Přečtěte si rozhovor s Martinem Havlenou, s jedním ze spolumajitelů značky Author o uplynulých 20ti letech, kdy se Author v Česku prodává....
Značku Author asi není třeba nikomu představovat. Jedna z prvních českých značek, která nenasycený český trh zásobovala horskými koly. Jméno Martin Havlena nemusí všem říci zcela vše. Martin spolu s bratrem Ondřejem před devatenácti lety založili značku Author. Tehdy platilo, že horské kolo se rovná Author a právě s Martinem jsme si o tom povídali...
Myslíš, že u nás ještě platí, že horské kolo se rovná Author? Tedy aspoň u té necyklistické populace…
To už je dávno pryč, to byla specifická doba, která byla dána i omezenou nabídkou. Jestli si vzpomeneš, tak tady byl možná Marin a Scott. Měli jsme strašnou výhodu v tom, že Author byl u zrodu mountainbikingu v Česku.
Byly tady přece i české značky, které začínaly s Authorem, jako Reta nebo Olpran.
Ano, a to je taky jedna z věcí, která mě i trochu mrzí. Bylo dobrý se s těma značkama potkávat na různých výstavách a soutěžit s nimi. Ale kde jsou teď? Olpran ten úplně odcouval do jinýho segmentu, Reta, Fort jsou pryč. Amulet, Apache tam si nemyslím, že jim to jde tak, jak by si představovali, ale možná se mýlím. Dá se říct, že v Česku jsme zůstali sami, když budu brát, že Kellys je slovenský. Vždycky tak proti nám, hlavně ve východní Evropě, stojí Merida, Trek, Specialized, Giant, někde Scott nebo GT. A to už jsou úplně jiný souboje, než ty, který jsme měli před patnácti lety.
Není tajemstvím, že Author jezdí na veletrh Eurobike už dlouhých 16 let, jak na to vzpomínáš?
Bylo to ve výstavních halách, kde se dneska montují vzducholodě. V roce 1996 jsme zaváděli Author Equipe, tak tam byl třeba nový model Versus. A v tý době řádily duraly, takže všechno, co bylo z duralu, byla novinka. Samozřejmě to byly taky odpružený vidlice, mohli jsme mít i první silničky.
Připomeň nám trochu vývoj značky, prosím.
1993 založení značky - poprvé jsme přivezli kola, bylo to 200 kol - což bylo vlastně ještě o rok dříve. Všechno to byly "nonamy". V dalším roce se už přivezlo 40 tisíc kol a už pod značkou Author. V roce 1996 to byl právě zmiňovaný Equipe a teď si myslím, že to byl rok 2000, kdy jsme začali prodávat pod značkou Author i cyklistické doplňky. Nepamatuju si to teď přesně, protože já v podstatě žiju dva roky napřed. Teď je rok 2012, ukazujeme si kola 2013 a já mám už hotový rámy na 2014, takže jen tak pro vysvětlenou, proč si úplně přesně všechny věci nevybavuju do detailu.
Dobrá, tak jedna věc, která ti utkvěla v hlavě. Krok, který v Česku Author udělal jako první?
Určitě bylo strašně důležitý, že jsme jako první značka na trhu v roce 1995-1996 řekli, že nebudeme prodávat všem, ale jen vybraným dealerům. Pak to na 100 % bude výroba dílů a příslušenství. Když se podíváš kolem sebe, která značka má ucelený sortiment doplňků?
Specialized?
S tím bych souhlasil. A ještě?
Řekl bych, že skoro každý něco na trh dává pod svým jménem.
Ano, oni se snaží, Merida, Giant, Trek valí Bontrager, ale funkční a ucelenou řadu dílů a doplňků, troufnul bych se říci, že máme jen my a Spešl.
Kromě zisku, jaké to má pro Author další výhody?
Strašně nám to pomáhá v mezinárodní distribuci. Lidem nenabízíme jen nějaký bílý, červený či modrý kola, ale nabídneš jim celý sortiment příslušenství.
Jak velké je vůbec portfolio zemí, kde Author svá kola prodává?
Dneska vyvážíme do osmnácti států světa.
Jak si je vybíráte?
