V Americe se bude před soudem posuzovat legálnost elektrokola s plynovou páčkou, které umožňuje jet vyšší rychlostí...
Žaloba podaná kalifornskou rezidentkou Hillary Whitmanovou 10. prosince 2024 u vrchního soudu okresu Marin mimo jiné tvrdí, že firma Super73 se zabývá úmyslným zkreslováním a klamavou reklamou, protože tvrdí, že její modely jsou elektrokola, i když ve skutečnosti jde o motorová vozidla.
Super73 prodává modely s páčkovými plyny, které lze přepínat z třídy 1, 2 až do třídy 3. (Elektrokola třídy 1 mají pouze pedálovou asistenci a to do rychlosti 20 mph (32 km/hod), třída 2 má navíc páčku plynu plyn a dopomoc maximálně do 20 mph (32 km/hod.) a konečně třída 3 má dopomoc až do 28 mph. (45 km/hod.)) Prostřednictvím aplikace ovšem jde u Super73 odemknout ještě režim Off-Road pro nepřetržitý výkon 1 200 W a špičkový výkon až 2 000 W ve kterém výrobce umožňuje dosažení rychlosti nad 28 mph. Podle žaloby státního orgánu činného v trestním řízení Super73 umožňuje jet až rychlostí 38 mph (61 km/hod.).
Kalifornské zákony přitom vyžadují, aby elektrokola spadala do jedné ze tří výše uvedených tříd a měla motor o výkonu ne větším než 750 wattů, aby mohla být klasifikována jako elektrokola a nikoli jako motorové vozidlo. Kromě toho nový zákon, který reaguje na vlnu problémů a zákazů, týkajících se schvalování typů elektrokol, bude dále řešit také elektrokola mimo tyto třídy tím, že zakáže prodej těch elektrokol, která lze uživatelsky přepínat napříč těmito třídami, a navíc říká že elektrokola nesmí být schopna jezdit sama, pouze díky aktivaci plynové páčky. Současně s tím pak opakovaně definuje, že výkon motoru nesmí překročit 750 wattů.
"Tato žaloba naráží na jádro problému, který sužuje komunity nejenom v Kalifornii a týká se šíření nebezpečných vozidel, která byla prodávána a uváděna na trh jako zákonná elektrokola, ale jak se tvrdí v soudním sporu, ve skutečnosti to elektrokola podle kalifornských zákonů nejsou, ale spíše jsou to v podstatě elektrické motocykly a to kvůli jejich schopnosti dosáhnout rychlosti daleko nad zákonnými limity stanovenými pro elektrokola," uvedl hlavní právní zástupce žalující strany Pat Huyett. "Náš klient, stejně jako nespočet dalších, utratil značné množství peněz za vozidlo Super73, které nelze legálně provozovat jako elektrokolo. V tomto případě nejde jen o peníze, které tito spotřebitelé utratili za vozidla Super73, na kterých nemohou legálně jezdit. Tato vozidla jsou nebezpečná vzhledem k vysoké rychlosti, kterou mohou dosáhnout, což má za následek četné nehody, jak je zdůrazněno v soudním sporu. Žaloba naší klientky se tedy nedomáhá pouze vrácení peněz pro ni a další, kteří jsou v podobné situaci, ale také soudního zákazu prodeje Super73 elektrokol v Kalifornii."
Podle žaloby, která požaduje soudní řízení před porotou, Hillary Whitmanová koupila model Super73 Z Adventure Series za necelých 3 000 amerických dolarů k 12. narozeninám svého syna v roce 2023. Protože školy v Kalifornii vyžadují registraci všech elektrokol používaných jejími žáky, bylo Whitmanové řečeno, že Super73 není elektrokolo a je nezákonné na něm do školy jezdit. To bylo potvrzeno také centrálním policejním úřadem v Marin, tvrdí Whitmanová v žalobě. Kdyby věděla, že Super73 není legální elektrokolo, nákup by se podle žaloby neuskutečnil.
Kromě toho, že Whitmanová svou hromadnou žalobou, žádá o náhradu nákladů na koupi elektrokola, požaduje navíc i odškodnění s represivní funkcí, náhradu právních nákladů, odškodnění s trestem a „soudní prohlášení, že vozidla Super73 nejsou elektrokola podle kalifornských zákonů“.
Firma Super73 odmítla prozatím situaci jakkoli komentovat.
Obdobných "vozidel" se po celém světě prodává obrovské množství a nejde bohužel jen o podobně vypadající chopery, caffé racery nebo jiné fatbiky připomínající kola, ale také o načipovaná případně na SW bázi otevřená elektrokola či koloběžky, které umožňují jezdit výrazně vyššími rychlostmi, než jaké jsou povolené v rámci lokálních legislativ.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak tento soudní spor dopadne a zdali dojde i díky němu k účinné regulaci v tomto směru. Že je změna legislativy a posuzování jednotlivých kategorií elektrokol potřebná je více než evidentní. Super73 působí také na evropském trhu a na svých stránkách deklaruje, že jeho produkty odpovídají aktuální legislativě, to znamená, že nabízejí dopomoc pouze do maximální rychlosti 25 km/hod.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Tovární tým německé značky Canyon představil svůj závodní tým. Už před časem jsme psaly o...…
Celý článek…Už v květnu budou na severu Čech soupeřit cyklistky o vítězství na nejvýznamnějším českém etapovém...…
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
odpověď na midlander — #1 Pan D. mudrlantovi milerád odpoví: ystém Class 1-3 v USA je pošahaný, akcelerátor / plyn na elektrokolo vůbec nepatří, vede to k nesmyslné wattáži motorů, viz tento případ.
Naopak omezení asistence na 20 mp-h (32 km-h) dává smysl velmi, pokud by EU toto zavedla, tak by v podstatě jakékoli čipování zmizelo, nebyl by k němu pro 90% uživatelů důvod.
odpověz na tento komentářpresne, a jsou to takova krasna kola
odpověz na tento komentářodpověď na midlander — #1 neprivolavej ho! :-)
odpověz na tento komentářZpátečníci! Pan D. by jim vysvětlil, že to není vůbec nebezpečné, ale žádoucí. :-P
- na tento komentář reaguje trance28 — #2
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #4
odpověz na tento komentář