázali. Burry zemřel na místě na vážná poranění hlavy a krku.
"Žádný rodič by nikdy neměl vidět své dítě ležet na silnici po nehodě a vědět, že nemůže absolutně nic udělat, aby mu zachránil život. Je to rozhodně nejhorší moment mého života. Slovy nejde popsat, jak se člověk cítí, když se taková věc stane. Bylo to strašné." sebral síly k prohlášení Burryho otec Charles, který v době nehody pracoval jako mechanik v několik stovek metrů vzdáleném Burryho obchodě Concept Cyclery.
Řidič údajně Burryho neviděl a v šoku ani nebyl schopný říct, jak ke srážce došlo. Policie ho obvinila ze zabití z nedbalosti a je stíhán na svobodě.
Přátelé a fanoušci z celého světa nad ztrátou talentovaného pětadvacetiletého bikera truchlí. Před Burryho Concept Cyclery pokládají květiny, kondolují rodině a píší vzkazy na internetu.
"Ztratili jsme nejen přítele, kolegu a parťáka, ale také pravého sportovce. Navždy si ho budeme pamatovat pro jeho skromnost, sílu a gentlemanství, které provázelo jeho život. Jeho odkaz bude žít navždy." napsal za otřesený tým Specialized Racing jeho šéf David Hyam.
Ztráta Burry Standera na Twittru:Greg Minnaar: "Bojovník, šampion, gentleman, a navždy legenda ..."Christoph Sauser: "Nikdy od smrti svého otce v dětství, jsem necítil takovou prázdnotu. Nikdy na něj nezapomenu..." mechanik a manažer Benno: "Nejde popsat, jak se cítím. Zažili jsme spolu hodně dobrého, spousty zábavy, hodně jsme toho plánovali a najednou jsi pryč! Odpočívej v pokoji můj příteli a ať o tebe andělé pečují!" Jaroslav Kulhavý: "Proč?! Budeš mi chybět kamaráde..." José Antonio Hermida: "Byl jsi skvělý chlap a soupeř. Vzpomínám ..." Todd Wells: "Dnes je nejsmutnější den, jaký jsem zažil. Ztratil jsem jednoho z nejlepších přátel. Budeš mi chybět kámo!" Nino Schurter: "Svět se zbláznil! Jsem strašně smutný za takové špatné zprávy. Burry byl jedním z nejlepších a nejvíc cool bikerů." Karl Platt: "Nemám slov, třesu se a jsem mimo. Neskutečně smutný den. Ztratili jsme člena naší "rodiny". Daryl Impey: "Navždy budeš můj hrdina" Chris Froome: "Hodně smutný start do nového roku a velká ztráta pro africkou cyklistiku ..." Oscar Pistorius: "Jsem úplně zdrcený tragickou zprávou o smrti Burry Standera, jihoafrické ikony a skvělého sportovce. Odpočívej v pokoji kamaráde ..." |
S vlnou smutku se zároveň začíná zvedat i vlna nevole k minimální právní ochraně cyklistů na silnicích. V Cape Townu, Johannesburgu, Durbanu a na několika dalších místech byly svolány pietní vyjížďky, kde tisíce cyklistů chtějí jednak vzdál Burrymu hold a druhak upozornit na svou zranitelnost v kombinaci s bezohledností řidičů.
Skrze změnu legislativy chtějí dosáhnout například k ustanovení délky 1,5 metru jako bezpečného bočního odstupu od cyklisty pro možné předjetí.
V kalifornském Laguna Niguel zorganizoval vzpomínkovou jízdu Brian Lopes, který se před pár lety potkal s Burrym v týmu GT.
"Chtěla bych všem poděkovat za obrovskou podporu. Vaše vzkazy a láska k Burrymu je to, co mě teď drží," vzkázala zdrcená manželka Cherise.
Pohřeb se uskuteční 10. ledna v pravé poledne v Port Shepstone.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Jo přilbu měl a dokonce myslím byla celá. Takže měl prostě strašnou smůlu.
odpověz na tento komentářodpověď na kam-tam — #9 přesně tak - když nevidím řidiči v autě obličej, musím počítat s tím, že mě nevidí a neví o mě. Tohle platí zejména když jedu po hlavní a auto najíždí z vedlejší. Pokud je situace taková, jako byla asi tady, tj. řidič to stříhnul na poslední chvíli, aby stihnul odbočit před protijedoucím vozidlem (přes které nejspíš právě cyklistu neviděl) a cyklista do něj narazil z boku, pak asi neměl šanci udělat nic moc.