To je zajímavé. Oni si vybírají nás. A z 90 % jsou to kontrakty z veletrhu Eurobike.
Jaké trhy jsou pro vás nejdůležitější?
Kromě východní Evropy je pro nás důležitý i sever Evropy, posíláme ročně tři kontejnery na Island. Kupodivu velmi dynamicky se teď rozvíjí Řecko. Velký státy jako Německo, Francie, Británie, tam je samozřejmě velmi těžké se prosadit proti jejich lokálním značkám. Jediná varianta je, napadnout je drasticky cenově, ale do toho se nám opravdu nechce. Zajímavé jsou i bývalé státy Sovětského svazu, tam vždycky měla česká značka obrovský image a platí to dodnes. Jsou to země jako Kazachstán, Tádžikistán, Bělorusko, Ukrajina, Rusko. Tam si dokonce můžeme dovolit být o něco dražší než americký značky.
Co asijské trhy?
Prodáváme v Číně, na Taiwanu, v Japonsku, v Jižní Korei. Poslední tři roky velmi intenzivně pracujeme na rozvoji právě asijského trhu, protože se nám to vyplatí víc, než bojovat o pár tisícovek kol prodaných v Německu nebo v Rakousku. Nyní máme 4 distributory v Číně, Taiwan si děláme sami, tam dokonce máme vlastní concept story a dokončili jsme výstavbu zcela nového office.
Příští rok budete slavit 20 let na trhu v Česku - co Author chystá za pecku?
Bude oslava našeho týmu, našich lidí z toho, čeho jsme dosáhli. Jsme velká parta, která drží při sobě. Nechystáme nic bombastickýho. Asi nejsme moc slavící typy, takže jsme na to ani moc nemysleli. Uděláme něco spontánně.
Co stojí za tím, že těch 20 let tady Author vydržel ve velmi slušném tempu?
Za prvé jsme to my dva s bráchou. Perfektně jsme si totiž sedli, máme fakt štěstí, že spolu pořád vycházíme tak dobře. Za druhé je firma velmi dobře vybavená kapitálem, který jsme získali právě tehdy zpočátku, prvních pět, šest let. Za třetí jsou to všichni lidi v Authoru. Máme neuvěřitelně stabilní a skvělý tým lidí od dílů, přes kola, po marketing. Pro mě je to taková velká rodina, Author není můj nebo bráchy, Author je náš. V neposlední řadě jsou to obchodníci, na který jsme měli téměř vždy štěstí.
Na co jsi z kolekce 2013 nejpyšnější?
Jsem nadšený z toho co dokázal Petr Cibulka u Authora, Radek Pospíšil v dílech a Spaceman v AGangu. Jsem hrdý na to, že v karbonu nemáme jediný převzatý rám, všechno jsou naše nápady.
Ano AGang, na ten bychom málem zapomněli!? Kam ten patří?
Samozřejmě, to je také velmi důležitá kapitola naší firmy Universe Agency. Chtěli jsme, vedle Authoru, něco jiného než mainstreamovou značku. Jára Spěšný odvedl neuvěřitelný kus práce. Třeba na veletrhu Eurobike byly dvě funkční sady Sram 1x11 a jedna z nich byla na přání Sramu na AGangu, tak je vidět, že lidi z byznysu nás vnímají a respektují. Mám z toho obrovskou radost, je to takové menší dítě, které ti dělá radost, když už to velké je odrostlé
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
O zrod se může jednat jen jako o slovní obrat.Horská kola tu prostě v Českých zemích nebyla stejně tak,jako ostatní zboží ukryté za železnou oponou.Takže nejde o spasitele,ale o dobrý obchodní artikl doby.
