Divoká Crans Montana viděla spanilou jízdu Pidcocka a Lecomte

Loana Lecomte a Tom Pidcock si připsali vítězství v premiérovém SP v Crans Montaně, českým bikerům se příliš nedařilo, nejlépe Sáska 24.

Autor: Jan Němec
Foto: Michal Červený, Jan Němec
Divoká Crans Montana viděla spanilou jízdu Pidcocka a Lecomte

Premiérový světový pohár horských kol - pátý závod seriálu - ve švýcarském středisku je minulostí. Po tři dny střídavě smáčel nováčka v seriálu SP déšť, což ani trochu nepřidalo na výsledném vnímání generálky na mistrovství světa MTB, jež se má na prestižní lyžařské adrese konat příští rok. Ty nejlepší bikery ovšem jen těžko něco zaskočí, a tak jsme mohli být svědky parádních výkonů, které na těžké a rozblácené trati předvedli vítězové Loana Lecomte (FRA, Canyon Cllctv) a Tom Pidcock (GBR, Ineos Grenadiers). Českým bikerům se bohužel nedařilo, z Crans-Montany tak odjíždí s nejlepším výsledkem, jímž bylo 24. místo Jana Sásky (Subterra Santa Cruz).

King Riley

Ještě než se vrhneme na elitní kategorie, pojďme se podívat na "třiadvacítky". Muži jeli svůj závod už v sobotu odpoledne, ženy pak v neděli dopoledne.

Riley Amos

Mezi muži to nebyl nikdo jiný než Riley Amos (USA, Trek Factory), který si více méně jel svůj vlastní závod. Dvaadvacetiletý mladík z Kolorada, jehož prvním trenérem byl Todd Wells, v pátek poměrně jednoznačně zvítězil v short tracku a v cross-country byla převaha ještě patrnější. Jeho letošní cesta seriálem SP je impozantní, kromě XCC ve Val di Sole /dojel druhý.../, zatím vyhrál všechny závody. Na svém kontě tak má už devět triumfů z deseti možných.

Druhé místo bral další Američan, další biker na Treku a další Riley! Jde o stejně starého Bjorna Rileyho reprezentující evropskou formaci Trek Future. Ten se ke stříbru musel prorvat až v posledním kole, když udolal do té doby druhého Francouze Lucu Martina z týmu Orbea Factory.

Pódium závodu mužů do 23 let

Dva čeští mladíci - Janové Zatloukal a Sáska - a ani Ondřej Novotný (Nutrend Specialized SKR) díru do výsledkové listiny neučinili. Jan Zatloukal už v short tracku naznačil, že Crans Montana ho nezastihla v dobré formě. Navíc se ozvaly následky kolize ve čtvrtečním tréninku a ze závodu odstoupil už v úvodu prvního kola.

Ze 133členného startovního pole dokončilo s plným počtem 5 okruhů jen 60 jezdců, Jan Sáska skončil na 24. místě. Což je nejen nejlepší český výsledek dosažený v Crans-Montaně, ale také jeho letošní maximum v seriálu SP. A tak radost je na místě, jenže Sazín moc dobře ví, že umí i daleko lépe.

Jan Sáska

"Mám rád, když je to blátivý i v technice, to mi sedí. Dost lidí v tom neumí jezdit, mně se v tom ale jezdí dobře do kopce i z kopce. Dostal jsem se do toho a držel jsem to až do cíle. Je to pro mě letos nejlepší výsledek na svěťáku, takže jsem spokojenej. Jen škoda, že se mi zase nepovedl start, na těch svěťákách to nemůžu v úvodu chytnout. V zavádečce jsem měl pád a nebylo to ideální, ale pak jsem se do toho zase dostal. Věděl jsem ale, že mi to bude sedět, tak jsem nic nevzdával a dal do toho 100 %," líčil v cíli unavený Honza Sáska.

Onesti slaví první výhru v SP

Francouzka Olivia Onesti (Trinx Factory) na Crans Montanu jistě nezapomene - vyhrála zde svůj první závod světového poháru XCO. Navíc poměrně přesvědčivě, více než minutu nandala bikerce v dresu panamerické šampionky U23 Madigan Munro (Trek Factory). Ano, nestartovala suverénka posledních dvou SP Isabella Holmgren, ale Olivia jde v letošním seriálu závod od závodu na lepší příčku: 6. - 5. - 3. - 2. - 1. V průběžném hodnocení ji patří 4. příčka.

