Jak vybrat tlumení a proč mu věnovat pozornost?

Co dělá „celopéro celopérem“ je samozřejmě tlumení, jehož výběru se vyplatí věnovat pozornost...

 

Autor: Komerční sdělení
Jak vybrat tlumení a proč mu věnovat pozornost?

 

Trend celoodpružených kol vstoupil na cyklistický trh před několika lety a od té doby získává na stále větší a větší popularitě.  

Zatímco před lety jsme se při výběru kola zaměřovali především na výběr správné velikosti, dnes už je tolik parametrů, podle kterých si vybrat kolo, že to bez nadsázky může zabrat i pár týdnů. Momentálně vycházím ze své vlastní zkušenosti, kdy jsem si celoodpružené kolo vybírala skoro rok a kromě jiného jsem se pozastavila i u výběru tlumiče, který je za mě srdcem celého fungování „fullu“. To také zavdalo důvod na vytvoření tohoto videoreportu, protože jsem byla překvapená, kolik parametrů je potřeba sledovat a zvažovat, abych správně vybrala.

V zásadě rozlišujeme dva typy tlumičů, a to vzduchové a pružinové. Je potřeba upozornit, že každý má svoje plusy a minusy a záleží čistě na preferencích jezdce, který mu sedne lépe. Pro vzduchový tlumič je charakteristické, že je víc progresivní, to znamená, že na začátku je tlumič citlivější, v závěru víc přituhne. Progresivita se dá ovšem nastavit pomocí tzv. tokenů (speciálních vložek) ve vzduchové komoře a celkově se dá o vzduchovém tlumiči říct, že je lépe nastavitelný hlavně z hlediska tlaku, který si sami s pumpičkou můžete kdykoli přizpůsobit tomu kterému trailu. Výhodou vzduchového tlumiče oproti pružinovému je také nižší hmotnost.

Pružinové tlumiče mají oproti vzduchovým lineární chod a jsou citlivější. Kdo řeší ovšem váhu, musí tu počítat s pár gramy navíc. Lineární chod může taky za to, že tlumič pruží stále stejně i v zátěži, což se dá pozorovat například ve vyšší rychlosti v klopené zatáčce, kde se pružina potýká nejen se „zobáním“ nerovností, ale také s kompresí. Proto se pružinové tlumiče doporučují spíš na „drsnější ježdění“ jako je enduro či sjezd.

Dalším kritériem u výběru tlumiče je samozřejmě i jeho délka, která musí sedět konkrétnímu rámu kola. Můžeme se tak setkat s označením jako M210/50 mm, kdy první číslo udává délku tlumiče, druhé pak zdvih tlumiče.

U pružinového tlumiče je medium odpružení samozřejmě pružina, u které je důležité zvolit správnou tvrdost, která závisí nejen na hmotnosti jezdce, ale také na kinematice zadní stavby a také jízdním stylu jezdce. Zjednodušeně řečeno není pravidlem, že pokud vám daná tvrdost pružiny vyhovuje u jednoho kola, bude vám vyhovovat i u kola jiného (respektive s jinou geometrií a jiným řešením zadní stavby).

Nevýhodou oproti vzduchovému tlumiči tedy je, že jakmile jednou zvolíte tvrdost, jde o hotovou věc, zatímco u vzduchového tlumiče si tlak můžete upravit pumpičkou kdekoli na trailu.

Tvrdost pružiny ale není to jediné, na co se u jejího výběru zaměřit. Výběr pružiny se lehce zkomplikoval příchodem tzv. metrických tlumičů (dříve se vycházelo z palcových rozměrů), kdy u jedné délky tlumiče může být několik různých zdvihů, zdvih pružiny musí ovšem vždy korespondovat se zdvihem tlumiče. Pokud se vám tedy nechce probírat různými tabulkami nebo si nejste stoprocentně jistí, je lepší a rychlejší poradit se s odborníkem.

V dnešní době už na cyklistickém trhu najdete tlumiče, u kterých je široká škála nastavení, na druhou stranu ovšem v nabídce zůstávají stále i takové tlumiče, disponující jednodušším nastavením. Tlumiče s nejrůznějšími „hejblátky“ ocení hlavně jezdci, kteří požadují možnosti detailního nastavení jak komprese, tak odskoku. Pak tu jsou ale také jezdci, kteří zkrátka chtějí tlumič namontovat, nastavit a jezdit. Ne každý navíc má čas studovat informace o problematice nastavení vysoko a nízkorychlostní komprese, případně odskoku, a tak někteří jezdci ani nedokáží využít celý potenciál možného nastavení. V tomto případě pak může platit, že méně, je někdy více.


Zatímco například tlumič Fox DHX2 nabídne kompletní možnosti nastavení jako vysoko a nízkorychlostní komprese a vysoko a nízkorychlostního odskoku, nastavení předpětí pružiny a ve vzduchové variantě lze ještě ladit progresivitu prostřednictvím tokenů, tlumič Marzocchi  Bomber oproti předchozímu zmíněnému je zcela jednoduchý, má pouze nastavení předpětí pružiny, nízkorychlostní odskok a nízkorychlostní kompresi.

Už nyní existuje dost parametrů, podle kterých vybírat tlumení, s pokročilými vývojovými technologiemi se dá ale čekat, že v budoucnu jich bude ještě víc. Příkladem je novinka u vidlic Fox, u kterých lze nyní díky dvěma ventilkům na zadní straně nohou vypouštět tlak, který může vzniknout při změně nadmořské výšky, například při výjezdu lanovkou na vrchol kopce někde v Alpách nebo při dlouhém sjezdu tak, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám citlivosti vidlice.

 

Na závěr je potřeba zdůraznit, že zvolený typ tlumení by měl vyhovovat především stylu vaší jízdy. Pokud brázdíte spíše jednoduché lesní pěšiny a vrcholem vašeho trailového ježdění jsou Singltracky pod Smrkem, bude vám pravděpodobně spíše vyhovovat vzduchový tlumič bez potřeby nastavení komprese a odskoku. Jestliže ale holdujete delším terénním sjezdům a občas navštívíte i bikepark, jsou na zvážení tlumiče se širší škálou nastavení.

Na odborné povídání o tlumičích jsme se zastavili přímo u výhradního dovozce předních světových značek jako je Fox a Marzocchi v písecké prodejně CykloŠvec.

 

 

 

 

 

Přečteno - 9640x Tagy: vidlice servis fox tlumič pružení
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. DoplňkyNovinky FOX 2025 – exkluzivní edice a nebeský rozsah sedlovky
    Novinky FOX 2025 – exkluzivní edice a nebeský rozsah sedlovky
  2. ServisFitch Ratings snižuje hodnocení koncernu Accel Group
    Fitch Ratings snižuje hodnocení koncernu Accel Group
  3. DoplňkyJak jsem si vybral nové dioptrické brýle na kolo
    Jak jsem si vybral nové dioptrické brýle na kolo
  4. ServisArmin Landgraf novým CEO ve Specialized
    Armin Landgraf novým CEO ve Specialized
  5. ServisKona mění majitele, vrací se do rukou svých zakladatelů
    Kona mění majitele, vrací se do rukou svých zakladatelů
  6. ServisDT Swiss přesouvá výrobu, odpružení se bude montovat v Polsku
    DT Swiss přesouvá výrobu, odpružení se bude montovat v Polsku

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #1 janusz - vloženo: 16.09.2022 v 13:16:59

    Ventilky na spodních nohách u Foxu zrovna novinka úplně nejsou. Na Fox 40 byly už v roce 2016 a možná i dříve.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744