odpověz na tento komentářDobré je dodat,že první kolo MTB vjelo na silnice v Čechách v září 1988,silnice v Mar.Lázních při akci Německých cyklistů pohraničím,Tour de Grenzland 1988.Do roku 1989 živilo mimo svaz cyklistiky (přídělový systém podle členů oddílu),především bafunářské zázemí reprezentace a sami závodníci.Od roku 1979 také kšeftmani především polské národnosti,kteří sem dostali docela slušné věci za dobré ceny.Stejně tak pan Havlena byl bafunář,který se tak díky předrevoluční době vyznal v trhu.Porevoluční zasypání železem z Thaiwanu byla laciná náhrada za zdejší zkostnatělý kolařský průmysl,který nereagoval včas na trh a ani nemohl díky svázanosti s hospodářskou politikou doby.Pan Havlena byl i v největším podniku na kola,v Esce Cheb.Bohužel se už na spolupráci nedohodl.Jednoduchá sinusoida hladového trhu nakopla Author a další menší značky nahoru,zbohatly.Není ale pravda,že by kola Author byly nej.To by pak bylo podobné jako v době minulé.Kvantita a kvalita jsou dost vratké misky vah.Nejsilnější,díky obratům a pokrytí zastoupení získaném z doby minulé je reálné.Ovšem se také může jednat o lidově řečeno monopol pro lid.Kvalita je rozhodně někde nad takovými názory,jaké zde v diskusi padají.Trocha skromnosti by neuškodila.ŘEKL BYCH-Válíme se doslova v blahobytu dostatku cyklistického materiálu.Neblbněme,neurážejme.
Hlavně na kolech jezděme a vychovávejme další dobré cyklisty.To,že můžeme na značkách celého světa je jen díky svobodě.
odpověz na tento komentářZde pár mých poznámek:
- Všichni máme své oblébené značky, ale tady je to předhánění kdo ze sebe dostane větší špínu.
- Nevím co máte proti RST nebo Tektro, z vlastní zkušenosti, RST F1 a Tektro Orion jsou lepší než levné produkty renomovanějších značek. Nebo pokud jejich ložiskové náboje jsou levnější a kvalitnější než SH, pro mě je důležitá funkce, životnost a hmotnost a ne nalepené logo.
- Všechny jejich karbonové a celoodpružené rámy jsou jen Author.
- Když pro prodejce značka Author není už dost dobrá a má jí v obchodě jen proto, aby jí neměl ve městě někdo jiný není vhodný čas se rozejít?
- Kdo jiný do naší cyklistiky nasypal tolik peněz jako Author, kdy by byla Dukla Praha, SKP Hradec Králové a td.?
odpověz na tento komentářCitace:
"Tam si dokonce můžeme dovolit být o něco dražší než americký značky."
Nevidím jediný rozumný důvod, proč kupovat kolo znč. Author.
odpověz na tento komentářodpověď na dusan.zaruba — #35 Kellys, pells, 4ever, Apache a podobni jsou vyrobci co diru do sveta uz neudelaji. OEM ramy, bez vlastniho vyvoje, nejsou to ti co delaji nove trendy. Nemaji na to a jen prebiraji od sikmookych. Pells si jen na neco hraje ze delaji super karbonove veci, ale pravda je nekde jinde:-) Fandim treba Ghostu, Treku a podobnym co delaji neco vlastniho.
odpověz na tento komentářa přes to všechno, co tu píšete za nesmysly, je Author nejsilnější značka na našem trhu :-)ale klidně pokračujte v psaní blbostí:-) od toho ty diskuze jsou:-)
odpověz na tento komentářjako kolo za 29 tisíc s hliníkovým rámem a v tomhle prachybídným osazení? to je snad vtip, kdo to dneska koupí? author tvarem rámu zamrz přes 3 rokama, ten kellys ovsem není o moc hezčí, horní rámová trubka vypadá jako omyl z továrny
odpověz na tento komentářodpověď na Vláďa — #36 to je těžké vysvětlovat někomu, kdo nechce vidět. Mám samozřejmě na mysli především geometrii a design a reagoval jsem na Lorenzovy 2 modely. Ostatní neposuzuji, i když ta RST na 30tis kole???
