Čerstvý mistr republiky v enduru Matěj Charvát se nyní věnuje dvěma českým olympionikům. Co si myslí o trati, jak vidí Adélu, jak Ondřeje? Co jim radí a proč padá?
Ještě o víkendu se rval o domácí titul v enduru, mimochodem úspěšně. Už ve středu dopoledne se navlékl do "kůže" a kroužil po olympijském okruhu v Paříži. Řeč je o čerstvém mistru republiky v enduru Matěji Charvátovi. Ten už několik let působí v týmu české reprezentace a radí českým závodníkům, jak si poradit se stále těžšími okruhy. Chybět tam nemůže ani v Paříži, na své první olympiádě. Byť už měl odcestovat do Tokia, ale kvůli náročnému cestování v covidu to před třemi lety nevyšlo.
"A tak jsem poprvé až tady," povídal Matěj.
A jaké jsou pocity z trati?
Vloni jsme zde byli na testovacím eventu a teď jsem tu podruhé. Chválit úplně trať nemůžu. Přijde mi, že ji nestavěl někdo, kdo něco stavět umí nebo umí jezdit. Nejdůležitější je výběr povrchu nebo jeho zpracování, a to je tady hodně nezvládnuté. Je to sypkej štěrk, kterým řešili, že to bylo loni podmáčené, ale zapomněli to udusat. Měli tam dát nějaké pojivo. V mnoha trail centrech je to už zajeté a udělat to jde. Další věcí jsou technické pasáže. Jsou nesmyslně postavené, nemá to flow. Je tam rock garden, kam ale podle mě přijela tatra, vysypala šutry na hromadu a akorát je porozházeli. Nestavěl to někdo, kdo má rád požitek z ježdění. To tomu chybí hodně. Já jako člověk, kterej jezdí na kole, protože ho to baví, tu obtížně hledám pasáže, které by mě bavily.
Jako třeba loňské MS v Glasgow?
Jo, přesně, tam to bylo super. Celkově mi přijde, že na těch svěťácích to jde, i když letos jsem jich tolik nejel. Jsou to zábavné tratě na ježdění, ale tady to tomu chybí. To ale samozřejmě nesnižuje obtížnost závodu. Není to těžké technikou, nejsou zde žádné extrémní pasáže, kterých by se závodníci báli. Povrch a šutry jsou tak zvláště rozházené a je těžké číst trať. Je tam A lajna, B lajna, C lajna, která je často hodně těžká a jsou tam rádoby vymyšlená předjížděcí místa, jenže tak, že se k předjíždění použít nedají. Kopce jsou ale těžké. Nebude tolik znát rozdíl mezi technickými dovednostmi jednotlivých lidí, protože super rychle ty pasáže projet nejdou.
S Adélou a Ondrou jsi už absolvoval několik okruhů, jak si vedou?
Pro naše to, co jsem řekl, bude výhodou. Oba vědí, že nejsou nejlepší technici, jim by to mohlo hrát do karet. V technice nebudou nějak extra dostávat a naopak můžou být vepředu. Myslím si, že oběma sedí profil a náročnost výjezdů. Bude to pro ně naopak výhodou.
S čím jim radíš nejvíce?
Adéla je zvláštní závodník, je introvertní a je těžké dostat se jí do hlavy. Není jednoduché poznat, co si myslí, a to ji znám pět let. Přestože si myslím, že umím číst lidi, tak u ní je to náročnější. Trať si rozděluje na jednotlivé těžké prvky, ale pak zapomíná na ty mezisekce. Vždy vyřeší jednu překážku a začne přemýšlet o té další. Má ale tendenci vypouštět sekce mezi tím. Snažím se, aby to propojovala. Na překážkách jede rychle, pak se zastaví a zase se rozjíždí. Pro celkový čas je ale nutné vše propojit a mít co nejvyšší průměrnou rychlost. Dobré je to na zmatení soupeřů, nebo když bude chtít někoho blokovat, ale na závod to chce jet pořád.
Co Ondřej?
Podle mě se tu cítí dobře a z loňska ví, že mu ty kopce budou sedět. I přesto, že trať je upravená, suchá a kopce jsou rychlejší, kopce si bude nechávat jako zbraň a dolů mu tady podle mě tak ujíždět nebudou. Pokud se mu podaří vychytat formu, kterou ladí, mohl by to být nejlepší závod této sezóny. To bych mu přál. Do desítky by se tam mohl objevit.
Jak vůbec probíhá čtení trati? Jen jízdou nebo i sleduješ ostatní?
Před tréninkem jsme se tam byli kouknout pěšky a když s nimi jezdím, tak zastavím a koukám se, jak kdo jede. Na druhou stranu je zde lidí oproti svěťáku málo a řeší se taktika, jak budou trénovat na trati a kdy. Mám už ale zkušenosti s čtením trati, nicméně tady něco tolik co vymýšlet jako jinde.
Viděl jsem tě, jak se poroučíš k zemi...
Zkoušel jsem si tam v těch kamenech najet víc vlevo, ale neuvědomil jsem si, že je na stromě matrace. Otočilo mi to řídítka zalítl jsem mezi kameny. Za to jsem ale rád, protože na to teď upozorním Cimbála s Adélou. Sám jsem o tom nevěděl. Je to důležité vědět, protože jsou to jiné překážky než ty, které leží na zemi.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na rotik — #1 taky bych byl rád, kdyby podobných rozhovorů bylo víc.
odpověz na tento komentářVíc takových rozhovorů, prosím.
- na tento komentář reaguje Tomáš Šťastný I. — #2
odpověz na tento komentář