Olivia Onesti

Co české bikerky? Popravdě jsme asi všichni očekávali daleko víc, přece jen jsme byli zvyklí na místa daleko blíže první desítce než první třicítku Patricie Srnské (Nutrend Specialized SKR) a Simony Spěšné (jb Brunex Superior). Ostře sledovaná Adéla Holubová (Rouvy Specialized) se po své nominaci na OH zatím nepředvedla tak, jak by měla, dojela až šestatřicátá se ztrátou bezmála 14 minut!

"Mně to rozhodně žádnou radost nedělá... už aby bylo sucho, já v tomhle nedokážu závodit," nechala se slyšet Adéla.

Adéla Holubová

“Došlo mi, že jsem si zapomněla obrátit třináctku na zádech, aby mi to přineslo štěstí. To bude asi důvod, proč jsem jela takhle," líčila zase po závodě Patrície, jež dojela na 25. místě. "Snažila jsem se tam nechat vše. Překvapilo mě, že mám takovouto ztrátu na vítězku. V kopci jsem ale nebyla schopná se tam dostat. Pak už jsem se jen propadávala nebo předjížděla. Byla to spíš taková údržba a dobrej trénink. Takovéto podmínky se jen tak nevidí."

Patricie Srnská

“Tohle není úplně cyklistika a mám pocit, že se pořadatelé inspirovali Kutnou Horou," vzpomínala po závodě Simona Spěšná na loňský bahenní propadák na Českém poháru. "Myslím, že ten závod neměl být puštěn a mrzí mě, že to pak odnášíme my. Pořadatelé to podle mě nezvládli. Já jsem jela z kopce dolů dobře, ale nejsem běžec a nahoru se běželo 90 % technických úseků. Mě to stálo strašně moc sil.”

Lecomte opět na stupínku nejvyšším

Loana Lecomte (FRA, Canyon CLLCTV) opět potvrdila, že do světové špičky patří a že i ona bude na domácích olympijských hrách jednou z největších favoritek. Do závodu sice nenastoupila mistryně světa Pauline Ferrand-Prévot (FRA, Ineos Grenadiers) či Jolanda Neff (SUI, Trek Factory), jež je po silničním etapovém závodě Tour de Suisse nemocná. Přesto měla soupeřek v závodě francouzská šampionka dost.

Puck Pieterse (NED, Alpecin Deceuninck) má oproti Loaně stabilnější výsledky, a proto i ona patřila v těžkém bahnitém závodě mezi adeptky na vítězství. Lecomte se snažila od soupeřek odpoutat hned v úvodním okruhu a to se jí i dařilo. V háku jí zůstaly pouze Alessandra Keller (SUI, Thoemus Maxon) a Pieterse. Lecomte se na chvíli soupeřkám i vzdálila, hned ve druhém okruhu z pěti se ale na čele s evropskou šampionkou Pieterse ocitly osamocené. Pieterse navíc dokonale využívala svých cyklokrosových dovedností a v těžkých bahnitých pasážích běhala. Loana ovšem těžila z lepší techniky a na rozdíl od Pieterse častěji volila trasu A ve sjezdech, zatímco Nizozemka nejtěžší úseky objížděla. Kvůli tomu také z čela ve třetím okruhu vypadla a vepředu se ocitla Alessandra Keller s Loanou Lecomte.

Široký úsměv Loany Lecomte zazářil na stupínku nejvyšším

Francouzská závodnice ovšem na nic nečekala a hned ve třetím okruhu se pokusila závod rozhodnout. To se jí také povedlo a po osmi měsících zvedla ruce nad hlavu v závodě SP. Na druhém místě dojela Alessandra Keller, Puck Pieterse dokončila třetí.

V celkovém pořadí vystřídala ve vedení Haley Batten (USA, Specialized Factory), jež do závodu nenastoupila, Alessandra Keller, Batten je druhá, Pieterse třetí.