Prostě Kellys na trhu bojuje a vymýšlí, Author už jenom udržuje svůj bývalý český monopol.
odpověz na tento komentářodpověď na autor — #38 mne nic v zludku nelezi:) jen ti rikam ze pri pohledu na ty ramy je jasny ktery z nich je katalogovka:) a taky ktery z nich je starej tak nekolik let.. jestli ti to vyhovuje vic ja ti jen fandim a doufam ze budes spokojenej. kazdy at si vybere podle gusta:) Love&piece:) a co se brzd tyce, nizsi radu Helix 6 osazuje Cannnondale.
odpověz na tento komentářodpověď na Vláďa — #36 je vidět, že mu ta značka pěkně "leží" žaludku :)
Tady si ale naběhl. U kola za 28990 jen tři velikosti rámu ( že by v katalogu víc nebylo ...?), vidlici nad dvě kila - vnitřní nohy ocel, bez spd pedálů a KLS brzdy ? Nejsou to katalogové komponenty Kellys? Můžou jistě funkční být, stejně jako brzdy Tektro nebo RST First Air 30 ...
pro 31 - tak to platí u velké části Authorů - vydrží zbytečně dlouho :-))
pro 30 - možná, víc se mi zdá se v čechách úspěch opravdu neodpouští !
- na tento komentář reaguje Lorenz — #39
odpověz na tento komentářodpověď na Vláďa — #36 Tak katalogovka je ten zoufaly Instinct. Kellys kazdej rok vystavuje na eurobiku rozpracovany koncepty ktere jdou dalsi sezonu do kolekce..tam je videt ze ty ramy nevznikaji ze dne na den. uz pri prvnim pohledu na ramy Instinctu a Thorxu je jasny ktery z nich je katalogovka..osazeni by se dalo rict ze je srovnatelne, i kdyz na kole za 30k mit vidli RST a tektro brzdy..ale proti gustu zadny dispoutat.. co se celkoveho vzezreni kola tyce, autor je kolo pozadu nekolik let..
author.cz/kola/2013/instinct-5/
kellysbike.com/CZ/kellys-2013/horska-kola/horska-kola-26/thorx-30
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/396427_429800813725918_40927311_n.jpg
odpověz na tento komentářodpověď na dusan.zaruba — #35 dusan: :-) Ty mě teda bavíš chlape! Co je patrný na první pohled na rámech od Authora vs. Kellyse?? Můžeš konkrétněji popsat v čem je dle Tvého názoru Kellys a ostatní("katalogový rámy")dál než rámy od Authoru? Materiál? Geometrie? Systém odpružení? Nebo snad design :-) Rozepiš se :-))Myslím že by to zajímalo nejenom mě.
- na tento komentář reaguje Lorenz — #37
- na tento komentář reaguje autor — #38
- na tento komentář reaguje dusan.zaruba — #40
odpověz na tento komentářodpověď na Kirda — #34 odpověď na Kirda — #34 hodnotit budu pouze rám a to je patrné na první pohled. kellys je prostě mnohem dál a tvoří. Ale to není jen Kellys, dál je i 4ever, pells ...
- na tento komentář reaguje Vláďa — #36
- na tento komentář reaguje michalsx — #43
odpověz na tento komentářto dusan.zarube: tak se ukaž a konkrétně srovnej tu dva modely od Authora a Kellysu a předvěď co je na kterém lepší - horší. nebo taky tu jen plácáš pímenka po monitoru?
- na tento komentář reaguje dusan.zaruba — #35
odpověz na tento komentářnikdy jsem ani nepřemýšlel,že bych Authora koupil, ale samozřejmě oceňuji jejich práci, ty Havlenovi řeči, to už tak neoceňuji. To srovnání modelů, třeba mezi Kellys a Authorem je tak úsměvné a opravdu to reflektuje, že někdo hooodně zaspal.
odpověz na tento komentářodpověď na Loooo — #30 tak to mas asi problem s ocima:)
odpověz na tento komentářpalec nahoru ! sice závodím na jiný značce kola, ale na pracovním authoru mam přes 170 000km :-) (messenger) a stále drží.....
odpověz na tento komentářVždy jsem si myslel, že zdejší diskutující jsou nevyzrálí pubescenti vykřikující anonymně z davu. Tato diskuze bez jediného argumentu potvrzuje můj názor.
