Cyklo Aréna Vysočina - singly jako na olympiádě v Londýně

Už jsou to dva měsíce, kdy v Česku přibylo dalších 16 kilometrů singltrailů. O vzniku Cyklo Arény Vysočina jsme si povídali s jejím tvůrcem Lukášem Vlachem...

Autor: Jan Němec
Cyklo Aréna Vysočina - singly jako na olympiádě v Londýně

Česko se pomalu ale jistě stává velmi solidní destinací pro bikery. Uměle vybudovaných stezek přibývá jako hub po dešti, Vysočina přidává dalších 30 kilometrů přímo ve svém srdci: ve Vysočina Aréně.

Tak trochu stranou mediálního zájmu se už v září odehrálo oficiální otevření stezek, které nesou oficiální název Singltracky - Cykloaréna Vysočina. My jsme se vydali po dvou měsících do Vysočina Arény za Lukášem Vlachem, spoluautorem a stavitelem stezek.

 

Lukáš Vlach kontroluje trasování

Novoměstské stezky navazují na tradici horských kol v Novém Městě na Moravě. Autory projektu jsou členové organizačního výboru Světového poháru MTB Jan Skřička a už zmíněný "Lukin". Stezky jsou koncipovány tak, aby zážitky ze závodního pojetí bikingu přinesly požitek co nejširší skupině cyklistů. Obtížnost pro každého: Černý trail pro zkušené bikery s extrémními kamennými pasážemi, červený a oranžový pro zkušené jezdce, modrý pro začínající, zelená stezka vhodná i pro handicapované cyklisty, sjízdná na vozíčku nebo handbiku, a fialová stezka pro děti.

Dnes je hotová 30kilometrová síť stezek, z toho je plných 16 kilometrů singltrailů. Záměr konkurovat Rychlebským stezkám nebo Singltreku pod Smrkem ale tvůrci rozhodně neměli. "Chtěli jsme, aby vzniklo něco pro bikery se sportovními ambicemi, krásně to Rychlebky nebo Smrk doplňuje. Navazuje to na trať světového poháru, je to taková imitace sportovní jízdy," říká Lukáš Vlach, když jsme se v dešti, mlze a blátě vydávali na první ochutnávku trailů.

"Mělo by to být takové tréninkové centrum, kde si najdou své jak vrcholoví sportovci, tak začátečníci a rodiny s dětmi a dokonce i handicapovaní. Stezky jsou postaveny pro všechny, kdo na kole jezdí stejně rádi do kopce jako z kopce. Myslíme si, že takový koncept v Česku zatím chyběl," pokračuje Lukin, když kroužíme po zeleném - širokém a placatém okruhu určeném pro handicapované.


Z papíru na hlínu

Za 30kilometrovou síť stezek bylo utraceno 10 miliónů korun, většina financí šla z dotací Evropské unie na Regionální operační program. Od nápadu do otevření stezek uběhly 3 roky.

"Nápad vznikl v hlavě Honzi Skřičky a tak trochu i v mojí asi před třema lety. Začalo jednání na městě, jim se to líbilo a navíc tam byla možnost získat na projekt financování z ROPu. Na podzim 2011 byla domluva na stole a začali jsme plánovat a tvořit dokumentaci. Na jaře bylo první kolo schvalování, na podzim druhý. V roce 2013 pak výběrové řízení na jednotlivé práce a letos na jaře jsme začalil stavět. Pracovalo na tom dost lidí i techniky, samotnou stavbu jsme museli zvládnout jen za půl roku. Dokumentace byla svatá, všechno muselo být podle projektu, jinak by nešly peníze z dotace," popisoval mi Lukin genezi projektu, která vychází z metodiky IMBA Trail Solutions.

"Dostali jsme k nahlédnutí i podklady ze Singltreku pod Smrkem, podle toho pak postupovali architekti, kteří zpracovávali dokumentaci."

Lukáš Vlach

Úsek, na kterém se jel i letošní premiérový díl novoměstského Kola pro život...

 

Zadýchaní (tedy spíš já) stojíme u mapy a Lukin ukazuje různé možnosti zkratek a najíždění nejlepších úseků.

"Lidem se to převážně líbí, bikerům hlavně modrá :-) Pár lidí, kteří sem přijedou na enduro kolech, je zklamaných, což chápu. Tady je to zaměřený na pevný kolo, je to placatější, jezdivější. Ale lidi sem jezdí, jsou spokojení, jezdí sem i rodiny." Že má pravdu se nakonec přesvědčuji sám, protože i v tak mizerném počasí, ve kterém jsme kroužili po trailech my, se tu proháněly dvě čtyřčlenné rodinky a dobrá desítka jednotlivců. Běžce a chodce jsem ani nepočítal. Musím přiznat, že jsem byl velmi mile překvapen!

Přečtěte si!