Jitka Čábelická

Česká šampionka Jitka Čábelická (GAPP System Kolofix) sice na 11. místo z short tracku nenavázala, přesto dojela na solidní 26. příčce.

"Dobrej závod. Trošku jsem udělala chybu v prvním prudkém sjezdu. Ztrácela jsem také v běhání, úplně mi to nešlo. Tento víkend ale můžu hodnotit pozitivně, mám se od čeho odpíchnout a jedeme dál," uvedla Jitka.

Spanilá jízda Pidcocka

Že bude bláto Tomu Pidcockovi sedět, se dalo předpokládat. Jeho výkon však zase zboural veškeré ambice ostatních bikerů, kteří si ještě nezvykli na jeho občasnou účast. Žádná velká aktivita po startu, Tom si první dvě kola osahá trať, mrkne na soupeře a tvrdě zaútočí. Jeho zrychlení a lehká jízda v tak náročných podmínkách brala dech. Byť se dvakrát poroučel k zemi, tak dokázal zvítězit s minutou a deseti sekundami náskoku na domácího Mathiase Flückigera (Thömus Maxon).

"Bylo opravdu složité najít si svůj vlastní rytmus během prvních několika kol. Přišlo mi, že jsme si navzájem překáželi,“ usmíval se po závodě Tom Pidcock, jehož v cíli očekávala přítelkyně se dvěma psíky oděnými v duhových šatech. "Udělal jsem tam pár chyb poté, co jsem si vytvořil náskok. Mám před sebou velké věci a nemyslím si, že by moji týmoví kolegové byli příliš šťastní, kdybych se dnes vyřadil," upozornil Pidcock na fakt, že už za šest dnů bude stát na startu Tour de France.

Bez problémů...

"Mě tyhle podmínky sedí, dnes jsem se cítil moc dobře a jsem rád, že se mi konečně podařilo se probojovat na stupně vítězů," krátce okomentoval své stříbrné vystoupení Flückiger.

O třetí příčku až ve sprintu pár set metrů před cílem přišel Nino Schurter (SUI, Scott Sram) na úkor Itala Luca Braidota (Santa Cruz Rock Shox). "Musím přiznat, že jsem se ani necítil na to, že bych mohl dojet čtvrtý, jsem docela unavený z minulého víkendu a v těchto podmínkách to bylo extrémně náročné. Hodně jsem padal, v jednom kole jsem myslím spadl asi třikrát, ale jsem rád, že jsem to přežil ve zdraví," vypovídal Nino, který byl hnán fanoušky na slušně divácky obsazenou tratí.

Pódium mužského závodu

Nino se dostal i do čela průběžného hodnocení SP, kde vystřídal Victora Koretzkyho (FRA, Specialized Factory), jenž Crans Montanu ze zdravotních důvodů vynechal. "Opravdu jsem si nemyslel, že po 35. místě na prvním závodě v Brazílii budu mít letos šanci obléknout dres lídra, je to neuvěřitelné," dodal osmatřicetiletý domácí biker.

Ani mezi českými muži se nedařilo. Ty navíc drtila i smůla, Jan Škarnitzl (GAPP System Kolofix) se připletl do pádu hned na startu a odjížděl úplně poslední. Ale jeho pozici brzy převzal Ondřej Cink (Primaflor Mondraker), který po 400 metrech přetrhnul řetěz.

Jan Škartnitzl odjíždí ze startovního prostoru jako poslední...

"Tomu prvnímu pádu jsem se vyhnul, u druhého jsem musel přibrzdit, a jak jsem se rozjížděl s těžkým převodem, tak to ruplo. Musel jsem běžet pěkný kus do depa, takže už na začátku závodu jsem byl odsouzen ke špatnýmu výsledku. A to se mi dneska jelo docela hezky, cítil jsem tah," líčil Ondřej své trable, které ho přivedly k 45. místu.

Ondřej Cink si vyzkoušel stíhací jízdu

Jan Škarnitzl dojel na 62. místě a Zdeněk Vobecký na 84.

Světový pohár MTB má nyní 14denní pauzu, k šestému závodu se jezdci sejdou v Les Gets.