- na tento komentář reaguje Lorenz — #32
odpověz na tento komentářodpověď na autor — #25 tak aby sme se zbavili nejasnosti, tak kola na ****, hnusna, za dacnou cenu shit osazena, firma egoisticka a bez zakladniho charakteru(viz prispevek rwr), skratka nevidim jediny duvod proc s nimi pokracovat v businessu, zato mnoho proc skoncit..
odpověz na tento komentářodpověď na ziky — #27 nevadí ani to že je konec spolupráce, ono už není rozhodně Author to co byl,ceny má dost vysoko a konkurence nespí, díky tomu se prodává míň a jejich očekávaní ne všichni splní ale jde o formu a slušné mezi lidské vztahy
odpověz na tento komentářodpověď na autor — #25 no tak nám pověz proč někteří majitelé od z prodeje vypadli a nebo tu jen plácáš? Co takhle něco napsat konkrétně?
- na tento komentář reaguje rwr — #28
odpověz na tento komentářu nás vela predajcov ponúkalo author, ale všimol som si, že časom postupne prešli do kellysu, sem-tam demy, ale hlavne CTM.
odpověz na tento komentářodpověď na Lorenz — #22 a je rozdíl v tom jak se Ti které kolo líbí ( což je pochopitelné ...), nebo jsem to špatně pochopil a Author má za stejné peníze lepší vybavení ?!
Domnívám se, že každý majitel prodejny Authora ví sám nejlépe, proč z distribuce vypadnul ...
- na tento komentář reaguje ziky — #27
- na tento komentář reaguje Lorenz — #29
odpověz na tento komentářmne sa tá ich nová kolekcia príliš nepáči.mal som v dávnych dobách niekolko bicyklov od nic pretože sa v podstate nič iné za normálnu cenu ani zohnat nedalo, ale vždy som pociťoval obrovskú uľavu ked som sa ich zbavoval. Na druhej strane musím podoktnúť, že tie kola jazdia doteraz k plnej spokojnosti majiteľov. Pamatam si na doby keď napr. Stratos, Airline, alebo Sector bývali pojmy.dnes to už asi neplatí. Myslím, že kopec domácich značiek sú už dosť vpredu napr. Kellys a 4ever atď...
odpověz na tento komentářodpověď na Lorenz — #22 jen to udělal dost trapně a po 20 letech spolupráce a prodaných stovek kol by to chtělo jinou formu, kšeft je kšeft to ano ale toto je dětinské a zbabělé
odpověz na tento komentářodpověď na rwr — #21 a kde je problem? sme v trzni ekonomice.. on ma pravo zachovat se jak *** a vy mate pravo rict "bitch please" a uz nikdy nekoupit.
kdyz porovnam tohle a tohle, tak mne nenapada duvod proc autor kupovat..vzdyt to je rozdil nekolik generaci.. mi to prijde ze sou v dobe kamenne
author.cz/kola/2013/instinct-5/
kellysbike.com/CZ/kellys-2013/horska-kola/horska-kola-26/thorx-30
- na tento komentář reaguje rwr — #23
- na tento komentář reaguje autor — #25
odpověz na tento komentářtaky ale Author udělal kouzelnou věc několika prodejcům kteří byly z Authorem od začátku a po léta naprosto věrní, zaslala suchý neosobní e-mail že s nimi ukončuje spolupráci a od toho dne nemohou objednávat kola
- na tento komentář reaguje Lorenz — #22
odpověz na tento komentářno jo vzpomínám si ten sector byl nádhernej-))
odpověz na tento komentářodpověď na Lorenz — #13 taky dobrej, ale někdo může napsat : proč chybí kus kola ? (jak to vypadá ve vazbě nevím) proč jsou geometrie a tech.spec. až na konci a ne u jednotlivých skupin ? atd. Jen o něco míň máme "stavitelů kol" než fotbalovejch trenérů :-)
Mimochodem stejnou grafiku katalogu jako Author 2013 používaj i značky před nimiž si dneska spousta lidí sedá na zadek
Nic to nemění na tom, že vydělaný prachy jsou dneska víc než neprodaný "nádherný" kola viz.Merida aj. ...
Author sector - Ritchey edice = legenda !
odpověz na tento komentářJedno z mých kol je Autor Sector Cr-Mo, nesmrtelný a v dnešní době elegantní stroj. Vzhhledem k tomu, žo to je infinity série tak se ptám pana Havleny kdy se zase objeví další kousek Sectoru. Možná na tom není moc dobrý zisk, ale v dnešní době by o něj byl určitě zájem, moc železných rámu na prodej není.
odpověz na tento komentář