Cyklo Aréna Vysočina v testu s na BikeandRide.cz

 

O síť stezek se bude starat Nové Město na Moravě. "Jak o údržbu stezek, tak bude mít nastarosti i ostatní aktivity tady v areálu - servis, půjčovna nebo bufet. Provizorně to tyhle dva měsíce fungovalo na Harusáku, ale to se musí změnit, musí to být tady v areálu. Nebudovali jsme to proto, aby to tady jen bylo, ale aby to fungovalo a lidi to aktivně využívali," vysvětluje Lukin a spokojeně se dívá na parkoviště, kam v dešti a mlze dorazila další parta bikerů.

Už v suchu a teple, srkajíc espresso ve Ski hotelu, Lukáš prozradil i něco málo z plánů do budoucna. "Zatím není plán pro budování dalších trailů. Chceme to spíše rozšířit o silniční okruhy a výlety po okolí. Tak abychom v lokalitě udrželi víc lidí, aby si Vysočinu opravdu užili," říká nakonec.

Jen pro zkušené...

Klikni pro otevření velké mapy

Já už se těším na jaro, kdy si budu moci stezky projet hezky za sucha. Přeci jen to v dešti a šesti stupních nebylo úplně ono. A srovnání s Rychlebkama a Smrkem? Pokud někdo čeká něco podobného, tak je vedle. Vzpomínáte na olympijský okruh v Londýně? Tak tomu se stezky podobají nejvíc: široké bez větších překážek, lehce houpavé, s něžnými klopenkami a výjezdy na tepovku. Kamenné úseky, zvlášť na černém okruhu, jsou pěkně drncavé, můj šálek kávy rozhodně ne, ale všechny se dají objet. Věřím, že časem se vyjedou a vytvoří se jezdivá stopa. Celé síť je ideálním doplňkem fantastických výletů po okolí. O důvod víc do Vysočina Arény přijet a vyzkoušet na vlastní kůži.

Více informací zde: www.vysocina.bike

Foto: Petr Slavík, Jan Němec

Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Světový pohárNové Město n.M. spouští předprodej vstupenek, prvních 100 s bonusem
    Nové Město n.M. spouští předprodej vstupenek, prvních 100 s bonusem
  2. Světový pohárSvětový pohár MTB 2025 čekají největší změny od roku 1991
    Světový pohár MTB 2025 čekají největší změny od roku 1991
  3. Český pohárČeský pohár XCO 2025: Mistrák v Bedřichově, finále se vrací na Vysočinu
    Český pohár XCO 2025: Mistrák v Bedřichově, finále se vrací na Vysočinu
  4. ZávodyFotogalerie: SP Nové Město na Moravě 2024 - Night Race
    Fotogalerie: SP Nové Město na Moravě 2024 - Night Race
  5. Týmy a klubyOrbea Factory Team bystrozrakým pohledem
    Orbea Factory Team bystrozrakým pohledem
  6. Světový pohárPidcock vítězí v Novém Městě pošesté za sebou, Cink 26.
    Pidcock vítězí v Novém Městě pošesté za sebou, Cink 26.

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #5 frbikes - vloženo: 24.11.2014 v 14:16:47

    Naše postřehy a video z Vysočiny: http://www.frbikes.cz/a/_nov-e-mesto-na-morave-nov-y-singletrail-resort.html

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #4 C.A.C - vloženo: 24.11.2014 v 08:49:24

    odpověď na panzdenda — #3 Běžně se tam sice bajkovalo a stále bajkuje, ale povolený to nebylo nikdy.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #3 panzdenda - vloženo: 21.11.2014 v 21:48:41

    odpověď na xtrail — #2 První vlaštovka zákazů je v Jeseníkách. Postavili bikepark v Koutech a na krásný trail přes vrchol Mravenečníku (nedaleko zmíněného bikeparku), kde jsme do té doby běžně bajkovali, dali zákaz vjezdu cyklistů.

    1. na tento komentář reaguje C.A.C — #4
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #2 xtrail - vloženo: 21.11.2014 v 21:05:24

    Je otázkou času, kdy nás úředníci vyženou z normálních cest v lesích na tyhle "cestičky":-(

    1. na tento komentář reaguje panzdenda — #3
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #1 Smejči - vloženo: 21.11.2014 v 13:20:00

    Je hezké číst, jak je v ČR věnována čím dál větší pozornost cyklistice v jednotlivých regionech. Za posledních několik let se mi zdá, že podobné areály, jako je ten v NMNM, rostou jako houby po dešti (no toto tvrzení je možná trochu nadsazené :-)). Nicméně se nemohu ubránit nostalgické myšlence, kdy horská cyklistika pro mě byla (a nadále stále je a bude) ježděním ve volné krajině. A "trajlíky" (tenkrát neznámé slovo), které tvořila sama příroda, bylo nutné naježděním toho hodně po okolí nejdřív najít, abychom se z nich mohli radovat.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744