Ale přiznám se, že když čtu pozorně popis té nehody, vyvstává mi na mysl otázka, jestli měl Burry přilbu. Bylo by krutou ironií osudu, kdyby se cyklista, který se angažoval v bezpečnostních kampaních, zemřel proto, že sám základní bezpečnostní pravidlo nedodržel.
odpověz na tento komentářK tomu bych dodal asi to, že pokoru člověk získá, až když se mu to také stane.
"Normálně" bych se silným vzrušením rval za to, že to není možné - přehlédnout někoho při 100% bdělém stavu těla i mysli klidného řidiče.
Obranou je předvídavost (i chyb druhých).
Když byla nakousnutá ta legislativa, tak... já z pozice cyklisty mám občas problém s používáním tmavých skel u aut. Na kole i s předností v jízdě raději ověřuji situaci - většinou "zkouknutím" řidiče. S těmi "maskovanými" to ale občas nejde a plynulost (nejen mé) dopravy pak možná trpí...
- na tento komentář reaguje OndraVojta — #10
odpověz na tento komentářNicméně je třeba dodat, že Burrymu by žádný podobný předpis stejně nepomohl, tahle havárka se stala jinak a proti takovému fatálnímu přehlédnutí prostě není obrany.
odpověz na tento komentářodpověď na Spesl — #6 To by tedy znamenalo totéž. Háček je v tom, že to není zakotvené v přímo předpisech a tedy se to musí řešit až v rámci soudního sporu přizváním soudního znalce (i když ten bude asi dnes už samozřejmostí, soudci dneska vyžadují posudek znalce úplně na všechno) a to pokaždé znovu, včetně debaty o tom, jak že to motorové vozidlo jelo rychle. Ale hlavně proto, že tenhle vzorec není všeobecně známý a za bezpečný boční odstup je lidem prostým považováno tolik, abych si neodřel zrcátko. Taxativní zakotvení v předpisu by tu asi prospělo věci.
odpověz na tento komentářPokud si to dobře pamatuji v ČR platí a v případě takové nehody soudní znalec počítá jako vzdálenost nutnou k objetí 1m plus rychlost předjíždějícího vozidla tzn. jede-li vozidlo rychlostí 50km/h je to 1,5m vzdálenost nutná k bezpečnému objetí jednostopého vozidla.
- na tento komentář reaguje OndraVojta — #7
odpověz na tento komentářodpověď na WTB — #2 Ve Španělsku určitě, tam je to dokonce ještě o fousek víc, minimální odstup je délka kola a to i v případě, že jedete dva vedle sebe, což je tam výslovně povoleno. Mám pocit, že to platí i ve Švýcarsku a v Německu, možná i v Holandsku. A nejde ani tak o to, jestli se to hlídá a pokutuje, to se uhlídat nedá. Jde o to , že nehoda následkem líznutí cyklisty je podle toho automaticky braná jako vina řidiče a závažné porušení pravidel a tedy při zranění (t.j. skoro vždycky) jako trestný čin. Žádný řidič se nemůže vymlouvat, že odstup měl, ale že mu cyklista udělal myšku, takhle velká myška prostě technicky udělat nelze.
odpověz na tento komentářBylo by to dobrý, že by to prostě dodržovali. A když ne, tak dostanou flastr. A né pár stovek, ale tisícovek, aby to už příště neudělal. Proto to u nás vypadá jako v kocourkově. Mělo by se to odvíjet v % od platu.
odpověz na tento komentářodpověď na Laďa — #1 nevím k čemu by to bylo, když by to stejně řidiči (zvláště kamionů) nedodržovali...
odpověz na tento komentářodpověď na Laďa — #1 A Kde to funguje ?
- na tento komentář reaguje OndraVojta — #5
odpověz na tento komentářSkrze změnu legislativy chtějí dosáhnout například k ustanovení délky 1,5 metru jako bezpečného bočního odstupu od cyklisty pro možné předjetí.
Proč toto nejde i v ČR? Když někde už to funguje.
- na tento komentář reaguje WTB — #2
- na tento komentář reaguje Libor — #3
odpověz na tento komentář